تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815411132




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسجد دو مناره سقز


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مسجد دو مناره سقز سابقه تاريخي سقز  در بيرون محوطه اصلي شهر ، بناها ، تلهاي باستاني و همچنين قبرستانهاي متعدد مربوط به ادوار مختلف تاريخ سكونت انسان مشاهده مي شود . اما از همه اين داده ها مهمتر ، مي توان به غار كرفتو و قلعه باستاني زيويه اشاره كرد . غار كرفتو در فاصله 75 كيلومتري شمال شرق سقز قرار دارد ، كه از يك صخره طبيعي تشكيل شده است . در آن ، اتاقها و دهليزهايي وجود دارد كه نيمي از انها دست ساز ، و نيم ديگر طبيعي اند .با توجه به مطالعات و كاوشهايي كه در اين محوطه انجام شده است . مي توان آن را به دوره نوسنگي نسبت داد . همچنين كتيبه يوناني كه در سر در ورودي يكي از اتاقهاي طبقه سوم اين غار وجود دارد و غار را به عنوان محل سكونت هركول معرفي مي كند و نيز نقشهايي كه اغلب مي توان آنها را به دوره اشكاني نسبت داد ، به اين نكته دلالت دارند كه اين غار در ادوار مختلف تاريخي و پيش از تاريخ ، مورد استفاده انسان بوده است .
مسجد دو مناره سقز
بر اساس كاوشهاي باستان شناسي كه طي چند دهه اخير در تپه باستاني زيويه صورت گرفته است ، مي توان قدمت آن را به دوره ماننايي نسبت داد ، كه از آن به عنوان يكي از پايتختهاي آنها ، استفاده يم شد . بعد از ماننايي ها نيز مادها بين سده هاي 6 تا 8 ق. م ، از اين محل براي سكونت استفاده كردند . درباره سابقه تاريخي محدوده اصلي سقز نيز بايد مكانهايي همانند مسجد دو مناره مربوط به دوره صفويه را به عنوان معيارتاريخگذاري و پيشينه تاريخي در نظر بگيريم ، كه در كل مربوط به دوره افشاريه به بعدند .      موقعيت مسجد دو مناره مسجد دو مناره سقز واقع در محله ميان قلعه سقز و در دامنه يگانه تپه تاريخي داخل شهر ؛ يعني نارين قلعه ، و در واقع در بافت قديم شهر ، در خيابان امام خميني و پشت حسينيه سقز ، قرار دارد . اين مسجد در محيطي آزاد ساخته شده ، و از هر طرف باز است . از طرف شمال به يك كوچه سه متري محدود به تپه قلعه قديم نارين قلعه و خيابان امام ، و از طرف جنوب به محوطه باز حوضخانه راه دارد . در جهت غرب به يك گذرگاه چهار متري ، و از طرف شرق نيز به يك كوچه يك متري محدود است . اين مسجد در سال 1380 با شماره ثبتي 2600 ، جزء آثار ملي كشور به ثبت رسيد.  ارزش تاريخي مسجد بناي مسجد طبق روايات محلي ، به زمان شيخ حسن مولان آباد ، از عرفاي حكيم رياضيدان مشهور عصر افشاريه ، بر مي گردد . هنگام عزيمت نادرشاه افشار به بغداد  وي از منطقه سقز عبور كرد و طبق درخواست شيخ حسن مولان آباد براي ساخت مسجدي براي اهالي شهر سقز . نادرشاه دستور ساخت اين مسجد را در بافت قديم شهر سقز داد . در حال حاضر نيز برخي از اهالي منطقه به اين مسجد ، مسجد شيخ حسن مولان آباد مي گويند . از نشانه ها و دلايل صحت اين مدعا ، اين است كه در اين سفر ،نادرشاه دو عصاي مرصع و يك سفره منقوش زيباي چرمي را نيز به شيخ حسن هديه مي دهد . اين وسايل در حال حاضر ، در قريه مولان آباد ، كه آرامگاه اين عارف عالي رتبه در آن قرار دارد . نگهداري مي شود . همچنين ، يك جلد كلام ا… مجيد خطي در مقبره شيخ حسن است ، و تاريخ آن به اواخر دوره افشاريه دلالت دارد . همچنين با توجه به كاشيكاريهاي اين مسجد كه بيشتر مربوط به اواخر افشاريه و اوايل زنديه است و خصوصيات آن دوران را دارد مي توان به طور قطع مطمئن شد كه بنا مربوط به دوره افشاريه است ، و در دورانهاي بعدي مرمت شده و تعميرات جزئي در آن صورت گرفته شده است . 
مسجد دو مناره سقز
شرح بناي مسجد مسجد دو مناره سقز ، پلاني تقريبا مربع شكل دارد . در ساخت اين مسجد ، از مصالحي مانند : خشت خام ، ملات گل ، سنگهاي لاشه ، آجر و چوب استفاده شده است . ورودي اصلي اين مسجد ، در ضلع غربي قرار گرفته است . اين در ورودي ، سر در آجري با بافت گره چيني آجر و كاشي زرد رنگ دارد ، كه معرف دوره زنديه است . بعد از در ورودي ، يك دالان ارتباطي براي رسيدن به شبستان مسجد قرار دارد . ابعاد اين دالان ارتباطي ، حدود 3 در 5/3 متر است ، كه از همين دالان به وسيله نه پله مي توان به پشت بام مسجد رسيد. پله هاي اين راه ارتباطي ، بدين صورت ساخته شده اند كه از چوبي جهت لبه پله استفاده نموده ، و براي ساخت پله ها پشت اين لبه چوبي را به وسيله سنگهاي لاشه ، خشت خام و اندودكاه گل پر كرده اند. شبستان مسجد دقيقا در ضلع شرقي اين دالان قرار دارد ، كه از طرق درگاه جداگانه مي توان به آن را ه يافت . ابعاد اين شبستان ، حدود 10 در 12 متر است .. سقف اين شبستان با ارتفاع 2 متر و 80 سانتيمتر ـ همانند بيشتر مساجد آن محل ـ بر روي چهار ستون چوبي تقريبا مدور با سر ستونهاي چوبي مشكل ، تكيه داده است . پشت بام اين مسجد تا سال 1364 ،كاهگلي بود ؛ كه در آن سال با همت اهالي محله ، اندود كاهگل برداشته و پشت بام بنا آسفالت شد . قطر ستونهاي اين بنا در حدود 35 سانتيمتر است . كه بر روي پايه ستونهايي سنگي با همين قطر قرار دارند.
مسجد دو مناره سقز
در ضلع جنوبي اين شبستان و قبل از هر چيزي ، محراب مسجد جلب توجه مي كند . اين محراب ، بافت قديم خود را كه همان طاق هلالي باشد ، حفظ كرده است . البته به دليل اينكه در سال 1378 همه مسجد گچكاري مجدد شد ، تغييراتي در تزيينات و مشخصه هاي آن به وجود آمد ؛ به طوري كه امروزه فقط محرابي هلالي مشاهده مي شود كه بر بالاي آن “ بسم ا….  الرحمن الرحيم با گچ ، قالب گيري شده است . در ضلع جنوبي شبستان علاوه بر محراب ، دو راه ارتباطي ديگر كه دقيقا شكل محراب را دارند ، براي راه يافتن به ايوان جلوي مسجد ، تعبيه شده است .قطر ديوارهاي اين مسجد ،حدود يك متر و 70 سانتيمتر است ، كه در ضلع جنوبي و داخل محراب ، بوضوح مي توان آن را مشاهده كرد . راز استحكام و پايداري بنا از دوره افشاريه تاكنون ، بدون ترديد همين ضخامت و ستبري ديوارهاي آن است . در ضلع شرقي شبستان ، شش تاقچه با اندازه هاي متفاوت قرار گرفته است ، كه از ان براي نگهداري مصحفها و وسايل ديگر مربوط به مسجد استفاده مي شود .. در اين ضلع ، همچنين يك در ارتباطي به اتاق در ضلع شرقي مسجد كه براي انباري از آن استفاده مي شود ، تعبيه شده است .در ضلع شمالي شبستان و در زمانهاي قبل ، سكويي وجود داشت كه احتمالا كاربرد آن براي اين بود كه بچه هايي كه در نماز يوميه شركت مي كردند ، بالاي آن نمازشان را به جا مي آوردند و مي توانستند امام جماعت مسجد را ببينند. اين سكو در حال حاضر وجود ندارد . در اين ضلع در سال 1379 ، شومينه اي ساختند كه بيشتر جنبه تزييني دارد . و از آن استفاده چنداني نمي شود در اين ضلع شبستان بجز اين شومينه ، ديگر هيچ گونه عنصر تزييني ، همانند تاقچه يا عناصر ديگر ، ديده نمي شود .در ضلع غربي شبستان ، چهار تاقچه با اندازه هاي متفاوت ساخته شده اند ، كه همان كاربرد تاقچه هاي ضلع شرقي را دارند . تاقچه هايي كه از آنها نام برده شد ، به دليل متاخر بودن گچكاري مسجد ، مشخصه بارزي ندارند كه بتوان آن را بر شمرد . فقط ، تاقچه هايي اند معمولي با شكل تقريبا مستطيلي ، كه البته ديوارهاي اضلاع شبستان را از يكنواختي بيش از حد خارج كرده اند .  در ضلع غربي مسجد علاوه بر دالان ارتباطي به شبستان اصلي مسجد ، دو اتاق ديگر نيز وجود دارد كه در ادوار پيشين ، محل سكونت طلبه هاي ديني و محل درس خواندن آنان بود . در حال حاضر ، كاربري اين دو اتاق عوض شده ؛ به طوري كه يكي از اتاقها به وضو خانه تبديل شده ، و اتاق ديگر نيز خالي مانده است . راه ارتباطي به اين اتاقها ، از داخل شبستان است . از طريق اتاق اول ، مي توان به اتاق دوم راه يافت .احتمالا ، از ايوان جلويي مسجد ، به عنوان مصلاي تابستاني استفاده مي شد . به دليل اينكه اين مسجد همانند اغلب خانه هاي اين منطقه بر سطحي شيبدار بنا شده است ، معماران اوليه آن براي اينكه بتوانند مسجد را بر روي سطحي مسطح بنا كنند .مجبور شدند در جلويي مسجد سكويي از سنگهايي لاشه با ارتفاعي در حدود 4 تا 5/4 متر بنا نمايند ، و سپس مسجد را بر روي اين سكوي سنگي بنا كنند . ايوان جلوي مسجد ، دقيقا بر روي اين سكوي سنگ چين ساخته شده است . ابعاد اين ايوان 80/4 در 16 متر مي باشد . كه با شبستان اصلي مسجد داراي بامي در يك سطح است . اين ايوان در ضلع غربي ، همانند خود مسجد ،در مجزايي دارد . بر بالاي اين در ورودي ، سر دري با بافت گره چيني آجر و كاشي هست ، كه در آن عبارت : “ علي مدد  نقش شده است . علاوه بر اين در ورودي را مي توان از طريق محراب و درهاي جانبي آن ؛ يعني از داخل شبستان مسجد ، به اين ايوان راه يافت در ضلع جنوبي اين ايوان ، شش ستون چوبي با سر ستونهايي دقيقا مشابه ستون و سر ستونهاي داخل شبستان تعبيه شده است . كه بار سنگين سقف ايوان را به دوش مي كشند .كف اين ايوان ، تقريبا 50 سانتيمتر از كف شبستان اصلي مسجد پايين تر است . به همين دليل ، ستونهاي آن نيز در حدود نيم متر از ستونهاي داخلي شبستان بلندترند . نكته قابل توجه در اين ايوان ، اين است كه براي پوشاندن سقف آن ، از چوبهاي يك پارچه اي به طول تقريبي پنچ متر استفاده شده است . علاوه بر ستونهاي چوبي در اين قسمت ، نرده چوبي نيز با طرح ساده براي جلوگيري از پرت شدن افراد از ايوان به پايين مسجد ، تعبيه شده است . كل اين مجموعه ايوان ، جلوي مسجد نمايي بسيار ديدني و زيبا بخشيده است . همين بافت جلويي مسجد ، آن را در ميان مساجد منطقه كردستان و شايد هم ايران متمايز كرده است . در ضلع شرقي ايوان ، مقبره يكي از امامان جماعت مسجد ، به نام سيد حكيم ، قرار دارد . مردم براي تبرك و زيارت ، هر روزه آنجا مي روند.  گلدسته هاي مسجد موقعيت دو گلدسته بسيار زيباي اين مسجد ـ كه وجه تسميه مسجد نيز شده اند ـ بدين صورت اسست كه دو گلدسته در ضلع شرقي و غربي مسجد ، و دقيقا در موازات محراب مسجد قرار گرفته اند . هر دو گلدسته ، به صورتي بنا شده اند كه نيمي از آنها داخل ديوارهاي مسجد قرار دارد ، و نيمه ديگر آن نيز بيرون است.براي ساخت مناره ها در پي ، از سنگ استفاده شده و براي بدنه ، كلا آجر و كاشيهاي معقلي رنگي به كار رفته است . اين گلدسته ها با استفاده از كاشيهاي معقلي و با نقوش زيباي هندسي ، تزيين شده اند . البته ، تزيينات كاشيكاري دو گلدسته ، متفاوت است . و در كل گلدسته ضلع غربي تزيينات بيشتري دارد.براي ورود به داخل گلدسته ها ، از پشت بام و از طريق دريچه كوچكي كه با يك فرم در هر دو مناره تعبير شده است ، مي توان به داخل مناره ها راه يافت ، انتهاي مناره ها با شش ستون استوانه اي كوچك و با ارتفاع تقريبي يك متر ، به سقف مناره ها منتهي مي شود.
