تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):روزه رجب و شعبان توبه ‏اى از جانب خداى عزيز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815740850




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اگر گناه می‏كنم تقصیری ندارم


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 اگر گناه می‏كنم تقصیری ندارم
اگر گناه می‏كنم تقصیری ندارم منبع: مجله پرسمان اولا، انسان بدون اختیار خویش پا به عرصه هستی گذاشته است; اما در مقابل از نعمتی بی نظیر به نام «وجود» و آثار آن برخوردار گشته است . «عدم‏» ، «نیستی‏» و «نداری‏» نقمت است و خسران بی نظیر . خداوند لطف بسیار فرموده كه ما را از عرصه نیستی به هستی درآورده است . ما باید شكرگزار چنین هدیه‏ای باشیم; هر چند اختیار و اراده ما در آن هیچ نقشی نداشته باشد . ثانیا، آدمی در آمدن به عالم هستی مختار نیست; ولی خداوند، بر اساس لطف و رحمتش، انسان را در چگونه زیستن و چگونه بودن و چگونه رفتن و چگونه حركت كردن كاملا آزاد گذاشته است . این امر نعمتی بس گرانبها است كه متاسفانه بشر از آن به خوبی استفاده نمی‏كند . بله، اگر خداوند انسان را در این زمینه نیز با اجبار روبه‏رو می‏ساخت و او در كژاندیشی و كژعملی یا درست‏اندیشی و صحیح كرداری مجبور بود، می‏توانست این پرسش را مطرح كند; ولی حقیقت امر چنین نیست . اگر شما به حقیقت انسان و مقام و جایگاه و منزلت او واقف شوید، این چنین شكوه نمی‏كنید . سخن در این باره فراوان است; ولی توجه شما را به سه نكته اصلی كه تفكر در آن موجب خواهد شد شما كمی از این بدبینی فاصله بگیرید، جلب می‏كنم: 1 . انسان گل سرسبد هستی و تاج و جوهره اصلی آن و اشرف تمام مخلوقات است و درواقع همه جهان برای او آفریده شده است . (1) تاج كرمناست‏بر فرق سرت طوق اعطیناك آویز برت جوهر است انسان و چرخ او را عرض جمله فرع و پایه‏اند و او غرض ای غلامت عقل و تدبیر است و هوش چون چنینی خویش را ارزان مفروش (2)2 . حقیقت انسان كتابی نیازمند شرح است و شارح آن كسی جز مصنف آن یعنی آفریدگار هستی نمی‏تواند باشد; زیرا نویسنده این كتاب او است . بنابراین، توجه به آیات و روایات در این باب ضرورت دارد . قرآن از آن‏جا كه مبدا فاعلی انسان را خداوند می‏داند، معتقد است هر چه آدمی معرفت‏بیش‏تری به مبدا فاعلی خود پیدا كند، جهان را و خویشتن را بهتر می‏شناسد; زیرا آفریدگار هستی در خلقت‏خود تجلی و ظهور می‏كند . از آن‏جا كه همه آفرینش نشانه‏ها و مظاهر اسمای او است، می‏توان با شناخت عمیق‏تر خداوند و نام‏های اعظمش، به مقام انسان بیش‏تر نائل گشت . (3) آدم اسطرلاب اوصاف علوستوصف آدم مظهر آیات اوستهر چه در وی می‏نماید عكس اوستهمچو عكس ماه اندر آب جواست (4)3 . قرآن كریم در بیش از پنجاه آیه به وصف‏های نكوهیده اشاره و به جهت وجود آن‏ها در آدمی، انسان را سرزنش كرده است;صفاتی مانند بخل(5) ، ضعف(6)، عجله(7)، ظلم(8) ، جهل (9) و ... . همه این‏ها به طبیعت انسان باز می‏گردد و منشا پیدایش آن‏ها جاذبه‏های طبیعی انسان است; چنان كه سرچشمه فضائل جذبه‏های فرا طبیعی است . باید به این نكته توجه داشت كه صفات رذیله در عالم ملكوت ریشه ندارد و مشمول اصل جامع «و ان من شئ الاعندنا ناخزائنه و ما ننزله الابقدر معلوم‏» (10) ، نخواهد بود . بر اساس آیه «و ما اصابك من سیئة فمن نفسك‏» (11) ، همه بدی‏ها از پیش خود انسان است . (12) خواهر گرامی، از این حقیقت غفلت نكنید كه نور باطنی از فطرت انسان پرتو افشان می‏شود . اگر این منبع الاهی یعنی فطرت زنده به گور نشود و غبار آلودگی‏ها هواهای نفسانی آن را نپوشاند، همواره پر فروغ خواهد بود; اما اگردر پشت ظلمت گناه پنهان گردد، انسان گنهكار حقیقت‏خود را نمی‏بیند و از آن رو كه نوری ندارد، خود را گم كرده، پس از مدتی به كلی فراموش می‏كند . بدانید كه فطرت شما تنها با علم و محبت پر فروغ خواهد ماند; زیرا علم، خدا و مبدا فاعل آدمی را به انسان می‏نمایاند و محبت انسان را به مبدا اصلی خویش یعنی خداوند متعال می‏رساند: «العلم یدل علیه و الوجه یدل له‏» (13) . اگر می‏خواهید حركت و جنبشی داشته باشید و از گناهان و آلودگی‏ها رهایی یابید، به علم و سپس عمل نیازمندید . بنابراین، بدون علم به دنبال معرفت الاهی رفتن جهل است و بدون عمل تنها در پی درس و بحث‏حوزه و دانشگاه بودن، عمری چون سنگ آسیا به گرد خود چرخیدن و سپس توقف و ناتوانی است . انسان‏ها باید در شناخت‏خویشتن بكوشند تا خویش را ارزان نفروشند . خویشتن نشناخت مسكین آدمی از فزونی آمد و شد در كمی خویشتن را آدمی ارزان فروختبود اطلس خویش بر دلقی بدوخت (14)پی‏نوشت: 1 . اسراء (17): 70; میزان الحكمة، ج اول، ص 360 - 361 . 2 . مثنوی معنوی . 3 . تفسیر موضوعی قرآن كریم، آیت الله عبدالله جوادی آملی، ج 13، ص 59 - 71 . 4 . مثنوی . 5 . محمد (47): 38 . 6 . نساء (4): 28 . 7 . اسراء (17): 11 . 8 . احزاب (33): 72 . 9 . همان . 10 . حجر (15): 21 . 11 . نساء (4): 79 . 12 . تفسیر موضوعی قرآن كریم، ج‏13، ص 78و79 . 13 . همان، ج 14، ص‏134 . 14 . مثنوی .
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 231]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن