محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829654349
هویّت شیعه (قسمت چهارم)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
هویّت شیعه (قسمت چهارم) نويسنده: گراهام اى. فولر و رند رحیم فرانكمترجم: خدیجه تبریزى اختلافات سیاسىدیدگاههاى مختلف در مورد ماهیت حكومت، شرایط لازم براى مشروعیت حكومت و نقش اسلام در سیاست، چارچوب دیگرى براى بحث در میان شیعیان شكل مىدهند.این مباحث منحصر به اسلامگرایان و سكولارها نیستند، بلكه هر مسلكى ناخودآگاه به آن مىپردازد. اسلام سیاسى در بنیادىترین سطحش، معتقد است كه شریعت اسلامى باید به عنوان قانون كشور و تنها منبع قانونگذارى باشد. بسیارى از شیعیان با اسلامى شدن حكومت در چنین سطحى مخالفند. در یك قطب این استدلال، كسانى قرار دارند كه اصرار بر حداكثر اسلامى شدن دارند و فقط یك حكومت اسلامى مبتنى بر شریعت و قرآن، براى آنها مشروعیت دارد. در طرف دیگر، سكولارهاى ثابت قدمى هستند كه بر اساس این اعتقاد، كه اسلام انتخاب و عملى شخصى است، بر جدایى مسجد و حكومت اصرار دارند. در میان این دو طیف، درجات متفاوتى از اعتقاد وجود دارند.با نگرشى سطحى، به نظر مىرسد كه این اختلافات سیاسى، با تقسیمبندى بر اساس پاىبندى مذهبى تداخل پیدا مىكنند، اما در واقع، این دو خط افراطى ضرورتا بر هم منطبق نمىشوند. هرچند مىتوان گفت شیعیانى كه اعتقاد مذهبى ضعیفى دارند، از نظر سیاسى به سكولاریسم متمایلند، اما بسیارى از آنها به ضرورت تعیین اسلام به عنوان دین حكومت (كه ضرورتا با «حكومت اسلامى» هم معنا نیست) و تصدیق ارزش احكام اخلاقى آن در زندگى عمومى، اذعان دارند. به همین صورت، همه شیعیانى كه با شور و شوق به مذهب گرایش دارند، اسلامگرایان سیاسى نیستند؛ به این معنا كه در برخورد با مسائل عمومى، بر پاىبندى راسخ به شریعت اصرار داشته باشند. برخى از شیعیان مؤمن بر مبناى سنّت تقدیرگرا، تشیّع خود را موضوع ایمان شخصى مىدانند كه باید از سیاست تفكیك شود.همچنین یك ایراد نصگرایانه وجود دارد كه از معضل اعتقادى حكومت در تشیّع برخاسته است. بر اساس دیدگاه افراطى شیعه، صرفا با رهبرى امامى كه با راهنمایى الهى برگزیده شده است، مىتوان حكومت حق (یعنى حكومت اسلامى) تشكیل داد و حكومتهاى دیگر فاسدند. بنابراین، در غیبت امام، جستوجوى حكومت اسلامى یا اعلان آن بىمعناست و شیعیان مجبورند تا آخرالزمان با حكومت فاسد بسازند. با این حال، محكمترین دلیل براى تعدیل دیدگاههاى شیعى در مورد اسلامگرایى سیاسى، موانع عملى است كه از عوامل داخلى و منطقهاى ناشى شدهاند.در كشورهایى كه شیعیان در اقلّیتند، نمىتوانند امیدى به تحقق حكومت اسلامى داشته باشند، حتى اگر جامعه شیعى به دنبال چنین چیزى باشد. تلاشى مشابه در حكومتهایى كه شیعیان اكثریت آن را شكل مىدهند، در نظر اقلّیتهاى سنّى، حتى موانع بیشترى از موانع قبلى براى دستیابى شیعیان به قدرت غالب سیاسى را پدید مىآورد. افزون بر این، اختلاف نگرش به ماهیت حكومت، در خط مشىهاى سیاسى، كه سكولارها و اسلامگرایان ـ به ترتیب ـ اتخاذ كردهاند، منعكس است. اسلامگرایان شیعه به خط مشى صرفا شیعى قایلند كه بر نارضایتىهاى جامعه تأكید دارد و در پى جبران و اصلاح (امور) شیعیان است، اگرچه این امر اغلب با مسائل ملّى دیگر، همچون نماینده مناسب داشتن، برابرى در مقابل قانون و فرصت برابر، مرتبط است. سكولارهاى شیعه در عین اینكه نارضایتىهاى شیعى را تكذیب نمىكنند، آمادگى كمى براى اتخاذ لحن و بیانى صرفا شیعى دارند و مسئله را در زمینه گستردهترى مطرح مىكنند كه حكومت مطلقه در تأثیرگذارى بر كل جمعیت ناكام مىداند. آنچه در وهله اول، تفاوتى ظریف به نظر مىرسد، در واقع شكافى عمیق در رویكرد سیاسى دو گروه شیعه به چگونگى حلّ مسائل شیعى است.با این حال، درخور توجه است كه خط مشى سومى در مورد چشمانداز سیاسى شیعى در حال ظهور است كه فراتر از برنامه كار یك شیعه سكولار یا دست كم غیراسلامگراست؛ با اینهمه، متعهد كمك به منافع شیعى و جبران نارضایتىهاست. این خط مشى، خط مشىاى است پیشگام كه به دنبال راههاى جدید است و روشن نیست كه آیا مىتواند مشروعیت یابد و یا مورد پیروى واقع شود، اما پراكندگى بیشترى در وضعیت سیاسى شیعى به وجود مىآورد.مرجعیتدر میان شیعیانِ عامل به وظیفه مرجعیت ـ نهاد رهبرى معنوى (و شاید سیاسى) ـ نشان از موضوع دیگرى براى اختلاف است. مرجع تقلید در تشیّع، مقامى است كه روحانیان از طریق فرایند سیّال دستیابى به شهرت در علوم دینى و جمعآورى پیروانى معتنابه در میان مردم، به دست مىآورند. هیچ مقرّراتى براى انتخاب یا انتصاب مرجع وجود ندارد. از اینروست كه همزمان، مراجع متعددى مىتوانند وجود داشته باشند. از آنجا كه هیچ مرجع یگانه داراى مقبولیت جهانى وجود ندارد، یك شیعه مؤمن مىتواند هر یك از رهبران معنوى متعدد را انتخاب كند. این تعدّد مراجع، بخصوص پس از فوت آیةاللّه خمینى در ایران 1989 و آیةاللّه خوئى در عراق 1992، به وجود آمده است.اگرچه قلمرو اصلى رهبرى مراجع مسائل اعتقادى، علم مذهبى و رفتار شخصى است، اما در واقع، نفوذ آنها مربوط به حوزه وسیعى از فعالیت است كه بر روابط بین اشخاص و جامعه شیعه و جامعه به طور كلّى تأثیر مىگذارد. با تعمیم معنا، مىتوان گفت: گروهى از شیعیان، كه از مرجع واحدى پیروى مىكنند، احتمالاً امور مربوط به نظم اجتماعى و سیاسى خود را به طور یكسان، مطابق تعالیم مرجعشان تعریف مىكنند. این امر به نوبه خود، اختلافاتى بین گروههاى شیعى نه تنها در امور اعتقادى و شخصى، بلكه در مسائل عمومى ایجاد مىكند. براى مثال، در دهه 1980، پیروان خمینى، نگرشى انقلابى و كاملاً فعّال به زندگى سیاسى و حضور تشیّع در عرصه عمومى داشتند. در همان زمان، پیروان خوئى از سنّتى تقدیرگرایانهتر، كه بر خصوصیات تقواى شخصى و موضعى بىتفاوت در مسائل عمومى تأكید داشت، پیروى مىكردند. همچنین دو آیةاللّه، یكى در ایران و دیگرى در عراق، دست به تأسیس مراكز آموزشى رقیبى زدند كه پیامدهایى نیز در جهتگیرى جغرافیایى پیروانشان به همراه داشت. مراكز ایران، بخصوص قم، به قیمت نابودى مراكز عراقى رشد نموده، تعداد فزایندهاى از عالمان شیعى را از جهان عرب به خود جذب كردهاند و براى جوامع شیعى، مشكلاتى در مورد تابعیت پدید آوردهاند. پس از فوت خوئى و خمینى، رقابتهاى بین مراجع متعدد و پیروانشان، حتى در داخل ایران، شدیدتر شده است. این در حالى است كه در لبنان، رقیب جدیدى براى نقش مرجعیت، یعنى سیدمحمّد فضلاللّه، پدیدار گشته است. در عربستان سعودى، شیعیان دو دسته شدهاند: پیروان «خط امام» یا تعالیم آیة اللّه خمینى كه ویژگى انقلابى دارند و پیروان تعالیم آیةاللّه شیرازى كه احتیاط در عرصه سیاسى را تبلیغ كرده است.تفاوتهاى اجتماعىاشكال سنّتى قشربندى اجتماعى، كه جوامع شیعى را نیز تقسیمبندى مىكنند، روابط درون جامعه و نیز روابط بین جامعه و نظم سیاسى اجتماعى رایج را تحتتأثیر قرار مىدهند. هرچند شیعیان درصد بسیار بالایى از قسمتهاى فقیرنشین جامعه عرب در منطقه خلیج و لبنان را تشكیل مىدهند و از فرصتهاى اقتصادى و شغلى كمترى برخوردارند، با اینهمه، حتى در جوامعى كه شیعیان در آنها از امتیازات كمترى برخوردارند نیز شیعیان ثروتمند و تحصیل كرده به چشم مىخورند. در عراق، كه تا دهه 1960، ثروتش از مالكیت زمین و تجارت به دست مىآمد، زمینداران شیعه در جنوب و تجّار در بغداد و شهرهاى جنوبى، قسمت اعظم ثروت كشور را تحت كنترل داشتند. اینگونه تجّار یا طبقه زمیندار، در حدّ كمترى، در اغلب كشورهاى منطقه وجود داشتند. در حالى كه در دهههاى نخستین این قرن، قدرت سیاسى در دست متنفّذان سنّى بود، برخى از خانوادههاى شیعى در كویت، بحرین، امارات متحده عربى، لبنان و عراق نیز مىتوانستند به رفاه اقتصادى دست یابند.طبقه اجتماعى، عنصرى نیرومندتر از هویّت است كه فقیر را از غنى، شهرى را از روستایى و تحصیل كرده را از نیمه تحصیل كرده جدا مىسازد. پیشرفتهاى اقتصادى و علمى برخى از شیعیان، موجب تفاوت آنها با انبوه فقیرتر هممسلكانشان شده است؛ اولاً، زمینداران و تجّار ثروتمند در لبنان، عراق و (تا حدّى) عربستان سعودى از ولایات به شهرهاى بزرگ مهاجرت كردند و به این وسیله، با اكثریت روستانشین از نظر جغرافیایى، بیگانه شدند؛ افزون بر اینكه شهرنشینان ثروتمند با ارزشهاى شهر آشنا شدند و آداب و رسوم شهرى پیش گرفتند و از اینرو، به آسانى در زندگى معمول شهر غرق شدند. براى این شیعیان، فرهنگ غالب، از مبناى شیعى به مبناى شهرى، با تنوّع و كثرت فرهنگىاش، تغییر یافته است. یك طبقه شیعى متوسط و فوق متوسط ساكن در مراكز شهرى، كه به جوامع دیگر نزدیك بوده و اغلب با فرهنگهاى بیگانه مواجه است، سادهتر به حكومت احساس نزدیكى مىكند، حتى اگر قدرت كمى در عرصه سیاسى داشته باشند.این تفاوتهاى طبقاتى به روابط و خودآگاهىهاى گوناگونى در میان شیعیان مىانجامند، در حالى كه امتیازات اقتصادى، غالبا در تفاوتهاى حوزههاى دیگر منعكس مىشوند. فقط شیعیان ثروتمندتر و شهرنشین مىتوانند براى تحصیل یا كار به غرب سفر كنند. نفوذ اقتصادى این طبقه، راههاى جدیدى براى ارتباط با جهان و نوگرایى ایجاد كرده است كه براى طبقاتى كه سنّتىتر و از نظر اقتصادى فقیرند، بیگانه است. شیعیان ثروتمند و شهرى به صورت غریزى، گرایش دارند كه طبقات روستایى فقیر را عوام الناس تلقّى كنند، در حالى كه روستاییان اغلب، طبقات متوسط را به این امر متهم مىكنند كه «اصالت خویش را از دست داده» و خود را به نظام واگذار كردهاند. در نتیجه، طبقات اجتماعى گوناگون، فهم متفاوتى از واقعیت سیاسى دارند كه تفاسیر مختلفى از مشكلات و برداشتهاى گوناگونى از راهحلهاى مطلوب پدید مىآورد.به دلیل این خطوط افراطى متنوّع و گاه متداخل، سخن گفتن از یك جامعه شیعى یكدست، در هر یك از كشورهاى منطقه غیرممكن است. پیوندهاى مشترك مذهبى، فرهنگى و تاریخى گاه خود منشأ اختلافنظر و مشاجره مىگردند و متأثّر از ناقلهاى تاریخى و فرهنگى دیگرى هستند كه دست كم از ابتداى قرن به كار افتادهاند. رشد خود آگاهى شیعى، تا حدّى این اختلافات را تعدیل كرده و نیروى بیشترى به سوى هدف مشترك سوق داده است. اما این مرحله از اتحاد مهمتر، ممكن است نشانه دورهاى از نزاع براى شیعیان باشد و به سادگى تحت شرایط سیاسى مساعدتر از میان برود. چنین روندى را مىتوان در تاریخ جنبش شیعى در لبنان مشاهده كرد. در آنجا وقتى در دهه 1970، شیعیان نقش سیاسى مهمترى در نظام سیاسى به دست آوردند، یك جنبش فرقهاى در زمینههاى طبقاتى، مذهبى و جغرافیایى تجزیه شد.یادآورى وجود این اختلافات متعدد در میان شیعیان، آنگاه اهمیت مىیابد كه بیگانگان تصویر ترسناكى از مفهوم «شیعه در قدرت» ـ براى مثال در عراق آینده ـ ارائه مىدهند. در شرایط عادى، شیعیان با غیرشیعیانى كه اذهانى مشابه و منافعى مشترك با آنان دارند، ائتلاف مىكنند كه با فرارفتن از حد و مرز، به سختى مىتوان آنها را منافعى جمعى تلقّى كرد كه عمدتا تحت ستم و محرومیت به وجود مىآیند.رشد آگاهى سیاسى شیعیاناحیاى تشیّع، كه در دهه 1960، ابعاد سیاسى فعّالى به خود گرفت، شكلى از احیاى اسلام سیاسى به صورت كلّى است و با احیاى اسلام سنّى در برخى از مقاصد و اهداف یكسان، سهیم است. علاوه بر این، احیاى شیعى را مىتوان ناشى از احساس قوى بىحرمتى و محرومیت از حق رأیى دانست كه شیعیان ـ به طور خاص ـ تجربه كردهاند. اسلامگرایى شیعى بر خلاف اسلامگرایى سنّى، از آغاز، از مؤلّفه قدرتمند رهبرى روحانیت برخوردار بود. این امر نتیجه طبیعى نقش برجستهاى بود كه علما در هدایت جامعه ایفا مىكردند.چه چیزى موجب احیاى شیعى شد؟ عوامل متعددى در این امر دخالت داشتهاند كه برخى از آنها خاصّ شیعیان نیستند. هم سنّىها و هم شیعیان در برخورد با مسائلى دچار سرخوردگى شدهاند؛ از جمله: تجدّد و ایدئولوژىهاى نوع غربى، شكست حكومتهاى عرب در مسئله فلسطین و خدشه در جامعه كه به دنبال شهرنشینى و دیوان سالارى به وجود آمد، بدون اینكه در مقابل، منافع محسوسى براى توده مردم داشته باشند تمامى این مسائل به افزایشِ رشد پاىبندى شیعه به مذهب، هم به عنوان اعتقاد شخصى و هم به عنوان ایدئولوژى سیاسى، كمك مىكنند. احیاى شیعى ریشههاى دیگرى در تجربه شیعى دارد كه از این امور ناشى شدهاند: انزواى دیرین سیاسى، ممانعت حكومت از آزادى مذهبى، تضعیف آزادى عمل و استقلال مالى نهادهاى مذهبى، و تبعیض اجتماعى و اقتصادى فراگیر. در قسمت بعد، خواهیم دید كه فرآیند سیاسىسازى چگونه در جهان عرب رخ داده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]
صفحات پیشنهادی
هویّت شیعه (قسمت چهارم)
هویّت شیعه (قسمت چهارم)-هویّت شیعه (قسمت چهارم) نويسنده: گراهام اى. فولر و رند رحیم فرانكمترجم: خدیجه تبریزى اختلافات سیاسىدیدگاههاى مختلف در مورد ماهیت حكومت، ...
هویّت شیعه (قسمت چهارم)-هویّت شیعه (قسمت چهارم) نويسنده: گراهام اى. فولر و رند رحیم فرانكمترجم: خدیجه تبریزى اختلافات سیاسىدیدگاههاى مختلف در مورد ماهیت حكومت، ...
روحانیت و هویت تشیع (1)
روحانیت و هویت تشیع (1)-روحانیت و هویت تشیع(قسمت اول)جوامع انسا. ... روحانیت اصیل شیعه، نه تنها پای هیچ سند نگین استعماری را امضا ننموده است بلکه خود مهمترین ...
روحانیت و هویت تشیع (1)-روحانیت و هویت تشیع(قسمت اول)جوامع انسا. ... روحانیت اصیل شیعه، نه تنها پای هیچ سند نگین استعماری را امضا ننموده است بلکه خود مهمترین ...
نويسنده: غلامرضا جلالي فلسفه غيبت در منابع كلام شيعي ...
نويسنده: غلامرضا جلالي فلسفه غيبت در منابع كلام شيعي (قسمت اول) .... امام عسكري, چون تحت نظر بود, كوشش كرد تا هويت فرزندش حجت بن الحسن, كه به سال 256هـ.ق.
نويسنده: غلامرضا جلالي فلسفه غيبت در منابع كلام شيعي (قسمت اول) .... امام عسكري, چون تحت نظر بود, كوشش كرد تا هويت فرزندش حجت بن الحسن, كه به سال 256هـ.ق.
نويسنده: احمد رهدار روحانيت شيعه و برخورد با غرب (قسمت اول)
13 جولای 2008 – نويسنده: احمد رهدار روحانيت شيعه و برخورد با غرب (قسمت اول)-نويسنده: احمد ... تازهبنيادي است كه هويت معرفتي و آرمانيهاي اجتماعي آن نه تنها براي دو ...
13 جولای 2008 – نويسنده: احمد رهدار روحانيت شيعه و برخورد با غرب (قسمت اول)-نويسنده: احمد ... تازهبنيادي است كه هويت معرفتي و آرمانيهاي اجتماعي آن نه تنها براي دو ...
ویکی ؟! (قسمت اول)
(قسمت اول)تعداد «ویکی»ها آنقدر زیاد شده که احتمالاً شما هم بارها در نتایج جستجوی خود در گوگل یا ... تصور اینکه هرکس در هر زمان میتواند با هویت کاملاً مخفی تغییرات دلخواهش را اعمال کند چندان خوشایند به نظر ... مهدويت در منابع روايي شيعه (قسمت اول) ...
(قسمت اول)تعداد «ویکی»ها آنقدر زیاد شده که احتمالاً شما هم بارها در نتایج جستجوی خود در گوگل یا ... تصور اینکه هرکس در هر زمان میتواند با هویت کاملاً مخفی تغییرات دلخواهش را اعمال کند چندان خوشایند به نظر ... مهدويت در منابع روايي شيعه (قسمت اول) ...
هویت ملی در جنبش دانشجویی
هویت ملی در جنبش دانشجویی پژوهشگر: رحیم نیكبخت* بررسی جنبش دانشجویی ... طومار را به جای چسبانیدن ورقههای امضاء به صورت ورقی كه در قسمت فوقانی هر ورق ... به تبع مراجع تقلید، مقلدین شیعه كه اكثریت ایران را تشكیل میدهند سراسر ... در تعارض این سه جریان، جریان چهارم هم به صحنه فعالیت آمد كه توسط دانشجویان مذهبی ایجاد شد.
هویت ملی در جنبش دانشجویی پژوهشگر: رحیم نیكبخت* بررسی جنبش دانشجویی ... طومار را به جای چسبانیدن ورقههای امضاء به صورت ورقی كه در قسمت فوقانی هر ورق ... به تبع مراجع تقلید، مقلدین شیعه كه اكثریت ایران را تشكیل میدهند سراسر ... در تعارض این سه جریان، جریان چهارم هم به صحنه فعالیت آمد كه توسط دانشجویان مذهبی ایجاد شد.
سير تاريخي هويت جامعه ايران درجست وجوي هويت
9 آگوست 2008 – 2- هويت خانوادگي: ورود به يك بخش ديگر به نام ايفاي نقش. ... در اين قسمت سوم منظور هويت جمعي در جامعه ايران برخاسته از لا يه هاي فرهنگ به هم .... آن مقاومت مي كرد و سرانجام دولت صفويه تحت عنوان حكومت ايراني شيعي براي اولين بار در ...
9 آگوست 2008 – 2- هويت خانوادگي: ورود به يك بخش ديگر به نام ايفاي نقش. ... در اين قسمت سوم منظور هويت جمعي در جامعه ايران برخاسته از لا يه هاي فرهنگ به هم .... آن مقاومت مي كرد و سرانجام دولت صفويه تحت عنوان حكومت ايراني شيعي براي اولين بار در ...
مهدويت در تقابل با جاهليت - قسمت سوم و پایانی
مهدويت در تقابل با جاهليت - قسمت سوم و پایانی-مهدويت در تقابل با جاهليت ... دلهاي مأيوس آن ستمديدگان را روشن ساخت و شخصيت و هويت واقعي زنان را به آنان بازگرداند. ... اين تنها شيعه است كه با اعتقاد به مهدويت؛ از چنين افتخاري در دنيا برخوردار است.
مهدويت در تقابل با جاهليت - قسمت سوم و پایانی-مهدويت در تقابل با جاهليت ... دلهاي مأيوس آن ستمديدگان را روشن ساخت و شخصيت و هويت واقعي زنان را به آنان بازگرداند. ... اين تنها شيعه است كه با اعتقاد به مهدويت؛ از چنين افتخاري در دنيا برخوردار است.
نويسنده: وحيد سمائي ويژگيهاي جامعه منتظر ظهور منجي (قسمت اول)
نويسنده: وحيد سمائي ويژگيهاي جامعه منتظر ظهور منجي (قسمت اول)-نويسنده: وحيد ... شيعه در اطاعت از دستورات مؤكّد پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مبنى بر پيروى از اهل بيت .... حضرت امام خمينى(ره) انتظار را زمينه ساز قدرت اسلام مى دانستند و احياى هويت ...
نويسنده: وحيد سمائي ويژگيهاي جامعه منتظر ظهور منجي (قسمت اول)-نويسنده: وحيد ... شيعه در اطاعت از دستورات مؤكّد پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مبنى بر پيروى از اهل بيت .... حضرت امام خمينى(ره) انتظار را زمينه ساز قدرت اسلام مى دانستند و احياى هويت ...
آزادي در منظومه فكري علامه طباطبايي (قسمت اول)
آزادي در منظومه فكري علامه طباطبايي (قسمت اول) مقدمه آزادي يكي از مفاهيم اساسي و ... علامه طباطبايي فيلسوفي است كه متعلق به مكتب شيعه مي باشد، آزادي در آموزه هاي ... ساير موجودات است محكوم به هويت غريزي و فطري بود، مرحله دوم دريافتهاي حسي كه به ...
آزادي در منظومه فكري علامه طباطبايي (قسمت اول) مقدمه آزادي يكي از مفاهيم اساسي و ... علامه طباطبايي فيلسوفي است كه متعلق به مكتب شيعه مي باشد، آزادي در آموزه هاي ... ساير موجودات است محكوم به هويت غريزي و فطري بود، مرحله دوم دريافتهاي حسي كه به ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها