تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804606782




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهانی شدن اسلامی و زنان


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جهانی شدن اسلامی و زنان
جهانی شدن اسلامی و زنان نويسنده: مرتضی شیرودی با توجه به مباحث گذشته ، یکی از آثار منفی جهانی سازی بر زنان ، سست شدن بنیان خانواده از جهات گوناگون است . این در حالی است که اسلام به استحکام بنیاد خانواده در جامعه ی ایده آل اسلامی ، قبل و بعد از ظهور، اهمیت فراوان می دهد ؛ زیرا خانواده نقطه ی آغازین هر صلاح یا فساد است و نیز اجتماع از ترکیب خانواده ها پدید می آید . به همین دلیل ، اسلام بیشترین توجه خود را به خانواده معطوف داشته است . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید : « در اسلام هیچ بنایی نزد خداوند محبوب تر از تشکیل خانواده نیست .» (1) مسلم است که بقای خانواده همچون شکل گیری آن ، ضروری است . امام صادق علیه اسلام مردم را به تلاش برای حفظ خانواده فراخواند و فرمود : « هیچ چیز نزد خدای عزیز و بلند مرتبه ، مبغوض تر از خانه ای نیست که به خاطر جدایی ( طلاق ) خراب شود . » (2) طبیعی است هنگامی که خانواده بر اساس مودت و تفاهم متقابل شکل گیرد و پدر و مادر با تفاهم و تعاون و آگاهی ، فضایی آرام و مطلوب برای رشد فرزندان پدید آورند ، حرکت عمومی جامعه به سوی صلاح و سعادت خواهد بود. به این سبب ، اسلام برای پدر و مادر به عنوان دو رکن سرنوشت ساز خانواده ، مقامی والا و ارزشمند در نظر گرفته ، آنان را دارای مسئولیتی حساس و ویژه می داند ، در حالی که در طرح جهانی سازی ، زن از چنین جایگاهی در خانواده برخوردار نیست . به طور اخص ، جایگاه خانواده و رکن رکین آن ، یعنی زن ، در نظام جهانی شدن اسلامی و یا در جهانی شدن اسلام را به این شرح می توان تبیین کرد :1. تلاش و فعالیت اقتصادی و اجتماعی : دختران حضرت شعیب علیه اسلام به دلیل پیری پدر و نداشتن برادر ، چوپانی می کردند و بدین دلیل ، به تکدی و فقر نیفتادند . ( و وجد من دونهم امرأتین تذودان قال ما خطبکما قالتا لانسقی حتی یصدر الرعاء و أبونا شیخ کبیر.) ( قصص : 23 ) 2. حیا و عفت در جامعه : دختران حضرت شعیب علیه اسلام در راه رفتن و صحبت کردن با نامحرم با حیا و عفیف بودند. ( فجاءته احداهما تمشی علی استحیاء قالت ان أبی یدعوک لیجزیک أجر ما سقیت لنا.) ( قصص : 25 )3. نظر و مشورت دادن به خانواده : دختر حضرت شعیب علیه اسلام به پدرش ، با آنکه یک پیامبر الهی بود ، پیشنهاد داد که حضرت موسی علیه اسلام ، همان جوان قوی و امین ، را به کار گیرد . ( قالت احداهما یا أبت استأجره ان خیر من استأجرت القوی الأمین .) ( قصص : 26 )4. تعالی یافتن تا مهبط فرشتگان : بر حضرت مریم علیهاالسلام فرشته ی مقرب الهی نازل شد و با او به سخن پرداخت و به وی بشارت فرزند داد : ( فأرسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا ... قال انما أنا رسول ربک لأهب لک غلاما زکیا ) ( مریم: 17 و 19 )5. همسرداری و شوهرداری خوب : حضرت آسیه چنان شوهر داری کرد که نظر فردی مغرور و متکبر همچون فرعون را به خود جلب کرد ، به حدی که فرعون ، که همه ی پسران را می کشت ، به تقاضای آسیه ، حضرت موسی علیه اسلام را نکشت .( و قالت امرأت فرعون قرت عین لی و لک لا تقتلوه عسی ان ینفعنا أو نتخذه ولدا.) ( قصص : 9 )6. راضی بودن به رضای الهی ، همراه با تلاش برای جبران کمبودها : همسر حضرت زکریا علیه اسلام رضا و صبرش نتیجه ی خوبی داشت ؛ چون خدا به او فرزندی مثل حضرت یحیی علیه اسلام داد . ( فاستجبنا له و وهبنا له یحیی و أصلحنا له زوجه انهم کانوا یسارعون فی الخیرات و یدعوننا رغبا و رهبا و کانوا خاشعین .) ( انبیاء : 90 )7. ولایت پذیری : حضرت هاجر با آنکه تازه زا بود ، ولی راضی به صحرا نشینی و دور ماندن از همسری همچون حضرت ابراهیم علیه اسلام گردید ؛ به آن دلیل که ابراهیم ولی زمان او بود . خداوند نیز به پاس این ولایت پذیری ، رضا و صبر ، قبر او را در کنار کعبه و خانه ی خود قرار داد و فرزندش را برای قربانی شدن برگزید : ( و فدیناه بذبح عظیم ) ( انبیاء : 107 )8. دیگر موارد : عبارتند از : پوشاندن اندام ( و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن ) ؛ نگاه حرام نکردن ( و قل للمومنات یغضضن من أبصارهن ) ؛ پنهان کردن آرایش از نامحرمان ( و لا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها ) ؛ مخفی کردن زینت و جمال از نامحرمان ( و لا یبدین زینتهن الا لبعولتهن أو ... ) ( نور: 30 )زن در عصر ظهور با مرور وضعیت زنان در عصر پس از ظهور حضرت مهدی علیه اسلام ، بیش از گذشته می توان به جایگاه رفیع زن شیعی در گستره ی جهانی شدن اسلامی پی برد. آن گونه که از احادیث برمی آید ، زن و خانواده در عصر ظهور ، به اوج جاهلیت خود می رسند. از جمله ی این احادیث ، عبارتند از : « یرفع العلم و یظهر الجهل و یشرب الخمر و یفشوا الزنا و یقل الرجال حتی ان الخمسین امرأة فیهن رجل واحد » (3) ؛ علم برداشته می شود و نادانی فراگیر می گردد و زنا و مشروب خواری شایع می شوند و شمار مردان اندک می شود ، تا جایی که گاهی میان پنجاه زن ، یک مرد یافت می شود. رسول اکرم صلی الله علیه و آله در حدیث دیگری ، از نابرابری مرد و زن و ابتذال زن در اثر همین نابرابری ، این گونه سخن گفته اند : « هنگامی که زن از کنار گروهی عبور می کند ، یکی از آن ها برمی خیزد و دامن او را بالا می زند ؛ آن چنان که دنبه ی گوسفند را بالا می زنند .» (4) از تشبیه به گوسفند ، چنان برمی آید که در مقابل این جسارت بزرگ ، زنان خون سردی نشان می دهند و اعتراضی نمی کنند.(5)اما در جهان پس از ظهور ، زن و خانواده همانند عصر پیامبر صلی الله علیه و آله ، به جایگاه انسانی و اسلامی خود دست می یابند. احادیث ذیل موید این ادعا هستند:زنان همراه حضرت مهدی علیه اسلاماما باقر علیه اسلام می فرماید : « و یجیء و الله ثلاث مأة و بضعة عشر رجلا منهم خمسون امرأة یجتمعون فی مکة » ؛ (6) به خدا سوگند که سیصد و ده و اندی نفر می آیند که در میان آن ها پنجاه زن هستند و در مکه گرد می آیند. در ادامه ی این حدیث ، آمده است که این زنان در مکه اجتماع می کنند ، بی آنکه وعده داده باشند ؛ آمدنشان مانند ابرهای پاییزی است . در احادیث مربوط به یاران حضرت امام ولی عصر (عج) ، تنها در این حدیث ، از زنان سخن به میان آمده است . از احادیث دیگر برمی آید که این زنان ، همانند جنگ های اسلامی ، تنها در امور خدماتی ، همچون پانسمان و زخم بندی مجروحان استفاده می شود. در این مورد ، امام صادق علیه اسلام فرمود : « سیزده نفر همراه قائم (عج) خواهند بود که مجروحان را پانسمان می کنند و از بیماران پرستاری می نمایند.» (7)این حدیث به صورت دیگری نقل شده است و آن اینکه امام صادق علیه اسلام به مفضل بن عمر فرمودند : « با حضرت قائم علیه اسلام ، سیزده زن همراهند.» عرض کرد: آن ها چه می کنند؟ حضرت فرمود : « مجروحان را مداوا و بیماران را پرستاری می کنند ؛ همان گونه که در زمان پیامبر چنین بود.» (8) مفاد این حدیث به ذهن نزدیک است ؛ چون در غالب اوقات، چه در گذشته و چه اکنون ، از زنان در میدان های جنگ برای معالجه ی مجروحان استفاده می شده است ، ولی آنچه مسلم و قطعی است آنکه در بیعت اولی با امام زمان (عج) ، هیچ زنی شرکت ندارد و از ظهور آن حضرت آگاه نمی شود ، بلکه پس از آنکه یاران بقیة الله در مکه گرد می آیند ، این زنان از آن آگاه می شوند و به آن ها می پیوندند.(9)محیط امن بر زنان در عصر پس از ظهور ، هر گونه نا امنی اجتماعی و محیطی از بین می رود. این در حالی است که زنان و خانواده ها همواره از محیط های نا امن بیشترین صدمات را می بینند که اغلب آن ها جبران ناپذیرند. احادیث گوناگونی امن بودن عصر پس از ظهور را برای زنان و خانواده ها نشان می دهند ؛ مانند : « تأمن السبل حتی تمشی المرأة بین العراق و الشام لا تضع قدمیها الا علی النبات ، و علی رأسها زینتها ، لا یهیجها سبع و لا تخافه » ؛ (10) راه ها امن شوند تا آنکه زن از عراق تا شام برود و پای خود را جز بر روی گیاه نگذارد و جواهراتش را بر سرش بگذارد و از درنده خویی هراس نداشته باشد ؛ چنان که امام صادق علیه اسلام نیز در این زمینه می فرماید : « و حتی تخرج العجوز الضعیفة من المشرق ترید المغرب فلاینهنهها احد » ؛ (11) و چنان که پیرزن ناتوانی از مشرق تا مغرب می رود و از کسی آسیبی به او نمی رسد . « یطفیء به الفتنة الصماء ، و تأمن الأرض حتی أن المرأة لتحج فی خمس نسوة ما معهن رجل ، لا یتقین الا الله » ؛ (12) خداوند به وسیله ی او ( حضرت مهدی علیه اسلام ) فتنه های جانکاه را آرام و ساکن سازد و زمین امن گردد ؛ چنان که یک زن در میان پنج زن بدون اینکه مردی آن ها را همراهی کند ، به حج خانه ی خدا رود و جز خدا از کسی باکی نداشته باشند. سنگسار زناکاران حکومت جهانی امام زمان (عج) ، حکومت پاکان است و در آن ناپاکان از جمله ، زناکاران جایی ندارند. احادیث ذیل نشان می دهند که زناکاران در حکومت صالحان کشته می شوند و زمین از وجود آنان پاک می شود. امام صادق علیه اسلام می فرماید : « دمان فی الاسلام خلال من الله – عزوجل – لا یقتضی أحد فیهما بحکم الله حتی یبعث الله قائمنا أهل البیت . فأذا بعثه الله حکم فیهما بحکم الله لا یرید بینة : ألزانی المحصن یرجمه، و مانع الزکاة یضرب عنقه » ؛ (13) دو خون از سوی خدای تبارک و تعالی حلال شده اند که پیش از قیام قائم اهل بیت (عج) به حکم خدا رفتار نمی شود. هنگامی که خداوند او را برانگیخت ، حکم خدا را در آن دو اجرا می کند و آن را با علم امامت بدون اینکه شاهدی مطالبه کند ، انجام می دهد : زانی محصن را ( کسی که با داشتن همسر مرتکب فحشا شده باشد ) سنگسار می کند ؛ و گردن مانع زکات را می زند. امام صادق علیه اسلام در حدیث دیگری بر از بین رفتن روابط نامشروع در دولت حق خبر می دهد: « و یذهب الزنی و شرب الخمر و یذهب الربا و یقبل الناس علی العبادات و تودی الأمانات و تهلک الأشرار و تبقی الأخیار »؛ (14) روابط نامشروع ، مشروبات الکلی و رباخواری از بین می روند ، مردم به عبادت و اطاعت روی می آورند ، امانت ها را به خوبی رعایت می کنند ، اشرار مردم نابود می شوند و افراد صالح باقی می مانند. امام رضا علیه اسلام در این باره فرموده است :« لو قد قام القائم لحکم بثلاث لم یحکم بها أحد قبله : یقتل الشیخ الزانی و یقتل مانع الزکاة و یورث الأخ آخاه فی الأظلة » ؛ (15) هنگامی که قائم ما (عج) قیام کند ، به سه چیز داوری کند که احدی پیش از او داوری نکرده است : 1. پیرمرد زانی را می کشد ؛ 2. مانع الزکات را می کشد و ...(16)مفاد زنانه ی یک پیمان امیرمومنان علیه اسلام در وصف بیعت یاران حضرت مهدی (عج) چنین می فرماید :« یبایعون علی أن لا یسرقوا، و لا یزنوا، و لا یسبوا مسلما ، و لا یقتلوا محرما ، و لا یهتکوا حریما محرما ، و لا یهجموا منزلا ، و لا یضربوا أحدا الا بالحق ، و لا یکنزوا ذهبا و لا فضة و لا برا و لا شعیرا ، و لا یأکلوا مال الیتیم ، و لا یشهدوا بما لا یعلمون ، و لا یخربوا مسجدا ، و لا یشربوا مسکرا ، و لا یلبسوا الخز و لا الحریر ، و لا یتمنطقوا بالذهب ، و لا یقطعوا طریقا ، و لا یخیفوا سبیلا ، و لا یفسقوا بغلام ، و لا یحبسوا طعاما من بر و لا شعیر. و یرضون بالقلیل و یشتمون علی الطیب ، و یکرهون النجاسة ، و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر ، و یلبسون الخشن من الثیاب ، و یتوسدون التراب علی الخدود ، و یجاهدون فی الله حق جهاده . و یشترط علی نفسه لهم : أن یمشی حیث یمشون ، و یلبس کما یلبسون ، و یرکب کما یرکبون ، و یکون من حیث یریدون ، و یرضی بالقلیل ، و یملأ الأرض بعون الله عدلا کما ملئت جورا ، یعبد الله حق عبادته ، و لا یأخذ حاجبا و لا بوابا .» (17)بخشی از این پیمان ، ارتباط مستقیمی به زن و خانواده دارد ، از جمله : زنا نکنند ، به خانه ی کسی هجوم نبرند ، از پلیدی گریزان باشند ، گرد همجنس بازی نگردند ، طرفدار پاکی باشند ، از زشتی ها بازدارند . بخشی دیگر از این پیمان به طور غیرمستقیم ، به زن و خانواده مربوط می شود ؛ از جمله : به آبروی کسی لطمه نزنند ، مال یتیم را نخورند ، مشروب ننوشند ، حریر و خز نپوشند ، راه را ناامن نکنند ، به نیکی فرمان دهند و در راه خدا ، حق جهاد را ادا کنند . از این حدیث استفاده می شود که فساد ، تباهی ، بی عفتی و زشت خویی رخت برمی بندند و از مشروبات الکلی اثری نمی ماند و امنیت ناموسی دقیقا تأمین می شود. (18)دانش آموختن زنان « العلم سبعة و عشرون حرفا، فجمیع ما جائت به الرسل حرفان ، فلم یعرف الناس حتی الیوم غیر الحرفین ، فاذا قام قائمنا اخرج الخمسة و العشرون حرفا فبثها فی الناس و ضم الیها الحرفین حتی یبثها سبعة و عشرین حرفا » ؛ (19) علم 27 حرف است . آنچه پیامبران آوردند و برای مردم آشکار ساختند ، تنها دو حرف بوده است و مردم تا به امروز جزآن دو حرف را نشناخته اند هنگامی که قائم ما قیام کند 25 حرف دیگر را آشکار می کند و آن ها را در میان مردم منتشر می سازد و آن دو حرف گذشته را هم به آن ضمیمه می کند تا 27 حرف تکمیل شوند و همه ی قسمت های علوم در میان مردم انتشار پیدا کنند. اگر مضمون این حدیث مورد دقت قرار بگیرد ، معلوم می شود که میزان پیشرفت علوم در عصر حضرت بقیة الله هرگز برای ما قابل درک و تصور نیست : « کأنی بدینکم هذا لا یزال مولیا یفحص بدمه ، ثم لا یرده علیکم الا رجل منا أهل البیت ، فیعطیکم فی السنة عطاءین ، و یرزقکم فی الشهر رزقین ، و توتون الحکمة فی زمانه حتی ان المرأة لتقضی فی بیتها بکتاب الله تعالی و سنة رسوله »؛ (20) گویی با چشم خود می بینم که این آیین مقدس هر روز کنار گذاشته می شود و به دنبال خون خواهی می گردد . آن گاه کسی آن را بازنمی گرداند ، بجز مردی از خاندان ما . او هر سال دوبار به شما بخشش می کند و هر ماه دوبار به شما ماهیانه می دهد. در زمان او آن قدر به شما دانش و فرهنگ داده می شود که زن خانه دار در خانه ی خود با کتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله داوری می کند.اکنون ما در دورانی زندگی می کنیم که هر روز ضربه ی جدیدی بر پیکر اسلام فرود می آید . این آیین پاک و حیات بخش به خون آعشته شده و همچون حالت احتضار ( جان کندن ) پاهای خود را به زمین می زند ، اصول آن فراموش شده و فروع آن در زیر پاها لگدمال گشته اند ، و پیش از دشمنان خود ، مسلمانان کارد بر حلقوم آن نهاده ، آن را ذبح شرعی می کنند ! دیگر این اندرزگویان پندنگیر ، ارشادگران هدایت نایافته ، آمران به معروف و ناهیان از منکر حرفه ای ، که خود از معروف به دور و در دریای گناهان غوطه ورند، نمی توانند آن را از سقوط نجات دهند ؛ تنها چیزی که می تواند با نفس مسیحایی اش این مرده را زنده کند لبه ی تیز شمشیر الهی در دست یداللهی حضرت بقیة الله (عج) است که تنها بازمانده از حجت های پروردگار و یکتا موعود منتظر برای اصلاح جهانی و بازگردانیدن گم گشتگان به شاه راه هدایت است . (21)احادیثی که به توصیف وضعیت زنان در آخر الزمان پرداخته اند ، بیش از روایاتی اند که درباره ی موقعیت آنان در عصر پس از ظهور سخن گفته اند. اما احادیث توصیف کننده ی وضع زن و خانواده در آستانه ی ظهور مبین موقعیت زن و خانواده در حکومت مهدی موعود (عج) هستند ؛ یعنی فساد زن و تزلزل خانواده در انتهای عمر بشر از علل مهم ظهور آن امام معصوم است . بنابراین ، او می آید تا این فسادها را از میان بردارد. آنچه از فساد زنان و خانواده ها در آخرالزمان گفته می شود ، در حکومت امام زمان ، عکس آن جاری و ساری است . از این رو ، اگر تصویری معکوس از احادیث آستانه ی ظهور در ذهنمان مجسم کنیم ، توانسته ایم تصویری واقعی از جایگاه زن و خانواده در جهان پس از ظهور ارائه دهیم :1. « و اذا رأیت المرأة تصانع زوجها علی نکاح الرجال، و رأیت خیر بیت یساعد النساء علی فسقهن » (22) هنگامی که ببینی زن از همسرش مطلع است که او با همجنس خود رابطه دارد و به روی او نمی آورد ، و می بینی که در بهترین خانه ها زن تشویق می شود که فسق و فجور کند .اما در دوره ی پس از ظهور ، رابطه ی نامشروعی وجود ندارد ، زن چیزی از همسر خود پنهان نمی کند و هیچ زنی به هیچ گناهی تشویق نمی شود. 2. « و رأیت النساء یتزوجن بالنساء و رأیت معیشة المرأة من کد فرجها و رأیت النساء یتخذن المجالس کما یتخذها الرجال » ؛(23) زن ها را می بینی که با زن ها آمیزش می کنند و زندگی زن از خودش تأمین می شود و زنان بسان مردان جلساتی تشکیل می دهند.قطعا اثری از همجنس بازی در حکومت امام زمام (عج) وجود ندارد . در واقع ، نیازی به این امر نیست ؛ به خاطر آنکه ازدواج ها آسان صورت می گیرند و همه نیازهای جنسی خود را از طریق مشروع تأمین می کنند. 3. « تکون النسوة کاشفات عاریات متبرجات من الدین خارجات و الی الفتن مائلات و الی الشهوات و اللذات مسرعات للمحرمات مستحلات و فی جهنم خالدات »؛ (24) زن ها لخت و عور باشند ، زینت های خود را آشکار سازند ، از دین بیرون روند ، به فتنه ها بگرایند ، به سوی شهوت ها و لذت ها بشتابند ، محرمات الهی را حلال شمارند و در جهنم جاویدانند. در آخرین حکومت الهی ، زن ها با پوشش اند ، زینت های خود را تنها برای محارم خود آشکار می کنند ، دیندارند ، و نه فتنه می کنند و نه گرد فتنه جمع می شوند و در پی شهوت های غیر مشروع نمی باشند. 4. « اذا رأیت المرأة تقهر زوجها و تعمل ما لا یشتهی و تنفق علیه من کسبها فیرضی بالدنیء من الطعام و الشراب » ؛ (25) هنگامی که زن را ببینی که با خشونت با همسرش رفتار می کند ، آنچه را که او نمی خواهد انجام می دهد و از درآمد شخصی خود به شوهرش اتفاق نمی کند و شوهرش برای چیزی اندک از متاع دنیا خشنود می شود و ناملایمات همسرش را تحمل می کند.در دولت حق صاحب امر ، زن و شوهر دوست همدیگرند و هرگز بدون اجازه ی همدیگر به کاری علیه هم دست نمی زنند ، و خود را به بهای اندکی نمی فروشند و ناملایمات برای یکدیگر ایجاد نمی کنند . 5. « یا لها من طامة اذا حکمت فی الدولة الخصیان و النسوان و أحدث الامارة الشبان و الصبیان و خرب جامع الکوفة من العمران و انعقد الجسران فذلک الوقت زوال ملک بنی العباس و ظهور قائمنا أهل البیت » ؛ (26) چه حوادث جانکاهی روی خواهند داد هنگامی که زنان و خواجگان و سیاهان به حکومت برسند ، کودکان و نوجوانان حکومت کنند ، مسجد جامع کوفه پس از عمران و آبادی خراب شود و دو پل ( در بغداد) احداث گردند. در آن هنگام ، وقت سقوط بنی عباس و ظهور قائم ما اهل بیت فرامی رسد . مراد از حکومت زنان ، سلطه ی آنان بر مردان است ، در حالی که با ظهور منجی عالم بشریت و تشکیل حکومت ، نشانی از سلطه ی زنان بر مردان و سلطه ی مردان بر زنان نخواهد بود. 6. « یتشبه الرجال بالنساء و النساء بالرجال » ؛ (27) مردان خود را به صورت زن ، و زنان خود را به صورت مرد درمی آورند . « اذا تزینت النساء بثیاب الرجال و سلب عنهن قناع الحیاء » ؛ (28) هنگامی که زنان جامه ی مرد بپوشند و پوشش حیا از آن ها گرفته شود . این شبیه پوشی به حدی می رسد که اگر ویژگی های بدن دختران همچون ظرافت بدن و برجستگی های آنان نبود ، بسیاری از دختران آخرالزمان با پسران اشتباه می شدند . و از این روست که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیثی ، این گونه زنان را لعنت کرده است :« لعن الله الرجلة من النساء » ؛ (29) خداوند لعنت کند زنی که خود را به صورت مرد جلوه می دهد. رسول اکرم صلی الله علیه وآله در حدیث دیگری در این باره می فرماید : « هنگامی که کلاه های مشترک ظاهر شوند ، زنا شایع می گردد . » (30)7. «... و رأیت الفسق قد ظهر و أکتفی الرجال بالرجال ، و النساء و رأیت الرجال یتسمنون للرجال و النساء ، و رأیت الرجل معیشته من دبره ، و معیشة المرأة من فرجها. و أعطوا الرجال الأموال علی فروجهم ، و تنوفس فی الرجل ، و تغایر علیه الرجال ، و رأیت الرجل یغیر علی اتیان النساء ، و رأیت العقوق قد ظهر ، و استخف بالوالدین و کانا من أسوء الناس حالا عند الولد ، و رأیت أعلام الحق قد درست . فکن علی حذر ، و اطلب الی الله النجاة ، و اعلم أن الناس فی سخط الله – عزوجل – و انما یمهرلهم لأمر یراد بهم فکن مترقبا، و اجتهد أن یراک الله - عزوجل – فی خلاف ما هم علیه » ؛ (31) و می بینی که گناهان علنی شده ، مردان به مردان بسنده کرده و زنان با زنان درآمیخته اند ، مردان برای مردان آرایش کرده و زنان برای زن ها خود را آراسته اند ، زندگی مرد از خودش تأمین می شود ، زن نیز از خود فروشی تأمین معاش می کند ، مردان اموال فراوانی در راه تأمین مسائل جنسی می پردازند ، برای مرد داشتن یک همسر غیرت و حسادت به شمار می آید ، مرد برای آمیزش با جنس مخالف سرزنش می شود، عاق والدین شدن علنی شده ، پدر و مادر در پیش فرزند خوار شمرده می شوند و از دیدگاه فرزند پست تر از هر فرد دیگر به شمار می آیند ، و می بینی که نشانه های حق پوسیده شده است. در چنین زمانی ، از خشم خدا بر حذر باش و از خدای تبارک و تعالی نجات بخواه و بدان که مردم مورد خشم و غضب پروردگار هستند و خداوند به دلایلی به آن ها مهلت می دهد. منتظر باش و تلاش کن که خداوند تو را در وضعی بر خلاف وضع آن ها ببیند . نتیجه قوانین زن و خانواده در اسلام بر پایه ی برقراری اصل « عدالت اجتماعی » و اصل « مودت و رحمت» تنظیم گردیده اند . ( و عاشروهن بالمعروف ) ( نساء: 19 )؛ با زنان به شایستگی و نیکی معاشرت کنید. ( و أتمروا بینکم بالمعروف ) ( طلاق : 6 ) ؛ در مسائل خانواده ، مشورت و سازش را بر پایه ی رفتار شایسته مراعات کنید . آمیختن مسائل حقوقی با موازین اخلاقی ، که در آیات مزبور، مشهود است ، از شاه کارهای روان شناسی تربیتی است که گاه به اصل « فضل » توصیه می کند: ( و لا تنسوا الفضل بینکم ) ( بقره : 237 )؛ گذشت و نیکوکاری را در بین خود فراموش مکنید ، و گاه به اصل « عفو » اشاره می کند : ( و ان تعفوا اقرب للتقوی ) ( بقره : 237 ) ؛ اگر روح عفو و گذشت را حاکم کنید ، به تقوا نزدیک تر است ، و گاه به رعایت اصل « صلح » توصیه می کند : ( و الصلح خیر ) ( نساء: 128 ) ؛ در هنگام بروز اختلافات ، صلح منفعتش بیشتر است . به طور کلی ، زن و خانواده در اسلام ، تمایزات فراوانی با زن و خانواده در جاهلیت قدیم و جدید دارند و این تمایزات به فراهم آمدن جامعه ای انسانی و الهی در عرصه ی زن و خانواده می انجامند؛ همان چیزی که در صدر اسلام تحقق یافت و در عصر پس از ظهور هم تحقق می یابد. از جمله ی این تمایزات عبارتند از:الف. انسان مکمل : هدفمندی خلقت ، جهتدار بودن زندگی انسان و برخورداری او از کرامتی خاص ، سراسر ابعاد وجود را در بر می گیرد و در مجموعه ی نظام آفرینش با برخورداری از این کرامت ، وی را نسبت به سایر شئون جمادی ، نباتی و حیوانی زندگی متمایز می سازد و رسالتی عظیم ما بین ( انا لله ) تا ( انا الیه راجعون ) بر عهده اش قرار می دهد و این با بی بند و باری و آزاد زیستی و رهایی از قیود اخلاقی سازگاری ندارد . چون حرکت انسان در مسیر زندگی ، به سوی کمال مطلق است ، از این رو، باید در زندگی مشترک ، به همسر خویش به مثابه ی یک انسان مکمل ، یک روح تعالی بخش ، یک مبدأ تحول شخصیت خویش بنگرد و در این تحول ، باید به گونه ای حرکت کند که عقل بر نفس اماره غالب آید . در غیر این صورت ، حرکت سیر نزولی خواهد داشت . ب. حیات طیبه: کانون گرم خانواده محضر خدای رحمان است . از این رو ، اعمال و کردار هر یک از زوجین مورد توجه حضرت حق بوده و با دقت ثبت و ضبط می گردند و با عمل و نیت خالص ، آثار مفیدی بر آن خانواده مترتب می گردند . به تعبیر قرآن کریم ، ( و البلد الطیب یخرج نباته باذن ربه و الذی خبت لا یخرج الا نکدا ) ( اعراف : 58 )؛ سرزمین پاکیزه به اذن پروردگارش ثمر و حاصل خوب و با برکت به بار می آورد ، اما سرزمین های شوره زار و خبیث ، حاصلی بی ارزش و بی فایده خواهند داشت . بر این اساس ، بنای خانواده بر پایه ی پاکی زوجین شکل می گیرد و تکوین فرزندان بر پایه ی طهارتی است که مبتنی بر وراثت و تربیت باشد . بر همین مبنا ، اسلام در جای جای دستورالعمل های مربوط به زن ، مرد و خانواده ، آن ها را از خیانت ها و شرارت ها بر حذر می دارد و آنان را به سوی حیات طیبه ، که هدف زندگی بر پایه ی آن استوار است ، سوق می دهد.ج. اولویت مصالح خانواده : اگر هر یک زن و مرد پس از پیوند ازدواج ، به عللی زوج خویش را مطابق با معیارهای خویش نیافت ، ولی به خاطر مصالح خانواده و ارزش گذاری به اصل این پیوند ، علی رغم میل باطنی خویش ، کراهت و بی میلی نسبت به زوج خویش نشان نداد و در حفظ این بنا و مصالح آن کوشید ، به دلیل توجه و گذشت و ترجیح مصالح خانواده بر خواسته های شخصی ، خداوند کریم دریچه ای از خیرات و برکات به سوی آنان می گشاید ؛ چنان که در سوره ی نساء پس از تأکید بر خوش رفتاری نسبت به همسران و امر به ( عاشروهن بالمعروف ) می فرماید : ( فان کرهتموهن فعسی ان تکرهوا شیئا و یجعل الله فیه خیرا کثیرا. ) ( نساء: 19 ) اشاره به اینکه اگر به دلایلی از همسران و زنان خود رضایت کامل ندارید و نسبت به ایشان کراهت و ناخوشایندی و در دل شماست ، از ابراز آن و به کدورت کشاندن کانون گرم خانواده بپرهیزید و شیوه ی سازش و مدارا و معاشرت نیکو را مرام خویش سازید ، که اگر این گونه عمل کردید ، پروردگار شما به جبران این عمل ارزشمند ، خیرات و برکات و سود فراوان نصیب شما می گرداند که از آن جمله ، اعطای فرزندانی صالح و شایسته است . د. حسن معاشرت : از عمده ترین وظایف مشترک زوجین « حسن معاشرت » است ؛ چنان که در اصل 1103 قانون مدنی ایران آمده است :« زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند.» پیامبر گرامی در این خصوص می فرماید :« اکمل المومنین ایمانا احسنهم خلقا و خیارکم خیارکم لنسائهم »؛ (32) « کامل ترین مومنان از حیث ایمان، خوش رفتارترین آن هایند و شایسته ترین شما آن هایند که با زنانشان خوش رفتارند. و در مورد خوش رفتاری زنان نیز می فرماید :« جهاد المرأة حسن التبعل » (33) بر این اساس ، زن در عرصه ی زندگی زناشویی ، در مقابل شداید ، گرفتاری ها و پستی ها و بلندی ها ، باید نهایت توان و هنرمندی خویش را در تنظیم و تدبیر و تحکیم امور به کار گیرد و با ایفای مسئولیت خویش و مبارزه با آنچه مصالح خانواده را به مخاطره می اندازد ، کارایی و توانمندی خود را در گردانندگی امور زندگی آشکار سازد . اینجاست که مصداق آیه ی ( فالصالحات قانتات حافظات للغیب بما حفظ الله ) ( نساء: 22 ) می گردد. ه. ازدواج دریچه ی ورود به برکات : اصل دیگری که در فرهنگ اسلام مطرح است اینکه خداوند دریچه ی روزی و برکات را در ازدواج قرار داده و بهترین زینت های دنیا ، که برای تحصیل آن ها برای بندگانش مباح ، بلکه مستحب و گاه تأکید فراوان بر آن ها دارد ، در سایه ی ازدواج برای زن و مرد حاصل می شوند . بر این اساس ، قرآن به صراحت می فرماید : ( و أنکحوا الأیامی و الصالحین من عبادکم و امائکم ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله .) ( نور: 24 ) در این آیه ، اولا بنابر اصل « تعاون و همکاری » در جامعه مسلمانان است و علاوه بر والدین ، به کسانی که می توانند مقدمات ازدواج جوانان و زنان و مردان بدون همسر با فراهم نمایند ، امر می کند . و. مصونیت از گناه در سایه ی ازدواج و سلامت جامعه : اصل دیگری که جزو اصول خانواده است و بر آن تکیه بسیار شده ، این است که ازدواج کلید حرکت به سوی پاکی و طهارت و موجب پیش گیری از بسیاری مفاسد و شرور اجتماعی است و در بسیاری از روایات آمده :« من تروج فقد احرز نصف دینه فلیتق الله فی النصف الآخر .» (34) اشاره به اینکه ازدواج مصونیتی ایجاد می کند که به واسطه ی آن نصف دین حفظ می شود و بعضی روایات ، صیانت دو سوم دین را در گرو ازدواج قرار داده است . از این رو ، در نقلی از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است که فرمودند :« هر کس در ابتدای سنین جوانی ازدواج کند ، شیطان فریاد می زند : ای وای ، ای وای ، دو سوم دینش کامل شد!» (35)زیر نویس :1- محمد باقر مجلسی ، بحارالانوار ، ج 103، ص 222.2- شیخ حر عاملی ، وسائل الشیعه ، ج 20، ص 16.3- محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 1 ، ص 166.4- نهج الفصاحه ، ج 1، ص 184.5- کامل سلیمان ، روزگار رهایی ، ترجمه ی علی اکبر مهدی پور ، ص 755.6- محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 53، ص 223.7- کامل سلیمان ، روزگار رهایی ، ترجمه ی علی اکبر مهدی پور ، ص 423.8- کامل سلیمان ، پیشین ، ص 423.9- شیخ حر عاملی ، اثبات الهداة ، ج 7، ص 150 .10- لطف الله صافی گلپایگانی ، منتخب الاثر ، ص 474 / محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 52، ص 316.11- سید مصطفی کاظمی ، بشارة الاسلام ، ص 230.12- همان .13- سید مصطفی کاظمی ، پیشین ، ص 253.14- لطف الله صافی گلپایگانی ، پیشین ، ص 475.15- محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 53، ص 309.16- محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 53، ص 309.17- لطف الله صافی گلپایگانی ، پیشین ، ص 469.18- محمد خادمی شیرازی ، جهان بعد از ظهور یا فروغ بی نهایت ، ص 152.19- همان ، ص 112.20- محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 52، ص 352 / کامل سلیمان ، روزگار رهایی ، ترجمه علی اکبر مهدی پور ، ص 622.21- کامل سلیمان ، پیشین ، ص 622.22- محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 52، ص 257.23- همان.24- لطف الله صافی گلپایگانی ، پیشین ، ص 426.25- سید مصطفی کاظمی ، پیشین ، ص 133.26- کامل سلیمان ، پیشین ، ص 758.27- نهج الفصاحة ، ج 2، ص 645.28- سلیمان بن ابراهیم قندوزی ، ینابیع المودة ، ج 3، ص 100.29- شیخ بهائی ، کشکول ، ص 580.30- کامل سلیمان ، پیشین ، ص 752.31- محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 51 ، ص 70.32- نهج الفصاحة ، ج 2، ص 147.33- شیخ حر عاملی ، وسائل الشیعه ، باب جهاد.34- همان ، باب مقدمات نکاح.35- محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 103، ص 221 ، روایت 34 ، باب 1.منبع: فصلنامه تخصصی بانوان شیعه
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 518]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن