واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فلسفه قرباني در حج چيست؟
با مروري بر آيات قرآن، فلسفه وجوب قرباني بر حج گزار را در حج، مي توان چنين برشمرد:1.ذکر و ياد نام خدا و شکر و سپاسگزاري در برابر نعمتهاي اووَ أَذِّنْ فِي النّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوکَ رِجالاً... وَيَذْکُرُوا اسْمَ اللّهِ فِي أَيّامٍ مَعْلُوماتٍ عَلي ما رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَهِ اْلأَنْعامِ... .(حج : ?? ـ ??)وَ الْبُدْنَ جَعَلْناها لَکُمْ مِنْ شَعائِرِ اللّهِ لَکُمْ فِيها خَيْرٌ فَاذْکُرُوا اسْمَ اللّهِ عَلَيْها صَوافَّ فَإِذا وَجَبَتْ جُنُوبُها فَکُلُوا مِنْها... کَذلِکَ سَخَّرَها لَکُمْ لِتُکَبِّرُوا اللّهَ عَلي ما هَداکُمْ .(حج : ?? ـ ??)2. رسيدن به روح تقوا از حکمتهاي واجب شدن ذبح و نحر قرباني در حجوَ الْبُدْنَ جَعَلْناها لَکُمْ مِنْ شَعائِرِ اللّهِ... لَنْ يَنالَ اللّهَ لُحُومُها وَ لا دِماوءُها وَ لکِنْ يَنالُهُ التَّقْوي مِنْکُمْ... .(حج : ?? ـ ??)3. رفع فقر و کمک به نيازمندان از فلسفههاي لزوم قرباني در حج:وَ يَذْکُرُوا اسْمَ اللّهِ فِي أَيّامٍ مَعْلُوماتٍ عَلي ما رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَهِ اْلأَنْعامِ فَکُلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقِيرَ... .(حج : ??)وَ الْبُدْنَ جَعَلْناها لَکُمْ مِنْ شَعائِرِ اللّهِ لَکُمْ فِيها خَيْرٌ فَاذْکُرُوا اسْمَ اللّهِ عَلَيْها صَوافَّ فَإِذا وَجَبَتْ جُنُوبُها فَکُلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا الْقانِعَ وَ الْمُعْتَرَّ... .(حج : ??) قداست دامهاي قرباني حجدامهاي قرباني (دامهايي که حاجيان براي قرباني کردن در حج به همراه ميبرند) از شعائر الهي و داراي حرمت و قداست در پيشگاه خداوند:يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللّهِ وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرامَ وَ لاَ الْهَدْيَ وَ لاَ الْقَلائِدَ... .(مائده : ?)وَ الْبُدْنَ جَعَلْناها لَکُمْ مِنْ شَعائِرِ... .(حج : ??)بزرگداشت دامهاي قرباني و حرمت نهادن به آنها، نشانه تقواي دل و خداترسي:ذلِکَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَي الْقُلُوبِ... .(حج : ??)مطلوب بودن نشانهگزاري دامهاي مورد نظر براي قرباني در حج:يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللّهِ وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرامَ وَ لاَ الْهَدْيَ وَ لاَ الْقَلائِدَ... .(مائده : ?)قرباني ارزشمندقرباني برخاسته از روح تقوا ارزشمند و مورد عنايت خداوند:وَ الْبُدْنَ جَعَلْناها لَکُمْ مِنْ شَعائِرِ اللّهِ... لَنْ يَنالَ اللّهَ لُحُومُها وَ لا دِماوءُها وَ لکِنْ يَنالُهُ التَّقْوي مِنْکُمْ... .(حج : ?? ـ ??)قرباني درعصرجاهليتحرام پنداشتنِ خوردن از گوشت قربانيِ حج توسط حجگزاران عصر جاهليت:...وَ يَذْکُرُوا اسْمَ اللّهِ فِي أَيّامٍ مَعْلُوماتٍ عَلي ما رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَهِ اْلأَنْعامِ فَکُلُوا مِنْها... .(حج : ??)وَ الْبُدْنَ جَعَلْناها لَکُمْ مِنْ شَعائِرِ اللّهِ لَکُمْ فِيها خَيْرٌ فَاذْکُرُوا اسْمَ اللّهِ عَلَيْها صَوافَّ فَإِذا وَجَبَتْ جُنُوبُها فَکُلُوا مِنْها... .(حج : ??)«فَکُلُوا» فرمان وجوبي نيست بلکه امري است که جايز بودن خوردن از گوشت قرباني حج را اعلان مي دارد؛ زيرا مردم روزگار جاهلي خوردن آن را حرام ميپنداشتند.(مجمع البيان، ج? و ? ، ص???).ممنوع بودن استفاده از دامهاي قرباني قبل از ذبح، در پندار مردم روزگار جاهليت:لَکُمْ فِيها مَنافِعُ إِلي أَجَلٍ مُسَمًّي ثُمَّ مَحِلُّها إِلَي الْبَيْتِ الْعَتِيقِ... وَ الْبُدْنَ جَعَلْناها لَکُمْ مِنْ شَعائِرِ اللّهِ لَکُمْ فِيها خَيْرٌ... .(مائده : ?? ـ ??)قرباني از جنس انسانفرمان خداوند به ابراهيم عليهالسلام در عالم رؤيا مبني بر ذبح فرزندش اسماعيل عليهالسلام فَلَمّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قالَ يا بُنَيَّ إِنِّي أَري فِي الْمَنامِ أَنِّي أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ ما ذا تَري قالَ يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُوءْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شاءَ اللّهُ مِنَ الصّابِرِينَ .(صافات : ???)اطاعت و شکيبايي ستودني اسماعيل عليهالسلام در برابر فرمان ذبح:فَلَمّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قالَ يا بُنَيَّ إِنِّي أَري فِي الْمَنامِ أَنِّي أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ ما ذا تَري قالَ يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُوءْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شاءَ اللّهُ مِنَ الصّابِرِينَ .(صافات : ???)اخلاص و تسليم ستايش برانگيز ابراهيم و اسماعيل عليهماالسلام در برابر فرمان ذبح:فَلَمّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قالَ يا بُنَيَّ إِنِّي أَري فِي الْمَنامِ أَنِّي أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ ما ذا تَري قالَ يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُوءْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شاءَ اللّهُ مِنَ الصّابِرِينَ * فَلَمّا أَسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبِينِ * وَ نادَيْناهُ أَنْ يا إِبْراهِيمُ * قَدْ صَدَّقْتَ الرُّوءْيا إِنّا کَذلِکَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ .(صافات : ??? ـ ???)قرار دادن جبين اسماعيل عليهالسلام بر روي خاک جهت ذبح او در راه خدا توسط ابراهيم عليهالسلام و فرا رسيدن نداي الهي به آن حضرت، مبني بر آزمايشي بودن اين فرمان:فَلَمّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قالَ يا بُنَيَّ إِنِّي أَري فِي الْمَنامِ أَنِّي أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ ما ذا تَري قالَ يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُوءْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شاءَ اللّهُ مِنَ الصّابِرِينَ * فَلَمّا أَسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبِينِ * وَ نادَيْناهُ أَنْ يا إِبْراهِيمُ * قَدْ صَدَّقْتَ الرُّوءْيا إِنّا کَذلِکَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ * إِنَّ هذا لَهُوَ الْبَلاءُ الْمُبِينُ .(صافات :??? ـ ???)فرمان ذبح اسماعيل عليهالسلام فرماني آزمايشي جهت عينيت بخشيدن به مقام اخلاص و تسليم ابراهيم و اسماعيل عليهماالسلام در برابر اراده و امر خداوند:فَلَمّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قالَ يا بُنَيَّ إِنِّي أَري فِي الْمَنامِ أَنِّي أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ ما ذا تَري قالَ يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُوءْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شاءَ اللّهُ مِنَ الصّابِرِينَ * فَلَمّا أَسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبِينِ * وَ نادَيْناهُ أَنْ يا إِبْراهِيمُ * قَدْ صَدَّقْتَ الرُّوءْيا إِنّا کَذلِکَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ * إِنَّ هذا لَهُوَ الْبَلاءُ الْمُبِينُ .(صافات :??? ـ ???)جايگزين شدن ذبح عظيم (قوچي از عالم غيب) به جاي ذبح اسماعيل عليهالسلام :فَلَمّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قالَ يا بُنَيَّ إِنِّي أَري فِي الْمَنامِ أَنِّي أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ ما ذا تَري قالَ يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُوءْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شاءَ اللّهُ مِنَ الصّابِرِينَ * فَلَمّا أَسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبِينِ * وَ نادَيْناهُ أَنْ يا إِبْراهِيمُ * قَدْ صَدَّقْتَ الرُّوءْيا إِنّا کَذلِکَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ * إِنَّ هذا لَهُوَ الْبَلاءُ الْمُبِينُ * وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ .(صافات : ??? ـ ???)ماهيت قرباني حجدامهاي قرباني هديه حجگزار (براي نيازمندان):وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَهَ لِلّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَ لا تَحْلِقُوا رُوءُسَکُمْ حَتّي يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ... فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَهِ إِلَي الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ... .(بقره : ???)از اينکه از دامهاي اختصاص داده شده براي قرباني در حج تعبير به «هدي» شده، ميتوان نکته ياد شده را استفاده کرد.منبع : ميقات حج شماره ??تنظيم براي تبيان: الف_شکوري
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3326]