واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قرآن ديناميت است!
بايد قرآن را محور قرار بدهيم. كاش فضلاي حوزوي و دانشگاهي ما در كنار درسهايي كه ميخوانند و ميدهند، روزي نيمساعت، دوتا تفسير را ببينند؛ ميشود هشت تفسير از هشت مفسر. اين تفسيرها ميتوانند فارسي يا عربي و از شيعه يا سُنّي باشند. اينها بعد از ده سال خودشان چند دوره تفسير ديدهاند و مباحثه كردهاند و گفتهاند. بايد برخورد هر فاضل، طلبه و استادي اينطور باشد؛ شبيه برخوردي كه با كتابهاي ديگر حوزوي مانند رسايل و مكاسب و كفايه ميشود.بايد حساب كنيم كه قرآن جايگاهش چيست. چطور ما كتابهاي مخلوقان را با عنايت مباحثه ميكنيم. جواهر از مهمترين كتابهاي فقهي است، اما بالاخره كتاب مخلوق است. همان طور كه افتخار ميكنيم استاد كفايه و رسايل و مكاسب هستيم- كه همهي اينها كتابهاي مخلوق هستند- بايد درسگفتن كتاب خالق هم افتخار باشد. اين حرف اول.در قرآن كلماتي داريم كه هر كدامشان يك دانشكده راه مياندازد. الآن دانشكدهي روانشناسي رنگها در دنيا راه افتاده است. در قرآن داريم: “لَوْنُها تَسُرّ النّاظِرينَ رنگش دل را شاد ميكند. اين يك جرقه است كه بايد تبديل به يك تحقيق و بعد جريان بشود. قرآن ما را راه مياندازد.بهترينقرآن در بهترين شب تاريخ نازل ميشود؛ شب قدر. بر قلب بهترين آدمها نازل ميشود؛ قلب پيغمبر و كتاب تحرك است. خود خداوند صفتش “قايم بالقسط است، يعني بهپاخاسته. قرآن نازل شده براي اين كه “ليقوم الناس بالقسط؛ مردم عدالت را بهپا دارند. راجع به نماز ميگويد: “أقيموا. راجع به حج ميگويد: “قياماً للنّاس. رهبرش قايم و رستاخيزش قيامت است. همهاش بلندشدن، ايستادن و حركت است. اگر بخواهيم جامعهي ما متحرك و بانشاط باشد، بايد به قرآن رو بياوريم.اصلاً قرآن ميگويد من ديناميتم! “لو أنزلنا هذالقرآن علي جبلٍ لرأيته خاشعاً متصدعاً تكه تكه ميشود يعني چه؟ يعني من مواد منفجره هستم! اين كه ما قرآن ميخوانيم و تكه تكه نميشويم، پيداست كه درِِ روحمان را بر قرآن باز نكردهايم؛ در حد تواشيح و ترتيل و تجويد ماندهايم. به ظاهر قرآن رسيدهايم كه آن هم خوب و لازم است، اما تدبر در قرآن هنوز جدّي نشده بين ما.اي كاش خود رهبر معظم انقلاب فراغتي پيدا ميكردند و فشار كاريشان كه خيلي زياد و سنگين است، كم ميشد؛ خود ايشان در مدت رهبريشان يك دوره تفسير ميگفتند؛ بعد از چند سال، ايشان صاحب يك دوره تفسير ميشدند. كتابهاي ديگر ميپَرد! رسالهي آيتالله خويي پريد؛ چون وقتي مرجع از دنيا ميرود، مردم رسالهاش را كنار ميگذارند اما “البيان ايشان هميشه هست؛ “المراجعات، “الغدير و “الميزان هستند.اگر در ميانهي كارهاي سنگين ديگر، رهبري بتوانند يك دوره تفسير بگويند يا بنويسند، خيلي خوب است. اگر اين حركت قرآني از بيت رهبري شروع بشود، فراگير ميشود. اگر آقا در خانهشان سبزي بكارند، همهي مردم سبزي ميكارند و ديگر نسل چمن ور ميافتد! “النّاسُ عَلي دينِ مُلُوكِهِم.در پروازي كه با آقاي رييسي همسفر بوديم، ايشان ميگفت آيتالله شاهرودي ميگويند الآن غصه ميخورم كه چرا نسبت به قرآن كاري نكرديم. آيتالله شاهرودي از آيتالله شهيد صدر نقل ميكردند كه ايشان گفته بود: “براي حل مشكلاتمان بايد برويم سراغ قرآن. ملاصدرا در اواخر عمرش نالهاي دارد- اين را من حدود صدهزارتا ازش دادم چاپ كردند- ميگويد من در چند رشته تخصص يافتم، اما افسوس كه آخر عمر به فكر قرآن افتادم.رساله دكتريجايي بوديم كه دور تا دور همه پزشكان متخصص و فوق تخصص نشسته بودند؛ شايد بهترين پزشكان ايران. مراسم عروسي دختر يكي از همين پزشكان بود. گفتم به نظرتان در قرآن چند هزار رسالهي دكتري پزشكي هست؟ ما همينطور صاف ميخوانيم “و التّين و الزّيتون و طور سينين. قسم به انجير و قسم به زيتون. رابطهي بين انجير و زيتون چيست؟ چرا از بين اين همه، قرآن اينها را كنار هم گذاشته است؟ چرا نگفته والتّين والعنب يا والنّخل؟ چرا تنها اسم 9 درخت ميوه در قرآن هست؟ امتياز اينها بر بقيه چيست؟ چرا زيتون و خرما بيش از بقيهي ميوهها اسمشان برده شده است؟ اسم موز هم برده شده؛ “و طلحٍ منضودٍ. طلح يعني موز. چرا ميگويد با آب سرد آبتني كن؟ “هذا مغتسلٌ بارد و شراب. نميگويد شراب بارد، ميگويد مغتسل بارد. آبتني با آب سرد چه نقشي دارد؟ شايد صد سال بعد در يك گوشهاي از دنيا گروهي از دانشمندان به اين برسند كه بله، رابطهي بين انجير و زيتون چنين و چنان است.در قرآن كلماتي داريم كه هر كدامشان يك دانشكده راه مياندازد. الآن دانشكدهي روانشناسي رنگها در دنيا راه افتاده است. در قرآن داريم: “لَوْنُها تَسُرّ النّاظِرينَ رنگش دل را شاد ميكند. اين يك جرقه است كه بايد تبديل به يك تحقيق و بعد جريان بشود. قرآن ما را راه مياندازد.قرآن مثل درياست. دريا را نگاهش كنيد، لذت ميبريد؛ شنا كنيد، لذت دارد؛ اگر كشتيراني و غواصي كنيد هم لذت ميبريد. قرآن هم همين طور است و هر كس ملاّحتر است، بهرهي بيشتري از آن ميبرد. بين غواصها آن كه غواصتر است، از دريا سرمايهاي استخراج ميكند كه ديگران نميتوانند.برگرفته از درسهاي قرآن استاد قرائتيتنظيم براي تبيان: شکوري
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]