تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802706923




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آرامش دل با یاد خدا


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 آرامش دل با یاد خدا
آرامش دل با یاد خدا نويسنده:محمد رضا داودیمنبع: مجله دیدار آشنا یكی از بزرگ‏ترین مشكلات بشر امروزی، اضطراب و فشارهای روانی است، كه پیامدهای منفی فروانی هم به دنبال داشته است . انسان در راه رسیدن به آرامش كوشش‏های فراوانی را به كار برده است، اما چون راه صحیح آن را نیافته است، تلاشش بی‏ثمر مانده است . پیشرفت علم و تكنولوژی نیز با همه‏ی غوغایش، بیش از پیش او را در گرداب ناآرامی و اضطراب و تردید غوطه‏ور ساخته است . اضطراب و دلهره از راه‏های گوناگونی ممكن است‏به وجود آید: الف - ترسیم آینده‏های تاریك; افرادی كه برای خود آینده‏های تاریك ومبهم تصور می‏كنند، هر آن ممكن است دچار بیماری و درماندگی و ... شوند و از این نگرانی و ترس، بسیار رنج می‏برند . ب - ضعف و ناتوانی; گاه انسان در برابر مشكلات فراوان زندگی به این فكر فرو می‏رود كه ممكن است از عهده‏ی حل آن‏ها برنیایم، همین تصور او را مضطرب میسازد . ج - احساس پوچی در زندگی; د - دنیا پرستی و ترس از مرگ . امروز، نه تنها جوامع غیر دینی و سكولار، كه جوامع دینی نیز به دلیل غفلت از گنجینه‏ی غنی و گران‏بهایی كه از ایمان در اختیار دارند، از فشارهای روانی و دلهره‏های بی‏مورد در رنجند . خدایی كه انسان را آفرید و برای هدایت و راهنمایی او كتابهای آسمانی و پیامبران را فرستاد، بی‏شك عوامل آرامش و آسایش او را از زبان پیامبران خود بیان كرده است . انسان هنگامی كه كارهای خود را با تفكر و تعقل انجام دهد و به این بیندیشد كه كارهایش برای سعادت اخروی سودمند است، این كار فكری با آرامش خاطر وبدون هیچ‏گونه تزلزل و اضطرابی صورت می‏گیرد; اما اگر تنها زندگی مادی را ببیند و از هوی و هوس پیروی كند، وهم و خیال به سراغ او آمده و او را از راه راست منحرف می‏سازد و اورا در تصمیم خود مضطرب و در اقدام به كارهای مهم سست میگرداند . آرامش دل و اطمینان خاطر مقدمه‏ای است‏برای نشاط . كسی دارای روحیه شادابی است كه از فشار روانی و دلهره در در امان باشد . خداوند در آیه‏ی بیست و هشت‏سوره‏ی رعد مهم‏ترین عامل آرامش را یاد خود میداند: الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذكر الله الا بذكر الله تطمئن القلوب (رعد/28) كسانی كه ایمان آورده‏اند و دل‏هایشان به یاد خدا آرام می‏گیرد، آگاه باش كه (تنها) با یاد خدا دل‏ها آرامش می‏یابد . مقصود از این‏كه یاد حق آرامش دهنده‏ی قلب‏هاست، تنها ذكر زبانی نیست . هر چند ذكر لفظی (یك واژه را چند بار تكرار كردن) در انسان تاثیر دارد و موجب تلقین مفهوم آن واژه به دل می‏شود، بلكه علاوه بر ذكر زبانی، ذكر قلبی نیز نیاز است تا با تمام وجود متوجه عظمت‏خداوند شده، حضور خدا را در همه جا و تمام حالات درك كند، تا اگر صحنه‏ی گناهی برایش پیش آمد، بتواند یوسف‏وار از آن چشم پوشی كند . چرا كه حضرت علی ( علیه السلام) می‏فرماید: ذكر بر دو نوع است، یاد خداوند در هنگام مصیبت و از آن بالاتر، یاد خداوند است در هنگامی كه حرامی پیش بیاید و از آن چشم بپوشی . (1) هیچ كنجی بی‏دد و بی‏دام نیستجز به خلوتگاه حق آرام نیستگر گریزی بر امید راحتی زان طرف هم پیشت آید آفتی (مولوی)نام خدا بر لب، همانند آبیاری شاخه‏ی درخت است كه تنها گرد گیری از آن می‏كند، ولی یاد خدا در دل مثل آبیاری ریشه‏ی درخت است كه مایه‏ی بالندگی و ثمر بخشی آن خواهد بود . اثر چنین یادی این است كه انسان را با شور و نشاط به تولید، كار، اشتغال و تامین نیازهای جامعه وامی‏دارد تا از هر گونه تنبلی و تن‏پروری بپرهیزد و نیز هیچ كار سود آوری او را از یاد خدا غافل نسازد تا از كار حلال دست‏بردارد و یا به كار حرام روی آورد . چنان‏چه خداوند می‏فرماید: «مردانی كه نه تجارت و نه داد و ستدی آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و دادن زكات به خود مشغول نمی‏دارد و از روزی كه دل‏ها و دیده‏ها در آن زیرورو می‏شود، می‏هراسند .» (نور/37) این مردان الهی در اثر یاد خدا، نه تنها از عبادت‏های بدنی امتناعی ندارند، بلكه از زكات و انفاق به مستمندان نیز غافل نیستند . یكی از مصادیق یاد خداوند، یاد پیامبر اكرم و امامان معصوم - صلوات الله علیهم - است; زیرا امام صادق ( علیه السلام) در مورد آیه‏ی «الابذكرالله ...» می‏فرمایند: «به محمد علیه و آله السلام تطمئن القلوب و هو ذكر الله‏» (منظور از آیه این است كه با یاد پیامبر دل‏ها آرام می‏گیرد كه او یاد خداست) (2) رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) - فرمودند: «مراد از» «الذین آمنوا» شیعیان است و مراد از «ذكر الله‏» امیرالمؤمنین و ائمه - صلوات الله علیهم - است . (3) كه یاد آن حضرات مایه‏ی آرامش است، این‏كه ما شیعیان در شادی آنان خوشحال و در غم آنان اندوهگین هستیم، گذشته از آرامش به نشاط می‏رسیم، كه بارها آن را آزموده‏ایم . پیامبران و امامان معصوم ( علیهم السلام) بالاترین مرحله‏ی آرامش را دارا بودند . به یك نمونه در این زمینه نگاه می‏كنیم: امام سجاد ( علیه السلام) می‏فرمایند: «هنگامی كه كار جنگ در نبرد كربلا سخت‏شد، پدرم حسین بن علی ( علیه السلام) در آرامش كامل بود و هر لحظه رنگ چهره‏ی او روشن‏تر و بشاش‏تر می‏گشت، برخی بر خلاف پدرم رنگشان زرد شده و ترس بر اندامشان افتاده بود و دل‏هاشان می‏لرزید، حسین بن علی ( علیه السلام) به آنان فرمود: ای بزرگ‏زادگان صبر كنید، مرگ جز پلی بیش نیست كه شما را از این سختی‏ها به بهشت وسیع عبور می‏دهد ... .» (4) چگونگی آرامش دل با یاد خدا: ذكر حضرت حق دل را صیقل داده، انسان خاكی و ملكی را به ملكوت متصل می‏سازد . او با كمال مطلق ارتباط پیدا می‏كند و این ارتباط آرامشی بسیار لذت‏بخش به او عنایت می‏كند . در پرتو چنین ارتباطی احساس می‏كند به غیر خدا پناه بردن جز فرومایگی چیزی بر او نمی‏افزاید . دریچه‏ی دل چون با یاد پروردگار باز شد، انسان احساس می‏كند خدا هم او را یاد كرده است، كه خود می‏فرماید: «فاذكرونی اذكركم واشكروا لی ولا تكفرون‏» (بقره/152) مرا یاد كنید، تا شما را یاد كنم، و شكر مرا به‏جا آورید و كفران نعمت‏های من نكنید . شما از طریق بندگی خداوند و با تمام وجود و دل وجان به یاد او باشید، تا خداوند هم به یاد شما باشد و نعمت‏هایش را بر شما افزون كند . امام صادق ( علیه السلام) می‏فرمایند: «بدانید هر كس از مؤمنان خدا را یاد كند، خداوند او را به‏خوبی یاد می‏كند، پس در طاعت‏خداوند بكوشید .» (5) توجه به خدا در ایجاد آرامش قلبی بدین جهت است كه: 1 - خداوند، هدف نهایی فطرت انسان است و انسان ناخودآگاه در طلب این مطلوب نهایی در حركت است و تا به او نرسد، آرام نمی‏گیرد . 2 - كسی كه توجه به خدا ندارد در واقع به غیر او كه همان دنیا و مظاهر آن باشد، دل بسته است . این فرد هر مقدار از نعمت‏ها و بهره‏های دنیا برخوردار گردد در هراس و دلهره‏ی بیش‏تری قرار میگیرد; زیرا دایم در حسرت امری است كه نصیب او نشده و در اضطراب است كه آنچه دارد از دست ندهد . بنابراین گرفتار رنج و اندوه دایمی میشود و با كوچك‏ترین سختی و مصیبتی تعادل روحی خود را از دست داده، زندگی سخت و محنت‏باری را خواهد داشت . ترسیم قرآن از این بحران روحی چنین است: «ومن اعرض عن ذكری فان له معیشة ضنكا ونحشره یوم القیامة اعمی‏» (طه/124) و هر كس از یاد من روی (و دل) بگرداند، در حقیقت زندگی تنگ (و سختی) خواهد داشت و روز رستاخیز او را نابینا محشور می‏كنیم . روی گردانی از یاد خدا دو ثمره‏ی بسیار تلخ دارد: 1) داشتن زندگی ناگوار و تنگ 2) دوست‏شدن با شیطان همان‏گونه كه قرآن می‏گوید: «ومن یعش عن ذكر الرحمن نقیض له شیطانا فهو له قرین‏» (زخرف/36) و هر كس از یاد (خدای) رحمان دل بگرداند، بر او شیطانی می‏گماریم تا برای وی دم‏سازی باشد . اگر انسان غرق در لذات دنیا شود به صورتی كه او را از یاد خدای مهربان - كه رحمت وسیعش همه‏ی موجودات را شامل می‏شود - باز دارد، خداوند شیطانی را بر او مسلط می‏سازد تا همواره با او هم‏نشین باشد، رشته‏هایی در گردن او افكنده، هر جا كه خاطرخواهش باشد، او را ببرد . یاد خدا و بقای نشاط خداوند در این زمینه می‏فرماید: «یا ایها الذین آمنوا اذا لقیتم فئة فاثبتوا واذكروا الله كثیرا لعلكم تفلحون‏» (انفال/45) ای گروه مؤمنان هنگامی كه دست‏هایی از دشمنان را در میدان نبرد در برابر خود دیدید، ثابت قدم باشید و خدا را فراوان یاد كنید، باشد كه رستگار و پیروز شوید . هنگامی كه سرباز مجاهد، به یاد قدرت بی‏پایان و رحمت گسترده‏ی الهی باشد، احساس می‏كند در میدان مبارزه تنها نیست . این امر می‏تواند در تمام صحنه‏های زندگی او در برابر ناملایمات مقاوم سازد . خداوند برای دلداری رسول اكرم ( صلی الله علیه و آله) در برابر سختی‏ها، خطاب به او میفرماید: «ولقد نعلم انك یضیق صدرك بما یقولون فسبح بحمد ربك وكن من الساجدین‏» (حجر/97 و 98) ما می‏دانیم كه سخنان مشركان سینه‏ی تو را تنگ و ناراحت می‏سازد، روح لطیف و قلب حساس تو نمی‏تواند در برابر بدگویی‏های آنان ساكت‏بنشیند و سخنان كفر آمیز آنان را تحمل كند، به همین دلیل اندوهگین می‏شوی . برای برطرف شدن این ناراحتی به تسبیح پروردگارت بپرداز و در برابر ذات پاكش سجده به‏جای آور . ذكر خداوند اثرات بد گفتار آنان از بین برده، به تو نیرو و توان تحمل بیش‏تر می‏بخشد . هر چند خطاب آیه به پیامبر اكرم ( صلی الله علیه و آله) است، ولی در نهایت آن شامل همه‏ی افراد می‏شود . هر كس می‏خواهد در برابر سختی‏ها مقاوم باشد و همیشه به یاد خدا باشد و او را حاضر و ناظر بر كردار خویش بداند . قرآن آرامش اولیای الهی را چنین بیان می‏كند: «الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم ولا هم یحزنون الذین آمنوا وكانوا یتقون‏» (یونس/62 و 63) آگاه باشید كه بر دوستان خدا نه بیمی است و نه آنان اندوهگین می‏شوند; همانان كه ایمان آورده و پرهیزگاری ورزیده‏اند . ترس و اندوه، دو حالت روانی و برهم زننده‏ی آرامشند . نفی آن دو از سوی اولیای خدا، مساوی با حصول آرامش و برطرف شدن اضطراب دوستان راستین خدا آن‏قدر به خدا نزدیك شده‏اند كه میان آنان و خدا فاصله‏ای نیست، آنان از هر گونه وابستگی به جهان ماده آزادند، نه با از دست دادن امكانات مادی فریادشان بلند میشود، و نه ترس از آینده افكارشان را به خود مشغول می‏سازد . اولیای خدا، كسانی هستند كه حوادث ناگوار روزگار در دیدگاه آنان زشت و ناخوشایند جلوه نمی‏كند، هر چه از دست‏بدهند غمی به دل راه نداده و اندوه بر چهره‏شان نمی‏نشیند، اینان برخوردار از اطمینان و آرامش نفس هستند . آرامش اولیای خدا بشارتی از سوی خداوند به آنان است، كه از راه ایمان وتقواپیشگی به این مقام رسیده‏اند كه نه در دنیا و نه در آخرت از هیچ نترسند و بر هیچ امری نگران نباشند; جز مواردی كه خدا خواهد، و خداوند خواسته تا از پروردگار خویش و از دست رفتن كرامت الهی، ناراحت‏باشند كه این ترس و حزن، تسلیم در برابر خداست . (6) در آیات و روایات متعددی یاد خداوند را از جنبه‏هایی چون تشویق به آن، فواید دنیوی و اخروی آن، زمان ومكان آن و كیفیت ذكر، را تاكید كرده‏اند; كه بسیاری ازخطاهایی كه بشر انجام می‏دهد به سبب غفلت او از خداست; بی‏شك اگر انسان همواره به یاد خدا باشد و خود را در پیشگاه الهی حاضر ببیند، از كردارهای ناپسند خودداری می‏كند . پی‏نوشت‏ها:1 . مجلسی، محمد باقر; بحار الانوار;) چاپ ایران (ج‏71، ص‏93، ح‏48 . و نیز همان، ج‏77، ص‏51 ح‏3 2 . تفسیر العیاشی، ج‏2، ص‏227 3 . تفسیر كنز الدقایق، ج‏6، ص‏447 4 . صدوق; معانی الاخبار; ص‏288 5 . تفسیر كنز الدقایق، ج‏2، ص‏194 6 . ر . ك: المیزان، ج‏10، ص‏88 . تفسیر نمونه، ج‏8، ص‏332
#پزشکی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 373]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن