تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نابودى جوانانتان را آرزو نكنيد ، گرچه بدى‏هاى بسيار در آنان باشد، زيرا آنان با ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848359114




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قانون گرایی در نهج البلاغه(حقوق يكسان مردمان در محضر اميرمومنان )


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
قانون گرایی در نهج البلاغه(حقوق يكسان مردمان در محضر اميرمومنان )
قانون گرایی در نهج البلاغه(حقوق يكسان مردمان در محضر اميرمومنان ) نويسنده:علي اكبر مظاهري خطبه 126 نهج البلاغه يكساني مردمان در برابر قوانين و بهره مندي مساوي و عادلانه مسلمانان از داراييهاي عمومي از احكام حتمي اسلامي است و سنت و شيوه حكومتي پيامبر اكرم (ص) بر همين قاعده و منش بود. اما پس از پيامبر(ص) برخي از حاكمان از اين قانون و سيره عدول كردند و بعضي از مسلمانان را بر بعض ديگر برتري بخشيدند و سهم بيشتري از بيت المال به آنان اختصاص دادند و امتيازهايي برايشان قائل شدند. مثلا: «مهاجرين» را از «انصار» برتر نشاندند و «قريشيان» را بر غير آنان ممتاز ساختند و «عربان» را بر «عجمان» برتر نهادند. امير عادلان (ع) تا كه به حكومت رسيد بر همه امتيازها و تبعيضهاي ناروا قلم بطلان كشيد و مسلمانان را همگان در يك صف و بر يك مكان نشاند. اين اقدام حضرت ـ كه از نخستين برنامه هاي حكومتي ايشان بود و خبر اجراي آن را از ابتداي كار به گونه علني و آشكار براي همگان بيان فرموده بود ـ به كام «عدالت ناخواهان» و برتري طلبان و امتيازجويان تلخ آمدوبناي ناسازگاري نهادند. پاره اي از آنان گريختند و در دامان معاويه پناه جستند؛ همو كه بي پروا و گشاده دست ثروتهاي كلان. بر سر طمع ورزان مي افشاند و دين و شرافتشان را ـ اگر دين و شرافتي مي داشتند ـ از آنان مي ستاند! برخي نيز پيمان خويش را با اميرمومنان (ع) شكستند و به جنگ با آن حضرت برخاستند. و نيز پاره اي از فتنه گران. به فتنه انگيزي در جامعه پرداختند. و بعضي هم. بيشرمانه رو در روي امام (ع). به اعتراض ايستادند و ناخشنودي و بلكه خشم پليد خود را از اين مساوات و عدالت ابراز كردند و بي شرم و كتمان و به صراحت و نه كنايت خواهان امتياز و تبعيض شدند. برخي از ياران اميرمومنان (ع) ـ كه اگرچه خيرخواه بودند؛ اما هنوز. انسان كه بايد منزلت «عصمت و امامت» حضرت را نمي شناختند و ايمان و يقينشان به پايه عقيده «شيعه راستين» نرسيده بود كه امام (ع) را «معصوم» و مصون از هر خط بدانند و عمل وي را عين صواب و مطابق حكم خداوند و پيامبر اكرم (ص) بشمارند ـ ناصحانه! به حضرت گفتند: اي اميرمومنان! شما كه عموم مردم را مي شناسي ؛ ثروت و نعمت دنيا را دوست دارند. آيا بهتر نيست به آن گروه از معترضان كه از جدايي شان خشنود نمي شوي و مي خواهي كه در كنارت بمانند مال بيشتري بدهي و از بيت المال براي اشراف عرب و سران قريش و برخي ديگر سهمي بيش از ديگران مقرر فرمايي. تا دشمني نورزند و رهايت نكنند و به دشمنانت نپيوندند؛ بلكه ياري ات كنند تا كارها سامان يابد و حكومت نونهادت استوار گردد آنگاه به تساوي و مساوات رفتار كني 1 امير عدالتمندان (ع) از آن اعتراضها و نيز از اين پيشنهاد ناروا برآشفت و در پاسخشان به عتاب فرمود: ايا از من مي خواهيد تا با ستم بر ملتم كه راهبري شان را عهده دارم ياري (فزوني طلبان و عدالت ناخواهان) را بطلبم و پشتيباني شان را بجويم! والله! كه هرگز چنين نمي كنم و تا هميشه روزگار بر اين مدار نمي گردم و تا آن هنگام كه ستارگان پي ياپي. در گردش اند چنين منش و روشي را برنمي گزينم. اگر اين مال و ثروت از آن خودم بود همگان را در تقسيم آن يكسان مي داشتم و به همه بهره برابر مي رساندم تا چه رسد كه اين مال مال خداست (و او به تساوي و عدالت در ميان بندگانش فرمانم داده است)! هان! بدانيد كه بخشيدن مال به گونه ناسزاوار و به نامستحق آن تبذير است و اسراف (و افراط است و بيرون شدن از عدالت) و اين عطاي نابجا گرچه (در زماني كوتاه) آن بخشنده (افراط گر را) در اين جهان (و در ديدگان ظاهربينان و نزد دنيامحوران) بلندمرتبه مي گرداند؛ اما وي را در جهان آخرت (و نزد ملكوتيان) پايين مرتبه مي سازد. و نزد مردمان گرامي اش مي نماياند و در پيشگاه خداوند سرافكنده و زبونش مي گرداند. و (اين سنت الهي و قانون بي دگرگوني خداوندي را بگويمتان كه:) هر كس مالش را در مورد ناشايست و نابايست به كار ببرد و به ناسزاواران و نامستحقان ببخشد خداوند او را از سپاسگزاري آن نااهلان محروم مي كند و دوستي و احترام و سپاسشان را نصيب ديگران مي سازد. از اين روست (و نتيجه آن سنت الهي چنين است) كه اگر روزي (روزگار از آن اسرافگر رياكار برگردد ـ كه چه بسيار هم برمي گردد ـ و) پاي او بلغزد (و پايگاهش واژگونه شود) و به ياري و ياوري آنان محتاج گردد آنها را بدترين و لئيم ترين رفيقان خواهد يافت! 2 پی نوشتها: 1. اينان و همانندانشان اين اعتراض و پيشنهاد و همانند آن را در باب عزل فرمانداران ناشايست حكومت پيشين همچون معاويه نيز به اميرمومنان (ع) داشتند: كه مثلا: آيا بهتر نيست معاويه و مانند او را فعلا به حال خود بگذاري تا پايه هاي حكومتت قوت گيرد آنگاه عزلشان كني پاسخ امام (ع) در آن باب نيز مانند جوابشان در اين خطبه است. 2. و آنگاه است كه آن «مگسان گرد شيريني» را جفا كارترين و بي وفاترين و نامهربانترين مردمان و خويشتن را زيانكارترين آدميان خواهد ديد؛ كسي كه اين جهان و آن جهان را توامان باخته است! و چه زيان سنگيني! منبع:روزنامه جمهوری اسلامیمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
#پزشکی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن