تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ثروت فراوان، دشمن مؤمنان و پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804707252




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موعود در قرآن 1 - مژده خداوند


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: موعود در قرآنقسمت اول - مژده خداوند
نامه ای به موعود
مقاله‏ای كه پیش روی شماست به بررسی شش آیه از آیات قرآن در باره وعده جهانی حكومت حضرت مهدی خواهد پرداخت.مقاله را می‏توان در این جمله خلاصه كرد كه خداوند در این آیات تحقق یك حكومت الهی و عادلانه را در سراسر كره زمین وعده داده است و شكست كفر و نفاق و فسق، و طنین انداز شدن ندای اللَّه اكبر و توحید را در سراسر زمین حتمی دانسته كه این وعده تا كنون محقق نشده است لیكن حتماً روزی محقق خواهد شد و این همان روز قیام حضرت مهدی است. «قُلْ لِّلَّذِینَ كَفَرُواْ سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَی جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَادُ»1در برخی از تفاسیر در شأن نزول آیه چنین آمده است: بعد از پیروزی مسلمانان بر مشركان در جنگ بدر، پیامبرصلی الله علیه وآله وارد مدینه شد و یهود مدینه را در بازار قینقاع گرد آورد و خطاب به آنان چنین فرمود: از خداوند بترسید و از شكست بت‏پرستان پند بگیرید و پیش از آنكه همانند قریش بت‏پرست با شما رفتار شود به اسلام بگروید. شما به خوبی می‏دانید كه من پیامبر مرسل هستم و این را در كتاب خویش خوانده‏اید. یهود در جواب گفتند: ای محمد، از پیروزی بر مشركان مغرور نشو، آنان مردمانی بودند كه از فنون جنگ آگاهی نداشتند. به خدا سوگند، اگر ما با تو بجنگیم آن وقت خواهی فهمید كه ما مردمانی جنگجوییم. در این هنگام آیه «قُل لِّلَّذِینَ كَفَرُواْ...» نازل گردید و از شكست یهود در آینده  خبر داد.(2) شأن نزول‏های دیگری نیز بیان شده است، لیكن از آنجاكه شأن نزول موجب نمی‏شود آیه محدود به مورد نزول شود از ذكر آنها خودداری می‏نماییم.  به نکات زیر توجه کنید:1- مراد از «الَّذِینَ كَفَرُوا» تمام كافران است؛ خواه كافرانی كه در زمان پیامبرصلی الله علیه وآله بوده‏اند، مانند یهود مدینه و بت‏پرستان مكه، و یا كافرانی كه در زمان‏های آینده خواهند  آمد.2- واژه «قُل» (بگو) موجب نمی‏شود كه مخاطب آیه منحصر به كافران زمان پیامبرصلی الله علیه وآله باشد. زیرا مقصود از «قُل» اعلام حكم و دستور خداوند است. مانند: 3- واژه «سَتُغْلَبُونَ» (شما كافران شكست خواهید خورد)؛ بنابه گفته بسیاری از مفسران(3) و نیز شواهد بسیاری از دیگر آیه‏های مشابه،(4) مراد شكست در دنیاست و برخی آن را به جنگ بدر تطبیق داده‏اند؛ لیكن بیان خواهیم كرد آن روزی است كه حضرت مهدی فرزند امام عسكری، از آل محمدصلی الله علیه وآله ظهور خواهد نمود. ای محمد، از پیروزی بر مشركان مغرور نشو، آنان مردمانی بودند كه از فنون جنگ آگاهی نداشتند. به خدا سوگند، اگر ما با تو بجنگیم آن وقت خواهی فهمید كه ما مردمانی جنگجوییم.4- اینكه به همه كافران در تمام زمان‏ها نسبت شكست داده است - در صورتی كه شكست در زمان ظهور حضرت مهدی است - بدان علت است كه كافران به موجب اشتراك در هدف به منزله گروه واحد به حساب می‏آیند و شكست آنان در هر زمانی به منزله شكست آنان در تمام زمان‏هاست. چنانكه مسلمانان نیز به منزله گروه واحد هستند و پیروزی آنها در یك زمان، به منزله پیروزی تمام آنان در همه اعصار است. 5- در مجمع البیان آورده است: مفاد آیه «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ»(5) با آیه: «قُلْ لِّلَّذِینَ كَفَرُواْ سَتُغْلَبُونَ...» یكسان است و در هر دو پیروزی اسلام و شكست كفر وعده داده شده‏است.(6) 6- در مجمع البیان در تفسیر آیه: »لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ« آورده است: امام باقرعلیه السلام فرمود: پیروزی اسلام بر تمام ادیان هنگامی است كه حضرت مهدی از خاندان حضرت محمّد صلی الله علیه وآله ظهور كند. در آن  هنگام همگان به رسالت آن حضرت اعتراف خواهند كرد.(7) 7- این آیه همانند آیات مشابه آن، دلیل بر ظهور حضرت مهدی است. زیرا شكست همه كافران تنها در زمان آن حضرت محقق خواهد شد. نتیجه‌گیریآیه ویژه زمان پیامبرصلی الله علیه وآله نیست، بلكه دربرگیرنده همه زمان‏هاست. گرچه نمونه‏هایی از پیروزی در زمان پیامبرصلی الله علیه وآله محقق شده، لیكن پیروزی كامل و فراگیر بر همه كافران، در زمان آینده است كه حضرت مهدی ظهور می‏نماید. به نظر ما این آیه مانند بسیاری از آیات دیگر است كه پیروزی اسلام را در آینده وعده می‏دهد؛ چنانكه حرف س در «سَتُغْلَبُونَ» نیز بر این مطلب دلالت دارد. اصل وعده پیروزی از آیه استفاده می‏شود، اما اینكه تا كنون محقق شده است یا نه، در آیه بیانی ندارد. با توجه به سایر آیات، كه در آینده مورد بحث واقع می‏شود، مفاد این آیه نیز روشن‏تر خواهد شد. سید عباس سید كریمی حسینی تنظیم برای تبیان: حسین عسگری 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن