واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نفوذ هنر در قلب جنگ
در كنار رودخانه بيروت، فراتر از مركز شهر، مجموعهاي صنعتي از كارگاهها، انبارهاي كوچك، خردهفروشيها، بنگاههاي اتومبيل و ساختمانهايي وجود دارد كه زخم گلولههاي جنگ لبنان را تحمل كردهاند.در نگاه ديگر، اينجا مكاني است كه ميتواند براي گالريهاي هنري مناسب باشد و فضاي فرهنگي منحصربه فردي را در خود بپروراند. مركز هنر بيروت با مساحت 16 هزار فوتي، 2 طبقه از بنايي را اشغال كرده كه پيش از اين يك كارخانه بوده است. اين مركز كه ابتداي سالجاري ميلادي افتتاح شده است، خيلي زود تبديل به مقصد مردمپسند و مشهور بيروتيها، گردشگران و منتقدان هنري روزنامههاي اين شهر و سراسر لبنان شد. برنامهريزي براي ايجاد مركز هنري در بيروت در سال 2005 آغاز شد. هنرمندان تجسمي و گالريداران معتقد بودند شهر دچار كمبود موزه و فضاهاي فرهنگي مناسب كلانشهري با چنين وسعت و تاريخي است.علاوه بر اين، نياز ويژه به يك مركز هنر معاصر نيز كه بتوان نمايشگاههاي انفرادي و گروهي از آثار هنرمندان شناختهشده و همينطور نوظهور را در آن برپا كرد، به چشم ميآمد تا مكمل نمايشگاههاي دائمي موزههاي وابسته به دولت در بيروت باشد. 2 هنرمند پيشقدم در اين كار، همه شهر را براي يافتن فضاي باز مناسب يك گالري وسيع جستوجو كردند. در مرحله اول محوطه جذابي را پيدا كردند اما پول آن فراهم نشده بود و زماني كه سرمايه در دست آنها بود، براي پيدا كردن فضاي مناسب مشكل داشتند.مجموعهاي از نمونههايي كه آسيبهاي جنگ داخلي لبنان را به تصوير ميكشند. بسياري از اين آثار براي نخستين بار است كه به نمايش در ميآيند و به گفته برگزاركننده نمايشگاه، منعكسكننده اهداف اين مركز هنري براي ايفاي نقش فرهنگي مهمي در لبنان آرام امروزي هستند.سرانجام كارگاهي يافتند كه براي ساخت پروژههاي مسكوني و همچنين يك مدرسه متعلق به انجمن شهر مورد استفاده بود. اما همين كارگاه ساختماني، جنبش نويني را به خيابانهاي منطقه به ارمغان ميآورد. ساختمان مستقل سيماني مركز هنر بيروت، توسط يك معمار لبناني طراحي شده و بودجه آن را تركيبي از مؤسسات عمومي و خصوصي متنوعي فراهم كردهاند.در طراحي اين بنا، يك كتابفروشي كوچك، يك كافه، يك تالار كوچك براي سخنرانيها و فيلمها و يك «مديا تِك» از رايانهها در نظر گرفته شدهاست كه بازديدكنندگان در آنجا ميتوانند در پايگاه دادههاي مركز از نقاشيها، تصاوير و عكسها، قطعات موسيقي و زندگينامه هنرمندان، به جستوجو بپردازند.جالبتوجهترين بخش در اين نمايشگاه، يك اتاق كوچك بدون پنجره از فضاي اصلي گالري است. در اين اتاق 3تابوت بزرگ روي زمين قرار گرفته و با شمعهاي كوچك روشن و تعداد زيادي از كتابهايي درباره هنر و خلاقيت پرشدهاند.از ماه گذشته ميلادي اين مركز هنري ميزبان نمايشگاهي از آثار 20 هنرمند لبناني با عنوان «مسير صلح: نقاشيهاي دوران جنگ، 1991-1975» شده است؛ مجموعهاي از نمونههايي كه آسيبهاي جنگ داخلي لبنان را به تصوير ميكشند. بسياري از اين آثار براي نخستين بار است كه به نمايش در ميآيند و به گفته برگزاركننده نمايشگاه، منعكسكننده اهداف اين مركز هنري براي ايفاي نقش فرهنگي مهمي در لبنان آرام امروزي هستند.عنوان نمايشگاه كنوني، از مجموعهاي از طرحهاي چاپي اثر عارف رئيس گرفته شده كه بازماندگان لبناني جنگ را مينماياند. در كنار نقاشيها، 4 مجسمه چوبي ـ كه هر يك به دو نيمه كاملاً منطبق بر هم شكسته شدهاند ـ فراخواني يك هنرمند براي پيوستن قسمتهاي جداشده در جنگ از غرب و شرق بيروت به يكديگر را نشان ميدهند. هنرمند ديگري با استفاده از گلولههاي انفجاري بازمانده از جنگ، اشياء مختلفي خلق كرده است.جالبتوجهترين بخش در اين نمايشگاه، يك اتاق كوچك بدون پنجره از فضاي اصلي گالري است. در اين اتاق 3تابوت بزرگ روي زمين قرار گرفته و با شمعهاي كوچك روشن و تعداد زيادي از كتابهايي درباره هنر و خلاقيت پرشدهاند. بالاي يكي از شمعها كتابي با عنوان ساده «تخيل» قرار دارد؛ نشانه بصرياي كه در ذهن بازديدكنندگان اين مركز هنري باقي ميماند حتي وقتي دوباره در خيابانهاي بيروت روزمرگي جاري ميشود.منبع : همشهريتنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]