تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 24 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1852979043




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ممدوحی: مقلدان آقای صانعی باید از مرجع دیگری تقلید کنند وگرنه اعمال شان باطل است


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: ممدوحی: مقلدان آقای صانعی باید از مرجع دیگری تقلید کنند وگرنه اعمال شان باطل است اگر هم کسی مرجعیت ایشان را تایید کند مسموع نیست زیرا معلوم می‌شود که آن مرجع فتاوا و حرف‌های آقای صانعی را ندیده است. اگر فتاوای آقای صانعی را دیده باشد و باز مرجعیت او را تایید کند ما رای او را هم باطل می‌دانیم             آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از تصمیم اخیر تشکل متبوعش مبنی بر رد صلاحیت آیت الله صانعی برای مرجعیت حمایت کرد و گفت افرادی که در تمام این سال‌ها آنها از آقای صانعی تقلید می‌کرده‌اند،حالا همه اعمال‌شان باطل است و باید از تقلید ایشان برگردند.گفت وگوی خبر آنلاین با آیت الله ممدوحی به قرار زیر است:* مطابق آیین‌نامه داخلی جامعه مدرسین قم جلسات این جامعه با حضور چند نفر رسمیت می‌یابد و با چه تعداد رای مصوبات آن تصویب می‌شود؟اینها مربوط به آیین‌نامه داخلی جامعه است . مسائل جامعه به دیگران ربط ندارد. وقتی به حد نصاب خاصی برسد رای جامعه مدرسین قاطع است.* سابقه این موضوع به چه زمانی برمی گردد؟خدا رحمت کند آقای فاضل را. ایشان از دست آقای صانعی ناراحت بودند و حتی تعدادی دیگر از مراجع دلخوری‌هایی از ایشان داشتند و به جامعه فشار می‌آوردند که این لغو مرجعیت صورت بگیرد. این حرف به مدت‌ها قبل بازمی‌گردد و زیاد مورد بحث قرار گرفته است. شاید بیش از یک سال و نیم است که در مورد آن صحبت می‌شود. حتی مرحوم آیت‌الله مشکینی رسماً به آقای ری‌شهری دستور دادند که رساله آیت‌الله صانعی از بعثه حذف شود و حذف هم شد و حتی در قم به ایشان ابلاغ شده بود که دیگر وارد بحث‌های تنش‌زا نشود و دادگاه ویژه روحانیت هم به ایشان تذکر داده‌ اما معذالک آقای صانعی مشغول به اقداماتی شد و جامعه بالاخره در این مورد با رای قاطع نسبت به لغو مرجعیت ایشان رای دادند.*می‌شود، مصادیق آنچه به عنوان دلایل لغو مرجعیت آیت‌الله صانعی عنوان شده اشاره‌یی داشته باشید؟در موارد متعددی ایشان برخلاف رای همه فقها حرف زده و 33 مورد از این فتاوا به دست ما رسیده است.*یعنی شما لیستی در دست دارید که فتاوای مغایر ایشان با فتوای مراجع دیگر در آن احصا شده است؟بله، لیستی از فتاوایی که مغایر و مباین با رای دیگر مراجع و فقها است.*در فقه شیعه نحوه مرجعیت یافتن اشخاص به چه نحو است؟ آیا درست است که می‌گویند اگر دو مرجع مرجعیت کسی را تایید کنند آن فرد مرجع محسوب می‌شود؟باید یا دو عادل خبره یعنی دو فقیه عادل به مرجعیت شخصی شهادت دهند یا موضوع منطبق با «شیوع مفیدعلم» باشد، یعنی آنقدر مساله اجتهاد فرد برای اهل نظر شایع باشد که موجب اطمینان خاطر آنها از مرجعیت فرد شود.* در دهه 60 هم مرجعیت آقای صانعی مطرح بود؟آن وقت هم ایشان مرجع نبودند و خودشان مدعی مرجعیت شده بودند. این فتواها که باعث سلب مرجعیت ایشان شده به همان زمان بازمی‌گردد.*یعنی هیچ‌وقت دو مرجع عبه مرجعیت ایشان رای نداده‌اند؟ابداً، بلکه بر عکس.*پس در تمام این سال‌ها به ویژه با توجه به آنکه ایشان مقلدان زیادی هم داشته‌اند چرا جامعه مدرسین که خود را مرجع تایید مرجعیت افرادی می‌داند در این مورد سکوت کرده بود؟مرجعیت ایشان در تمام این سال‌ها توسط افرادی نظیر همین آقای کروبی تبلیغ می‌شد .*حالا مقلدان ایشان باید چه کنند؟باید از تقلید از آقای صانعی بازگردند.*اما در تمام این سال‌ها آنها از آیت‌الله صانعی تقلید می‌کرده‌اند.حالا همه اعمال‌شان باطل است و باید از تقلید ایشان برگردند.* در مورد اعمالی که پیش از این اتفاق به تقلید از فتاوای ایشان انجام داده‌اند چه؟آنها که مقلد آیت‌الله صانعی بوده‌اند در مورد مرجع تقلیدشان تحقیق نکرده بودند و چون درست تحقیق نکرده بودند حالا گرفتارند.* چرا پیش از این موضوع را رسانه‌یی نکرده بودید؟رسانه‌یی نکرده بودیم اما به ایشان مدام تذکر می‌دادند از مواضع‌شان کوتاه بیایند ولی ایشان کوتاه نیامدند و کار به اینجا رسید. اگر آقای صانعی تذکرهای قبل را رعایت می‌کرد کار به اینجا نمی‌کشید.*بعضی‌ها می‌گویند این تصمیم جامعه مدرسین در این شرایط تصمیمی سیاسی است. حال به نظر شما این بحث سیاسی است یا صرفاً شرعی؟بحث مخالفان این تصمیم سیاسی است اما بحث‌های ما شرعی است. ما از نظر شرعی حکم می‌کنیم به اینکه ایشان نباید مرجع باشد.*آیا این امکان وجود نداشت بحثی که تا به حال مسکوت مانده بود باز هم مسکوت می‌ماند تا در شرایط کنونی بر التهابات موجود نیفزاید؟ما موضوع را به خودشان اعلام کردیم و بارها و بارها پیش از این هم به ایشان تذکر داده بودیم. حتی دادگاه ویژه روحانیت نیز به ایشان تذکر داده بود. اما معذالک ایشان نسبت به این تذکرات بی‌اعتنایی می‌کردند. ما نمی‌خواستیم این مساله رسانه‌یی شود اما خود آقای صانعی به موضوع دامن زد.*اگر موضوع را رسانه‌یی نمی‌کردید البته مقلدان‌شان همچنان از ایشان تقلید می‌کردند.ایشان باید خودشان اعلام می‌کردند که دیگر مرجع نیستند. ما به آقای صانعی می‌گفتیم خودش عدم مرجعیت‌اش را اعلام کند اما این کار را نکرد و حتی به مسائل دامن زد و در جریانات اخیر هم نقش داشت و در شورش‌های اخیر موثر بود. بنابراین به نظر رسید دیگر وقت آن است که موضوع رسانه‌یی شود. اما حکمی که امروز رسانه‌یی شده حکم امروز نبوده بلکه حکم مدت‌ها پیش بوده است.* جامعه مدرسین تشکیلاتی است که در قم اعتبار خاصی دارد و مورد احترام است و در رفتارهای سیاسی حوزه قم تاثیرگذار است. حال سوال این است که آیا هر آنچه جامعه مدرسین تصویب کند و تصمیم بگیرد مشروعیت فقهی الزام‌آور دارد؟بله، زیرا تمام آن اشخاصی که الان به مرجعیت برگزیده شده‌اند توسط جامعه مدرسین به این جایگاه رسیده‌اند. به وسیله همین جامعه مدرسین بود که مرجعیت از آیت‌الله شریعتمدار ی سلب شد زیرا جامعه مدرسین خبرگان فقاهت‌اند نه سیاسی‌کار.*اما همه خبرگان فقاهت کشور عضو جامعه مدرسین نیستند و ممکن است رای دیگری داشته باشند.رای آنها هم با اینها موافق است. اگر شما الان از مجتهدی که در شهری دیگر نیز سکونت دارد استفتا کنید مطمئن باشید حرفی مخالف رای جامعه مدرسین نمی‌زند.*آیا کسانی هستند که مرجعیت آقای صانعی را تایید کنند؟اگر هم کسی مرجعیت ایشان را تایید کند مسموع نیست زیرا معلوم می‌شود که آن مرجع فتاوا و حرف‌های آقای صانعی را ندیده است. اگر فتاوای آقای صانعی را دیده باشد و باز مرجعیت او را تایید کند ما رای او را هم باطل می‌دانیم، منتها اگر کسی حرف ایشان را قبول کرد ما حمل بر صحت می‌کنیم و می‌گوییم ایشان حتماً فتاوا را نمی‌داند و ندیده است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 792]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن