واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: معراج در محراب (1) زندگی نامه آیت اللّه اشرفی اصفهانیامام صادق علیه السلام از پدران خود از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل فرمود :سه گروهند که روز قیامت شفاعت می کنند و شفاعت آنها مورد پذیرش خداوند قرار می گیرد، انبیاء و علما و شهداء.بحار الانوار، ج97، ص14، حدیث24تولد :
در سال 1281 ش، در خمینی شهر اصفهان کودکی متولد شد که عطاءاللّه نام گرفت. پدرش مرحوم میرزا اسداللّه از عالمان دین و مردی زاهد بود که زندگی سادهای داشت. مادرش بانو «نجمه» فرزند مرحوم سید محمد تقی میردامادی، زنی با ایمان و پاک دامن بود. نیاکان آیتاللّه اشرفی اصفهانی، اغلب از عالمان دین بودند و نسب وی، به علمای صدر اسلام میرسید. در این باره خود شهید چنین گفته است: «نسب بنده منتهی میشود به یکی از علمای «جبل عامل» که اینها در صدر اسلام، از برکت حضرت ابوذر، اسلام اختیار کردند و بعد آمدند در سده (خمینی شهر فعلی) و تا آن جا که در نظرم هست، اجداد پدری ما، همیشه از علمای معروف محل بودند».در راه آموختن :شهید آیت اللّه اشرفی اصفهانی دروس ابتدایی را در منطقه خمینی شهر در مکتب خانههای قدیم آموخت و پس از چندی، به حوزه علمیه اصفهان عزیمت کرد و در مدرسه نوریه، به تحصیل فقه واصول پرداخت. ایشان سپس برای تکمیل علم و کسب معارف بیشتر، راهی حوزه علمیه قم گردید و نزد علمای بزرگی چون آیت اللّه حائری یزدی، آیت اللّه بروجردی و دیگر اساتید بزرگ آن زمان به فراگرفتن علم اهتمام ورزید و نیز هیچ گاه از تزکیه نفس غفلت نورزید و در هر دو عرصه، به کوشش و تلاش گسترده پرداخت.جهاد علمی : فرزندشان میگوید: هیچ گاه زیارت عاشورای او قطع نمیشد و دیگران را نیز به این عمل سفارش میکرد. چند بار از زبان خودشان شنیدم که فرمودند: «من از وقتی که مکلف شدم، تا به حال یک روز هم خواندن زیارت عاشورا را ترک نکردم».شهید محراب آیت اللّه اشرفی در تحصیل و فراگیری علوم بسیار کوشا بود. ایشان خود از این سعی و تلاش به این صورت یاد کردند که: «در نظرم هست که در اصفهان پنجشنبه و جمعه که میشد، درسها را دوره میکردم. یک حجرهای بود که در گوشهای واقع شده بود... پردهای جلوی در آن آویزان میکردم... و شبها گاهی اوقات تا صبح درسها را دوره میکردم. روزها هم در یک مسجد دور افتاده و خلوتْ درسها را دوره میکردم. در قم نیز به آیت اللّه بروجردی گفته بودند که من درسها را خوب یاد میگیرم و مینویسم، لذا یک بار شخصا به حجره ما تشریف آوردند و با اصرار جزوههای ما را گرفتند و مطالعه کردند».عشق به حضرت معصومه علیهاالسلام :ویژگیها و روحیات معنوی شهید اشرفی به گونهای بود که نظر هر انسان حق بینی را به خود جلب میکرد. ایشان در مدت اقامتشان در قم، معمولاً یک ساعت قبل از اذان صبح به حرم حضرت معصومه علیهاالسلام میرفتند و به راز و نیاز میپرداختند. حضرت آیتاللّه مرعشی رحمهالله در این باره میفرمود:«همیشه قبل از اذان صبح که به حرم حضرت معصومه علیهاالسلام مشرف میشدم یا اولین نفر من بودم یا حاج آقای اشرفی».انس با زیارت عاشور :شهید اشرفی عشق و علاقه عجیبی به امام حسین علیهالسلام داشت. خواندن زیارت عاشورا و دل دادگی وی به امام حسین علیهالسلام به گونهای بود که فرزندشان میگوید: هیچ گاه زیارت عاشورای او قطع نمیشد و دیگران را نیز به این عمل سفارش میکرد. چند بار از زبان خودشان شنیدم که فرمودند: «من از وقتی که مکلف شدم، تا به حال یک روز هم خواندن زیارت عاشورا را ترک نکردم».
مهاجرت به کرمانشاه :در سال 1335 ش، آیت اللّهاشرفی به همراه چند تن دیگر از آیات عظام و طلاب علوم دینی به دستور آیت اللّه بروجردی به کرمانشاه مهاجرت کرده، در حوزه علمیه تازه تأسیس مرحوم آیت اللّه بروجردی به تدریس و نشر معارف اسلامی در منطقه غرب کشور مبادرت ورزیدند. بعدها با رحلت مرحوم آیت اللّه بروجردی، خواستند به قم بازگردند که با توجه به محبوبیت زیادی که نزد مردم داشتند، با مخالفت آنان روبهرو شدند؛ بنابراین، به خاطر مسئولیت شرعی و نیاز مبرم مردم و اصرار آنها، از ترک آن دیار منصرف شده و به پیشبرد فرهنگ اسلامی و سرپرستی حوزه علمیه آن منطقه مشغول شدند.اجازه اجتهاد :شهید اشرفی از نظر موقعیت علمی و اجتماعی، مورد تأیید علما و مراجع قم، هم چون آیت اللّه خوانساری، آیت اللّه حجّت و آیت اللّه صدر بودند و آیت اللّه بروجردی نیز علاقه فراوانی به ایشان داشتند. شهید اشرفی در چهل سالگی به درجه اجتهاد رسیدند و اولین اجازه نامه اجتهاد را در حوزه علمیه قم، مرحوم آیت اللّه سید محمد تقی خوانساری به ایشان دادند. پس از آن نیز از جانب آیات عظام حجّت کوه کمرهای، فیض قمی، سید ابوالحسن اصفهانی و بروجردی اجازه اجتهاد دریافت کردند.تدریس در حوزه :آیت اللّه اشرفی اصفهانی از اوایل طلبگی در اصفهان شروع به تدریس کرد و در قم نیز در مدت هفده سال اقامت در کنار تحصیل، به تدریس و تعلیم و تربیت طلاب جوان اشتغال داشت. ایشان بعد از انتقال از قم به کرمانشاه و اقامت در آن دیار، به تدریس و تعلیم فقه، اصول و معارف دینی پرداخت.با پیروزی انقلاب اسلامی، نماز جمعه اهمیت بیشتری یافت و تبدیل به سنگر انقلاب و مبارزه شد، به طوری که دشمنان اسلام و منافقان به شدت از نماز جمعه میترسیدند و تیغ کینه و عداوت به روی ائمه جمعه میکشیدند.معرفی امام رحمهالله به عنوان مرجع تقلید :چهارمین شهید محراب آیت اللّه اشرفی اصفهانی، پس از رحلت آیت اللّه بروجردی، اهالی غرب کشور را به تقلید از امام خمینی رحمهمالله تشویق کردند. ایشان از آن ایام چنین یاد میکنند: «این جانب بر حسب تشخیص خود و تفحّصی هم که از شخصیتهای بزرگ علمی نجف اشرف و حوزه علمیه قم نمودم، حضرت امام خمینی رحمهمالله را شایسته برای مقام مقدس مرجعیت معرفی نمودم و عامه مردم را در امر تقلید به سوی ایشان سوق دادم که این موضوع، با مخالفت و کارشکنی بعضیها رو به رو شد و همچنین تهدید ساواک به تبعید بنده را در پی داشت».در سنگر نماز جمعه :نقش نماز جمعه در حفظ اسلام و اتحاد مسلمانان، انکار ناشدنی است. با پیروزی انقلاب اسلامی، نماز جمعه اهمیت بیشتری یافت و تبدیل به سنگر انقلاب و مبارزه شد، به طوری که دشمنان اسلام و منافقان به شدت از نماز جمعه میترسیدند و تیغ کینه و عداوت به روی ائمه جمعه میکشیدند. در اوایل پیروزی انقلاب، علمای کرمانشاه با نوشتن طوماری، از رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی رحمهمالله خواستند که آیت اللّه اشرفی را به امامت جمعه آن شهر تعیین کنند. امام نیز با شناختی که از سالها قبل از شهید اشرفی داشتند، خواسته آنان را اجابت کرده و با صدور حکمی، ایشان را به امامت جمعه کرمانشاه منصوب کردند.مصالب مربوط :زندگی نامه آیت الله اشرفی اصفهانیدمی چند با شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانیآیت الله عطاءالله اشرفی اصفهانیمنبع : پایگاه حوزه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2266]