تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رحم نكند به او رحم نشود، هر كس نبخشد بخشيده نشود و هر كس پوزش را نپذيرد، خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844111698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرقه وهّابیت و عملكرد آن در تاریخ معاصر


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
فرقه وهّابیت و عملكرد آن در تاریخ معاصر
فرقه وهّابیت و عملكرد آن در تاریخ معاصر نويسنده:عباس جعفری منبع: نشریه معرفت مقدّمهبه طور قطع، می‏توان گفت: در دنیای كنونی، غیر از كشور ایران، هیچ دولتِ اسلامی كه قانون و مقرّرات حاكم بر آن كشور، برخاسته از قرآن و سنّت صحیح (متجلّی در تشیّع اثنا عشری) باشد، وجود ندارد. در این میان، كشور عربستان به جهت قداستی كه حرمین شریفین به آن بخشیده و در نگاه مسلمانان جهان به عنوان مهبط وحی و كانون نزول قرآن و سرزمین پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در دوره 23 ساله شناخته شده جایگاه ویژه‏ای دارد.این كشور از گذشته‏ای نسبتا دور، تحت حاكمیت تركان عثمانی قرار داشته و پس از جنگ جهانی اول و دوم با تلاش حاكمان محلّی و با حمایت بریتانیا و امریكا خاندان آل‏سعود بر سر كار آمدند و تاكنون بر این سرزمین شریف حكم‏رانی می‏كنند و در پرتو حكومت این خاندان است كه مذهب وهابیّت در این كشور رواج یافته است.در رأس برنامه‏های فكری وهّابیان مبارزه با افكار و اندیشه‏های ناب تشیّعِ دوازده امامی قرار دارد كه كانون آن، كشور ایران با سرمایه عظیم و گران‏سنگ حوزه‏های علمیه و مراجع و علمای بزرگ است.یكی از ابزارهای مهم حاكمان عربستان سلاح نفت و ثروت حاصل از فروش آن به سراسر جهان و سعی و تلاش زیاد مبنی بر معرفی اسلامِ سلف صالح به مسلمانان كشورهای اسلامی در آسیا، افریقا، اروپا و امریكا می‏باشد كه این مسأله پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گسترش زیادتری پیدا كرد.چاپ كتاب‏های پیشوایان سلفیه و وهّابی مانند ابن‏تیمیه، ابن قیّم، محمدبن عبدالوهّاب و خاندان او و صدها كتاب(1) و مجله دیگر در عربستان و خارج از آن، بر علیه تشیّع، انقلاب اسلامی، رهبری و مردم ایران با به كارگیری جدیدترین فناوری تبلیغاتی و همچنین تربیت مبلّغان وهّابی و تأمین هزینه‏های مالی آن‏ها، ساختن مساجد متعدّد در سراسر جهان، كمك‏های بلا عوض و سرمایه‏گذاری‏های كلان در راه نشر و گسترش اسلام سعودی، گوشه‏ای از فعالیت‏های حاكمان وهابی به شمار می‏آید.البته وهّابیت در زمان حاضر، دیگر آن وهّابیت خشن اولیه در دهه‏های نخستین قرن بیستم (1913 م) نیست كه در راه استقرار حاكمیت خود، با كمك اربابان قدرتمند مانند انگلستان، هرگونه صدای مخالف مانند آل رشید در كویت (مورد حمایت عثمانیان) و شرفای مكّه را سركوب نمود، بلكه وهّابیت كنونی حاكمیتی به ظاهر مهربان با مردم و متمایل به دست‏رسی به آخرین پیشرفت‏های علمی و صنعتی جهان و مظاهر نوین تمدن و رفاه می‏باشد كه البته این‏ها همه از قدرت نفت و ثروت فراوان كشور عربستان می‏باشد كه بنا به اعتراف كشورهای صنعتی دنیا، بر بیش‏ترین و بزرگ‏ترین انبارهای نفت جهان (41) تسلط دارد.(2)در مركزیت وهّابیان عربستان، پادشاه (مَلِك) حاكم مطلق است و هیچ‏كس حق عزل او را ندارد و تاكنون كه بیش از هفتاد سال از تأسیس حكومت آل‏سعود می‏گذرد، هیچ‏گونه قانون مدوّنی كه در برابر اراده و خواست پادشاه قرار داشته باشد، وجود ندارد. امروزه منافع مردم عربستان با خاندان سعودی گره خورده است. از این‏رو، حفظ آل سعود و تسلّط آنان بر امور كشور و شؤون مملكتی با هر قیمت، در درجه اول اهمیت قرار دارد. جمعیت خاندان آل‏سعود، كه بیش از چهار هزار نفر می‏باشند، عمده مشاغل و پست‏های كلیدی را در سراسر كشور وسیع و پهناور عربستان در دست دارند.مذهب رسمی كشور عربستان سنّی حنبلی است كه بر اساس تعالیم محمدبن عبدالوهّاب اداره می‏شود و اقلیّتی (15%) در منطقه شرقی، قطیف، احساء، دمام و ظهران شیعه می‏باشند. خاندان محمدبن عبدالوهّاب كه به «آل الشیخ» معروف شده‏اند، پست‏های مهم افتا، ارشاد، تبلیغات، آموزش مذهب وهّابیت و مانند آن را در دست دارند.در ذیل، به ساختار مذهبی، فرهنگی و سیاسی كشور عربستان سعودی و عملكرد آن در دوره‏های اخیر، پس از تأسیس كشور و استقرار قدرت وهّابیان اشاره می‏شود:الف. مذهب وهّابی‏گریمحمدبن عبدالوهّاب نجدی تمیمی در سال 1115 ه ./ 1703 م. در عُیینه (یكی از مناطق نجد در جزیرة‏العرب) به دنیا آمد. او مدت‏ها زیر نظر پدر، برادر و استادان خود، علوم حدیث، تفسیر قرآن و تاریخ را فرا گرفت تا این‏كه پدرش در سال 1153 ه . از دنیا رفت. او مسافرت‏های متعددی انجام داد و سرانجام در سال 1160 ه. رهسپار درعیه شد و با محمدبن سعود (حاكم منطقه) آشنا و آراء و پندارهای خود مبنی بر دعوت به توحید خالص و سلفی‏گری را مطرح و او را مجذوب خود كرد و پیمان محكمی با هم امضا نمودند.براساس این پیمان تقسیم كاری صورت گرفت؛ یعنی سمت سازمان‏دهی و رهبری نیروها (جیش و سپاه) و نصب والی و حاكم برای مناطق، به عهده محمد بن سعود و سِمَت فتوا دادن، قضاوت و نصب قاضی برای مناطق و اجرای حدود، تعزیرات و جمع و نظارت بر توزیع بیت‏المال بر عهده محمدبن عبدالوهّاب گذاشته شد.(3)در سایه این پیمان و اتحاد بین محمدبن عبدالوهّاب به عنوان «امام الدین» (العقیدة) و محمدبن سعود به عنوان «امام السیف» (الجیش)، با هدف گسترش توحید و مبارزه با بدعت‏ها، حمله به مردم روستاها و شهرها آغاز شد و قریب شصت سال این وحدت و همكاری ادامه پیدا كرد.در طول این مدت، محمدبن عبدالوهّاب با تمسّك به ظواهر بعضی از آیات و احادیث، تمامی مخالفان خود را كافر و مشرك خطاب می‏كرد و فتوای قتل آنان و مصادره اموالشان را صادر می‏نمود. او پس از تألیف كتاب‏های متعدد و تربیت شاگردان و طرف‏داران زیادی در سال 1206 ه. درگذشت و در درعیه به خاك سپرده شد. اینك به طور خلاصه، به بخشی از آراء و پندارهای محمدبن عبدالوهّاب اشاره می‏شود:توحید: معنای «لااله الاالله» برائت جستن از هر معبودی غیر از الله و اخلاص كامل به خدای یگانه است و هركسی كه به غیر خداوند متوسّل شود، مشرك می‏باشد؛ چون از غیر خدا (مخلوقان) طلب كمك و یاری كرده است.شفاعت: درخواست شفاعت از پیامبر و اولیای الهی جائز نیست و بدعت است.قبور: ساختن بناها روی قبور و نذر و نیاز و مانند آن شرك و بدعت است.اعلان جنگ و جهاد: هر كسی كه دعوت به توحید خالص را نپذیرد و با آن مخالفت كند، مال او حلال و خونش هدر است و جنگ‏های حكّام آل سعود و وهّابیان در حمله به مكّه، مدینه، عراق، یمن و سوریه بر این اساس بوده است. البته علما و دانشمندان شیعه پاسخ‏های مناسبی به ادعاهای وهّابیان داده‏اند.(4)درباره سایر آراء و پندارهای محمدبن عبدالوهّاب مانند مخالفت با اختراعات و اكتشافات جدید، مسأله دخانیات و مانند آن بحث‏های زیادی مطرح می‏باشد كه از آن‏ها صرف‏نظر می‏شود.(5)ب. آثار و عملكردهای فرهنگی، علمی وهّابیانپس از آغاز و استمرار دعوت وهّابیان و استقرار حاكمیت آل سعود، بیش‏تر سرزمین‏های مردم مسلمان جزیرة العرب مانند شهرهای مكّه، مدینه، طائف، دمام، نجران، بریده، الكبار، هفوف، جدّه، تبوك، ریاض (نجد) قطیف، الأحساء و مناطق دیگر به تصرف و اشغال حاكمان سعودی در آمد و با اجبار، آیین وهّابیان رسمیت یافت، ولی تعدادی از مسلمانان مناطق شرقی مانند قطیف، احساء عسیر و نجران، كه قبلاً شیعه اثنا عشری بودند، تسلیم نشدند و هنوز هم مراسم دینی و مذهبی را طبق اعتقاد خود عمل می‏كنند.وهّابیان نسبت به آیین‏ها و شعایر مذهبی سخت‏گیری زیادی می‏كنند و با تعمیر و ساختن قبور پیامبران، زیارت قبور اموات، توسّل به اولیای الهی، نذر برای مردگان، طلب شفاعت و بزرگداشت آن‏ها، به طور جدّی، برخورد می‏كنند!تمامی كتب، مجلات و سخنان خطبا در مساجد، به ویژه مسجدالحرام و مسجدالنبی، كه چاپ، منتشر و ایراد می‏شود، درباره مباحث توحید و شرك، بدعت و نهی مردم در استفاده از دعا و توسّل و شفاعت می‏باشد. اینك شرح مهم‏ترین مراكز و دستگاه‏های فرهنگی تبلیغاتی وهّابیان:1. تبلیغ وهّابی‏گری در داخل عربستان1ـ وزارت حج و اوقاف و ارشاد و شؤونات اسلامی: به دلیل اهمیتی كه مسأله حج در بین مسلمانان جهان دارد و همه ساله میلیون‏ها زن و مرد مسلمانِ عاشق حضور در مراسم عبادی ـ سیاسی حج بیت‏اللّه‏الحرام و زیارت قبر مقدّس پیامبرگرامی و صحابه ایشان و بازدید از امكنه تاریخی، عازم عربستان می‏شوند، حاكمان سعودی وزارت‏خانه مستقلی به نام «حج» تشكیل داده‏اند كه وظیفه اساسی و مهم آن، رسیدگی به مسائل حج و حجّاج می‏باشد. تمامی علما و دانشمندان وهّابی، باید آمادگی كامل در جهت برگزاری مراسم را داشته باشند و احكام و سؤالات شرعی حاجیان را طبق مذهب وهّابیت پاسخ گویند.اداره حرمین شریفین (مكّه و مدینه) از وظایف عمده وزارت حج و شؤونات اسلامی است. این وزارت‏خانه به طور منظّم، كتب، مجلاتی برای معرفی مكان‏های تاریخی و اعمال مذهبی مسلمانان طبق مذهب وهّابیت چاپ، منتشر و توزیع می‏كند.(6) لازم به ذكر است كه مؤسسات و نهادهای متعددی مانند «مجلس شورای الدعوة والارشاد»، «المجلس الاعلی و الشؤون الاسلامیة»، «ریاسة شؤون الحرم المكّی والحرم المدنی»، «دور الحج فی نشره الدعوة»، «هیئة الأمر بالمعروف و النهی عن المنكر»، «الرسالة العالیة لادارة الهجرة العلمیة والاِفتا»، «الجماعة الخیریة لتحفیظ القرآن الكریم» و «هیئة كبار العلماء» زیرنظر وزارت حج فعالیت می‏كنند كه هر كدام به سهم خود با برپایی جلسات، سخن‏رانی‏ها در داخل و خارج، تألیف كتب و چاپ نشریات و توزیع و اهدای آنان، به ویژه در ایام حج (ماه‏های ذی‏القعدة و ذی‏الحجة)، به وظایف خود عمل می‏كنند.2ـ دانشگاه‏ها و مراكز علمی، مذهبی1) «جامعة ام‏القری» بمكة المكرمة: این دانشگاه در سال 1369 ه. ابتدا به صورت دانشكده «الشریعة» تأسیس و در سال 1401 ه. با موافقت مجلس الوزراء به دانشگاه ام القری تغییر نام داد. هدف از تأسیس این دانشگاه، آموزش زبان عربی و گسترش فرهنگ اسلامی برای برادران و خواهران می‏باشد و در شهرهای جدّه و طائف نیز شعبه دارد.دانشكده‏های «كلیة الشریعة»، «مركز البحوث العلمی»، «احیاء التراث الاسلامی»، «مركز البحوث النفسیة والتربویة»، «مركز ابحاث الحج»، «معهد تعلیم اللغة العربیة» و «المركز العالمی للتعلیم الاسلامی» زیرنظر این دانشگاه فعالیت می‏كنند.این دانشگاه تاكنون كتاب‏ها و مجلات متعددی را چاپ و منتشر كرده است.(7)2) الجامعة الاسلامیة بالمدینة المنوّرة: این دانشگاه در سال 1380 ه. برای خدمت به جهان اسلام و كمك به آموزش و تربیت علما و خطبا و مبلّغان مذهبی در شهر مدینه تأسیس شد كه تاكنون فعالیت‏های مهمی در زمینه چاپ و نشر كتاب و مجله انجام داده است.3) «جامعة الامام محمدبن سعود الاسلامیة»: این دانشگاه در سال 1394 ه. با هدف خدمت به جهان اسلام در زمینه بحث‏های اسلامی و گسترش و تبلیغ آن در كشورهای گوناگون تأسیس شد. دانشكده‏های مهم «كلیة اللغة العربیة»، «كلیة اصول‏الدین»، «كلیة العلوم الاجتماعیة»، «المعهد العالی للقضاء» و «مركز البحوث» وابسته به آن هستند كه كتاب‏ها و مجلّات گوناگونی در زمینه اهداف خود، چاپ و توزیع نموده‏اند.(8)4) جامعة الملك سعود: این دانشگاه از سال 1398 ه. در زمینه مباحث تربیتی، اقتصادی، ادبی، اداری، بیمارستانی و سایر علوم فنی مانند زراعت و هندسه تأسیس شد و آثار و تألیفات گوناگونی به زبان‏های عربی و انگیسی منتشر نموده است.(9)5) جامعة الملك عبدالعزیز: این دانشگاه از سال 1405 ه. تأسیس و در زمینه مباحث اقتصادی و اداری و آداب و علوم انسانی و زمین‏شناسی، هندسه و مانند آن فعالیت می‏كند. از مهم‏ترین مراكز علمی این دانشگاه، «مركز أبحاث الاقتصاد الإسلامی» می‏باشد كه تاكنون 207 كتاب و 20 نشریه مهم منتشر نموده و با «سازمان كنفرانس اسلامی» نیز همكاری دارد.(10)3ـ رابطة العالم الاسلامی: این مركز در سال 1381 ه./ 1962 م توسط ملك سعود در مكّه افتتاح شد و تاكنون 38 سال از تأسیس آن می‏گذرد و از پرقدرت‏ترین سازمان‏های مذهبی در عربستان محسوب می‏شود.وظایف مهم این مركز عبارتند از: آموزش‏های اسلامی، چاپ و توزیع قرآن و كتب اسلامی، آموزش زبان عربی، كمك مالی به كشورها و اداره مؤسسات خیریه در سراسر جهان.مجموعه‏ای از مجامع و ادارات دینی وابسته به این سازمان عبارتند از: 1. مجمع فقه اسلامی؛(11) 2. شورای عالی جهانی مساجد؛ 3. مؤتمر (كنفرانس) تربیت اسلامی؛ 4. جمعیت اسلامی جوانان.این سازمان طی 10 سال گذشته قریب یك میلیارد ریال صرف ساختمان بناهای اسلامی و ترویج اسلام سعودی نموده و دولت عربستان مبلغ 35 میلیون ریال به سازمان‏های خیریه، بیمارستان‏ها و درمانگاه‏ها در خارج از كشور، 20میلیون ریال به نشر و حفظ قرآن و ارشاد اسلامی كمك كرده است.تاكنون بیش از یك‏هزار مسجد و صدها مركز اسلامی در سراسر جهان زیر نظر این سازمان مشغول فعالیت هستند.كمك‏های این مركز در كشورهای دیگر برای احداث 2 مؤسسه اسلامی، 1259 مسجد، 1069 مدرسه، 200 مؤسسه مذهبی، 134 دانشگاه، 41 درمانگاه، 76 بیمارستان و یك دانشكده جهان عرب در پاریس هزینه شده است.(12)4ـ رئاسة ادارات البحوث العلمیة والافتاء و الدعوة والارشاد(هیئة كبار العلماء): در سال 1391 ه. به دستور ملك خالدبن عبدالعزیز، فرمانی خطاب به شیخ ابراهیم بن محمد آل الشیخ (از نوادگان محمدبن عبدالوهّاب) صادر و قرار شد، گروهی از علما و دانشمندان وهّابی عربستان متشكّل شوند تا ضمن بحث و بررسی، (به صورت گروهی و دسته جمعی) فتواهای لازم برای احكام شرعی بدون توجه به مذاهب فقهی مشهور اهل سنّت (حنبلی، شافعی، حنفی‏و مالكی) را صادر نمایند و مردم نیز موظّف به پیروی و اطاعت باشند.در سال 1395 ه. پس از مرگ شیخ ابراهیم بن محمد آل الشیخ، ریاست این اداره به شیخ عبدالعزیز بن عبدالله بن باز (آل الشیخ) منتقل گردید.شیخ عبدالعزیز بن عبدالله بن باز در سال 1330 ه. در شهر ریاض متولد شد. دروس دینی و اسلامی را از استادانی مانند الشیخ محمد بن عبداللطیف بن عبد الرحمان آل الشیخ و الشیخ محمد بن ابراهیم آل الشیخ فرا گرفت. سپس سال‏ها امور قضا، تدریس، سخن‏رانی و ریاست دانشگاه اسلامی در مدینه را عهده دار بود. بن باز در سال 1346 ه. در اثر بیماری از دو چشم نابینا گردید، ولی مشكل كوری نتوانست او را از فعالیت علمی و سیاسی باز دارد.5ـ سایر مراكز و مؤسسات مذهبی: مؤسسات و سازمان‏های دیگری كه در عربستان، به فعالیت‏های مذهبی ـ دینی و خیریه می‏پردازند، عبارتند از:1. «هیئة الأمر بالمعروف والنهی عن المنكر» 2. «الجماعة الخیریة لتحفیظ القرآن الكریم»؛ 3. «مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشریف»؛ 4. الندوة العالمیة للشباب الإسلامی»؛ 5. «المجلس الأعلی للشؤون الاسلامیة»؛روشن است به دلیل آن‏كه كشور عربستان از قدیم یك كشور تاریخی، اسلامی و مذهبی بوده، همواره فرهنگی آمیخته به دین و آداب و رسوم مذهبی داشته و مردمان این كشور نیز پای‏بندی زیادی به انجام فرایض دینی، آداب و سنن مربوط به مذهب دارند. البته در كنار فرهنگ دینی، فرهنگ و آداب و رسوم قبیله‏ای و نژادی نیز در مردم تأثیر داشته است.(13)6ـ حوزه‏های علمیه و مراكز آموزشی ـ دینی: در كشور عربستان، چیزی بنام حوزه‏های علمیه، آنطوری كه در كشورهای شیعه‏نشین مرسوم بوده و هست، وجود ندارد. پس از استقرار دولت عربستان سعودی (به ویژه در مرحله سوم آن بدست ملك عبدالعزیز بن سعود در سال 1353 ه.) دولت تلاش زیادی به عمل آورد تا غیر از مراكز دانشگاهی، مركزیتی به عنوان حوزه‏های علمی مانند حوزه‏های علمی شیعه و یا مدارس امام خطیب (الجامعات الاسلامیة در عثمانی و جامع الأزهر در مصربوجود نیاید.در واقع، حوزه‏های علمی ـ دینی عربستان، شكل دانشگاهی تكامل یافته است، به طوری كه مروّج آیین و مذهب رسمی وهّابیت هم هستند. از گذشته‏های دور تاكنون، از داخل و خارج عربستان علاقه‏مندان به تحصیل در رشته‏های دینی مانند قرآن، تفسیر، حدیث، تاریخ اسلام و فقه جذب دانشگاه‏های این كشور مانند «جامعة ام‏القری»، «جامعة الملك سعود»، «جامعة الملك عبدالعزیز» و «جامعة الاسلامیة فی المدینة» می‏شوند.برای نمونه، دانشگاه اسلامی در مدینه (تأسیس در سال 1381 ه.) با 5 دانشكده تخصصی و بخش‏های گوناگون وابسته، به آموزش دانش‏جویان در شریعت اسلامی، تبلیغ و ارشاد، اصول دین، قرآن و حدیث، حدیث و روایات شریفه، مطالعات اسلامی، زبان عربی و مانند آن می‏پردازد. فارغ‏التحصیلان این مراكز علمی به اقامه نماز جماعت در مساجد و تبلیغ مسائل شرعی و دینی در داخل و خارج عربستان مشغول می‏شوند.(14)در كشور عربستان، هرگونه فعالیت مذهبی خارج از آیین وهّابیت ممنوع است و به شدت با آن برخورد می‏شود. البته در میان وهّابیان نیز گرایش‏های مختلف تندروی افراطی (متعصّب)، سنّت‏گرا، معتدل و میانه‏رو وجود دارند.ارتباط و وابستگی شدید سیاسی، نظامی، اقتصادی كشور عربستان به امریكا، انگلستان، مسأله فلسطین، مسائل حج و برخورد با حجاج ایرانی در سال 1407 ه./ 1366 ش، جنگ ایران و عراق، مسأله افغانستان، گروه «سپاه صحابه» و گروه «طالبان»، باعث اعتراض و شورش‏های متعددی در شهرهای مكّه، مدینه و مناطق دیگر، به ویژه مناطق شیعه‏نشین، شده است.دولت سعودی در نصب مسؤولان دینی، سیاسی و اقتصادی كشور دقت زیادی صرف می‏كند تا مبادا مخالفان سیاست‏های آل سعود میدان و فرصت فعالیت پیدا كنند.7ـ مراكز انتشاراتی، رسانه‏ای و كتاب‏خانه‏ای: حكام وهّابی آل‏سعود از تمامی امكاناتی كه از استخراج بی‏حدّ و حساب نفت به دست می‏آید، در راه تبلیغ حكومت استبدادی سعودی و آیین منحرف وهّابیت استفاده می‏كنند. یكی از مهم‏ترین فعالیت‏هایِ مراكز فرهنگی، رسانه‏ای (رادیو، تلویزیون و مطبوعات) تلاش در معرفی نظام حكومتی آل سعود و آیین وهّابیت به عنوان بهترین تشكیلات اداری و مذهب مورد علاقه مردم و هماهنگ با قرآن و سنّت نبوی است. هرگونه تحقیق و پژوهشی كه همگام این برنامه‏ها باشد، تهیه، تنظیم، منتشر، نگه‏داری و تبلیغ می‏گردد و هرگونه تألیف و تحقیقی كه موافق با مذاهب دیگر (به ویژه مذهب تشیّع دوازده امامی) باشد، به عنوان انحراف از دین اسلام و بدعت و كفر معرفی و مردم را از نزدیك شدن به آن منع می‏كنند.برای نمونه، تعدادی از كتابخانه‏ها، مراكز انتشاراتی، آثار منتشره و رسانه‏های تبلیغاتی كشور عربستان ذیلاً معرفی می‏شود.الف) كتاب‏خانه‏ها:1. كتاب‏خانه دانشگاه ملك سعود در شهر ریاض دارای بیش از 11 میلیون جلد كتاب عربی و فارسی، 3000 نشریه ادواری، 8600 نشریه دولتی و منابع كمیاب خطی فراوان؛2ـ كتاب‏خانه عمومی ملك عبدالعزیز دارای 200000 جلد كتاب عربی، انگلیسی و مجموعه زیادی از نسخه‏های خطی كمیاب و نشریات ادواری در موضوعات گوناگون؛3ـ كتاب‏خانه دانشگاه اسلامی مدینه منوّره دارای 334000 جلد كتاب، نشریه، پایان‏نامه، اسلاید و میكرو فیلم در موضوعات گوناگون؛4ـ كتاب‏خانه انجمن اداره عمومی دارای بیش از 1770000 جلد كتاب عربی، انگلیسی و مجلات دوره‏ای و نشریات دولتی؛5ـ كتاب‏خانه ملی ملك فیصل دارای 37000 جلد كتاب به زبان عربی، انگلیسی و فرانسه؛6ـ كتاب‏خانه ملی ملك فهد در حال حاضر، بیش از 30 هزار مدرك و سند پیرامون تاریخ عربستان و توسعه كشور سعودی را نگه‏داری می‏كند.ب) مؤسسات انتشاراتی و چاپ‏خانه‏ها:بیش از 117 مركز انتشاراتی و چاپ‏خانه در زمینه چاپ و انتشار كتاب و مجله در عربستان تأسیس شده كه مهم‏ترین آن‏ها به شرح ذیل است:1. دار ابن الجوزی، دمام؛ 2. مؤسسة اُسام، الریاض 3. مكتبة الأوس، المدینة؛ 4. مكتبة الباز، مكّة؛ 5. دارالشروق للنشر والتوزیع، جدّة؛ و...ج) كتاب‏های منتشرشده ضد شیعه:بخش مهمی از كتاب‏های منتشرشده به زبان‏های عربی، انگلیسی، فارسی و اردو در این چاپ‏خانه‏ها غیر از كتب قدیمی پیشوایان سلفی‏گری مانند ابن‏تیمیه، ابن القیم، ابن كثیر و محمدبن عبدالوهّاب اختصاص به ردّ عقاید مذهب شیعه و دشمنی و ضدیت با آن، به ویژه پس از انقلاب اسلامی ایران، دارد كه ناشران با دستور حاكمان وهّابی با جدیّت زیادی آن‏ها را چاپ و در داخل عربستان و خارج آن در میان مسلمانان و غیر مسلمانان (بیش‏تر به صورت اهدایی) توزیع می‏كنند.(15)برخی از كتاب‏های ضد شیعه، كه در عربستان چاپ و در سراسر دنیا توزیع می‏شود، از این قرار است:1ـ الشیعة و تحریف القرآن، محمد مال الله؛2ـ كلمات فی كشف الاباطیل والافترائات، عبدالفتاح ابوغدّه، الاستاذ فی جامعة الملك سعود بالریاض؛3ـ وجاء دور المجوس، عبدالله محمد الغریب (این كتاب پر از افترا و تهمت به شیعه و انقلاب اسلامی ایران است)؛4ـ و جاؤوا یركضون، ابوبكر جابرالجزایری، المدّرس بالجامعة الاسلامیة؛5ـ مهلاً یا دعاة الضلالة، الواعظ بالمسجد النبوی الشریف؛6ـ حوار هادیٌ بین السنّة والشیعة، عبدالله بن سعید ابوالجنید؛7ـ مسألة التقریب بین الشیعة والسنّة، ناصربن عبدالله بن علی؛8ـ تبدید الظلام و تنبیه النیام الی خطر التشیع علی المسلمین والاسلام، ابراهیم سلیمان الجبهان؛9ـ بطلان عقاید الشیعة و بیان ضیق معتنقیها و مفتریاتهم علی الاسلام من مراجعهم الاسلامیة، محمد عبدالستار التونسی؛10ـ الشیعة والمتعة، محمد مال الله؛11ـ عقیدة الامامیة عند الشیعة الاثنی‏عشریة؛ دراسة فی ضوء الكتاب والسنّة، علی السالوس؛12ـ الخطوط العریضة، محب الدین الخطیب (این كتاب مكرّر به چاپ رسیده است)؛13ـ الثورة الایرانیة فی میزان الاسلام، محمد منظور النعمانی؛14ـ عبدالله بن سبا واثره فی احداث الفتنة فی صدر الاسلام، سلیمان بن حمد العود؛15ـ المؤامرة علی الكعبة من القرامطة الی الخمینی؛ تاریخ و وثائق، الدكتور عبدالمنعم النمر، مكتبة التراث الاسلامی، القاهرة، 1988 م؛16ـ الشیعة واهل البیت، دكتر احسان الهی ظهیر، ادارة ترجمان السنة، اللاهور، پاكستان، 1403ه.؛17ـ الشیعة والقرآن، دكتر احسان الهی ظهیر؛18ـ مفاهیم یجب ان تصحّح، السید محمد بن علوی المالكی، دائرة الاوقاف والشؤون الاسلامیة، دبی، 1415ه.؛19ـ رسالة الردّ علی الرافضة، محمدبن عبدالوهاب.و...یكی از مسائل مهمی كه در بیش‏تر این كتاب‏ها به چشم می‏خورد و نویسندگان وهّابی آن را مطرح می‏كنند، مسأله اختصاصی دانستن تفسیر اسلام و سنّت نبوی صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به مركز وحی (حرمین شریفین) و علما و ساكنان آن است و هر گونه عقیده و فكری را كه خارج از محیط حرمین در سراسر جهان مطرح شود، باطل می‏دانند. دانشمندان وهّابی خود را متولّیان و مفسّران جهان اسلام می‏دانند و داعیه رهبری آن را دارند. آنان با فراخوانی متفكران و دانشمندان جهان اسلام و با در اختیار گذاشتن امكانات (كتاب‏خانه و بودجه) در راه این هدف تلاش می‏كنند.بخش عمده آثار منتشره (غیر از ضدیت با عقاید تشیّع و ایران اسلامی) درباره جنبش و دعوت سلفی‏گری و وهّابی‏گری مطابق با آثار ابن‏تیمیه، محمدبن عبدالوهّاب و مبارزه با هرگونه نوآوری و مخالفت با افكار پیشوایان سلفی می‏باشد كه برای نمونه می‏توان به انتشار كتابی با عنوان حوارٌ هادیٌ مع محمد الغزالی، وقفات مع كتاب السنّة النبویة چاپ دارالوطن، الریاض تألیف سلمان بن فهد العودة اشاره كرد كه در مخالفت با افكار نویسنده پرآوازه معاصر مصری (الشیخ محمد الغزّالی) نوشته شده، نویسنده‏ای كه به بحث‏های عقلی و علمی پرداخته و طرف‏دار نوآوری فرهنگی در جهان امروز، دفاع از انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی قدس‏سره و مخالف وهّابیان است.به هرحال، این‏ها بخشی از فعالیت‏ها و تلاش‏های وهّابیان سعودی می‏باشد. البته بحث‏های فقهی كه در بعضی مجلّات علمی مانند مجلة البحوث الفقهیة، از انتشارات مجمع الفقه الاسلامی وابسته به رابطة العالم الاسلامی چاپ و منتشر می‏شود قابل توجه و امیدوار كننده است.(16)د) مطبوعات و رادیو و تلویزیون و خبرگزاری‏ها:1. مطبوعات: در كشور عربستان، تمامی مطبوعات در داخل و خارج كشور به زبان‏های عربی و انگلیسی با شمارگان بالا، زیر نظر دولت (وزارت تبلیغات) و با بودجه دولتی فعالیت می‏كنند. در واقع، رسانه‏ها بازگوكننده خط فكری و سیاسی حاكم بر كشور هستند كه دولت آن را ترسیم می‏كند.مهم‏ترین روزنامه‏ها و مجلات عربی و انگلیسی عبارتند از: الجزیرة، الریاض، المدینة المنوّرة، عُكاظ، الیوم، البلاد، الشرق الاوسط، الحیات، المجلة، المستقبل، الندوة، الدعوة، المجتمع، المسلمون، اخبار العالم الاسلامی، الیمامة و...Saudi Business, Arabian sun, News from Saudi Avabia, Saudi Economic Surrey , Saudi Arabia Business Week. Arab News.2. خبرگزاری (داخلی و خارجی): خبرگزاری داخلی در سال 1970 م تأسیس شده است و با عنوان عربی «وكالة الأنباء السعودیة» و عنوان لاتین «S.P.A» فعالیت می‏كند.ـ خبرگزاری اسلامی «I.P.A»؛ـ خبرگزاری خارجی رویتر و آسوشیتدپرس.3. رادیو و تلویزیون: رادیو و تلویزیون عربستان در سال 1967 م راه اندازی شده و زیرنظر دولت، به ویژه وزارت اطلاعات، قرار دارد و به زبان‏های عربی، انگلیسی، فارسی، فرانسوی، تركی، اردو در جهت سیاست‏های فرهنگی، سیاسی كشور برنامه‏های درون مرزی و برون‏مرزی تهیه و پخش می‏كنند.فعالیت فرهنگی، رادیویی و تلویزیونی برای مردم آزاد نیست و تمام مردم طی فرمانی از اظهار نظر مطبوعاتی و رسانه‏ای ممنوع شده‏اند، ورود نشریات خارجی به دلیل انتقاد از برنامه‏های حكومتی سعودی به داخل كشور ممنوع می‏باشند و اعضای حاكم بر كشور كه تماما از خاندان سعودی و وابستگان آنان می‏باشند، شدیدا بر برنامه‏های رسانه‏های نظارت دارند.2. تبلیغ وهّابی‏گری در خارج از عربستانتبلیغ وهّابیت در كشورهای اسلامی مسأله‏ای جدّی است. غیر از انحرافات اساسی این فرقه، كه از آراء و پندارهای پیشوایان سلفی‏گری (ابن‏تیمیه و محمدبن عبدالوهّاب) نشأت گرفته است، از سوی دیگر، به عنوان ابزاری در دست استعمارگران و سیاست‏های شیطانی امریكا و انگلستان قرار دارد و یكی از عوامل اصلی ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان محسوب می‏شود.تفرقه و تشتّت در دنیای اسلام، خواست استكبار جهانی به سركردگی امریكا می‏باشد و در اثر همین اختلاف و تشدید آن، دشمنان اسلام و مسلمانان بیش‏ترین بهره‏برداری را از ذخایر مادی و معنوی كشورهای اسلامی و از سلطه و نفوذ بر مناطق مسلمان‏نشین كرده‏اند.دشمنی و خصومت وهّابیان با تشیّع دوازده امامی و انقلاب اسلامی، كه به رهبری امام خمینی قدس‏سره در سال 1357 ه./ 1978م به پیروزی رسید، قابل كتمان نیست.(17)پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون، از سوی دستگاه‏های تبلیغاتی و انتشاراتی و مراكز علمی و تبلیغی وهابیّت صدها و هزاران جلد كتاب و نشریه در تبلیغ وهّابیت و دشمنی با تشیع و اهل بیت علیهم‏السلام چاپ و در كشورهای ایران (مناطق سنّی نشین شرق و غرب) پاكستان، عراق، سوریه، لبنان، هند، اردن و افغانستان، مصر، لیبی الجزایر، مغرب، تركیه، كشورهای آسیای میانه، تاجیكستان و كشورهای قاره اروپا و امریكا توزیع و تبلیغ شده و می‏شود.تربیت مبلّغان مذهبیِ داخلی و خارجی در دانشگاه‏های عربستان جایگاه ویژه‏ای دارد؛ مبلّغانی كه پس از طی دوره‏های لازم، آیین و مرام وهّابیت را فراگرفته و برای معرفی وهّابی‏گری و مبارزه با افكار تشیّع و ایران اسلامی، به سراسر دنیا اعزام می‏شوند. فعالیت‏های تبلیغی وهّابیان در مناطق شیعه‏نشین منطقه شرقی عربستان مانند قطیف، احساء، دمام و ظهران نیز كم نیست. در این مناطق، تمام مسؤولان اداری ـ سیاسی و فرهنگی از طرف‏داران حكومت سعودی انتخاب می‏شوند و حتی معلمانِ مدارس و امامانِ مساجد نیز باید گرایش به آیین وهّابیت داشته باشند.شیعیان حق تبلیغ فرهنگ و آداب و رسوم شیعی در عبادات دینی و آموزش آن را ندارند و در صورت مشاهده به سخت‏ترین نوع با آن‏ها برخورد می‏شود.(18)اكنون بعضی از كشورهایی كه وهّابیان به تبلیغ آیین وهّابی‏گری در آن‏ها موفق بوده‏اند، ذكر می‏شوند:1ـ پاكستانكشور اسلامی پاكستان با چهار ایالت پنجاب، سرحد، سند و بلوچستان در همسایگی شرقی ایران با فرهنگ سنّتی ـ اسلامی و حاكمیتی حزبی، همواره مورد طمع و تجاوز استعمارگران خارجی بوده است.مهم‏ترین احزاب این كشور حزب «مردم»، «جماعت اسلامی»، «استقلال» و «نهضت اجرای فقه جعفری» می‏باشند و این كشور به دو دلیل (فقر فرهنگی و نفوذ روحانیان متعصّب و مخالف شیعه) یكی از عمده‏ترین مراكز تبلیغ وهّابیت در بین كشورهای اسلامی است. گروه‏های پاكستانی وهّابی مذهب گاه به صورت حزب سیاسی، با نفوذ در دولت و گاه به صورت گروه‏های فرقه‏گرای تروریستی و گاه به صورت فعالیت‏های فرهنگی عمل می‏كنند.بخش زیادی از روحانیان طرفدار آیین وهّابیت در پاكستان، دروس دینی خود را در كشور عربستان گذرانده و یا با حمایت مالی و سیاسی و فرهنگی سعودیان به مسؤولیت‏ها و مناصب مهم دست پیدا كرده‏اند.(19)سفارت و نمایندگی‏های عربستان سعودی در پاكستان همواره از فعالیت‏های گروه‏های فرقه‏گرا و مخالف شیعیان، حمایت می‏كند و تعداد زیادی از جوانان این كشور را برای تحصیل در دانشگاه‏ها و مراكز علمی عربستان، جذب می‏كند و از تأسیس گروه‏های تروریستی و حمایت مالی و سیاسی آنان غافل نیست، كه نمونه‏هایی آورده می‏شود:الف. گروه سپاه صحابه: «سپاه صحابه» نمونه كامل یك حزب تفرقه‏گرا و مورد حمایت عربستان در پاكستان می‏باشد. این حزب در سال 1984 م، توسط فردی به نام حق‏نواز جهنگوی در شهر جهنگ (ایالت پنجاب) در زمان حكومت ژنرال ضیاءالحق تأسیس و با سرعتی بی‏سابقه در سراسر كشور گسترش یافت.مراكز فعالیت «سپاه صحابه» (شهرهای سیالكوت، فیصل‏آباد، جهنگ و مانند آن) مناطقی هستند كه قبلاً محل فعالیت فئودال‏های شیعه مذهب بوده و تأسیس «سپاه صحابه» یكی از ابزارهای فئودال‏های سنّی مذهب در مبارزه با شیعیان می‏باشد.(20)از سوی دیگر عربستان سعودی كه پشتیبان سرسخت ضیاءالحق بود، از «سپاه صحابه» و فعالیت‏های آنان حمایت مالی و سیاسی می‏كرد. یكی از شعارها و اهداف تأسیس «سپاه صحابه» دفاع از احترام به صحابه (گرایش وهّابیان) و مبارزه با افكار شیعیان (به بهانه مخالفت با صحابه) و انقلاب اسلامی ایران است. تبلیغات گسترده و گم‏راه‏كننده آن‏ها و كارهایی مانند آدم‏ربایی، سرقت مسلّحانه، ترور، كشتار جمعی (بمب‏گذاری) و اعمال وحشیانه دیگر، باعث ایجاد وحشت و دلهره در بین شیعیان شده است.(21)لازم به ذكر است كه «سپاه صحابه» گروهك‏های وابسته دیگری را كه در جهت اهداف آن‏ها تلاش می‏كنند مانند گروه «سوار اعظم» به رهبری مولانا اسفندیار و سلیم‏الله خانی و گروه «حركة‏الانصار» و «تنظیم‏الدعوة» تأسیس نموده است.ب. دكتر احسان الهی ظهیر: نام‏برده، كه متولد پاكستان بود و تحصیلات خود را در عربستان و با حمایت‏های مالی وهّابیان سعودی طی كرد، یكی از مهره‏های تفرقه‏انگیز و مبلّغان فرقه وهّابی و عامل قتل عام تعداد زیادی از شیعیان در مراسم عزاداری در پاكستان و كشورهای دیگر است. نمونه‏هایی از آثار و تألیفات او در تبلیغ آراء و سیاست‏های وهّابیان و مبارزه با عقاید تشیّع عبارتند از:- الشیعة واهل البیت؛ الشیعة والتشیّع؛ الشیعة والقرآن؛ الشیعة والسنّة.ج. تأسیس مراكز فرهنگی، آموزشی و خیریه در ایالت بلوچستان پاكستان: رژیم آل سعود وهّابی از شهریور ماه 1368 به بهانه كمك‏های آموزشی و انسان‏دوستانه به مهاجران افغانی در ایالت بلوچستان، مراكز متعددی را به نام‏های «مؤسسه الدعوة الاسلامیة»، «ادارة الاسراء»، «مؤسسه مكة المكّرمة الخیریة» و «مؤسسة مسلم» تأسیس و از طریق كمك‏های مالی، فرهنگ ضد شیعی وهّابیت و سیاست‏های ضد ایرانی را نیز از طریق توزیع كتاب، جلسات سخن‏رانی، فیلم و نوار و عكس به آوارگان و مهاجران سنّی مذهب مقیم در این ایالت منتقل می‏كند.طبق گزارش‏های به دست آمده، مهم‏ترین فعالیت‏های این مراكز عبارتد از: پرداخت حق التدریس به كسانی كه به كودكان افغانی قرآن تعلیم می‏دهند، تغذیه فرهنگی (كتاب و جزوه و تصویر) پرداخت مستمری به گردانندگان اردوگاه‏های آوارگان افغانی و روحانیان وابسته به افكار وهّابیان، چاپ و نشر و توزیع كتاب (كتاب‏های اهل سنّت و كتاب‏های ضد تشیّع) برای مهاجران و آوارگان افغانی به زبانهای فارسی ـ اردو ـ پشتو و... .2. افغانستانگروه «طالبان»(22) از قوم پشتون (بزرگ‏ترین قوم افغانستان) هستند، كه به دست ارتش (23)I.S.I، «سپاه صحابه»، «جمعیت العلما»ی پاكستان و مدارس دیوبند، (محل آموزش اندیشه‏ها و پنداری‏های وهّابیان) شكل گرفت.هرچند طالبان، مدعیِ استقرار شریعت غرّای محمدی صلی‏الله‏علیه‏و‏آله هستند و خود را حنفی مذهب و صوفی مشرب قلمداد می‏كنند، ولی اعمالشان نشان‏دهنده احیای سنّت‏های قومی و قبیله‏ای 250 سال گذشته پشتون‏ها می‏باشد. این باورها و سنّتها شباهت زیادی با عملكرد وهّابیان دارد، به طوری كه شواهد موجود نشان از حمایت كامل سیاسی، فكری و اقتصادی عربستان از آن‏ها دارد.(24)نام این گروه در دوازدهم اكتبر 1994 م برای اولین بار روی تلكس خبرگزاری‏ها در جهان مطرح شد، آن‏ها با یك دسته دویست نفره به طور سریع، در سایه حمایت مالی و نظامی دولت پاكستان، امریكا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، توانستند مناطق وسیعی را از دست دولت اسلامی افغانستان خارج كنند و به تصرّف خود درآورند.(25)نقش عربستان سعودی در ظهور و رشد طالبان: عربستان از زمان‏های گذشته، به ویژه در زمان اشغال كشور افغانستان، توسط شوروی (سابق) به چند دلیل عمده به مسائل این كشور توجه داشت:1ـ ممكن است در صورت ادامه اشغال، شوروی بتواند برای رسیدن به منافع نفتی خلیج فارس، اقداماتی صورت دهد.2ـ ادامه اشغال و گسترش نظام كمونیستی، اعتقادات مسلمانان جهان و افغانستان را در معرض خطر قرار می‏دهد.3ـ ادامه اشغال افغانستان و حمایت ایران از گروه‏های جهادی شیعه، با ایفای نقش اُمّ‏القرایی عربستان سازگار نیست.4ـ رقابت با نفوذ رو به گسترش جمهوری اسلامی ایران در كشورهای آسیای میانه، به ویژه پس از فروپاشی شوروی و نظام كمونیستی.با توجه به دلایل مزبور، عربستان به طور جدّی و به صورت‏های گوناگون در مسائل افغانستان دخالت نمود:الف. مبلغ دو میلیارد دلار در سال‏های 1992 تا 1994 م، به پشتون‏ها (گلبدین حكمتیار) كمك مالی كرد.(26)ب. در حمایت از گروه‏های جهادی مخالف ایران، مبلغ 150 میلیون دلار به دولت ربّانی ـ مسعود(27) كمك كرد.ج. دولت عربستان در كنار پاكستان، به حمایت مالی و نظامی از جنبش «طالبان» پرداخت. در یك رقم، برای خرید تسلیحات نظامی «طالبان» از اوكراین، بخش عمده مبلغ هفتاد میلیون دلاری را پرداخت نمود.(28)دكتر حمید احمدی می‏نویسد: «عربستان در پشتیبانی از طالبان، دو انگیزه اساسی داشته است: نخست آن‏كه عربستان خود را اُمّ القرای جهان اسلام می‏داند و كمك به مسلمانان را نوعی وظیفه دینی و الهی برای خود در نظر می‏گیرد. انگیزه دوم، رقابت با نفوذ رو به رشد ایران در افغانستان و آسیای مركزی و منزوی ساختن جمهوری اسلامی ایران، كه خود را اُمّ‏القری جهان اسلام می‏داند، بوده است.»(29)انورالحق احدی می‏گوید: «با وجود این‏كه عربستان هیچ منافعی در آسیای مركزی ندارد، امریكا و پاكستان را متحدین استراتژیك و ایران را رقیب منطقه‏ای خود می‏پندارد.»(30)دولت عربستان در تاریخ 26/ 5/ 1997 م به شكل صریح، با به رسمیت شناختن حكومت خودخوانده گروه «طالبان»، سفارت ریاض در افغانستان را تحویل آن‏ها داد.3. كشورهای دیگر:كشور بزرگ هندوستان (دومین كشور جهان از نظر جمعیت) كه دارای نژادهای جمعیتی و گرایش‏ها و مذاهب گوناگون می‏باشد(31)، یكی از مناطقی است كه به ویژه پس از استقلال پاكستان و رسمیت یافتن مذهب و زبان هندو، از فعالیت‏های تبلیغاتی وهّابیت در امان نمانده است.در سایه كمك‏ها و حمایت‏های مالی و تبلیغاتی وهّابیان سعودی، به دلیل فقر شدید مسلمانان، گرایش به آیین وهّابیت در بین مردم مسلمان هند زیاد دیده می‏شود. در ایران اسلامی و بین مردم سنّی مذهب ساكن در مناطق مرزی(32) از تبلیغات سعودیان وهّابی در امان نمانده و این مسأله پس از پیروزی انقلاب اسلامی تشدید شده است. در مدارس علمیه اهل سنّت، دیده شده است كه كتاب‏های ابن‏تیمیه و محمدبن عبدالوهّاب به صورت آشكار برای طلاب تدریس و دیگر كتاب‏های وهّابیان به صورت اهدایی بین طلاب و روحانیان منطقه توزیع می‏شود.جزایر قشم و كیش به دلیل نزدیك بودن به كشورهای خلیج و شنیدن و دیدن صدا و تصویر رادیوها و تلویزیون‏های منطقه، كه آیین وهّابیت را تبلیغ و از نظام شیعی حاكم بر ایرانِ اسلامی انتقاد و بدگویی می‏كنند، نیز در معرض آسیب و حتی خطر گرایش قرار دارند.مسلمانان شوروی سابق (قریب 70 میلیون نفر) و كشورهای تازه استقلال یافته آسیای میانه مانند تركمنستان، تاجیكستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبكستان، آذربایجان، ارمنستان و چچن همچون زمان‏های گذشته، مورد طمعِ سیاست‏های تبلیغاتی وهّابیان بوده و هستند. سالانه میلیون‏ها جلد قرآن با چاپ نفیس، اهدایی پادشاهان سعودی در بین مردم به صورت رایگان توزیع می‏گردد.(33)تأسیس مسجد، مراكز مذهبی، كمك‏های مالی برای مسلمانان و ارسال و اهدای كتاب‏ها و نشریات و مبلّغان مذهبی و قاریان قرآن برای اقامه جماعت و سخن‏رانی و قرائت قرآن از دیگر برنامه‏های وهّابیان سعودی برای مسلمانان شوروی (سابق) می‏باشد كه به طور مرتّب، به ویژه پس از فروپاشی شوروی (سابق) و ایجاد كشورهای مستقل مسلمان و فراهم شدن زمینه تبلیغات اسلامی در كشورها و امكان سفر به عربستان برای مراسم حج صورت می‏گیرد.كشور آلبانی با قریب سه میلیون مسلمانِ حنفی مذهب، علی‏رغم همه فشارهای قرون وسطایی دوران سلطه كمونیست‏ها، پس از فروپاشی شوروی (سابق) آمادگی زیادی برای پذیرفتن تبلیغات اسلامی را دارد كه دستگاه‏های سعودی با اهدای قرآن، كتب و نشریات، تأسیس و تكمیل مساجد و دعوت مسلمانان برای بازدید از اماكن مقدّسه مكّه و مدینه در ایام حج و غیر آن و پذیرش دانشجو از فرصت پدید آمده استفاده می‏كنند.جزایر مالدیو، سری‏لانكا در اقیانوس هند، كشورهای كنیا، اتیوپی، اوگاندا، غنا، نیجریه، مالی، سنگال، لیبی، استرالیا، كانادا،امریكا، آرژانتین، فیلیپین، سنگاپور، اندونزی، مالزی، چین و ژاپن از دیگر مناطقی هستند كه رژیم آل سعود با شیوه‏های گوناگون در این كشورها به تبلیغ اسلام وهّابی (اسلام سلفی) می‏پردازد.پی‏نوشت‏ها1ـ البته وهّابیان سعودی از چاپ قرآن كریم با زیباترین خط و كاغذ و اهدای آن به حاجیان و زوّار مكّه و مدینه در ایام حج و در طول سال نیز غافل نیستند.2ـ روزنامه بورس تاریخ 29 مرداد 1365 به نقل از: سید داوود آقایی، سیاست و حكومت در عربستان سعودی، ص 153ـ حافظ وهبة، جزیرة العرب فی القرن العشرین، ص 307 / شوقی ضیف، تاریخ الأدب العربی، ص 183؛ اتحاد ابن سعود و ابن عبدالوهّاب به تصویر مسترهمفر ساخته و پرداخته پیشنهادی یا دستوری استعمار بریتانیای كبیر بوده است، گرچه انتساب یادداشت‏ها، چندان دقیق نباشد، اما بنابر قراین تاریخی و سیاسی تصویری بجا و متین است.4ـ جزیرة العرب فی القرن العشرین، ص 310 / سید محسن‏امین عاملی، كشف الارتیاب فی اتباع محمدبن عبدالوهاب، ص 105ـ لازم به ذكر است كه وهابیان و آل سعود در دوره‏های اخیر، نه تنها با اختراعات و اكتشافات بشری مخالفت نكردند، بلكه بیش‏ترین سعی و تلاش خود را در راه استفاده و به كارگیری از آن‏ها در سایه ثروت انبوه نفت به كار برده‏اند.6ـ مؤلف كتاب تاریخ الجزیره العربیة فی عصر الشیخ محمدبن عبدالوهّاب، ص 341 می‏گوید: «از شیخ 6 فرزند پسر به نام‏های: ابراهیم، عبدالعزیز، عبدالله، حسن، حسین و علی و 6 دختر به نام‏های سلمی، صفیه، فاطمه، سعدی، عایده و حبیبه باقی ماند.»7ـ فهد بن محمد الدرعان، النشر فی الجامعات السعودیة، دراسة تحلیلیة نقدیه، الریاض مطبوعات مكتبة فهد الوطنیة، 1423 ه.؛ نویسنده در این كتاب آمار انتشارات این دانشگاه را بالغ بر 103 كتاب و 11 نشریه نوشته است.8ـ آمار انتشارات این دانشگاه بر 147 كتاب و 19 نشریه فصلی بالغ شده است. (النشر فی الجامعات السعودیة) ص 4609ـ همان،این‏كتاب‏آمار انتشارات را بالغ بر 288 كتاب و 31 نشریه نوشته است.10ـ همان، ص 46611ـ محل اصلی این مجمع در شهر جدّه عربستان بوده و با اهداف وحدت نظری و عملی اسلامی و حل مشكلات عقیدتی، اجتماعی فقهی در چارچوب شریعت اسلامی تشكیل شده است.از ایران نیز همه ساله هیأتی از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مجمع شركت می‏كنند.12ـ حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، شناخت عربستان، ص 128.13 الی 16ـ شناخت عربستان، ص 130 / ص 147 / ص 16517ـ قابل ذكر است كه پس از شكست انقلاب مشروطیت و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در سایه تبلیغ وهّابی‏گری، افرادی مانند سید احمد كسروی، شریعت سنگلجی و حكمی‏زاده گرایشاتی به آراء و پندارهای وهّابیان پیدا كرده بودند و كتاب‏هایی در مخالفت با عقاید شیعه نوشتند؛ چنان‏كه مقدّمه كتاب و بخش مهمی از كتاب كشف اسرار حضرت امام خمینی قدس‏سره در پاسخ به شبهات و ایرادات وهّابیان و طرف‏داران آن‏ها و آثاری مانند شیعه‏گری، كسروی و اسرار هزار ساله حكمی‏زاده می‏باشد.18ـ عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی، نگاهی به ماهیت و عملكرد فرقه ضالّه وهّابیت، ص 48.19ـ عربستان سعودی با دقت و توجه برای تأثیر گذاری بر فرهنگ و مردم پاكستان، این فعالیت‏های مالی و نظامی را انجام داده و می‏دهد. قراردادی نظامی بین دولت عربستان و پاكستان مبنی بر آموزش سیاسی و نظامی و فرهنگی یك صدهزار نیروی نظامی ارتش پاكستان در داخل عربستان امضا شده است و شواهد تاریخی نشان می‏دهد، بیش‏تر كودتاهای نظامی پاكستان با حمایت ارتش امریكا و عربستان صورت می‏گیرد؛ مانند كودتای ژنرال ضیاءالحق در سال 1979 م بر ضد ذوالفقار علی بوتو كه در سایه حمایت آل‏سعود، ذوالفقار علی بوتو اعدام شد و دولت ضیاء الحق، از كمك بلاعوض 578 میلیون دلاری برخوردار گردید. (جزوه نیروی انتظامی، ص 52)20ـ حافظ تقی‏الدین، احزاب و نهضتهای سیاسی پاكستان، ص 503 به نقل از: مرتضی زیدی، علل تفرقه‏گرایی در پاكستان (پایان‏نامه) ص 110.21ـ «تلاش گروه‏های تروریستی وهّابی علیه ایران» روزنامه جمهوری اسلامی، مورخه 5 / 10/ 1369، ش 3355، مرتضی زیدی، به نقل از: علل تفرقه‏گرایی در پاكستان.22ـ نام طلبه‏های فارغ‏التحصیل از جمعیة العلمای پاكستان و مورد حمایت گروه «سپاه صحابه».23ـ علامت اختصاری سازمان اطلاعات، امنیت ارتش پاكستان.24و25ـ مركز مطالعات فرهنگی بین‏المللی، جریان پر شتاب طالبان، ص 48 / ص 91.26ـ همان، ص 117 به نقل از: انوارالحق احدی (كارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه) در مصاحبه با مجله میدل ایست، ژوئن 1994 م.27ـ بایدتوجه‏داشت كه‏شاه‏مسعود،درآن تاریخ، سیاستِ مخالف ایران داشت.28ـ همان، ص 118.29ـ حمید احمدی، «طالبان؛ علل و عوامل رشد»، اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، ش 131 ـ 132، ص 32 به نقل از: حركت پرشتاب طالبان، ص 11830ـ انورالحق احدی، عربستان سعودی ایران و جنگ در افغانستان، ص 173 به نقل از: حركت پرشتاب طالبان، ص 118.31ـ یكی از استادان محترم (جناب آقای دكتر رضا شعبانی) در كلاس درس شبه قاره هند نقل می‏كرد: هم‏اكنون آمار فرق و مذاهب در كشور هندوستان به بیش از یك میلیون رسیده است.32ـ قریب 12% از مردم ایران كه بیش‏تر در نواحی مرزی در شمال، جنوب، شرق و غرب زندگی می‏كنند، سنّی مذهب هستند.33ـ هفته‏نامه المسلمون كه در جدّه منتشر می‏شود، نوشت: خطوط هوایی شوروی (سابق) به زودی 28 پرواز بین جدّه و مسكو برای حمل یك میلیون جلد قرآن كه توسط شاه فهد به مسلمانان شوروی اهدا شده است، انجام خواهد داد. (جزوه نیروی انتظامی)





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 605]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن