تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816594796




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تبدیل مناطق جنگلی زاگرس به بیابان + تصویر


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: تبدیل مناطق جنگلی زاگرس به بیابان + تصویر وزارت نیرو با آبگیری سد کارون 4 عملا منطقه جنگلی و مراتع زاگرس را تبدیل به بیابان خواهد کرد به طوری که در 50 سال آینده اثرات این تخریب گسترده را خواهیم دید. مهر:  دو هزار و دویست هکتار از اراضی جنگلی و 200 هزار اصله درخت به دنبال آبگیری امسال سد کارون به زیر آب می رود در حالیکه کارشناسان نتیجه این اقدام را فرسایش سالانه 25 تن در هکتار خاک و تبدیل این منطقه به بیابان می دانند.وزارت نیرو در حالی هزار میلیارد تومان برای راه اندازی سد کارون 4 هزینه کرده است که مسائل زیست محیطی و فرسایش خاک در این منطقه مورد توجه قرار نگرفته به طوری که به عقیده متخصصان فرسایش خاک در این منطقه می تواند عمر مفید سد و حیات پیرامونی سد را به شدت کاهش دهد. از سوی دیگر، در حوزه بالادست سد کارون 4 نیز برای کنترل فرسایش خاک و اراضی جنگلی هیچ مشورت کارشناسانه ای نشده است. مدیرکل دفتر جنگلهای خارج از شمال سازمان منابع طبیعی کشور با انتقاد شدید از رفتارهای وزارت نیرو به خبرنگار مهر گفت: وزارت نیرو با آبگیری سد کارون 4 عملا منطقه جنگلی و مراتع زاگرس را تبدیل به بیابان خواهد کرد به طوری که در 50 سال آینده اثرات این تخریب گسترده را خواهیم دید.  دکتر پیمان یوسفی آذر با اشاره به لزوم تعهد جبران خسارت از سوی دستگاههای اجرایی تاکید کرد: وزارت نیرو هیچ تعهدی در قبال خسارات وارده نمی دهد و هیچگاه در مورد ساخت سدها با این حجم تخریب در حال و آینده از ما نظر کارشناسی نخواسته است.

این مقام مسئول در سازمان جنگلهای ایران، سد سازی بدون مطالعات زیست محیطی و دور اندیشی را عامل فرسایش و تخریب گسترده جنگلها و خاک و رودخانه ها و تالابهای ایران دانست و گفت: بانیان چنین اقداماتی نمی دانند سدها چه بلایی بر سر رودخانه ها می آورند. در حالی که دنیا به این نتیجه رسیده است که رودخانه ها باید جاری بمانند اما در ایران هر روز رودخانه ها را اسیر سدها می کنند. یوسفی آذر همچنین به فلسفه سد سازی اشاره کرد و افزود: سد سازی برای توسعه کشاورزی در پایین دست است در حالی که اغلب سدهای ساخته شده تنها توانسته شرکتهای  سد سازی را ثروتمند کند و و حتی سدی مثل سفید رود هنوز کانالهای پایاب آن برای انتقال آب ساخته نشده و این چیزی جز دور ریخت سرمایه های کشور نیست. مدیرکل دفتر جنگلهای خارج از شمال تاکید کرد: میلیاردها تومان پول مردم صرف ساختن حوضچه های تبخیر می شود که تنها اقلیم و جغرافیای طبیعی منطقه را متاثر می کند. قطعا تاثیرات سد کارون 4 را در مناطق جنگلی زاگرس در سالهای آینده خواهیم دید که چطور این مناطق تبدیل به بیابان خواهد شد. 

با این حال منطقه اردل در لردگان چهارمحال و بختیاری به دلیل فرسایش شدید خاک مشکلات جدی را به وجود خواهد آورد و سد کارون 4 در حوزه فرسایش خاک به شدت می تواند منطقه را با بحران مواجه کند.سد کارون 4 یکی از پنج سد برق آبی پیش بینی شده در استان چهارمحال و بختیاری است که بر روی سرشاخه های کارون احداث شده و این روزها آماده آبگیری است. این آبگیری در حالی انجام خواهد شد که بالغ بر 80 درصد اراضی حوضه آبخیز این سد دارای تیپ کوهستانی و با تشکیلات آهکی و مارنی حساس به فرسایش است (فرسایش حدود 25 تن در هکتار در سال) و حدود سه میلیون واحد دامی در اراضی مرتعی و جنگلی این حوضه ی 5/1 میلیون هکتاری در حال چرا است.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن