تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851203948




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وداع با مردی که برای یک نسل خاطره ساخت


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: وداع با مردي که براي يک نسل خاطره ساخت
مسعود رسام
مجموعه‌هايي که مسعود رسام کارگرداني کرد براي يک نسل خاطره‌هايي فراموش نشدني ساخت، نسلي که با "محله بهداشت" و "محله برو بيا" طعم کودکي را چشيد و جواني‌اش با "همسران" و "خانه سبز" پيوند خورد. * خبرگزاري مهر، گروه فرهنگ و هنر: در سال‌هاي ابتداي دهه 70 مجموعه‌اي از شبکه دو روي آنتن رفت که شکل و شيوه مجموعه‌سازي را تحت تاثير قرار داد، جذابيت‌هاي اين مجموعه پربيننده و موفق به اندازه‌اي بود که نه تنها بازيگرانش را به شهرت و محبوبيت رساند، بلکه نام کارگردان‌هايش را هم سر زبان انداخت."همسران" نمونه‌اي شد براي مجموعه‌سازي آپارتماني و اپيزوديک که اگرچه سال‌ها در شبکه‌هاي خارجي تجربه مي‌شد کمتر به تلويزيون ما راه پيدا کرده بود، "همسران" که نقطه اوجي در کارنامه مسعود رسام و بيژن بيرنگ بود، آغاز راه آنها نبود، يک دهه قبل زماني که برنامه‌هاي تلويزيون تنوع نداشت رسام و بيرنگ با دو جنگ "محله بهداشت" و "محله برو بيا" که براي مخاطب کودک ونوجوان ساخته شده بود توانايي و استعدادشان را نشان دادند."محله بهداشت" و "محله برو بيا" که بازيگران تئاتر در آن نقش‌آفريني مي‌کردند و فضايي فانتزي و ويژه داشت مخاطبان بزرگسال را هم پاي تلويزيون‌ها مي‌نشاند، بچه‌هاي دهه 60 که شخصيت‌هاي اين دو جنگ را به ياد داشتند چند سال بعد مخاطبان پر و پا قرص "همسران" و "خانه سبز" شدند."محله بهداشت" و "محله برو بيا" که بازيگران تئاتر در آن نقش‌آفريني مي‌کردند و فضايي فانتزي و ويژه داشت مخاطبان بزرگسال را هم پاي تلويزيون‌ها مي‌نشاند، بچه‌هاي دهه 60 که شخصيت‌هاي اين دو جنگ را به ياد داشتند چند سال بعد مخاطبان پر و پا قرص "همسران" و "خانه سبز" شدند.مسعود رسام فارغ التحصيل کارگرداني از مدرسه عالي تلويزيون و سينما در کنار بيژن بيرنگ زوجي را تشکيل داده بودند که در برنامه‌سازي تلويزيون در دهه 60 و 70 تنوع ايجاد کردند، نوع نگاه آنها نسبت به زندگي و استفاده از دانش روان‌شناسي در بيان مفاهيم اخلاقي و تربيتي امتياز مجموعه‌هايي بود که رسام و بيرنگ پشت دوربين آن بودند. آنها در فضايي دست به اين تجربه‌گرايي مي‌زدند که مجموعه‌سازي بيشتر از هر چيز به حرفه‌اي پرسود و پررونق براي تهيه‌کننده‌ها تبديل شده بود و قواعد بساز و بفروشي در آن حاکم بود.
خانه سبز
بيژن بيرنگ و مسعود رسام که از دوران جواني هم را مي‌شناختند، نگاه و سليقه‌اي شبيه به هم داشتند، نويسنده داستان‌ها و طراح موقعيت‌ها بيرنگ بود و رسام بيشتر به عنوان اجرا کننده در بخش کارگرداني حضوري پررنگ داشت، همکاري حرفه‌اي آنها متعادل و متوازن بود، هر يک بخشي را به عهده مي‌گرفت و در شرايطي که عمر زوج‌هاي هنري در ايران کوتاه است آنها سال‌ها در کنار هم کار کردند و نامشان را در تيتراژ فيلم‌ها و مجموعه‌ها در کنار هم آوردند."همسران" با همه کاستي‌ها و خامدستي‌هاي تجربه اول بستري فراهم کرد تا تجربه درخشان "خانه سبز" بر روي آن شکل بگيرد، مجموعه‌اي که ضعف‌هاي "همسران" را نداشت و نقاط قوت آن را به شکلي پررنگ و کامل‌تر داشت. رسام و بيرنگ به دليل موفقيت‌هاي "همسران" به جايگاه حرفه‌اي قابل توجه رسيده بودند و توانستند در "خانه سبز" خسرو شکيبايي را که در آن مقطع ستاره‌اي محبوب و پولساز در سينما بود به تلويزيون بياورند."خانه سبز" با خسرو شکيبايي معنا پيدا مي‌کرد و بازي در نقش رضا صباحي يکي از بيادماندني ‌ترين بخش‌هاي کارنامه اين بازيگر شد. شکيبايي روح قصه‌هاي مجموعه و نوع نگاه نويسنده و فضايي که کارگردان‌هاي "خانه سبز" از او مي‌خواستند به خوبي درک مي‌کرد و حلقه گمشده‌اي بود که به اين مجموعه گرما و انرژي مي‌داد.به نظر مي‌رسيد همه چيز براي زوج رسام و بيرنگ به خوبي پيش مي‌رود و آنها در بهترين روزهاي زندگي حرفه‌اي‌شان هستند، هم اقبال عمومي را داشتند و هم منتقدان و مخاطبان نخبه مجموعه‌هايشان را مي‌ديدند، آنها توانسته بودند مجموعه‌سازي را چند پله بالاتر ببرند، نه با بودجه‌هاي کلان مجموعه‌هاي تاريخي و نه با به رخ کشيدن توانايي‌شان در کارگرداني سکانس‌هاي شلوغ و پرسياهي‌لشگر.آنها قصه‌هاي باورپذيري از زندگي مي‌گفتند، از مردماني با ويژگي‌هاي مختلف و گاه متناقض و از روزهاي تلخ و شيرين زندگي."خانه سبز" با خسرو شکيبايي معنا پيدا مي‌کرد و بازي در نقش رضا صباحي يکي از بيادماندني ‌ترين بخش‌هاي کارنامه اين بازيگر شد. شکيبايي روح قصه‌هاي مجموعه و نوع نگاه نويسنده و فضايي که کارگردان‌هاي "خانه سبز" از او مي‌خواستند به خوبي درک مي‌کرد و حلقه گمشده‌اي بود که به اين مجموعه گرما و انرژي مي‌داد.اما "سرزمين سبز" مسيري را که با "خانه سبز" به نقطه‌اي روشن و اميدوارکننده رسيد پايان داد، شايد بدترين اتفاق‌ها در زندگي حرفه‌اي رسام و بيرنگ که تا اين مقطع نمي‌توان نامشان را از هم جدا کرد با "سرزمين سبز" رخ داد، قرار بود مجموعه در اندازه‌اي بزرگ‌تر دغدغه‌هاي سازندگانش را که در "همسران" و "خانه سبز" مطرح شده بود دنبال کند، اما نتيجه کار غم‌انگيز و نااميد‌کننده بود.
خانه سبز
حضور بيتا فرهي که تا آن زمان به تلويزيون نيامده بود هم برگ برنده‌اي براي "سرزمين سبز" نشد تا مجموعه‌اي که در زمان توليد با مشکلات فراوان مواجه شد و پخش آن سال‌ها به تاخير افتاد به نقطه روشن ديگري در کارنامه اين زوج تبديل شود، رسام و بيرنگ پس از "سرزمين سبز" مجموعه‌هايي براي کودکان و نوجوانان کارگرداني و تهيه‌کردند، سبکشان را ادامه دادند و کارگردان‌هايي را تربيت کردند که راهشان را دنبال کردند، اما چه کسي است که آرزو نکند کاش آنها مي‌توانستد تجربه‌هايي که با "خانه سبز" به دست آورده بودند کامل کنند.از اوايل دهه 80 بخش ديگري از کارنامه رسام رقم خورد، او به تنهايي و دور از بيژن بيرنگ مجموعه‌هاي "بزرگمرد کوچک"، "مرواريد سرخ" و "غيرمحرمانه" را کارگرداني کرد، هيچ کدام ديده نشدند و اعتباري بيشتر براي کارگردان "همسران"، و "خانه سبز" به ارمغان نياوردند، او که پيشتر فيلم‌هاي سينمايي "علي و غول جنگل" و "سيندرلا" را با همکاري بيرنگ ساخته بود تصميم داشت اولين فيلم سينمايي مستقلش را کارگرداني کند اما اين فرصت پيش نيامد.مسعود رسام يکي از تاثيرگذارترين کارگردان‌ها و تهيه‌کننده‌هاي تلويزيون بود که هنوز مي‌توان نشان سليقه و ذوق او در مجموعه‌سازي را در مجموعه‌ها و فيلم‌هاي تلويزيوني ديد، شخصيت‌پردازي‌ها، توجه به مضامين خاص، استفاده از بازيگران در نقش‌هايي متفاوت و تجربه کردن فضاهايي تازه در تلويزيون از امتيازهاي مجموعه‌هاي اين کارگردان است.مضامين و سوژه‌ها در مجموعه‌هاي بيرنگ و رسام از آنجا که درباره انسان و روابط انساني هستند کهنه نمي‌شوند، بسياري از مردم هنوز هم شخصيت‌هاي دوست‌داشتني اين مجموعه‌ها را به ياد دارند، به نظر مي‌رسد مي‌بايست خوشحال باشيم که رسام در زندگي کوتاهش قدر ديد و به اندازه کافي به فعاليت‌هايش توجه شد، اما نکته دريغ‌انگيز اين است که مسعود رسام هم مانند بسياري از هنرمندان اين سرزمين نتوانست مسير طبيعي را طي کند و انقطاع ناخواسته‌اي که پس از "خانه سبز" به وجود آمد او را براي رسيدن به قله اوج محدود کرد.خبر درگذشت مسعود رسام اپيزودي از "خانه سبز" را بياد مي‌آورد، همان اپيزودي که رضا صباحي (خسرو شکيبايي) به استقبال مرگ مي‌رود و با وجود غربت، تنهايي و ترس از دوري از عزيزانش با اين حادثه کنار مي‌آيد و تلاش مي‌کند در مرگ هم ردپايي از زندگي و روشني بيابد. مرگ پايان کبوتر نيست....تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن