محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827720144
بازيهاي درخشان در موقعيتهاي كميك
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بازيهاي درخشان در موقعيتهاي كميك
از يك سريال تلويزيوني خوب چه انتظاري داريد؟ سرگرمكننده باشد؟ داستاني جذاب و شيرين را روايت كند؟ شخصيتهاي جالب و بازيگران كاربلد داشته باشد؟ از زبان و ديالوگ به شكل صحيح و مناسبي بهره بگيرد؟ غيراقتباسي و اورژينال باشد؟ نه؟ يعني غيراقتباسي و اورژينال نباشد؟ شايد هم منظورتان اين است كه اصلاً برايتان فرقي نميكند كه وقتي بهعنوان بيننده تلويزيون سريالي را تماشا ميكنيد آن سريال اقتباسي باشد يا غيراقتباسي. شما فقط ميخواهيد آن چند گزاره ابتداي اين يادداشت و توقعاتي مانند آنها برآورده شود. ديگر چه اهميتي دارد كه سريال موردنظر از روي فيلم يا سريال ديگري اقتباس شده باشد يا از اصل و اساس غيراقتباس باشد. من و شما در مقام بيننده تلويزيون از تماشاي يك سريال مقاصدي داريم كه اگر برآورده شود احساس رضايت خواهيم كرد و اگر نه كانال را عوض ميكنيم. معمولاً بعضي از سريالها به مذاق ما خوش ميآيد و برخي را تحملناپذير و كسلكننده مييابيم. سريال خوب را دوست داريم و از تماشاي سريال بد گريزانيم. چه اقتباسي باشد و چه غيراقتباسي.اقتباس بد نيستبه گزارش جام جم ، اين چند جمله را همين اول مطلب گفتم كه تكليفمان با سريال «شمسالعماره» و قضيه اقتباسي بودنش معلوم باشد. اين اواخر هركسي خواسته درباره شمسالعماره اظهارنظر كند دست گذاشته روي همين موضوع اقتباسي بودن سريال. انگار درباره سريالي با اين عرض و طول هيچ نكته مهم ديگري وجود ندارد كه گفته شود. از سوي ديگر سازندگان شمسالعماره نيز تمام انرژي و وقتشان را گذاشتهاند براي پاسخ دادن به همين اعتراض و طوري حاشا ميكنند كه انگار اقتباسي بودن يك سريال نقطهضعفي نابخشودني و شرمآور است. حقيقت اين است كه اقتباس شمسالعماره از رمان «داييجان ناپلئون» نه جاي سرزنش دارد و نه محل انكار. اين يك واقعيت بديهي است كه قسمتهاي مهمي از داستان شمسالعماره و چند شخصيت مهم اين سريال، از آن رمان و سريالي به همين نام ساخته ناصر تقوايي الهام گرفته شده و اين قضيه (يعني اقتباس و بازآفريني شخصيت) در همه جاي دنيا فرآيندي متداول است. بازيگران شمسالعماره بازي قابلقبولي از خود بهنمايش گذاشتهاند. در اين ميان فرهاد آئيش، رويا تيموريان و مرجانه گلچين تسلط و مهارتي حيرتانگيز در اجراي نقش دارنداصلاً شايد يكي از دلايل ضعف داستانگويي و شخصيتپردازي در سينما و تلويزيون ما همين نكته باشد كه فيلمسازان و نويسندگان به اندازه كافي از ميراث ادبي و آثار گذشتگان استفاده نميكنند و رويكردي نسبت به اقتباس و بازآفريني در ميان آنان وجود ندارد. اين ذهنيت غلط كه اقتباس امري ناپسند است باعث شده كه فيلمنامهنويسان از اين شيوه گريزان باشند. تا جايي كه وقتي يكي از مستعدترين فيلمنامهنويسان چند سال اخير، فيلمنامه درخشاني مانند كافهستاره را مينويسد، از آوردن نام منبع اقتباس در تيتراژ فيلم ابا دارد. انگار اقتباس كردن فينفسه كار بد و غيرخلاقانهاي است. در صورتي كه مقوله اقتباس نيز مثل تمام چيزهاي ديگر اگر درست و اصولي انجام شود، خوب است و اگر تقليدي و تكراري صورت پذيرد، بد است. همين فيلم كافهستاره نمونه يك اقتباس هنرمندانه و خلاقانه از فيلمي ديگر (كوچه مداك) است. فيلمنامه كافهستاره از بعضي جهات حتي بهتر از فيلمنامه منبع اقتباس است و با وجود محدوديتهايي كه داستانگويي در جامعه ما دارد داستاني جذابتر از فيلم اصلي را تعريف ميكند. شمسالعماره نيز با آن كه درونمايه و ايده اوليهاش را از داييجان ناپلئون گرفته ولي با تكميل ايده و افزودن ابتكارات جالب به آن توانسته بهطور مستقل اثري خلاقانه و جذاب باشد.
ديالوگهاي پينگ پنگيشمسالعماره سريالي متنمحور و متكي بر دو عنصر گفتگو و شخصيتپردازي است. ساختار مركزي فيلمنامه با روايت خطي و ديالوگهاي پينگپنگي دو يا چندنفره شكل گرفته و با اتكا بر گفتگوهاي طولاني بين شخصيتها داستان را پيش ميبرد. در اغلب دقايق گفتگوها روان و بينقص هستند اما گاهي برخي از گفتگوها چنان اطناب پيدا ميكند و بهاصطلاح كش ميآيد كه حوصله بيننده را سر ميبرد. كلكلها و جدلهاي بيپايان دريا و شكور ميتوانست در حجمي كمتر از نصف حجم كنوني خلاصه شود بدون آن كه لطمهاي به شخصيتپردازي يا پيشبرد داستان وارد آيد. پرگويي فيلمنامه با توجه به ساختار تصويري ايستا و ساكن شمسالعماره به نقيصهاي جدي تبديل ميشود. چون بيشتر گفتگوها در فضاي بسته و ميان دو شخصيت كه روبهروي هم ايستاده يا نشستهاند انجام ميشود و در صحنه گفتگو هيچگونه عنصر تصويري وجود ندارد كه حالوهواي يك تجربه ديداري را براي مخاطب ايجاد كند. اصولاً ساختار بصري شمسالعماره ضعيف است و داستان اين سريال به شيوه نمايشهاي راديويي متكي بر كلام و گفتگو روايت ميشود. طوري كه اگر بيننده چند دقيقه چشم از صفحه تلويزيون بردارد هيچ اتفاقي نميافتد و ميتواند داستان را از طريق شنيدههايش دنبال كند. البته تنوع بازيها در برخي موارد اين روند غيرتصويري را تغيير داده است. مثلاً مرجانه گلچين در نقش زيور نوعي بازي تصويري ارائه ميدهد كه مبتني بر ميميك و بازي با اعضاي چهره است.از ليلا كه شخصيت پيونددهنده ماجراهاي فرعي است و قضيه ازدواجش درواقع مكگافين سريال است تا مشرحمت كه آينه تمامنماي مشقاسم در سريال داييجان ناپلئون است. نكته مهم اين است كه روي تكتك شخصيتها بهدقت كار شده و مشخصات هر يك از آنان با گنجاندن ظرايف و خصوصيتهاي بسيار ريز رفتاري و گفتاري از ديگران متمايز شده است.بازيگران شمسالعماره بازي قابلقبولي از خود بهنمايش گذاشتهاند. در اين ميان فرهاد آئيش، رويا تيموريان و مرجانه گلچين تسلط و مهارتي حيرتانگيز در اجراي نقش دارنددر بازي او (كه يكي از بهترين بازيهاي مجموعه است) علاوه بر بيان و لحن ديالوگها، شيوه اداي آنها و حالتهاي متغير چهره نيز مهم است. يعني گلچين با اطوارها و بازي چهرهاش مفاهيمي را به بيننده منتقل ميكند كه ممكن است در متن ديالوگ چندان پررنگ نباشد. قسمت عمدهاي از رمان شمسالعماره در فضاهاي داخلي ميگذرد. وقتي دو بازيگر ديالوگهاي پينگپنگي را با هم رد و بدل ميكنند دوربين در قابي ساده بهنوبت از نماي بسته يكي از دو شخصيت به نماي بسته يا متوسط ديگري برش ميزند و همين روال بدون هيچ تغيير و تنوعي تا پايان سكانس ادامه مييابد. اندك نماهاي خارجي شمسالعماره نيز بدون زمانبندي مشخص و تنها براي تغيير ذائقه تماشاگر لابهلاي نماهاي پرتعداد داخلي گنجانده شدهاند. با اينكه گفتگوها طولاني هستند اما طوري طراحي شدهاند كه خستهكننده به نظر نرسند. بهجز گفتگوهاي ليلا با خواستگاران پرشمارش كه سرشار از پندهاي اخلاقي و اظهارنظرهاي صريح درباره هر چيز درست و هر چيز غلط است.
موقعيتهاي كميك بدون درشتنماييشخصيتهاي شمسالعماره همگي پرداخت قابل قبولي دارند و بخوبي در تاروپود داستان جا افتادهاند. از ليلا كه شخصيت پيونددهنده ماجراهاي فرعي است و قضيه ازدواجش درواقع مكگافين سريال است تا مشرحمت كه آينه تمامنماي مشقاسم در سريال داييجان ناپلئون است. نكته مهم اين است كه روي تكتك شخصيتها بهدقت كار شده و مشخصات هر يك از آنان با گنجاندن ظرايف و خصوصيتهاي بسيار ريز رفتاري و گفتاري از ديگران متمايز شده است. اضافه شدن كاراكتر زيور كه شخصيتي كاملاً اورژينال است، باعث تكامل دراماتيك شخصيت مشرحمت شده و خود قسمت مهمي از بار طنز داستان را به دوش ميكشد. طنزي كه اميد سهرابي بهعنوان نويسنده به كار گرفته، طنزي متين و هوشيارانه است كه از ظرفيتهاي بالقوه زبان بيشتر استفاده ميكند تا تكيهكلامهاي تكرارشونده و شوخيهاي دوپهلوي سطح پايين. نوع اجراي سامان مقدم در مقام كارگردان نيز مناسب با نگاه فيلمنامه به طنز انتخاب شده است. مقدم موقعيتهاي كميك را بدون درشتنمايي اجرا ميكند و ميداند چطور از تواناييهاي بازيگرانش در جاي مناسب بهره بگيرد. تنها نقطهاي كه كارگردان براي برقراري ارتباط با مخاطب عام به ترفندهاي دمدستي متوسل شده، استفاده از نريشنهاي توضيحدهنده براي تفهيم داستان است. توضيحاتي كه با صداي ليلا و در قالب نريشن روي تصاوير گفته ميشود با اينكه خوشبختانه كوتاه هستند، ولي هيچ كاركرد ضروري و مهمي در پيشبرد داستان ندارند جز اينكه به بيننده كمك كنند تا روند داستان از دستش خارج نشود. در بعضي دقايق فضاي شمسالعماره به فانتزي نزديك ميشود. مثل صحنههاي مربوط به مديتيشن و تجويز راهكارهاي خالهزنكي براي رسيدن به آرامش. ولي در بيشتر دقايق فضاي رئال بر سريال حاكم است و در دل همين فضاي واقعگرايانه، موقعيتهاي كميك شكل ميگيرند. كشف بزرگتقريباً تمام بازيگران شمسالعماره بازي قابلقبولي از خود به نمايش گذاشتهاند اما در اين ميان فرهاد آئيش، رويا تيموريان و مرجانه گلچين تسلط و مهارتي حيرتانگيز در اجراي نقش دارند كه باعث قوام يافتن شخصيتها شده است. حضور فيلمسازان سينمايي در تلويزيون اگر هيچ فايدهاي نداشته باشد اين مزيت را دارد كه بازيگران و عوامل فني باتجربه سينما براي همكاري با آنان وارد عرصه فعاليتهاي تلويزيوني ميشوند. سامان مقدم نيز با دعوت از بازيگران سينمايي مانند مسعود رايگان، رويا تيموريان و نيما شاهرخشاهي كه عموماً در تلويزيون كمكار هستند، گروه قدرتمندي از بازيگران را در سريالش دور هم جمع كرده است. شايد كشف بزرگ شمسالعماره، بازيگري اميرحسين رستمي باشد كه نقش شكور را بهطرزي بسيار دلنشين بازي كرده است. مهارت رستمي در بيان سريع ديالوگها متناسب با ريتم تند سريال است و معمولاً بيشترين مقدار شوخيهاي كلامي در زمان حضور او شكل ميگيرد. ضرباهنگ دروني شمسالعماره سريع و پرفرازونشيب است، اما گاهي افت ميكند و توالي ماجراها سرعت كمتري به خود ميگيرد. يكي از دلايل اين تغيير ضرباهنگ تفاوت لحن و حس دروني سكانسهاي مربوط به شخصيتهاي جديتر با شخصيتهاي اصلي است. هر وقت كه تمركز داستان روي مشرحمت و شكور و زيور و پريخانم است، ريتم وقايع تند ميشود و هرگاه ليلا را كنار خواستگارانش ميبينيم داستان با ريتمي كند و كشدار پيش ميرود. شمسالعماره وابستگي زيادي به لوكيشن و فضاهاي داخلي دارد. بافت دراماتيك سريال حول محور عمارت قديمي و فضاي اشرافي آن شكل گرفته و اگر لوكيشن عمارت تغيير ميكرد تفاوتهاي بسياري در داستان به وجود ميآمد كه ممكن بود محتواي سريال را عوض كند. اين شيوه استفاده از لوكيشن در تلويزيون تازگي دارد و درهمتنيدگي مكان وقوع ماجراها با خود ماجراها جزو نقاط قوت شمسالعماره به شمار ميرود. پيش از اين از لوكيشن بهعنوان دستاويزي براي گردآوري چند شخصيت نامرتبط در مكاني واحد استفاده شده بود، اما نمونهاي سراغ نداريم كه لوكيشن در قالب يك شخصيت تأثيرگذار در پسزمينه ماجراها حضوري پررنگ داشته باشد.تنظيم براي تبيان : مسعودعجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 304]
صفحات پیشنهادی
بازيهاي درخشان در موقعيتهاي كميك
بازيهاي درخشان در موقعيتهاي كميك-بازيهاي درخشان در موقعيتهاي كميك از يك سريال تلويزيوني خوب چه انتظاري داريد؟ سرگرمكننده باشد؟ داستاني جذاب و شيرين را ...
بازيهاي درخشان در موقعيتهاي كميك-بازيهاي درخشان در موقعيتهاي كميك از يك سريال تلويزيوني خوب چه انتظاري داريد؟ سرگرمكننده باشد؟ داستاني جذاب و شيرين را ...
بازیهای درخشان در موقعیتهای كمیك!
بازیهای درخشان در موقعیتهای كمیك!-در بازی او (كه یكی از بهترین بازیهای مجموعه است) علاوه بر بیان و لحن دیالوگها، شیوه ادای آنها و حالتهای متغیر چهره نیز مهم است.
بازیهای درخشان در موقعیتهای كمیك!-در بازی او (كه یكی از بهترین بازیهای مجموعه است) علاوه بر بیان و لحن دیالوگها، شیوه ادای آنها و حالتهای متغیر چهره نیز مهم است.
شمسالعماره يك طنز خوب تلويزيوني
بازيهاي درخشان در موقعيتهاي كميك ... آييش در شمس العماره از يك سريال تلويزيوني خوب چه انتظاري داريد؟ .... نوع اجراي سامان مقدم در مقام كارگردان نيز مناسب با نگاه ...
بازيهاي درخشان در موقعيتهاي كميك ... آييش در شمس العماره از يك سريال تلويزيوني خوب چه انتظاري داريد؟ .... نوع اجراي سامان مقدم در مقام كارگردان نيز مناسب با نگاه ...
همه چیز درمورد ساختمان پزشکان
... موقعیت های کمیک فراموش شده، در همین دومین هفته پخش تماشاگران بسیاری را ب. ... بازی او خوب هدایت می شود و البته مهراب قاسم خانی هم متن های جذابی برایش می نویسد! ... که واقعاً یک فرد درخشان در زمینه طنز است و اخیراً جایش در تلویزیون خالی است.
... موقعیت های کمیک فراموش شده، در همین دومین هفته پخش تماشاگران بسیاری را ب. ... بازی او خوب هدایت می شود و البته مهراب قاسم خانی هم متن های جذابی برایش می نویسد! ... که واقعاً یک فرد درخشان در زمینه طنز است و اخیراً جایش در تلویزیون خالی است.
نگهبانان
رمان « نگهبانان» را مي توان کميک در کميک تعريف کرد چون« حکايات بلک ... خام دستي به تمام عناصر فيلمش ضربه زده است؛ البته به جز بازي درخشان و تماشايي جکي ...
رمان « نگهبانان» را مي توان کميک در کميک تعريف کرد چون« حکايات بلک ... خام دستي به تمام عناصر فيلمش ضربه زده است؛ البته به جز بازي درخشان و تماشايي جکي ...
بازيگران برگزيده سينماي دفاع مقدس
مهم ترين نکته فيلم پس از تابوشکني هاي عرفي فيلمساز، بازي درخشان ... چند سال بعد او همين موقعيت را هم از دست داد واندک اندک از عرصه سينماي ايران محو شد.
مهم ترين نکته فيلم پس از تابوشکني هاي عرفي فيلمساز، بازي درخشان ... چند سال بعد او همين موقعيت را هم از دست داد واندک اندک از عرصه سينماي ايران محو شد.
فيلم عروسك، يك كمدي سالم بدون توسل به شوخي هاي سطحي
... در شخصيت پردازي و خلق موقعيت هاي كميك تكراري روي آورده و از خلاقيت بيشتر در ... بازي خوبي را ارائه كرده و نشان داده كه مي تواند روي پرده نقره اي درخشان ظاهر شود.
... در شخصيت پردازي و خلق موقعيت هاي كميك تكراري روي آورده و از خلاقيت بيشتر در ... بازي خوبي را ارائه كرده و نشان داده كه مي تواند روي پرده نقره اي درخشان ظاهر شود.
نقدی بر فیلم «همخانه»متاثر از «آتش بس»
اوج اين جدي نگرفتن موقعيت را در واكنش هاي سطحي مردها در قبال خواسته مهسا براي ... ميان جمشيد و مهسا باشيم كه البته گهگاهي در ميان آن ها موقعيت هاي كميك و با مزه اي هم مي ... و خاموش كردن تلويزيون و گرامافون يا لج بازي آن ها در خريد مايحتاج مورد نياز فخري در ... اورسن ولز در سكانس هاي درخشان همشهري كين، خودنمايي مي كند) در جاهايي از فيلم با ...
اوج اين جدي نگرفتن موقعيت را در واكنش هاي سطحي مردها در قبال خواسته مهسا براي ... ميان جمشيد و مهسا باشيم كه البته گهگاهي در ميان آن ها موقعيت هاي كميك و با مزه اي هم مي ... و خاموش كردن تلويزيون و گرامافون يا لج بازي آن ها در خريد مايحتاج مورد نياز فخري در ... اورسن ولز در سكانس هاي درخشان همشهري كين، خودنمايي مي كند) در جاهايي از فيلم با ...
يادداشتي بر «خواب تلخ» ساخته «محسن اميريوسفي» آن روي ...
23 جولای 2008 – ديگر آنكه از متن زندگي هاي ترحم انگيز و موقعيت هاي تحقيرآميز آدم هايي كه ... مساله كمك كرده) با رفتارهايي كه حاصل طنزي پنهان و سازنده موقعيت هاي كميك روايت ... تداعي گر روح زندگي و شوق زيستن اند، حتي اسفنديار كه آس اين بازي و نخود هر ... 8- و باز هم يك سكانس درخشان ديگر كه نمي شود از ياد برد؛ اسفنديار كه ديگر ...
23 جولای 2008 – ديگر آنكه از متن زندگي هاي ترحم انگيز و موقعيت هاي تحقيرآميز آدم هايي كه ... مساله كمك كرده) با رفتارهايي كه حاصل طنزي پنهان و سازنده موقعيت هاي كميك روايت ... تداعي گر روح زندگي و شوق زيستن اند، حتي اسفنديار كه آس اين بازي و نخود هر ... 8- و باز هم يك سكانس درخشان ديگر كه نمي شود از ياد برد؛ اسفنديار كه ديگر ...
يك كمدي و چند تراژدي
متن نمايش بيداريخانه نسوان رويكردي جستجوگرايانه به موقعيت زنان متجدد، ... زير لايه كميك و بيروني نمايش چندين تراژدي تلخ كه برآيند فشار سياسي و نبودن آزادي ... لذا با در نظر گرفتن بازيهاي درخشان و يكسان آنها اساميشان ذكر ميشود: افسانه ماهيان، ...
متن نمايش بيداريخانه نسوان رويكردي جستجوگرايانه به موقعيت زنان متجدد، ... زير لايه كميك و بيروني نمايش چندين تراژدي تلخ كه برآيند فشار سياسي و نبودن آزادي ... لذا با در نظر گرفتن بازيهاي درخشان و يكسان آنها اساميشان ذكر ميشود: افسانه ماهيان، ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها