تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845953719




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چالش با متن در جامعه مدرن امروزي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چالش با متن در جامعه مدرن امروزی
نمایش عشق لرزه
اریك امانوئل اشمیت، نمایشنامه‌نویس فرانسوی، امروز دیگر برای مخاطب ایرانی كاملا آشناست و علاقه‌مندان به آثار او به‌خوبی با ذهنیت، دیدگاه و دغدغه‌های او آشنایی پیدا كرده‌اند.سهراب سلیمی، تنها كارگردان ایرانی است كه  4نمایشنامه از اشمیت را روی صحنه برده است و هم اینك نمایش «عشق‌لرزه» به عنوان چهارمین تجربه اجرای آثار اشمیت به كارگردانی او در تالار چهارسو بر صحنه است. اشمیت در نمایشنامه‌هایش همواره انسان  و انسانیت را مدنظر قرار می‌دهد و تم اغلب آثار او حول محور انسانیت می‌گردد و در این راه او اغلب با دستمایه قرار دادن نوع روابط میان انسان‌ها و با تحلیل شرایط و مشكلات به مسئله انسانیت-به‌خصوص در جامعه مدرن امروزی- می‌پردازد. در حقیقت انسان امروز و روابط او با اجتماع و سایر انسان‌های موجود در اجتماع به دغدغه اصلی اشمیت در نمایشنامه‌هایش تبدیل شده و همواره از زاویه دیدی متفاوت به این مسئله می‌نگرد كه نمود كامل این مسئله  را می‌توان در نمایشنامه‌هایی چون «خرده‌جنایت‌های زن و شوهری» و «عشق‌لرزه» مشاهده كرد. نمایشنامه‌ «عشق‌لرزه» را به لحاظ ساختار نمایشنامه‌نویسی باید یكی از موفق‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین آثار اشمیت دانست. او در این نمایشنامه علاوه بر مطرح كردن دغدغه همیشگی‌اش و پرداخت امروزین به آن، ساختار روایی مناسبی را برگزیده و در عین حال با استفاده از تعلیق‌های داستانی فراوان، خط داستانی پیچیده‌ای را برای نمایشنامه برگزیده است كه علاوه بر جذب مخاطب (حتی به عنوان خواننده) به نوعی پیچیدگی و رمز و راز درونی انسان‌ها را در جامعه امروز به تصویر می‌كشد؛ نوعی تعامل و تعادل میان فرم و محتوا ایجاد كرده است و از همین‌رو هر كارگردانی را برای اجرای این نمایشنامه به چالش با متن دعوت  می‌كند. شخصیــت‌های نمـــایشنــامه «عشق‌لرزه» شخصیت‌هایی كاملا واقعی و برگرفته از دل اجتماع و دارای شناسنامه و پیشینه و حتی هویت خاص اجتماعی هستند و نوع روابط میان آنان، به دلیل پیشینه و جایگاه اجتماعی‌شان از همان صحنه‌های ابتدایی مخاطب را با نوعی تعلیق مواجه می‌كند. «دیان» محور اصلی ارتباطات شخصیت‌های نمایش، یك وكیل مجلس است و حكم حلقه‌ای را دارد كه سایر اعضای حلقه را به هم متصل می‌كند؛ او با سوءاستفاده از موقعیت اجتماعی خویش سایر شخصیت‌های نمایش را وارد یك بازی پیچیده می‌كند تا علاوه بر آشكار ساختن هویت واقعی خویش، چهره واقعی سایر شخصیت‌ها را در شرایطی كه «دروغ» عنصر قالب روابط می‌شود آشكار سازد.اشمیت در نمایشنامه‌هایش همواره انسان  و انسانیت را مدنظر قرار می‌دهد و تم اغلب آثار او حول محور انسانیت می‌گردد و در این راه او اغلب با دستمایه قرار دادن نوع روابط میان انسان‌ها و با تحلیل شرایط و مشكلات به مسئله انسانیت-به‌خصوص در جامعه مدرن امروزی- می‌پردازد.در حقیقت «دروغ» در نمایش «عشق‌لرزه» به عضو پیش‌برنده داستان تبدیل می‌شود و شخصیت‌ها را در موقعیت‌های مختلف قرار می‌دهد و آنان را ناچار به واكنش‌های متفاوت می‌كند و همین واكنش‌های متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی است كه شخصیت‌های نمایش «عشق‌لرزه» را به شخصیت‌هایی پیچیده تبدیل كرده است و این پیچیدگی با بازی‌های روان و یكدست بازیگران نمایش به تكامل  می‌رسد. از همین‌رو می‌توان سلیمی را در مقام كارگردان در زمینه هدایت بازیگر موفق ارزیابی كرد؛ چرا كه شخصیت‌های نمایش «عشق‌لرزه» همانگونه كه طراحی شده‌اند، بر صحنه جان می‌گیرند و پیچیدگی‌ها و رمز و رازهای درونی انسان‌ها را به‌خوبی نمایان می‌سازند. نمایشنامه «عشق‌لرزه» به لحاظ محل‌های روی‌دادن موقعیت، دارای تنوع زیادی است و همین مسئله كار طراح صحنه و كارگردان را در نگاه اول دشوار می‌كند.
نمایش عشق لرزه
سلیمی برای طراحی بستر و فضای مورد نظرش، با انتخاب و طراحی یك فضای غیرواقعی و آبستره تلاش كرده در راه انتخاب بستر شكل‌گیری نمایش، به كاهش صحنه‌های متفاوت دست ببرد و با انتخاب و طراحی یك فضای حركتی كاملا تجریدی و با اتكا به نور، این معضل را از پیش‌ رو بردارد. انتخاب فضای دایره‌شكل و با ارتفاع از سطح زمین، هم تاكیدی بر معلق بودن انسان‌ها دارد و هم در صحنه‌های مختلف به نوعی مسیر تسلسل‌وار و دور باطل زدن انسان‌ها و بازگشت به نقطه آغاز را تداعی می‌كند. در عین حال و از منظر زیبایی‌شناسی بصری، دكور نمایش «عشق‌لرزه» دارای ویژگی‌های زیادی است كه در برخورد اولیه تماشاگر با آن، او را مجذوب و شیفته می‌كند اما این نوع طراحی و انتخاب دكور و اجزای حاضر در صحنه، صرفا كاركرد زیبایی‌شناسانه دارد و نمی‌تواند در فضاسازی نمایش به عنوان ابزاری در خدمت اثر قرار گیرد. بـــزرگ‌تـرین ضـعف نمــایـش «عشق‌لرزه» را باید در تاثیرات دكور بر نمایش و فقدان فضاهای متفاوت در لحظات و صحنه‌های مختلف جست‌وجو كرد. نور، ‌موسیقی و بازی‌های بازیگران به‌تنهایی نمی‌توانند عامل تشكیل‌دهنده فضاهای مورد نیاز صحنه‌های مختلف باشند و در این میان دكور به دلیل ساختار خاص خودش، علاوه بر محدودكردن كارگردان در طراحی میزانسن‌‌ها، به نوعی خود را بر صحنه قالب و حاكم كرده است و نبود تعادل میان این عناصر موجب می‌شود كه نمایش «عشق‌لرزه» ساختاری روایتگر و داستانگو به خود گیرد و از جذابیت‌های دراماتیك نمایش كاسته شود. شاید انتخاب بستری كه مبین رویدادها و فضاهای مختلف صحنه‌های متفاوت این نمایش باشد، می‌توانست تاثیرگذاری بیشتری بر ارتباط مخاطب و نمایش داشته باشد. منبع : همشهری تنظیم برای تبیان : مسعودعجمی  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 333]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن