تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834853962
پاي كدام ديوار؟
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پای كدام دیوار؟
هانری ماتیس درباره هنر چنین میگوید: «در رویای هنری هستم سرشار از تعادل، خلوص، آرامش و عاری از موضوعات مشوشكننده و یا یأسآور.هنری كه برای آنان كه مشغله فكری دارند، چه تاجر باشند و چه نویسنده تأثیری لذتبخش داشته باشد. مثل یك آرامبخش ذهنی، چیزی شبیه یك مبل راحتی نرم و گرم كه تن خستهات را روی آن رها میكنی.»شاید این گفته ماتیس، امروز پس از گذشت تقریباً یك قرن به درد ما بخورد؛ این همان چیزی است كه دیوارهای شهر ما به آن نیاز دارند؛ فضایی كه اندكی از مشغولیات فكریات را كم كند، فضایی آرام كه خود را در آن بیابی، داستانی كوتاه و دلپذیر كه شاید خودت یكی از شخصیتهایش باشی، نگاهی نو و آرام به پدیدههای اطرافمان و یافتن آبی آسمان.اندیشه و كردار ما از محیط اطرفمان تأثیر میپذیرد. از مكانهایی كه هر روز از آن میگذریم و آسمانی كه گاهی میبینیم و گاهی نمیبینمش. فضای حاكم بر زندگی چه در خانه و چه در خیابان تأثیر مستقیمی بر افكار و روحیاتمان میگذارد. مخصوصاً كه امروزه، زندگی بیشتر ما، بیشتر در خیابان و محیط كارمان میگذرد تا خانهمان.خیابانهایی كه هر روز از آن میگذریم؛ میدانها، زیرگذرها و... ترافیك همیشگی تهران و فضای خاكستری و دودآلودش هر روز بر حافظهمان حك میشود و برجانمان مینشیند. این من و این شهر بزرگم، هر روز از كنار هم میگذریم، میاندیشیم، شادیم، گلهمندیم، میبینیم و نمیبینیم.خیابانهایی كه هر روز از آن میگذریم؛ میدانها، زیرگذرها و... ترافیك همیشگی تهران و فضای خاكستری و دودآلودش هر روز بر حافظهمان حك میشود و برجانمان مینشیند. این من و این شهر بزرگم، هر روز از كنار هم میگذریم، میاندیشیم، شادیم، گلهمندیم، میبینیم و نمیبینیم.كلانشهر تهران شبیه موجودی است كه دائماً درحال بزرگشدن است و اندام این موجود عجیب و غریب دیوارهای شهراند؛ دیوارهاییكه یكی پس از دیگری ساخته میشوند، خراب میشوند، عوض میشوند، خیابان میشوند و... . این شهر غولپیكر بیهیچ استاندارد شهری ساخته شده است. گاهی محلههای مختلف آنقدر از نظر بافت شهری با هم تفاوت دارند كه انگار از شهری به شهر دیگر میروی. تهران شهر تضادهاست. اینجاست كه وظیفه اصلی هنرمندان مشخص میشود. شهرداریها و سازمان زیباسازی با یاری هنرمندان، وظیفه زیباسازی شهر را برعهده دارند. از سال1380 با تأسیس سازمان نقاشی دیواری تحول عمدهای در تهران آغاز شد. این سازمان با فراخوانهای گستردهای سعی در یافتن استعدادهای جوان در عرصه نقاشی دیواری داشت.این هنرمندان، نقاشی دیواری را كه از زمان انقلاب تا آن زمان حركت روبه پیشرفتی نداشت را متحول كردند و با ایدههای جدید خود، چهرهای نو و اندیشهای تازه را به پیكره این شهر بزرگ وارد كردند.یكی از پركارترین نقاشان دیواری در تهران «مهدی قدیانلو» است. آثار او را همگی روی دیوارهای شهر بسیار دیدهایم. فضاهایی گاه سوررئالیستی و گاه آبستره. دوچرخهای با دوچرخهسوارش خلاف جهت جاذبه زمین در حركت، نوزادی كه چهاردستوپا از پلكانی گرد، پایین میرود، نردبانهایی روبهآسمان، موجی از خطوطی رنگی و...او در 4سال اخیر بیش از 5هزارمتر نقاشی دیواری فقط در سطح تهران كشیده است. قدیانلو فارغالتحصیل انیمیشن از دانشگاه تربیتمدرس است و قبل از نقاشی دیواری بهمدت 3سال به كار تصویرسازی در مجلات مشغول بوده است و به گفته خودش رشته تحصیلیاش در مقطع كارشناسی ارشد (انیمیشن) بسیار در كارش تأثیرگذار بوده است.
وقتی از او سؤال كردم كه مهمترین دغدغه او هنگام طراحی یك نقاشی دیواری چیست؟ گفت: «من دوست دارم كارم در یك لحظه و یك نگاه مخاطب را بگیرد. من در نقاشیهای دیواریام روایتی كوتاه را به نمایش میگذارم. تمام تلاشم این است كه در نقاشی دیواری ایجاد اغتشاش نكنم. من به فضای منفی اهمیت بیشتری میدهم. من بهدنبال ایجاد آرامش در ذهن مخاطبم هستم و دوست دارم ازدحام و شلوغی محیط با فضای منفی كادر جبران شود.» قدیانلو در ادامه گفت: نقاشی دیواری واقعاً هنری اجتماعی و پرمخاطب است. من قبل از آنكه برای هر دیواری طرحی بزنم، به محیط آن محله میروم، با چند نفر صحبت میكنم با تاریخچه فضا و محل آشنا میشوم و بعد طرحی فقط مخصوص آن دیوار طراحی كنم كه روی هیچ دیوار دیگری قابل اجرا نیست. مهمترین مثال در این زمینه دیوار محله پامنار است كه با توجه به فضای قدیمی آنجا و با استفاده از المانهای قاجاری طراحی شده است.وی ادامه داد: این فضاهای سوررئالیستی و گاه آبستره را من وارد جریان نقاشی دیواری تهران كردم. همچنین ایجاد خطهای باصره و پرسپكتیو در سطح دوبعدی دیوار و توجه به معماری اصلی دیوار مخصوصاً در دوره اولیه نقاشیها از دغدغههایم بود اما الان، متأسفانه این فضاها توسط گروههای متفرقه كپی میشوند. طرح ماشین دودی بالدار من در دیوار پامنار هماكنون در دیواری در اتوبان یادگار امام كپی شده كه هیچ سنخیتی با فضای اطراف ندارد.»من دوست دارم كارم در یك لحظه و یك نگاه مخاطب را بگیرد. من در نقاشیهای دیواریام روایتی كوتاه را به نمایش میگذارم. تمام تلاشم این است كه در نقاشی دیواری ایجاد اغتشاش نكنم. من به فضای منفی اهمیت بیشتری میدهم. من بهدنبال ایجاد آرامش در ذهن مخاطبم هستم و دوست دارم ازدحام و شلوغی محیط با فضای منفی كادر جبران شود.» از دیگر نكات قابلتوجه در نقاشیهای دیواری، بهكارگیری از فضای معماری دیوار است. استفاده از پنجرهها و سطح داخلی و گودرفته دیوار و استفاده از آن در طرحها. مثل بزرگترین نقاشی دیواری در تهران در میدان ونك ابتدای ملاصدرا، گودرفتگی پنجرههای دیوار را جزئی از طرح ساخته و از آن بهترین استفاده را كرده است.قدیانلو درباره وظیفه فرهنگسازی نقاشی دیواری معتقد است: رسانههای زیادی برای فرهنگسازی وجود دارند، قطعاً نقاشی دیواری مستقیماً وظیفه فرهنگسازی ندارد. این پیام نباید با صراحت گفته شود او میگوید: از نظر من زیبایی در درجه اول و پیامرسانی در درجه دوم اهمیت قرار دارند. نقاشی دیواری باید تأثیر درازمدت بر مخاطب بگذارد شما باید از دیدن آن شاد شوید، نقاشی دیواری باید رنگ را به فضای شهری هدیه دهد. حال و هوای ایرانیبودن مهم است اما نه با همان المانهای تصویری همیشگی مانند اسلیمی. من سعی دارم فضای ایران امروز را بسازم.فضای نقاشیهای دیواری تهران، به هیچ عنوان درگیر خارجی بازیهای مد روز در نقاشی معاصر ایران نیست.این نقاشیهای دیواری، بدون حضور المانهای كلیشهای شرقی و ایرانی واقعا ایرانیزه هستند و مخاطب احساس نزدیكی با آن دارد.هنرمندان، در طرح نقاشیهای دیواری به قابلیتهای اجتماعی آن هم توجه میكنند. قدیانلو در این باره میگوید: نقاشی دیواری قابلیت اجتماعی زیادی دارد. شاید یك میلیون نفر در طول روز، یك نقاشی دیواری را ببینند ولی شاید كمتر از هزار نفر از یك نمایشگاه نقاشی حتی در بهترین گالری تهران دیدن كنند. او در ادامه گفت: ولی لزومی ندارد كه ما هر دیوار خالی را در شهر نقاشی كنیم. ممكن است این كار باعث تخریب فضا بشود. ما در ابتدا خودمان دیوارها را انتخاب میكردیم و روی آن نقاشی میكردیم اما الان وضعیت فرق كرده و با توجه به محدودیت بودجه، دیوارها اولویتبندی میشوند و سفارش داده میشوند.
مهدی قدیانلو در این 4سال كه مشغول نقاشی دیواری بوده است، بیش از 100شغل برای جوانان و دانشجویان هنر ایجاد كرده است. تمام كسانی كه طرحهای او را اجرا میكنند، كارشناسان یا دانشجویان رشتههای مختلف هنری هستند و این مسئلهای قابل تعمق در جامعهای است كه معمولا فارغالتحصیلان هنر در بیكاری به سر میبرند.اما مهمترین مشكل او در این روزها كپیهای بیاجازهای است كه دیگر طراحان از طرحهای او انجام میدهند و هیچ منبع رسیدگی به شكایاتی در این زمینه وجود ندارد. قدیانلو میگوید وقتی برای شكایت به یكی از مسئولان مراجعه كردم به من گفتند كه «خودت این طرحها را از كجا آوردی»؟از نكات قابل توجه و مهم در آثار نقاشی دیواری، توجه به فرم خامدیوار و طراحی مناسب فضاست. او با دقت تمام به تركیببندی میاندیشد و با توجه به فضای اطراف، فضای منفی را در نظر میگیرد. همچنین انتخاب سوژهها متناسب با محله مورد نظر از مهمترین ویژگیهای طرحهای اوست. به عنوان مثال نقاشیهای میدان ونك و كوچه مروی با دو فضای مختلف و مناسب محله طراحی شده است اما نگاه او با تغییر متریال نقاشی دیواری عوض میشود.او هنگامیكه از تكنیك كاشی شكسته استفاده میكند، فضا را تزئینیتر میبیند و از تركیببندیهای شلوغتر بهره میگیرد. به عنوان مثال نقاشیهای زیرپل خیابان آیتالله كاشانی در اتوبان ستاری و جدیدترین اثرش، نقاشی با كاشی شكسته در دو زیرگذر بزرگ میدان آزادی كه به گفته برخی، بزرگترین اثر كاشی شكسته در جهان است.او در طراحی فضای رنگی خود با هوشمندی كامل از رنگ استفاده میكند، فضای رنگی او متاثر از فضای ساختمانهای اطراف است و تركیببندی رنگی به گونهای است كه چشم در یك لحظه (به عنوان مثال وقتی پشت ترافیك هستیم) كل اثر و كل دیوار را یكجا میبیند كه این نكتهای بسیار مهم در نقاشی دیواری است. از دیگر نكات قابل توجه در آثار قدیانلو، اجراهای بسیار خوب آن است. بحث اجرا در نقاشی دیواری بسیار مهم است.یك نقاشی دیواری با هزینه و زحمت زیاد اجرا میشود و باید ماندگار باشد. آثار قدیانلو كه در طی 4سال گذشته اجرا شدهاند هنوز كیفیت اولیه خود را دارند و رنگها هنوز براثر آفتاب و بارندگی تغییر نكردهاند. همچنین پرداختهای نقاشانه و نگاه حرفهای و تمیزی در اجراها نیز بسیار قابل توجه است.به هر حال نقاشی دیواری و زیباساختن محیط زندگی از زمان غارنشینی تا امروز جزو لاینفك زندگی بشر بوده است. امروزه با ساختهشدن برجهای بلند و به وجود آمدن دیوارهایی بلند و خالی هرچه بیشتر سهم ما از آسمان كمتر میشود چه خوب كه نقاشهایی با نگاههایی جدید و ایدههایی نو و اجراهایی خوب روی این دیوارها ترسیم شود.البته نگاه مخاطب در نقاشی دیواری بسیار مهم است، پس به امید آنكه همه ما شهروندان به آنچه در دیوارها اتفاق میافتد و تغییرات آنها توجه كنیم.منبع : همشهری تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 376]
صفحات پیشنهادی
پاي كدام ديوار؟
پاي كدام ديوار؟-پای كدام دیوار؟هانری ماتیس درباره هنر چنین میگوید: «در رویای هنری هستم سرشار از تعادل، خلوص، آرامش و عاری از موضوعات مشوشكننده و یا یأسآور.هنری كه ...
پاي كدام ديوار؟-پای كدام دیوار؟هانری ماتیس درباره هنر چنین میگوید: «در رویای هنری هستم سرشار از تعادل، خلوص، آرامش و عاری از موضوعات مشوشكننده و یا یأسآور.هنری كه ...
كدام شغل براي شماست
كدام شغل براي شماست-تناسب شخصيت فرد با شغل وي تا چه اندازه بر عملكرد و رضايت شغلي وي تاثيرگذار است؟ اشخاص ... پا ، قلب دوم شماست دمپايى يا كفش كدام يك را ترجيح مى دهيد؟ ... براي اتاق پذيرايي هم تركيب ديوارهاي فيروزهاي روشن با مبلمان .
كدام شغل براي شماست-تناسب شخصيت فرد با شغل وي تا چه اندازه بر عملكرد و رضايت شغلي وي تاثيرگذار است؟ اشخاص ... پا ، قلب دوم شماست دمپايى يا كفش كدام يك را ترجيح مى دهيد؟ ... براي اتاق پذيرايي هم تركيب ديوارهاي فيروزهاي روشن با مبلمان .
پای برنج : کیش ، تارت و پای غذایی
پای برنج : کیش ، تارت و پای غذایی-استاك مرغ. ... پنير چدار يا گودا رندهشده و برنج نیم دانه از هر کدام يك پيمانه شير 1/ ... كف و ديوار قالب 28× 18 را چرب مينماييم.
پای برنج : کیش ، تارت و پای غذایی-استاك مرغ. ... پنير چدار يا گودا رندهشده و برنج نیم دانه از هر کدام يك پيمانه شير 1/ ... كف و ديوار قالب 28× 18 را چرب مينماييم.
مصايب يك ديوار ؛ دايي اروپايي، ملت آسيايي
13 آگوست 2008 – مصايب يك ديوار ؛ دايي اروپايي، ملت آسيايي ------------ نشستن پاي حرفهاي علي دايي محسنات زيادي دارد. در كنار اينكه گفتگو با سرمربي مهندس تيم ...
13 آگوست 2008 – مصايب يك ديوار ؛ دايي اروپايي، ملت آسيايي ------------ نشستن پاي حرفهاي علي دايي محسنات زيادي دارد. در كنار اينكه گفتگو با سرمربي مهندس تيم ...
جاي پاي يار
جاي پاي يار نويسنده:رضيه برجيان مسجد سهله برج هاي نيم دايره اي از طرف خارج و به فاصله هاي مساوي ... در ميانه ضلع شرقي ديوار، مناره اي به ارتفاع 30 متر وجود دارد.
جاي پاي يار نويسنده:رضيه برجيان مسجد سهله برج هاي نيم دايره اي از طرف خارج و به فاصله هاي مساوي ... در ميانه ضلع شرقي ديوار، مناره اي به ارتفاع 30 متر وجود دارد.
کدام را انتخاب می کنید: کودتا یا استعفا؟
کدام را انتخاب می کنید: کودتا یا استعفا؟-بین الملل > خاورمیانه - صالح در حال حاضر تنها یک گزینه دارد: با پای خود و به اراده خود برود و یا در ... هر رهبری به اندازه علی عبدالله صالح بیسواد نیست زمانی که بحث شعارخوانی های روی دیوار از راه می رسد و البته ...
کدام را انتخاب می کنید: کودتا یا استعفا؟-بین الملل > خاورمیانه - صالح در حال حاضر تنها یک گزینه دارد: با پای خود و به اراده خود برود و یا در ... هر رهبری به اندازه علی عبدالله صالح بیسواد نیست زمانی که بحث شعارخوانی های روی دیوار از راه می رسد و البته ...
صداي پاي محرم در کوچه هاي شهر
صداي پاي محرم در کوچه هاي شهر جوانان و نوجوانان پايتخت، اين روزها بار ديگر به تکاپو ... برده است و با کوششي فراوان در و ديوار شهر را به نام و ياد عاشورا زينت داده اند. ... عزاداري اباعبدالله حسين "ع" لحظه شماري مي کنند و هر کدام در تدارک برپايي هرچه گرم ...
صداي پاي محرم در کوچه هاي شهر جوانان و نوجوانان پايتخت، اين روزها بار ديگر به تکاپو ... برده است و با کوششي فراوان در و ديوار شهر را به نام و ياد عاشورا زينت داده اند. ... عزاداري اباعبدالله حسين "ع" لحظه شماري مي کنند و هر کدام در تدارک برپايي هرچه گرم ...
کدام امنیت؟ کدام انتخابات؟
نه از آن جنس نقشههای ساده که برای اثبات میهنپرستی مقامات بر دیوارها کوبیده میشود. ... کمتر از پنج ماه دیگر قرار است افغانها با حضور در پای صندوقهای رأی رئیسجمهور ...
نه از آن جنس نقشههای ساده که برای اثبات میهنپرستی مقامات بر دیوارها کوبیده میشود. ... کمتر از پنج ماه دیگر قرار است افغانها با حضور در پای صندوقهای رأی رئیسجمهور ...
کدام بازی از لحاظ فیزیکی واقعیتر" است؟
کدام بازی از لحاظ فیزیکی واقعیتر" است؟ ... MAXXX28-04-2007, 05:10 AMهیچی به پای 2half life نمیرسه امروز داشتم بازی میکردم واقعا عالی بود ALI_PERS! ... تریلر نمیساختم بلکه از این تریلر میساختم که میخوره به دیوار برمیگرده، چطوری سنگر ...
کدام بازی از لحاظ فیزیکی واقعیتر" است؟ ... MAXXX28-04-2007, 05:10 AMهیچی به پای 2half life نمیرسه امروز داشتم بازی میکردم واقعا عالی بود ALI_PERS! ... تریلر نمیساختم بلکه از این تریلر میساختم که میخوره به دیوار برمیگرده، چطوری سنگر ...
هميشه پاي راحتي در ميان است
هميشه پاي راحتي در ميان است-هميشه پاي راحتي در ميان است خيلي ها طراحي داخلي را يک ... در اين زمينه بايد فرم، رنگ، بافت، کف، سقف، ديوار و حتي تک تک عناصر تزئيني، درخدمت اين هدف قرار گيرند. ... هر کدام از رنگ ها در اتاق خواب، تأثير متفاوتي دارد.
هميشه پاي راحتي در ميان است-هميشه پاي راحتي در ميان است خيلي ها طراحي داخلي را يک ... در اين زمينه بايد فرم، رنگ، بافت، کف، سقف، ديوار و حتي تک تک عناصر تزئيني، درخدمت اين هدف قرار گيرند. ... هر کدام از رنگ ها در اتاق خواب، تأثير متفاوتي دارد.
-
گوناگون
پربازدیدترینها