مسجد دو مناره سقز
ارتفاع گلدسته ضلع غربي از سطح پشت بام ، حدود 5 متر و 30  سانتيمتر است ، و2 متر و 8- سانتيمتر قطر دارد ، كه با 11 پله ، مي توان به بالاي آن راه يافت . گلدسته ضلع شرقي نيز ارتفاعي حدود 5 متر و 80 سانتيمتر ، و قطري حدود 2 متر و 60 سانتيمتر دارد ، كه راه ارتباطي بر بالايي آن نيز از طريق 12 پله ممكن مي شود گلدسته ضلع غربي ، 15 سانتيمتر به طرف كوچه غربي مسجد منحرف مي باشد. در ادوار پيشين مؤذن براي اذان گفتن به بالاي اين مناره ها مي رفت تا صدايش به گوش همه محله برسد . اما در حال حاضر ، اين رسم منسوخ شده است ، و مناره ها اين كاربرد خود را از دست داده اند .  حوضخانه مسجد حوضخانه اين مسجد در منتهي اليه ضلع جنوبي مسجد و مجزا از آن ساخته شده است . از طريق 14 پله مرمرين سفيد كه در غرب مسجد ساخته شده اند ، مي توان به آن راه يافت . اين حوضخانه از نظر معماري ، اهميت فراواني دارد و همزمان با بناي اصلي مسجد ، ساخته شده است . پلان كلي ساختمان هشت متر است ، كه اضلاع چهارگانه ان در انتهاي ديوارها  ، به وسيله چهار فيلپوش متوسط ،به سقفي گنبدي با قطر تقريبي 5 متر منتهي مي شود.براي روشنايي داخل نيز در اطراف گنبد ، روزنه هاي مدوري تعبيه شده است . كه براحتي روشنايي داخل حوضخانه را تامين مي كند . در ساخت اين بنا نيز همانند مسجد در پي ، از سنگ و براي بدنه ، از آجر استفاده شده است . كف اين حوضخانه ، سنگ فرش زيبايي دارد . در چهار طرف حوض نيز چند عدد سنگ خاراي ميان تهي براي نشستن كساني كه وضو مي گيرند ،گذاشته شده است . شبكه آبرساني حوض و آبريزگاهها در قديم ، بدين صورت بود كه آن كاريز به وسيله جوييهاي سنگي ، به داخل حوض سرازير مي شد . اين آب از داخل حوض نيز دوباره به وسيله جوييهاي سنگي ، به ترتيب از آبريزگاهها عبور مي كرد و در انتها ، به بيرون محوطه آبريزگاهها و حوضخانه سرازير مي شد . اين شبكه در حال حاضر ، آبريزگاهها را شامل نمي شود . فقط حوضخانه از آب بسيار گوارا و روشن كاريز تغذيه مي كند ، و در آبريزگاهها از آب شهري استفاده مي شود .بنابر اظهارات معتمدان محل ، در كنار اين حوض ، در اتاق مجزا حوض ديگري نيز وجود داشت كه براي غسل كردن نمازگزاران و تطهير اموات ، از آن استفاده مي شد . اين حوض بعدها براي گسترش آبريزگاهها ، از بين رفت . در گوشه هاي ديوار اين حوضخانه ، به تناوب هر شش رديف آجر ، تيكه هاي چوب دقيقا به ضخامت  آجرها كار گذاشته شده تا فشار ديوارها را مهار كند و از ترك خوردن ديوارها جلوگيري شود .  عناصر تزييني عناصر تزييني به كار رفته در داخل اين مسجد ، همان تاقچه هاي گچكاري شده ، شومينه ضلع شمالي ، شبستان و سرستونهاي چوبي به كار رفته در مسجد است . ديوارهاي بيروني مسجد ، با استفاده از طاقنما هاي آجري تزيين شده است . در هر طاقنما ، مقدار زيادي شمسه كلوك معقلي ، به طور ساده يا چهار لنگه با تركيب زيبايي به كار رفته است . از ديگر عناصر تزييني ، سرو معقلي مي باشد كه همه اين عناصر تزييني . بر روي زمينه آجري با بافت ساده يا حصيري نقش شده است . كاشيهاي معقلي كه براي تزيين به كار رفته اند . شامل چهار رنگ : سفيد ، آبي ، زرد و سياه است.  كاربري بنا درباره کاربري بنا و نوع بهره برداري از آن ، بايد ذكر كرد كه از اين مسجد از ابتداي ساخت ، به عنوان پايگاه مذهبي و اجراي فرييضه پنجگانه نماز جماعت استفاده مي شده است . همچنين ، طلبه هاي علوم ديني نيز براي طلب علم ، پيش ماموستا و روحاني اين مسجد مي آيند و مدارج علوم ديني را كسب مي كنند . همچنين ، از طرف سازمان ميراث فرهنگي استان كردستان پيشنهاد شده است كه از اين مسجد در آينده ، به عنوان كتابخانه ديني و مذهبي نيز استفاده شود.  منبع :  سازمان ميراث فرهنگي استان كردستان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 358]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن