تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812665701




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياه و سفيد مثل فيلم‌هاي قديمي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سياه و سفيد مثل فيلم‌هاي قديمي
ميشائيل‌هانكه
ميشائيل‌هانكه، فيلمساز سرشناس و غيرمتعارف سينما اصليتي آلماني دارد. اما او در 20سال اخير، فيلم‌هايي در كشورهاي مختلف جهان- و از جمله فرانسه و آلمان- ساخته است، 3سال قبل براي درام ضدنژادپرستي «پنهان» جايزه بهترين كارگرداني جشنواره كن را گرفت. اين جشنواره بهار امسال نخل طلايي خود به عنوان بهترين فيلم جشنواره را به ساخته جديد وي«روبان‌سفيد» اهدا كرد.با آنكه قصه فيلم در سال 1913 و يك سال قبل از شروع جنگ‌جهاني اتفاق مي‌افتد ولي منتقدان سينمايي آن را فيلمي در ارتباط با جنگ ارزيابي مي‌كنند. قصه اين درام ضدجنگ،  در يك دهكده آلماني اتفاق مي‌افتد و زندگي گروهي از بچه‌هاي دبستاني را به تصوير مي‌كشد. اين بچه‌ها در خانه و مدرسه با نيروي زور و قدرت تحكم بزرگترها روبه‌رو هستند و بحث تنبيه و مجازات آنها در طول قصه فيلم مطرح مي‌شود.به گزارش همشهري ، قصه فيلم چنين ارزيابي مي‌كند كه اعمال خشونت‌ بي‌حدوحصر و بي‌مورد نسبت به بچه‌ها، گرايشات فاشيستي را در آنان تقويت مي‌كند و هانكه به زباني غيرمستقيم چنين اظهارنظر مي‌كند كه اين بچه‌ها، به زودي به صورت سربازان فاشيستي درمي‌آيند. «روبان‌سفيد» از سوي كشور آلمان نامزد شركت در رقابت‌هاي اسكار بهترين فيلم خارجي سال است. اين فيلم طي 2هفته‌اخير از سوي بسياري از انجمن‌هاي منتقدان فيلم آمريكا، به عنوان بهترين فيلم خارجي سال انتخاب شد، هانكه در گفت‌وگوي زير درباره جنبه‌هاي مختلف ساخته جديدش صحبت مي‌كند. خودتان « روبان‌سفيد » را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟قصه اين فيلم را از يك كتاب گرفتم. اين اولين بار نيست كه قصه يك كتاب را تبديل به فيلم سينمايي مي‌كنم. تمام فيلم‌هايي كه ساخته‌ام اقتباسي از كتاب‌هاي ادبي بوده‌اند. از سن 19سالگي كه به ادبيات علاقه‌مند شدم تا به امروز، كتاب‌ها هميشه همراهم بوده‌اند. نوشته‌ها و كتاب‌هاي مربوط به قرن گذشته و اوايل قرن بيستم را خيلي دوست دارم. در يكي از كتاب‌هايي كه خواندم يك نصيحت خردمندانه وجود داشت. اين نصيحت در اين‌باره بود كه خوب است والدين بچه‌هاي خود را در موقعيت‌هاي خاصي قراردهند تا مجبور به افشاگري درباره خود بشوند تا بتوان به وسيله آن رفتار بچه‌ها را مورد كنترل قرارداد. در عين حال، اين يك جور تنبيه و مجازات هم بود. و چه زماني تصميم گرفتيد چنين چيزي را در دل تاريخ قرار دهيد؟چند سالي مي‌شد كه در فكر ساختن اين فيلم بودم. فلسفه اصلي اين كار 20- 15سال قبل به ذهنم رسيد. به فكر قصه‌اي بودم كه در آن گروهي از بچه‌ها در يك دهكده در موقعيتي قرار مي‌گيرند كه مي‌توانند به قضاوت درباره والدين خود بنشينند. در اين فكر بودم كه اگر ايده‌اي تبديل به يك ايدئولوژي شود چه اتفاقي مي‌افتد. اين مسئله مي‌تواند مدل پايه‌اي و اوليه هر يك از شكل‌هاي تروريسم بشود.قصه اين درام ضدجنگ،  در يك دهكده آلماني اتفاق مي‌افتد و زندگي گروهي از بچه‌هاي دبستاني را به تصوير مي‌كشد. اين بچه‌ها در خانه و مدرسه با نيروي زور و قدرت تحكم بزرگترها روبه‌رو هستند و بحث تنبيه و مجازات آنها در طول قصه فيلم مطرح مي‌شود. فيلم شما هم به موضوع تروريسم مي‌پردازد. بعضي فيلم‌ها تروريست‌ها را تا حدودي قابل قبول نشان مي‌دهند اما نگاه شما نگاه متفاوتي است. هميشه براين باور بوده‌ام كه تروريسم هميشه و در هر حالي چيزي غيرسمپاتيك است. علتش هم اين است كه از جان و وجود ديگران مايه مي‌گذارد. خودم شخصا «اولريك ماينف» را مي‌شناسم. او زماني آدم دلچسب و خونگرمي بود و حتي شوخ‌طبعي‌هاي انساني را نيز با خودش داشت؛ اين روزها كمتر مي‌توان چنين افرادي را پيدا كرد.  قصه فيلم كمي قبل از شروع جنگ جهاني اول است. فكر مي‌كنيد چنين فاصله‌گيري تاريخي و بحث درباره يك گذشته دورتر ضروري بود؟شما مي‌توانيد اين فيلم را در يك كشور غير مسيحي بسازيد، آن وقت مي‌بينيد كه اين موضوع در آنجا چقدر مي‌تواند متفاوت به نظر برسد اما حرف اصلي فيلم همان خواهد بود كه اكنون است. هر تاريخي هر قدر كه مربوط به گذشته‌هاي دور باشد، مي‌تواند به امروز وصل شود. رفتار انساني و گرايشات متنوع آدم‌ها، چيزي نيست كه مربوط به امروز و ديروز باشد. جهان سال‌هاست كه با مسائلي از اين دست روبه‌روست و دارد با آن سروكله مي‌زند. سرمايه توليد فيلم به راحتي تامين شد؟نه چندان. شما يك فيلم تاريخي داريد كه قصه‌اش در دوران جنگ جهاني اول اتفاق مي‌افتد و نقش‌هاي اصلي آن را چند تا بچه كوچك بازي مي‌كنند. طبيعي است كه فيلمي با چنين حال و هوايي نمي‌تواند به آساني سرمايه ساخت پيدا كند. اما احساس مي‌كردم هم خود بچه‌هاي كم سن و سال و هم بزرگترهاي آنان لازم است فيلم متفاوتي مثل روبان‌سفيد را تماشا كنند. فكر مي‌كنيد چرا تهيه‌كنندگان حاضر شدند هزينه توليد فيلمي با اين مشخصات را قبول كنند؟خب، شايد با توجه به موفقيت‌هاي بين‌المللي چند فيلم آخرم، آنها تصور مي‌كردند سرمايه‌گذاري روي روبان‌سفيد چندان هم بد نيست و خرج خودش را درمي‌آورد. اما واقعيت امر اين است كه اين فيلم يك كار پرخرج است و در كشور آلمان معمولا  روي فيلم‌هاي گران قيمتي با اين مضمون، سرمايه‌گذاري نمي‌شود. روبان‌سفيد گران‌ترين فيلمي است كه تا به حال ساخته‌ام؛ 20ميليون يورو رقم خيلي بالايي است.  كار با بچه‌ها سخت بود؟سخت‌ترين بخش كار پيدا كردن بچه‌هايي بود كه بايد اين نقش‌ها را بازي مي‌كردند. حدود 6‌ماه از حدود  7هزار  داوطلب تست گرفتم. كار سختي بود و خيلي وقت گرفت. اين كار را به تنهايي نكردم. يك گروه 20نفره در اين رابطه با من همكاري  داشتند. مي‌دانستم كه بايد مستعدترين آنها را انتخاب كنم، زيرا آنها بايد نقش‌هاي سختي را بازي كنند. طبيعي است كه در چنين شرايطي با يك بازيگر تعليم ديده راحت‌تر مي‌توان كاركرد. حضور بازيگر حرفه‌اي كار را ساده‌تر مي‌كرد ولي من كساني را مي‌خواستم كه كاملا طبيعي به نظر برسند. به همين دليل براي انتخاب بازيگر به مكان‌هاي كوچك‌تر و دهقاني رفتم. مي‌دانستم اگر بچه‌هاي مستعدي را انتخاب كنم مي‌توانم آنها را در موقعيت قراردهم و يك بازي خوب از آنها بگيرم در اين صورت آنها حتي بهتر از بازيگران حرفه‌اي بازي مي‌كردند. از طرفي من تجربه زيادي در كار با بچه‌ها دارم. تقريبا در همه فيلم‌هايم بچه‌ها نقشي داشته‌اند. روبان‌سفيد مثل فيلم‌هاي قديمي سياه و سفيد است. گفتيد اين كار را كرديد تا خاطر ما كاملا به روزهاي جنگ جهاني اول معطوف شود. نمي‌شد با كمك رنگ همين حال و هوا را منتقل كرد؟براي اين كار دو دليل وجود دارد؛ نكته اول اينكه سياه و سفيد بودن فيلم، كنتراست مورد نظر ما را فراهم مي‌كرد. مي‌خواستم تفاوت اين فيلم با ديگر محصولات  آلماني را نشان بدهم. اما كار ما خيلي سخت بود. اين روزها ديگر فيلم سياه وسفيد نداريم. دليل ديگر اين بود كه مي‌خواستم حس و حال آن دوران كاملا روي پرده سينما منتقل شود.در تعدادي از سالن‌هاي سينما فيلم مستقيما به صورت ديجيتالي نمايش داده مي‌شود. تا چند سال پيش انجام چنين كاري تقريبا غيرممكن بود، زيرا پرژكتورهاي ديجيتالي هنوز وارد بازار نشده و گسترش پيدا نكرده بودند. نسخه ديجيتالي فيلم بهتر و شفاف‌تر است و صحنه‌هاي آن وضوح و روشني بهتري دارند. به اعتقاد من، پرژكتورهاي ديجيتالي يكي از نشانه‌هاي بزرگ پيشرفت دنياي سينما هستند. اگر امروز شما فيلمي را تماشا كنيد كه متعلق به 50سال قبل است، خيلي بهتر متوجه اين موضوع مي‌شويد. نسبت به پيشرفت تكنولوژي حالت خودشيفتگي ندارم، ولي احساس مي‌كنم اين نوع نمايش فيلم خيلي بهتر و كامل‌تر است.ايده اصلي ساخت فيلم از كجا آمد؟ چه شد كه تصميم گرفتيد آن را بسازيد؟اين سؤال از آن سؤال‌هاي سخت است. شعرهاي يك شاعر از كجا مي‌آيد؟ ايده يك قطعه موسيقي از كجا سرچشمه مي‌گيرد؟ طبيعي است كه مثل يك جرقه، ناگهان به ذهن مي‌آيد و شما را درگير خودش مي‌كند. اين همان اتفاقي است كه هميشه مي‌افتد و اين‌بار سر اين فيلم هم رخ دارد.كار نگارش فيلمنامه چقدر بود؟ آيا يك پروسه طولاني را طي كرديد؟يادم مي‌آيد كه فيلمنامه فيلم را 10سال پيش‌ نوشتم. همانطور كه گفتم طرح ساخت روبان سفيد 20سال قبل به ذهنم رسيد. مجموعه‌اي از ايده‌هاي مختلف را در ذهنم داشتم. كتاب‌هاي زيادي درباره تحصيل و تاريخ آن مطالعه كردم. مي‌خواستم بدانم وضعيت تحصيلي در كشورهاي مختلف چگونه است. حدود 10سال پيش بود كه احساس كردم به اندازه كافي براي فيلمنامه‌ام دستمايه جمع كرده‌ام. حالا مي‌شد استخوان‌بندي كلي آن را ديد. وقتي كار نوشتن فيلمنامه را شروع كردم، زمان زيادي وقت نبرد. زماني كه شما مي‌دانيد ماجرا چيست و قرار است چگونه پيش برود، كار شما هم راحت‌تر مي‌شود. زمان نگارش فيلمنامه احساس نزديكي به اين كاراكترها مي‌كنيد يا ترجيح مي‌دهيد فاصله‌تان را با آنها حفظ كنيد؟ اگر احساسات كاراكترها را نشناسيد و يك‌جورهايي با آنها همراهي نكنيد، نمي‌توانيد يك فيلمنامه خوب بنويسيد. البته در همان حال لازم است كه شما يك نگاه كلي نسبت به آنها و كليت قصه داشته باشيد. بايد بدانيد اين كاراكترها قرار است به كجا بروند و در استخوان‌بندي و ساختار كلي كار چه جايگاهي دارند. هنگام ساخت فيلم به تماشاگران و چالش‌هايي كه هنگام تماشاي آن با آن روبه‌رو مي‌شوند هم فكر مي‌كرديد؟بله. حتما همين‌طور است. اين نكته را به ويژه هنگام پي‌ريزي فيلمنامه فيلم مدنظر داشتم. در اين وضعيت، شما بايد به نقاط اوج، لحظات حساس و حتي لحظه‌هاي معمولي قصه هم فكر كنيد. ريتم هم از اهميت زيادي برخوردار است. رعايت همه اينها خيلي مهم است. اگر با يك كتاب سر و كار داشته باشيد، مي‌توانيد در صورت عدم رضايت صفحاتي را كه دوست نداريد رد كنيد. اما هنگام تماشاي فيلم شما نمي‌توانيد اينگونه عمل كنيد. و جالب است كه روبان سفيد با لحظات اوج و فرود زيادي روبه‌روست. به همين دليل حفظ تعادل اهميت زيادي داشت و همه چيز فيلم وابسته به آن بود. فيلم از نقطه نظر هنري خيلي شبيه يك قطعه موسيقي است. تو بايد بداني كدام سازها را در كدام بخش مورد استفاده قرار دهي و اوج و فرود صدايت كجا بايد باشد. اين ايده‌هاي خلاق را از كجا مي‌آوريد؟ از ميل شديد من به تأكيد بر مشاهدات سرچشمه مي‌گيرد. برايم خيلي جالب است كه بدانم وقتي تماشاگران فيلم متوجه اين نكته مي‌شوند كه در بيرون از حوادث و نوع روايت قرار دارند، چه عكس‌العملي نشان مي‌دهند. دوست داريد جايزه‌اي ببريد؟ بله، برايم مهم است. كسب جوايز بيشتر به معني آن است كه شانس موفقيت فيلم شما در گيشه نمايش بيشتر مي‌شود. در عين حال مشهورتر مي‌شويد و مي‌توانيد براي فيلم بعدي خود راحت‌تر تهيه‌كننده پيدا كنيد.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5274]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن