تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803199673




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيا مرجعيت سلب کردني است


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: آيا مرجعيت سلب کردني است امام خميني در جلد 17 صحيفه نور درباره آيت الله صانعي نوشته اند: "من آقاي صانعي را مثل يک فرزند بزرگ کرده ام. آقاي صانعي وقتي که سال هاي طولاني در مباحثاتي که ما داشتيم تشريف مي آوردند. ايشان بالخصوص مي آمدند با من صحبت مي کردند و من حظ مي بردم از معلومات ايشان"...نتيجه اين تلاش ها دستيابي به مرحله اجتهاد در سن 22 سالگي و آغاز رسمي تدريس خارج فقه در سال 54 بود. اعتماد: گروه سياسي؛ جامعه مدرسين حوزه علميه قم تنها چند روز پس از درخواست حاميان دولت، تقاضاي آنها را اجابت و در قالب «يک پرسش و پاسخ فقهي» آيت الله «يوسف صانعي» را فاقد شرايط مرجعيت اعلام کرد.اين تشکل که 50 روحاني عضو آن هستند، در پاسخ به پرسش جمعي که «استادان و فضلاي حوزه هاي علميه» معرفي شده اند، تصريح کرد؛ «با توجه به پرسش هاي مکرر مومنان، جامعه مدرسين حوزه علميه قم بر اساس تحقيقات به عمل آمده در يک سال گذشته و پس از جلسات متعدد به اين نتيجه رسيده است که ايشان فاقد ملاک هاي لازم براي تصدي مرجعيت هستند.»تصميم جامعه مدرسين حوزه علميه قم در سلب ويژگي هاي مرجعيت از يک مرجع تقليد طي 30 سال گذشته - پس از پيروزي انقلاب - براي دومين مرتبه است که به وقوع مي پيوندد. تاکنون تنها آيت الله «سيدمحمدکاظم شريعتمداري» در سال 61 با چنين آرايي روبه رو بوده است.اما فراتر از اعلام چنين مواضعي، موضوع آن است که آيا يک تشکل، نهاد يا حتي اشخاص مي توانند مرجعيت را از مرجع تقليد سلب کنند يا خير؟مرجع تقليد بنا بر تعريف جلد اول کتاب توضيح المسائل مراجع، به مجتهد جامع الشرايطي گفته مي شود که مرد، بالغ، عاقل، شيعه دوازده امامي، حلال زاده، زنده و عادل باشد و بنا بر احتياط واجب حريص به دنيا نباشد و از ديگران اعلم باشد.همچنين انتخاب مرجع تقليد نيز با سه شرط همراه است؛ نخست اينکه «خود انسان يقين يا اطمينان پيدا کند، مانند اينکه انسان خود از اهل خبره باشد و بتواند مجتهد اعلم را بشناسد.»دوم آنکه اجتهاد و اعلم بودن شخص به حدي شايع باشد که از شيوع و شهرت براي انسان اطمينان حاصل شود. نکته سوم که مهم تر از دو مورد ديگر است تشخيص مجتهد اعلم توسط «دو نفر عالم عادل» است تا «اعلم بودن کسي را تصديق نمايند، به شرط آنکه دو نفر عالم عادل ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند.»از اين توضيحات چنينبر مي آيد که تشخيص مرجعيت يک روحاني مجتهد امري فردي، مردمي و خودجوش است. به آن معنا که چند نفر عادل مي توانند فردي روحاني را براي مرجعيت پيشنهاد دهند. از اين رو گنجاندن تعيين خصوصيات مرجع تقليد و معرفي يا حتي سلب آن در چارچوب يک نهاد مشخص امري بديع است که علما معتقدند چندان در چارچوب فقه شيعه نمي گنجد. رسيدن به درجه مرجعيت براي يک طلبه حوزوي روندي طولاني و همراه با تحقيق، نگارش و ممارست فراوان است. تا آنجا که نظرات فقهي آن روحاني در حوزه هاي علميه و ساير مجامع مورد توجه قرار مي گيرد، کتاب و رساله مي نويسد و براي مرجعيت آماده مي شود. بر اين اساس تاکنون يک نهاد مشخص به شکل ايجابي مراجع تقليد را معرفي يا شرايط مرجعيت را سلب نکرده است و اقدام جامعه مدرسين حوزه علميه قم از اين منظر موضوعي جديد و نگران کننده است. علماي شيعه معتقدند در صورتي که يک مرجع خصوصيات مرجعيت را از دست بدهد، اين مردم و مقلدان وي هستند که آن را تشخيص مي دهند و به تدريج از حلقه مقلدان او خارج مي شوند.به ويژه آنکه وي از سوابق مشخص و درجه فقهي ممتازي برخوردار است.اين روحاني 72 ساله مقيم قم از کودکي وارد حوزه علميه شد و پس از گذراندن دروس مقدماتي و کسب فيض از علماي حوزه علميه اصفهان، روانه قم شد. او در سن 18سالگي رتبه اول را در امتحانات سطوح عالي حوزه کسب کرد که بسيار مورد توجه آيت الله بروجردي قرار گرفت. آن گونه که پايگاه اطلاع رساني آيت الله صانعي نوشته است، وي از همين سال در کلاس هاي درس خارج، اصول فقه و مباني متقن امام خميني (ره) شرکت مي کرد و از محضر استادان بزرگي چون آيت الله بروجردي، آيت الله محقق داماد و آيت الله اراکي بهره مي برد. نتيجه اين تلاش ها دستيابي به مرحله اجتهاد در سن 22 سالگي و آغاز رسمي تدريس خارج فقه در سال 54 بود.اين روحاني نام آشنا نزديک به 25 سال است که کتاب تحريرالوسيله امام خميني(ره) را در درس خارج فقه خود تدريس مي کند و همزمان کتاب هاي متعددي را نيز به رشته تحرير درآورده است که برخي از آنها چنين هستند؛ «رساله توضيح المسائل، مناسک حج، مجمع المسائل، منتخب الاحکام، استفتائات پزشکي، مصباح المقلدين، احکام بانوان، کتاب الطلاق، رساله لاضرر، رساله يي در تقيه و رساله يي در قاعده فراغ و تجاوز.» آيت الله صانعي علاوه بر کسب سوابق برجسته علمي، در مبارزات انقلابي نيز فعال و از مروجان انقلاب بود و پس از انقلاب به عضويت فقهاي شوراي نگهبان قانون اساسي درآمد. مدتي نيز دادستاني کل کشور را بر عهده داشت. امام خميني در جلد 17 صحيفه نور درباره آيت الله صانعي نوشته اند؛ «من آقاي صانعي را مثل يک فرزند بزرگ کرده ام. آقاي صانعي وقتي که سال هاي طولاني در مباحثاتي که ما داشتيم تشريف مي آوردند. ايشان بالخصوص مي آمدند با من صحبت مي کردند و من حظ مي بردم از معلومات ايشان. و ايشان يک نفر آدم برجسته يي در بين روحانيون و مرد عالمي است.» نام آيت الله صانعي در جلد سوم کتاب اسناد انقلاب اسلامي پاي حدود 30 اعلاميه سياسي و انقلابي در سال هاي دهه 40 و 50 به ثبت رسيده است. اما آيت الله صانعي در حوزه «افتا» نيز معروف به مرجعي سخت گير است، چنان که به نقل از شيخ انصاري همواره تاکيد مي کند؛ «از احتياط هاي خود بکاه زيرا دين اسلام، شريعت آسان است.»با اين حال وي در عين سخت گيري در حوزه افتا، در اصول فقه از نظراتي مترقي برخوردار است و فتاوي وي راجع به عدم تبعيض در بسياري از امور از جمله حقوق زنان بي نظير بوده است. با اين همه نظرات فقهي و سياسي آيت الله صانعي همواره منتقدان جدي داشته است و اين موضوع پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري دهم و موضع گيري هاي صريح وي شدت گرفت. تا آنجا که معترضان به عقايد فقهي و سياسي وي خواستار سلب مرجعيت او شدند و دفاترش در شهرهاي مختلف مورد حمله مخالفان قرار گرفت. آخرين درخواست در روزهاي گذشته از سوي برخي از مجامع و گروه هاي فعال در قم ارائه شد. آنها از جامعه مدرسين حوزه علميه قم درخواست کردند شرايط مرجعيت آيت الله صانعي را سلب کنند و اين تشکل نيز 16 سال پس از اينکه يک بيانيه درباره معرفي مراجع جايزالتقليد صادر کرد، اطلاعيه يي عکس آن براي اعلام فقدان شرايط مرجعيت يک مرجع تقليد ارائه کرد. هم اکنون بايد ديد که اقدام جامعه مدرسين به دبيرکلي محمد يزدي چه واکنشي در ميان فقها، علما و نيز مقلدان و محافل مذهبي خواهد داشت.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 719]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن