تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833541900




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شمايل نگاري كلاسيك در پازل صدا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شمايل نگاري كلاسيك در پازل صدا
رضا کيانيان در صداها
صداها، آخرين ساخته موتمن كه در جشنواره بيست و هفتم فجر با استقبال خوبي از طرف منتقدان و تماشاگران روبه‌رو شد، فيلمي است با داستان‌هايي موازي كه شيوه روايتي خاص و كمتر تجربه شده دارد و قطعا در صورت اكران صحيح و تبليغات مناسب مي‌توانست به فروش قابل‌قبولي دست پيدا كند. همان طور كه فيلم شب‌هاي روشن ساخته قبلي همين كارگردان چند سال پيش توانست علي‌رغم مضمون خاص و سنگين خود حدود 4 ماه موقعيت خود را روي پرده نمايش حفظ كند و به فروش قابل‌قبولي دست يابد. صداها با اين كه در زمينه روايت و داستانگويي فيلمي تجربه‌گرا و هنجارشكن به شمار مي‌آيد، اما با توجه به داستان پركشش و بازيگران مشهور پرتعداد خود، اين قابليت را دارد كه تماشاگر عادي سينما را جذب كند. گروه بازيگران صداها با نام‌هاي مشهوري چون رضا كيانيان، رويا نونهالي، پگاه آهنگراني، طناز طباطبايي، نازنين فراهاني و آتيلا پسياني چيزي از كستينگ بهترين فيلم‌هاي اين روزها كم ندارد. بخصوص اين كه داستان فيلم طوري طراحي شده كه به تمام شخصيت‌هاي فيلم فرصت داده مي‌شود خودشان را به تماشاگر بشناسانند و از گوشه‌هاي پنهان روحياتشان پرده بردارند. به اين ترتيب بازيگران فيلم نيز در طول داستان به نوبت در مركز توجه قرار مي‌گيرند و هيچ كدام در حد شخصيت فرعي و حاشيه‌اي باقي نمي‌مانند كه اين خود از امتيازات فيلمنامه صداهاست.به گزارش جام جم ، روايت در فيلمنامه صداها عنصر مهمي است. تقريبا نقطه مركزي درام صداها را روايت و شيوه بازگو كردن داستان تشكيل مي‌دهد. در سينماي ايران كه همواره در زمينه روايت مشكلات جدي داشته است تجربه مؤتمن در صداها مي‌تواند از لحاظ طراحي بافت دراماتيك يك فيلم سينمايي اتفاق مهمي ارزيابي شود. فيلمنامه بر پايه مكان و موقعيت‌هاي مكاني استوار شده و عنصر پيونددهنده اجزاي داستان، حضور آدم‌ها در مكان وقوع ماجراهاست. داستان يا در واقع داستان‌هاي فيلم در يك خانه آپارتماني شهري مي‌گذرد كه در هر طبقه‌اش يك يا چند شخصيت زندگي مي‌كنند و در طول فيلم ماجراهايي براي اين شخصيت‌ها اتفاق مي‌افتد. اين الگوي ساختاري يعني حضور شخصيت‌هاي متعدد در يك لوكيشن ثابت بارها در سينما و تلويزيون تكرار شده و نمونه‌هاي دم‌دستش در حافظه تصويري خودمان مي‌تواند سريال‌هاي خانه سبز و همسايه‌ها و فيلم سينمايي تحسين‌شده اجاره‌نشين‌ها (داريوش مهرجويي) باشد؛ اما آنچه صداها را از آثار مشابه متمايز مي‌كند، نه الگوي ساختاري درام بلكه شيوه روايت داستان و ابزارهاي روايي مبتكرانه‌اي است كه براي داستانگويي به كار مي‌گيرد. سرنوشت آدم‌هاي ساكن در واحدهاي مختلف اين آپارتمان بدون آن كه در ظاهر قرابتي ميانشان باشد به يكديگر گره‌خورده است. روايت داستان، ساختاري پازل‌وار و پيشرونده دارد. هر يك از بخش‌هاي فيلم در حقيقت قسمتي از پازل داستان را كامل مي‌كنند و يك قطعه به قطعات پيشين مي‌افزايد. اين ساختار پازل‌وار در تناسب كامل با درونمايه تعليق قرار دارد كه عنصر محوري فيلمنامه صداها محسوب مي‌شود. تعليق در ايجاد فضاي معمايي روايت نقش چشمگيري دارد. صداها فيلم تعليق است نه غافلگيري و از ابتداي تاريخ سينما اين دو شيوه داستانگويي (تعليق و غافلگيري) همواره در رقابت بوده‌اند تا عنوان جذاب‌ترين شيوه روايت را به خود اختصاص دهند. فيلم‌هاي هيچكاك شاخص‌ترين نمونه‌هاي تعليق در روايت و البته تعليق در نمايش بصري هستند و نمونه‌هاي غافلگيري نيز از فيلم‌هاي معمايي تا هارورها را در برمي‌گيرد. در فيلم صداها، ميزان تعليق و موفقيت فيلمنامه در خلق موقعيت‌هاي معلق به اندازه كافي جذابيت ايجاد مي‌كنند كه تماشاگر جذب داستان شود. داستان با برش‌هاي متعدد و پريدن از نقطه‌اي به نقطه ديگر، در عين منقطع بودن و چندپارگي از انسجام و وحدت روايي لازم نيز برخوردار است. فيلم ساختاري چندپاره دارد، اما آشفته و گسيخته نيست.صداها، آخرين ساخته موتمن كه در جشنواره بيست و هفتم فجر با استقبال خوبي از طرف منتقدان و تماشاگران روبه‌رو شد، فيلمي است با داستان‌هايي موازي كه شيوه روايتي خاص و كمتر تجربه شده دارد و قطعا در صورت اكران صحيح و تبليغات مناسب مي‌توانست به فروش قابل‌قبولي دست پيدا كند. شخصيت‌پردازي و طراحي كاراكتر براي فيلمنامه‌اي از نوع صداها عنصري ضروري و حياتي شمرده مي‌شود. كارگردان صداها در عين تمركز روي پيام اخلاقي و نتيجه‌گيري مضموني از اهميت طراحي صحيح شخصيت‌هاي داستان نيز غافل نشده و شخصيت‌هايي زنده و با روح را خلق كرده كه بار اصلي كشمكش‌هاي درام را به دوش مي‌كشند. شخصيت دختر معتاد با بازي طناز طباطبايي و اتفاقاتي كه اطراف او مي‌افتد تماشاگر را در حال ‌و هواي كاراكترهاي شمايل‌واري فرو مي‌برد كه بازيگران زن سينما از شخصيت معتاد ارائه كرده‌اند. فريماه فرجامي در تيغ و ابريشم، باران كوثري در خون‌بازي و پانته‌آ بهرام در سريال مسافر، شمايلي از زن معتاد نمايش داده‌اند كه در حافظه تماشاگر ايراني ثبت شده و نامتغير به نظر مي‌رسد. بازي طباطبايي در صداها به‌نوعي در امتداد همان شمايل‌نگاري كلاسيك با جزييات شخصيت‌پردازانه و مولفه‌هاي دروني است كه اتفاقا براي مخاطب باورپذير و آشناست. رضا كيانيان و رويا نونهالي نيز بهترين بازي‌هاي خود را در صداها به نمايش گذاشته‌اند. بازي پرتنش و اكت‌هاي متعدد كيانيان در كنار بازي متكي بر نگاه و ميميك نونهالي بسيار تاثيرگذار و روان از آب درآمده‌اند. كيانيان در اين فيلم نقش نامزد رويا نونهالي را بازي مي‌كند كه در نهايت به دست شخصيتي كه پسياني نقشش را بازي مي‌كند كشته مي‌شود. سايه اين قتل و سنگيني فضا پس از ماجراي قتل روي تمام فيلم افتاده و بر تيرگي حال‌ و هواي دروني اثر افزوده است. بافت درهم‌ پيچيده و چندلايه داستان ممكن بود اين خطر را براي فيلم ايجاد كند كه داستان رفته‌رفته دچار بي‌نظمي و ازهم‌گسيختگي شود. ولي كارگرداني منسجم و ماهرانه صداها اجازه نمي‌دهد ذهن تماشاگر به گسست و آشفتگي گرفتار شود و تمركز ذهني او براي دنبال كردن سير پيچيده و منقطع داستان از ميان برود.
رضا کيانيان در صداها
صداها با اين كه در زمينه روايت و داستانگويي فيلمي تجربه‌گرا و هنجارشكن است اما اين قابليت را دارد كه تماشاگر عادي سينما را جذب كندموتمن در مقام كارگرداني باتجربه و مسلط، با وجود شناختي كه از سليقه مخاطب عام دارد دست به خطري بزرگ زده و صداها را به محملي براي آزمودن تكنيك‌ها و شيوه‌هاي نو تبديل كرده است. نوآوري در صداها به ابتكارات روايي محدود نمي‌شود، بلكه در ساختار بصري و فرمي فيلم نيز استفاده از زواياي ابتكاري دوربين و قاب‌بندي به شيوه مدرن جزو نوآوري‌هاي بصري فيلم محسوب مي‌شود. عنوان‌بندي فيلم به‌ صورت صوتي و تقريبا بدون استفاده از تصوير انجام شده است، يعني صدايي روي پرده اسامي بازيگران و عوامل فيلم را مي‌خواند كه اين شيوه خود به يك نوآوري در فرم تبديل شده است. همچنين جسارت كارگردان در چينش ميزانسن‌ها و معنادار كردن حركات دوربين با تغيير در زوايا و نقطه ديد قابل ستايش است. صداها جزو معدود فيلم‌هاي ايراني است كه در آن فرم و ساختار بصري پابه‌پاي مضمون داستان تغيير لحن و حتي تغيير كاركرد مي‌دهد و به عنصري تاكيدي براي پر رنگ كردن دلالت‌هاي مفهومي فيلم ارتقا مي‌يابد.محروميت از نوعي ديگرقضيه اكران فيلم‌هاي فرهنگي و فيلم‌هاي هنر و تجربه هم براي خودش حكايتي شده است. هرچند سال يك بار، وقتي صداي اعتراض سينماگران مستقل و تجربه‌گرا بلند مي‌شود و از اكران نشدن فيلم‌هايشان گلايه مي‌كنند، مديران سينمايي و سياستگذاران فرهنگي اعلام مي‌كنند بزودي طرحي براي حمايت از فيلم‌هاي فرهنگي به راه خواهد افتاد تا فيلم‌هاي ارزشمند سينماي فرهنگي بتوانند به اندازه لياقت و پتانسيل جذب مخاطب‌شان روي پرده نمايش داده شوند. بعد هم، پس از گذر از كش‌وقوس‌هاي فراوان، طرحي مثل طرح اكران آسمان باز براي مدتي كوتاه عملياتي مي‌شود كه هدفش اكران فيلم‌هاي مخاطب خاص در چند سالن و در سئانس‌هاي محدود تعريف شده است. ناگفته پيداست اين‌گونه طرح‌هاي غيرمداوم و كم‌دامنه در درازمدت محكوم به شكست هستند. همان‌طور كه طرح آسمان باز پس از آن شروع پرقدرت با قدمگاه (محمدمهدي عسكرپور) كم‌كم به سراشيبي زوال افتاد و طوري شد كه هم سينماگران ناراضي بودند، هم سينماداران و هم مديران. يعني به عبارت ديگر هم سيخ سوخت و هم كباب!شخصيت دختر معتاد با بازي طناز طباطبايي و اتفاقاتي كه اطراف او مي‌افتد تماشاگر را در حال ‌و هواي كاراكترهاي شمايل‌واري فرو مي‌برد كه بازيگران زن سينما از شخصيت معتاد ارائه كرده‌اند. فريماه فرجامي در تيغ و ابريشم، باران كوثري در خون‌بازي و پانته‌آ بهرام در سريال مسافر، شمايلي از زن معتاد نمايش داده‌اند كه در حافظه تماشاگر ايراني ثبت شده و نامتغير به نظر مي‌رسد. شكي نيست كه سينماي ما در مجموعه اكران هر ساله خود به گستره متنوعي از فيلم‌هاي سينمايي در ژانرها و سبك‌هاي مختلف نياز دارد كه فيلم‌هاي فرهنگي نيز جزو همين گستره محسوب مي‌شوند. در سال‌هاي گذشته با توجه به حجم بالاي توليد فيلم‌هاي فرهنگي و تجربه‌گرا اين نياز به قدري محسوس بوده است كه مديران سينمايي نمي‌توانند از كنار اين نياز بدون اعتنا عبور كنند. پس از آن كه در يكي دو سال گذشته نيمي از فيلم‌هاي مجوزدار و بدون مشكل توليد شده رنگ پرده را نديدند و در گيرودار مناسبات پيچيده اكران از نمايش آبرومند و منطقي محروم شدند، مديران سينمايي به اين نتيجه رسيدند كه بايد دوباره طرحي براي اكران فيلم‌هاي فرهنگي در نظر بگيرند تا در قالب آن تعدادي از فيلم‌هاي ارزشمند سينماي هنر و تجربه و سينماي انديشه به نمايش دربيايند. طرح نگاهي ديگر در امتداد همين ديدگاه مديريتي طراحي و راه‌اندازي شد. قرار بود در اولين گام، اين طرح با نمايش 4 فيلم بلند سينمايي از دسته فيلم‌هاي فرهنگي آغاز به كار كند كه اين فيلم‌ها عبارت بودند از حيران (شاليزه عارف‌پور)، خانه روشن (وحيد موساييان)، استشهادي براي خدا (عليرضا اميني) و صداها (فرزاد موتمن). از اين ميان، حيران و استشهادي براي خدا به دلايلي معلوم و قابل‌پيش‌بيني از چرخه اكران خارج شدند و نمايش صداها و خانه روشن با آن وضعيت يك در ميان سئانس‌ها و سالن‌هاي سينما مورد اعتراض شديد عوامل سازنده و صاحبان فيلم‌ها قرار گرفت تا جايي كه فرزاد مؤتمن، كارگردان قديمي سينماي ايران با صدور نامه يا در حقيقت بيانيه‌اي سرگشاده به اين وضعيت اكران اعتراض كرد و از مافياي اكران كه به فيلم‌هاي محتوايي و فرهنگي اجازه اكران مناسب و منطقي را نمي‌دهند، شكايت كرد.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 318]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن