تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812827104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صهیونیسم در فلسطین


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
صهیونیسم در فلسطین
صهیونیسم در فلسطین نويسنده:مهدی حیدری مقدمهشناختِ عوامل پیدایی و ماهیت پدیده های سیاسی و یا اجتماعی ، اساسی ترین نقش را در جهت برخورد مناسب با آنها به عهده داشته ، و عدم دست یابی بدین مهم به همان میزان و بلکه بیشتر پی آمدها و نتایج نامطلوب بدنبال خواهد داشت. با توجه به قاعده فوق ، کوشش و کنکاش برای شناخت هر چه بیشتر پدیده ای چون « صهیونیسم» منشأ ، عوامل پیدایش ، ماهیت ، اهداف ، شیوه های مختلف ، کیفیت نفوذ آن در نقاط مختلف جهان و حتی رخنه و بعضاً سلطه ی صهیونیستها ، در دست گاههای حساس وکلیدی برخی دول ، و جستجو در شناسایی دوستان و همپیمانان رنگارنگ آن ، مجموعاً دستمایه ی بسیار مهم و ارزشمندی است ، که می تواند مقدمه و سر فصلی باشد ، برای روشن گری ، و در نهایت مقابله با ریشه ها و عوامل نفوذ و زدایشِ آن غده ی سرطانی در جهان و علی الخصوص عالم اسلام ، و بالاخص گسستن زنجیره های ستاره ی شش پر در سرزمین فلسطین ، و رهایی قدس عزیز.پس از پیدایش صهیونیسم ، فلسطینی ها که برای خود ملتی بودند ، سرزمین هایشان را از دست دادند و به شکل مردمی آواره و پناهنده و پراکنده درآمدند . اما از این آوارگان ، مقاومتی سرچشمه گرفت که رفته رفته گسترش یافت و امروز بصورت یک انقلاب مسلح درآمده است. یهود از مهمترین اقوام تاریخ بشر است. این قوم روزگاری در مسیر اطاعت خداوند گام بر می داشت؛ بدین روی مورد عنایات ویژه ی الهی قرار گرفت ؛ لکن در روزگاران بعد به فساد و انحطاط گروید. با گسترش انحراف و فساد آنان این قوم به خطری جدّی برای سرنوشت جامعه ی بشری تبدیل شد. پس از جنگ جهانی دوم ، حکومت صهیونیستها در فلسطین ، با ابتکار و حمایت متفقین و یا پشتیبانی یهودیان سراسر جهان تأسیس و تداوم یافت و خطر یهود بیش از هر زمان دیگر جلوه گر شد. این جریان شیطانی که مدیریت شبکه ی گسترده ی فساد و تروریسم و اعتیاد و آلودگی های اخلاقی را بر عهده دارد ، نمودار شد و امنیّت ، اخلاق و ارزش های انسانی ، صلح و ثبات را در سراسر جهان با چالشی جدی روبه رو ساخت. امروزه خطر یهود به ویژه صهیونیستها برای سرنوشت جامعه بشری بر کسی پوشیده نیست. جنگ اول و دوم خلیج فارس، تروریسم بین المللی و نشر ، گسترش و فروش مواد مخدّر ، نشر فرهنگ ضد ارزشی و ضد اخلاقی در سراسر جهان ، شبکه های بین المللی تهیه ، تولید و پخش نرم افزارهای ضد اخلاقی ارزان قیمت ، سایتهای اینترنتی غیر اخلاقی ، بیشتر به وسیله صهیونیستهاو ... یهودیان ، مدیریت و پشتیبانی می شود ؛ بدین روی شناخت یهودیان و صهیونیستها و تبیین ریشه ی تاریخی ، پیشینه ی فرهنگی و اجتماعی ، عمل کرد سیاسی و اندیشه های دینی و مذهبی آنان بیش از هر زمان دیگر ضرورت دارد ؛ زیرا بدون شناخت این قوم ، پیشگیری تهدیدات آنها که صلح و اخلاق را در جامعه بشری به چالش جدی کشیده و امنیت اقتصادی و فرهنگی و سیاسی آیندۀ جامعۀ بشری را با خطر مواجه ساخته است امکان پذیر نیست. سیری کوتاه در تاریخ فلسطینپیشینه ی فلسطینعربیّت و اسلامیّت ، دو ویژگی ممتازِ فلسطین دیروز و امروز است. البته این سخن به معنای آن نیست که مسیحیان و یهودیان ، هیچ گاه در فلسطین ساکن نبوده اند و یا تعلق خاطری به بیت المقدس ندارند ، بلکه مراد این است که فلسطین در بخش اعظم تاریخ ، عرب و مسلمان بوده است . از این رو ، اعرابِ مسلمانِ فلسطینی ، تقدّم و حتّی ویژه در تملک و سکونت در آن دارند ، وانگهی حکام و فرمانروایان فلسطین ، از قرن هفتم هجری به بعد ، همواره مسلمان بوده اند واین حقیقت ، فلسطینی بودن فلسطین را تأکید و تأیید می کند. در عوض نادید گرفتن این مسایل اساسی و مهّم ، که به یهودی کردن فلسطین انجامیده است ، مسأله فلسطین را به طولانی ترین منازعه ی بین المللی در قرن بیستم میلادی ( = چهاردهم شمسی ) تبدیل کرده است.1 ویژگی های جغرافیایی« ارضِ کنعان» کهن ترین نامی است که بر فلسطین گذارده اند ، و آن ، برگرفته از نام قبایلی است که حدود 2500 سال ق .م .( قبل از میلاد) در منطقه فعلی فلسطین رحل اقامت افکنده اند . امّا واژه ی فلسطین ، مشتق از لغت « فلسطینیون » است و آن ، نام گروهی است که در 1184 ق . م از جزیره ی کرتِ2 دریای مدیترانه به جنوب غزّه آمدند و در آنجا ساکن شدند و با کنعانیان در آمیختند .ولی پیراونِ حضرت یعقوب (علیه السلام ) پس از درهم شکستن فلسطینیان ، بر سرزمین آنان دست یافتند . بخشی از آنان ، پس از مرگ حضرت سلیمان (علیه السلام ) دو دولت یهودی و یهودا (یهوذا) ، که یکی از آنها نام اسراییل را برخود داشت ، تأسیس کردند . بنابراین ارض کنعان، فلسطینیون و اسراییل نام های تاریخی فلسطین امروز است 3.جفرافیای فلسطین - حدود فلسطین : فلسطین ، از غرب به دریای مدیترانه ، از شمال به جمهوری لبنان ، از شرق به نهر اردن و جمهوری سوریه ، و از جنوب به شبه جزیره سینا ( قسمتی از مصر) منتهی می گردد. - مساحت : وسعت تمام فلسطین 24. 27 کیلومتر مربع است. 704 کیلومتر مربع آن را دو دریاچه طبریه و حوله و نصف دریای مرده( بحرا المیت ، که متعلق به فلسطین است) تشکیل می دهد و بقیه ی آن 26320 کیلومتر مربع است . فلسطین بادو قاره ی آسیا و آفریقا همسایه است و یکی از راه های اتصال سه قاره آسیا ، آفریقا و اروپا به شمار می رود و نیز در منطقه استراتژیک خاورمیانه قرار دارد 4. فلسطین از لحاظ جغرافیایی به چهار منطقه تقسیم می گردد که به ترتیب وسعت عبارتند از : اوّل : منطقه ی بثرالسبع (= اراضی نقب یا منطقه جو) که قسمت عمده ی این منطقه را بیابان و ریگ زار تشکیل می دهد. دوّم : قسمت کوهستانی که در برگیرنده ی سلسله جبال الجلیل ، الخلیل ، کومل ، نابلس و قدس است. سوّم: وادی اردن( = غور) که سرزمینی است میان دریاچه ی حوله و بحر المیت. این منطقه پست ترین نقطه ی روی زمین است. چهارم: اراضی صاف و هموار که این اراضی شامل اراضی ساحلی ، کناره های مرز لبنان و اراضی مرج بن عامر در شرق و حوله در جنوب است. با این حال ، تنها خاک فلسطین قابل کشاورزی است ، و بیشتر مردم نیز از راه کشاورزی امرار معاش می کنند5 .ویژگی برخی از شهرهای فلسطینشهر قدس: این شهر در نظر مسلمانان و نصاری و یهودیان تقدس دارد . شهر قدس از دو قسمت تشکیل می شود . 1-قدس قدیم: حصاری است که سلیمان قانون( دهمین خلیفه عباسی) در سال 1524 م . ساخته است. حرم شریف در همین قسمت واقع شده. در داخل حرم ، اماکن بسیار مقدس ( قبة الصخره و مسجد شریف و ...) وجود دارد . کنیسه « قیامت» در همین قسمت شهر قرار دارد . در حدود سال 326 . م روی قبر موهوم حضرت عیسی(علیه السلام ) ساخته شده است. صلیبیون در سال های 1130-1149 آن را تجدید بنا کردند . 2- قدس جدید : بیرون حصار واقع شده و از قدس قدیم بزرگتر است . - شهر بیت لحم : زادگاه حضرت مسیح ( علیه السلام ) است . کنیسه « المهد» در این شهر روی غاری که حضرت در آن متولد شده ، ساخته شده است . - شهر ناصره: محل ظهور و زندگی حضرت مسیح (علیه السلام ) است. - شهر غزه : قبر « هاشم بن عبد مناف » ( جد پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله ) ) در این شهر است. -حطین : محل جنگ معروف« صلاح الدین ایوبی » در سال 1187 م. است . مکانی که وی صلیبی ها را شکست داد نزدیک این شهر است . وی در سوریه ( دمشق) مدفون است6 . همان طور که در قبل آمد؛ وقتی کنعانیان از جزیرة العرب به فلسطین آمدند ، شهر « یبوس» را بنا نهادند . مدتی بعد به خاطر این که پادشاهشان مردی صلح طلب و دوستدار آبادانی بود نام یبوس را به او رسالم ( شهر سالم و صلح ) تغییر دادند7 . سپس قومی به نام فلسطینیون به این منطقه وارد شدند و جای کنعانیون را گرفتند و نام فلسطین را بر این سرزمین گذاشتند. حضرت ابراهیم پس از هجرت از بابل در 1805 ق. م . به این سرزمین وارد شد و آنجا را مسکن و مأوای خود قرار داد و فرزندش اسحاق در این سرزمین متولد گردید . اسحاق صاحب پسری گردید بنام یعقوب که به اسراییل مشهور است و به همین جهت یهودیان خود را فرزندان حضرت یعقوب ( بنی اسراییل ) می نامند. یعقوب دوازده پسر داشت که از میان آنها یوسف ، در اثر دشمنی برادرانش در کودکی به چاه افکنده شد و آن گاه پس از بیرون آوردن از چاه به عنوان غلام در مصر فروخته شد. یوسف در مصر پس از تحمل سختی ها و زندان به عزیزی که مقامی عالی رتبه بود دست یافت . حضرت یعقوب وسایر فرزندانش به علت پدیدار شدن قحطی در فلسطین و کنعانی به مصر رفتند و نزد یوسف ماندند ؛ کم کم جمعیت خاندان یعقوب ( بنی اسراییل ) افزایش یافت و حضرت موسی در میان آنها متولد گردید. یاران موسی در زمان رامسس دوم- فرعون معروف مصر- تحت فشار و عذاب شدید قرار گرفتند و حضرت موسی آنها را از چنگال آن شاه ظالم نجات داده ، از مصر به طرف فلسطین حرکت کردند . اما یهودیان حاضر نشدند به فلسطین بروند و پس از چهل سال سرگردانی ، حضرت موسی در بین راه درگذشت و بنی اسراییل به رهبری حضرت یوشع 2000 پس از بنای اورسالم وارد فلسطین شدند و شهر اریحا را به تصرف درآوردند و تمام ساکنین آن را قتل عام نمودند . یهودیان در زمانی حضرت داوود دارای قدرت و اقتدار گردیدند و داوود 1000 سال ق .م پس از حمله به اورسالم آنجا را تصرف کرد و به عنوان پایتخت برگزید و نامش را به شهر داوود تغییر داد. پس از فرزندش حضرت سلیمان به پادشاهی رسید و معبدی برای خداوند به نام « هیکل سلیمان» بنا نهاد ؛ توضیح این که در ساختمان این معبد 173000 نفر مشغول به کار بودند که فقط 30000 نفرشان یهودی و بقیه کنعانی بودند. در سال 586 ق .م بخت النصر به آنجا حمله کرد و شهر را ویران و یهودیان را اسیر کرده و به بابل فرستاد اما هنگامی که کورش بر بابل چیره شد به یهودیان اجازه داد که به اورسالم بازگردند. اورسالم که در زبان عبری(اورشالم)- اورشلیم فعلی- خوانده می شود همواره در طول تاریخ مورد تاخت و تاز و قتل و غارت بوده و مردم بومی – کنعانیان- هیچ وقت از تجاوز زورگویان در امان نبوده اند . تاریخ نشان می دهد در پنج هزار سالی که از بنای اورسالم می گذردو این شهر 1500 سال در دست کنعانیانی که از جزیرة العرب آمده و پایه گذار اصلی آن بوده اند قرار داشته است، سپس چهار قرن در دست بنی اسراییل ، چند قرن در دست ایرانیان ، دو قرن در دست یونانیان و اشکانیان ، چهار قرن در دست رومی ها بوده و در تمام این مدت ساکنان بومی آن – کنعانیان – در شهر ساکن بودند. در آغاز قرن نوزدهم میلادی ، انگلیس و فرانسه که در صدد تجزیه ی امپراطور عثمانی بودند بر آن شدند تا پس از تحریک اعراب برای کسب استقلال از عثمانی ، زمینه های لازم را برای تأسیس دولتی غیر عرب در حد فاصل قاره آسیا و آفریقا کاملاً وابسته به خود که از نظر فرهنگ و نژاد امکان وحدت با اعراب نداشته باشند فراهم آورند .« هرتزل» بنیان گذار « صهیونیسم» که کتاب دولت یهود را نوشت در آغاز « اوگاندا » را برای تشکیل چنین دولتی در نظر گرفت اما کنگره ی هفتم یهودیان اوگاندارا رد کرد و کشور فلسطین را پیش نهاد نمود . تا قبل از جنگ جهانی اول که سرزمین فلسطین جزء امپراطوری عثمانی محسوب می شد اکثر ساکنان آن ، مسلمانان فلسطینی بودند و با اقلیت یهودی و مسیحی ساکن در این سرزمین هم زیستی مسالمت آمیز داشتند ، طبق آمار منتشر شده در سال 1918، 92% از ساکنان فلسطین ، عرب فلسطینی بودند که بر 5/97% خاک فلسطین تسلط داشتند و یهودیان 8% از ساکنان آنجا را تشکیل می دادند. یعنی فقط 56000 یهودی در فلسطین زندگی می کرده اند که مالک 5/2 % از اراضی آنجا بوده اند 8 . پی نوشتها:1- جغرافیای سیاسی خاورمیانه و شمال آفریقا ، آلا سدایر درایدل و جرالد اچ . بلیک ، ترجمه ی دُرّه ی میرحیدر ص 361.2- Crete .3- فلسطین را سوریه جنوبی هم گفته اند . زیرا ، از لحاظ جغرافیایی قسمتی از جنوب سوریه است. – فلسطین و صهیونیسم – مرتضی شیرودی ص14.4- گیتا شناسی کشورها ، محمود محبوب و فرامرز یاوری ، ص221.5- سرگذشت فلسطین یا کارنامه سیاه استعمار ، زعیتر ، ص25-28.6- ر.ک: سرگذشت فلسطین ، اکرم زعیتر ، ترجمه حجة الاسلام هاشمی رفسنجانی صص33تا 21.7- تورات یوشع ، باب 18 آیه 16و28 .8- سیری در تاریخ فلسطین – علی سپهری اردکانی – صص 12-15.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن