تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همانا نفرت انگیزترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شرّ زبان او پرهیز می کنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835088806




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پیشینه بحث ولايت فقيه


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پیشینه بحث ولايت فقيه
پيشينه بحث ولايت فقيه
فقيهان بزرگ شيعه, چنانكه اشاره شد, از آغاز ساماندهى نگارش فقه, در كـنـار و هـمراه بحثهاى فقهى هر جا شايسته ديده از اشاره به مساله و يـا طـرح و بـحـث آن,هـيـچ گاه خوددارى نورزيده و در بحثهاى گوناگون فـقـهـى:نمازجمعه در زمان غيبت, جمع آورى و مصرف خمس و زكات, حكم به رويـت هلال, جهاد, انفال, امر به معروف و نهى از منكر, اوليإ عقد در بـحـث بـيـع و نـكـاح, حجر, قضإ, حدود و... كم و بيش به پاره اى از زوايـاى ولايـت فـقـيه پرداخته اند.و هر زمان كه زمينه هاى اجتماعى و سـياسى حكومت و ولايت فقيه را سازگار و سازوار بازشناخته اند, به شرح از آن سخن گفته اند.بـه عنوان نمونه در عصر شاهان صفوى و در روزگار قاجار, به انگيزه ها و دلـيلهاى گوناگون مذهبى, سياسى و اجتماعى, فقيهان و عالمان دين در عـرصـه سـيـاست و حكومت, كم و بيش داراى جايگاه و نقش چشم گيرى بوده انـد, از ايـن روى, بـحـث ولايت فقيه, به گونه درخور شايسته در كانون گفت وگو و بحثهاى فقهى و فنى قرار گرفته است.نگارش رساله هاى جداگانه در گزاره ها و بر نهاده هاى عبادى, سياسى و اجـتـمـاعى اسلام, مانند: نماز جمعه جهاد, خراج1 و... از سوى عالمان ديـن در روزگـار صـفـويان, و طرح مساله ولايت و نيابت عامه فقها, خود شـاهـد عـدلـى اسـت بـر اين كه اصل مساله ولايت فقيه, هيچ گاه از چشم انـداز فـقـيـهان به دور نبوده و اگر در برهه هايى از زمان كم رنگ و گـذرا مـطرح شده, به خاطر ناسازگارى مزاج روزگار و مهيا نبودن زمينه هـاى سـيـاسـى و اجتماعى, بوده است. محقق كركى و معاصر وى جناب فاضل قـطـيـفـى دربـاره ولايـت فقيه, حوزه اختيار و قلمرو كارى آن, به چند وچـونـهاى دقيق علمى و فقهى پرداخته اند و محقق كركى اتفاق اصحاب را بـر ولايـت و نيابت عامه فقها در تمامى امور بسته به اراده جامعه نقل مى كند.2در دوران قـاجـار, شيخ جعفر كبير كاشف الغطإ بنا به نياز زمان, حفظ كـيـان ديـن, بـرقـرارى امنيت و نظام اجتماعى و براى جلوگيرى از هرج ومـرج و دست اندازى و چپاولگرى بيگانگان, حكومت فتحعلى شاه قاجار را بـا اعلام حمايت و پشتيبانى خود مشروعيت بخشيد و در جنگ ايران و روس, فـتـوا به واجب بودن پيروى از شاه و فرماندهان نظامى را صادر كرد.3 و با توجه به چنين زمينه هاى سياسى و فضاى اجتماعى است كه شايد براى نـخـسـتـيـن بار فقيه نامى و مجتهد بلند مرتبه آن عهد, ملا احمد فاضل نـراقـى در كـتاب عوأدالايام4, با ويژه كردن يك عأده آن به بحث از ولايـت فـقـيه, مساله را به شرح موردبحث و تحقيق قرار مى دهند. و سيد مـيـرعبدالفتاح حسينى مراغى در يك عنوان جداگانه از كتاب عناوين, با نـظر به انديشه هاى فقهى فاضل نراقى, به بحث ولايت فقيه مى پردازد.5 و اين همه در حالى است كه شيخ محمد حسن نجفى, صاحب جواهر در جاى جاى جـواهـر الـكـلام, بـر ولايت مطلقه فقيه آگاه و داناى به دين تاكيد مى ورزد و پـاى مـى فـشـرد و آن را به عنوان يكى از مسأل ضرورى و خدشه ناپذير فقه مى شمارد.6پـس از فـاضـل نـراقى, شيخ اعظم انصارى, بنابه درخواست جمع زيادى از شـاگردان جلسه درس و با توجه به فضاى سياسى جامعه آن روز, به بحث از ولايـت فـقـيه پايه ها و پستهاى آن مى پردازد. بحث شيخ انصارى هر چند فشرده و كوتاه است, اما بسيار با بركت و راهگشاست.7پـس از شيخ انصارى, سيد محمد آل بحرالعلوم در كتاب بلغه الفقيه, بحث مستقل و پردامنه اى درباره ولايت دارد.8از آن جـا كـه آرا و انـديشه هاى فقهى و اصولى شيخ انصارى, بويژه دو اثـر عـالـمانه او در رشته فقه و اصول: مكاسب و رسأل, همواره تا به امـروز بـه عـنـوان استوارترين و فخيم ترين متنهاى فنى فقهى و اصولى شـنـاخـته شده اند و در سطح عالى اجتهاد و فقاهت مورد توجه حوزه هاى عـلـمـيه شيعه بوده است, بحث ولايت فقيه وى در كتاب مكاسب, نقطه عطفى در تـاريخ فقه به شمار مى آيد كه پس از شيخ, بيش تر فقيهان به پيروى از او در بـحـث: شـرأط متعاقدين از كتاب بيع, به پژوهش در باب ولايت فـقـيه پرداخته اند تا پيش از مكاسب چنين چيزى در كتابهاى فقهى رايج نـبـوده و بـحـث از ولايت فقيه در بابهاى ديگر فقه: ضمن جهاد, امر به معروف و نهى از منكر, قضا و حدود مطرح مى شده است.شـاگردان شيخ و يا شارحان كلام او, با متن قرار دادن مكاسب به بحث از ولايـت فـقيه و شوون و پستهاى فقها پرداخته اند; از اين روى براى فهم ديـدگـاهـها و افق نگاه شيخ در مساله بايد از حاشيه ها, تعليقه ها و شرحهايى كه شاگردان بر سخن او دارند كمك جست.در ايـن مـيـان, مـى تـوان از بزرگانى مانند: آخوند خراسانى, ميرزاى نـأـيـنى, محقق رشتى, محقق اصفهانى, ايروانى, و از فقيهان بزرگ عصر حـاضـر, آقـاى حـكـيم, آقاى خوئى, آقاى گلپايگانى و آقاى اراكى, نام برد.9(ادامه دارد)سيداحمد حسينىتنظیم:امید واضحی آشتیانی_حوزه علمیه تبیانپى نوشتها:1. (المكاسب), شيخ مرتضى انصارى/153, چاپ تبريز.2. (الـخراجيات) در بردارنده رساله هاى: محقق كركى, اردبيلى, قطيفى و شيبانى, انتشارات اسلامى, قم.3. (رسأل) محقق كركى, ج1/142.4. (كشف الغطإ)/392.5. (عوأد الايام)/529.6. (الـعـناوين), سيد ميرعبدالفتاح حسينى مراغى, ج2/562, عنوان 74, انتشارات اسلامى, قم.7. (جــواهــر الــكــلام), ج16/180, 178, 357, 359, 360, 394, ;420 ج;22/334 ج32/295 ـ ;291 ج33/315;316 ج39/262;263 ج;15/425 ج21/127, 394;397 ج40/48 ـ 62.8. (المكاسب) شيخ انصارى/153.9. (بلغه الفقيه), سيد محمد آل بحرالعلوم, ج3/221. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن