تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به نيازمند كمك مالى كند و با مردم منصفانه رفتار نمايد چنين كسى مؤمن حقيقى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803864174




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جلوه های رویش های اجتماعی از دیدگاه نهج البلاغه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جلوه های رویش های اجتماعی از دیدگاه نهج البلاغه
جلوه های رویش های اجتماعی از دیدگاه نهج البلاغه نويسنده:نوروز اکبری زادگانمنبع:عاشورا خروش بیداری علی رغم ریزش های اجتماعی ، مصادیق رویش ها هم در مقطع تاریخی صدر اسلام کم نبوده است از جمله ی آنان می توان به برخی شخصیت ها و صحابه ی بزرگ امام علی(علیه السلام ) اشاره کرد: مالک اشتر ، عقیل بن ابی طالب ، عثمان بن حنیف، عمار بن یاسر ، مقداد ، ابوذر ، سلمان فارسی ، عبدالله و عبیدالله بن عباس ، سعید بن نمران ( حاکم یمن) ، محمد بن ابی بکر ، عمر و بن حمق ، عدی بن حاتم ، میثم تمار ، حسان بن حسان ، قیس بن سعد ، ابن تیهان یا ذوالشهادتین ، هاشم مرقال ، زید بن صوحان عبدی ، خبّاب بن ارت ، هاشم بن عتبه و ... رهبر معظم انقلاب ( مدظله العالی ) این چنین به بحث و رویش ها اشاره نموده اند : «... رویش ، عبدالله بن عباس ، محمّد بن ابی بکر است ، مالک اشتر است ، میثم تمار است . این ها رویش های جدیدند. این ها که در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) نبودند ، این ها در همان دوره ی غربت اسلام روییدند، این ها نهال های تازه اند ... شما ببینید ، یک مالک اشتر در همه ی تاریخ اسلام ، چه قدر مؤثر است...امیرالمؤمنین (علیه السلام ) هر جا در میدان های جنگ احتیاج به زبان داشت ، عبدالله بن عباس می رفت و هر جا احتیاج به شمشیر داشت ، مالک اشتر بود ، ... مثل این رجال نه یکی نه ده تا ، نه هزار تا ، هزاران نفر بودند ...»(1) اینک به جلوه هایی از رویش ها در دیدگاه نهج البلاغه اشاره می نماییم تا از خلال ذکر سیمای مجاهدان راه خدا ، به الگوهای جاودانه ای دست یابیم که برای همه ی عصرها و نسل ها اسوه هایی ماندگار به حساب می آیند. مالک اشتر ؛ مصداق رویشی عظیمحضرت امیر (علیه السلام ) در نامه ها ، خطبه ها و حکمت های متعدّد ،ویژگی ها و ارزش های والای مالک اشتر را برشمرده و به نقش الگویی این شخصیت بزرگ اشاره فرموده اند . از جمله : - بنده ی سرافراز خداوند ( بعثت الیکم عبداً من عباد الله ).- در روز های وحشتناک ، هوشیار( لاینام ایّام الخوف).- خستگی ناپذیر در برابر دشمن.( و لا ینکل عن الاعداء ساعات الروع).- سخت و مقاوم در برابر دشمن( اشدّ عی الفجّار من حریق النّار).- برخوردار از ولایت و رهبری( و اطیعوا امره فیما طابق الحقّ).- شمشیری از شمشیرهای خدا( فانّه سیف من سیوف الله).- مبارز سستی ناپذیر (لا کلیل الظبّه).- دارای ضربه ها و حملات کوبنده ( و لا نابی الضّریبة ).- برخوردار از مدیریت نظامی (فان امرکم ان تنفروا فانفروا).- تسلیم اوامر رهبری( فانه لایقدم و لا یحجم).- ناصح و خیرخواه مردم( و قد آثرتکم به علی نفسی لنصیحة لکم...).- سخت گیر و توانا در برابر دشمنان( و شدّة شکیمته علی عدوکم).(2)- ممتاز در میان یاران ( و الله لو کان جبلاً لکان قتدا).- سازش ناپذیر( و لو کان حجراً لکان صلداً).- دارای شخصیت برتر ( لا یرتقیه الحافر).- دارای ارزش های دست نایافتنی ( و لا یوفی علیه الطائر).(3)- راست کننده ی کجی ها(فلقد قوم الاود ).- درمان کننده ی دردها ( و داوی العمد).- برپا دارنده ی سنّت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) ( و اقام السنّة).- پشت کننده بر فتنه ها ( و خلّف الفتنة).- پرهیز کننده از آلودگی ها ( ذهب نقّی الثوب).- پرهیز کننده از زشتی ها( قلیل العیب).- پیشگام در انجام نیکی ها ( اصاب خیرها).- رهایی یافته از بدی ها ( و سبق شرّها).- اطاعت کننده خدا( ادّی الی الله طاعته).- بیم ناک از مجازات الهی(و اتّقا بحقّه ).- سرگردانی مردم مصر بعد از مرگش ( رحل و ترکهم فی طرق).(4)- شایسته ی فرماندهی ( و قد امرت علیکما).- در امر فرماندهی ، مدیر و مدبّر( و قد امرت علیکما فاسمعاً له و اطیعاً).- پناهگاه مطمئن برای نیروها( و قد... و اجعلاه درعا و مجنّا).- شجاعت و جسارت در جنگ ( فانه ممن لا یخاف و هنه).- دور بودن از لغزش ها و خطاها( فانه ممن ... و لا سقطته).- برخوردار از قاطعیت ( و لا بطؤه عمّا الاسراع الیه احزم).- بهره مند از شناخت لازم ( و لا اسراعه الی ما البطء عنه امثل).(5)- ناصح و خیراندیش برای اسلام و رهبر( کان رجلاً لنا ناصحاً).- سخت گیر و کوبنده نسبت به دشمنان اسلام ( و علی عدوّنا شدیداً ناقما).- مشمول دعای رهبر ( فرحمه الله).- بهره مند از خشنودی امام (علیه السلام ) ( و نحن عنه راضون).- بهره مند از پاداش های الهی ( اولاه الله رضوانه).(6)سیمای مجاهدان راه خدا در آینه ی شخصیّت ابوذرویژگی های شخصیّتی که امام علی (علیه السلام ) در نهج البلاغه بر می شمارد ، شخصیّت این صحابه ی بزرگ را به خوبی ترسیم می کند که می تواند اسوه ی مجاهدان راه خدا در همه ی ادوار تاریخ باشد:- در راه خدا خشم می کند( یا اباذر انک غضبت الله).- امیدوار به خداوند است ( فارج من غضبت له).- ترساننده ی دنیا پرستان است ( ان القوم خافوک علی دنیاهم)- غیرتمند دین دار است(و خفتهم علی دینک).- پرهیز از دنیای دنیاطلبان دارد( فاترک فی ایدیهم).- سود برنده در آخرت است( و ستعلم من الرّابع غداً).- مورد غبطه ی بهشتیان است(و الاکثر حسداً).- بی از هدایای دشمنان است(و ما اغناک عمّا منعوک).- با غیر حق انس و الفت نمی گیرد( لا یؤنسّنک الاّ الحق).- وحشت دارد از باطل گرایی ( و لا یوحشنک الا الباطل).- با دنیا پرستان ترک دوستی می کند.( فلو قبلت دنیاهم لا حبّوک).- با دنیا پرستان هم کاری نمی کند( و لو قرضت منها لأمنوک).(7)محمّد بن ابی بکر ؛ مصداق رویش غریبانهامیرالمؤمنین (علیه السلام ) دو ویژگی شخصیّتی مهم را برای او بر می شمارد که اگر به خصوصیات دیگرش هم اشاره نمی فرمود ، در معرفی این صحابی بزرگ کفایت می کردند.طبق فرموده ی حضرت ، او : - مورد محبّت و اعتماد امام (علیه السلام ) بود( و لقد کان الی حبیباً).- تربیت شده ی امام (علیه السلام) بود ( و کان لی ربیباً).(8)فضایل دیگر محمّد بن ابی بکر عبارتند از:- در حکومت مصر نقش کلیدی داشت ( حزننا علیه علی قدر سرورهم به).- دشمن سرسخت شامیان بود(الا انهم نقضوا بغیضاً).- دوستی وفادار برای امام (علیه السلام ) بود (و نقصنا حبیباً).- امام (علیه السلام ) در شهادتش اندوهناک شد(ان حزننا علیه).- معاویه از مرگ او شادمان شد(علی قدر سرورهم به ...).(9)- رسیدن به مقام شهادت که برای او فضیلتی بزرگ محسوب می شود .( و محمد بن ابی بکر قد استشهد ).- فرزندی دلسوز و خیراندیش برای امام (علیه السلام ) بود( ولداً ناصحان).- کارگزاری تلاش گر و رنج دیده بود( و عاملاً کادحاً).- شمشیری برنده و قاطع برای اسلام بود( و سیفاً قاطعان).- سدّی استوار و بازدارنده در برابر دشمن به حساب می آمد( و رکناً دافعاً).(10)عبدالله بن خبّاب بن ارت ؛ مهاجری عاشقوی که از صحابه ، برجسته امام علی (علیه السلام ) بود ، مورد بغض و کینه ی خوارج قرار گرفت و از آن جا که حضرت او را پس از جریان حکمیت بر حق دانسته بود ، او را مستحقّ مرگ دانستند و در کنار نهری سر بریدند و سپس همسر و جنینش را کشتند. در تاریخ است که در همین زمان خرمایی از درخت افتاد و یکی از خوارج آن را به دهان گرفت و دیگری او را به خاطر عدم پرداخت مبلغ آن نهی کرد . او نیز خرما را از دهانش بیرون انداخت که نکند مرتکب گناهی شده باشد! چون خبر شهادت این صحابی وفادار ، به حضرت رسید ، امام (علیه السلام ) سفیری نزد خوارج فرستاد که متأسفانه او را هم کشتند.(11)حضرت امیر (علیه السلام ) در نهج البلاغه ویژگی های شخصیتی او را این چنین بر می شمارد: - با میل و رغبت اسلام آورد ( یرحم الله خبّاب بن ارت فلقد اسلم راغباً).- هجرتی عاشقانه در راه خدا داشت( و هاجر طائعاً).- دارای ملکه ی قناعت و خودکفایی بود( و قنع بالکفاف).- از خدا خشنود بود( و رضی عن الله).- زندگی سراسر مجاهدانه ای داشت( و عاش مجاهداً).(12)در جای دیگری نیز حضرت به ویژگی های رویش ها و الگوهای ایثار طلبی اشاره می فرمایند: « ... دریغا از برادرانم که قرآن را خواندند و بر اساس آن قضاوت کردند . در واجبات الهی اندیشه کرده و آن ها را برپا داشتند. سنت های الهی را زنده و بدعت ها را نابود کردند . دعوت جهاد را پذیرفته و به رهبر خود اطمینان داشته و از او پیروی کردند ...»(13)حجر بن عدی ؛ رویشی غریبانه در عصر امام حسن(علیه السلام)چنان که از منابع تاریخی این دوره بر می آید ، علی رغم ریزش های قابل توجّهی که در دوران امام حسن(علیه السلام ) واقع شد ، رویش های عظیمی نیز نهضت اسلامی را حفظ و تداوم بخشید . امام حسین (علیه السلام ) در نامه ای به معاویه به ویژگی های شخصیّتی حجر و یارانش می پردازد که عظمت وجودی این صحابی بزرگ را به خوبی آشکار می سازد.امام حسین (علیه السلام ) در نامه اش به معاویه می فرماید: « آیا تو قاتل حجر بن عدی و یارانش نبودی ؟ قاتل کسانی که همه از :- نماز گزاران و پرستندگان خداوند بودند . - کسانی که بدعت ها را ناروا شمرده و با آن سخت مبارزه می کردند.- کارشان امر به معروف و نهی از منکر بود.(14)پی نوشت ها :1- رهبر معظم انقلاب( مدظله العالی): سخنرانی مورخ 27/9/78.2- نهج البلاغه : ترجمه دشتی ، نامه ی 38.3- همان : حکمت 443.4- نهج البلاغه : ترجمه دشتی ، خطبه ی 228.5- همان : نامه ی 13.6- همان : نامه ی 34.7- نهج البلاغه : ترجمه دشتی ، خطبه ی 130.8- نهج البلاغه : ترجمه دشتی ، خطبه 68.9- همان : حکمت 325.10- همان : نامه 35.11- طبری: تاریخ الرسل و الملوک ، ... ، ج4 ، صفحات 609 و 610.12- نهج ابلاغه : ترجمه دشتی ، حکمت 43.13- همان : خطبه 182.14- دینوری ، ابن قتیبه : الامامة و السیاسة ، طبع 3 ، قاهره ، مکتبة مصطفی البابی الحلبی ، 1382 هـ ق ، جلد 1 ، ص180.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 310]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن