واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: طنز قرباني تغيير رويه

معمولا رسم بر اين است كه درباره برنامههاي مناسبتي برنامهريزي جداگانهاي ميشود و براساس همين برنامهريزي تمام بازتابها و اثرات برنامهها بهصورت مناسبتي درنظر گرفته شده و ارزشيابي ميشود اما در ساليان اخير همگام با افزايش سطح كمي برنامهها اهميت برنامهسازي مناسبتي نيز بيشتر شد و مناسبتهايي مثل نوروز، ايام محرم، ماه رمضان و بالاخره دهه فجر عملا تلويزيون و برنامهسازي آنرا به قدري تحتتأثير قرار داد كه ديگر نميتوان بين برنامههاي مناسبتي و غيرمناسبتي فرق چنداني قائل شد. اين موضوع علي الخصوص در ساليان اخير بيشتر مشاهده ميشود، بهعنوان مثال هميشه در برنامهسازيهاي ماه رمضان پارادايم اصلاح بهعنوان فصلالخطاب موضوعي مد نظر قرار ميگرفت در اين پارادايم در كليه برنامههاي نمايشي بنمايه داستان بر اين پايه استوار بود كه فرد يا افرادي كه داراي انحرافاتي هستند در طول ماه رمضان بعد از گذشت اتفاقاتي به راه صلاح ميآيند و انحرافاتشان بر طرف ميشود.در اين سالها به سادگي در آخرين دقايق جاي سريالها را در نوبت پخش با هم عوض كرده و يا سريالها را زياد و كم ميكنند و يا در يك سال اكثر سريالها و برنامههاي نمايشي بار طنز دارد اما در سالي چون امسال دريغ از يك برنامه مفرح و شاد كه مناسب شعار جشن رمضان باشد. اين بن مايه داستاني چه در آثار طنز و چه در آثار جدي رعايت ميشود اما با كمي دقت در آثار تلويزيوني و يا حتي بعضي از آثار سينمايي ميتوان به اين نكته رسيد كه اين پارادايم اصلاح ديگر يك دستور ناخودآگاه مناسبتي نيست بلكه كل برنامهسازي در سيما را فراگرفته است و تنها جاي مناسبتها با هم عوض ميشود و در واقع همان حرفها و همان موضوعها كه بعضي از آنها هم بهشدت تكراريهستند، هر سال تكرار ميشوند و برنامههاي مناسبتي را هرچه بيشتر شبيه هم ميكنند.شايد به همين دليل ساده است كه در اين سالها به سادگي در آخرين دقايق جاي سريالها را در نوبت پخش با هم عوض كرده و يا سريالها را زياد و كم ميكنند و يا در يك سال اكثر سريالها و برنامههاي نمايشي بار طنز دارد اما در سالي چون امسال دريغ از يك برنامه مفرح و شاد كه مناسب شعار جشن رمضان باشد. در حقيقت نبود يك برنامهريزي مشخص براي مناسبتهاي گوناگون باعث بروز نوعي آشفتگي در توليدات سيما شده است. اين آشفتگي باعث ميشود كه برنامه ساز، شبكه مربوطه و مخاطب، تكليف خود را ندانند و اصطلاحا تا دقيقه نود كسي نداند كه بالاخره تلويزيون چه هدفي را دنبال ميكند.در حقيقت نبود يك برنامهريزي مشخص براي مناسبتهاي گوناگون باعث بروز نوعي آشفتگي در توليدات سيما شده است. اين آشفتگي باعث ميشود كه برنامه ساز، شبكه مربوطه و مخاطب، تكليف خود را ندانند و اصطلاحا تا دقيقه نود كسي نداند كه بالاخره تلويزيون چه هدفي را دنبال ميكند. در ماهي كه پيش رو داريم اين بيبرنامگي و سردرگميها بسيار بيشتر ديده ميشود. از يك طرف يك سريال تاريخي را داريم به نام «نردبامي بر آسمان» كه درباره غياثالدين جمشيد كاشاني است كه كاملا براي مخاطب تلويزيون ناشناس است و اصلا هم سريالي مناسبتي محسوب نميشود. از طرف ديگر سريال «تهاجم» كه درباره مقاومت مردم فلسطين است و سريال ديگر كه «پنجمين خورشيد» افخمي است بيشتر در چارچوبهاي قابلقبول مناسبتي تلويزيون بهنظر ميرسد. با اين حال نبود يك سريال با رويه طنز باعث شده است كه ابتداي ماه رمضان بسياري از مخاطبان سيما اين رويه را نپسندند و برنامهها را بيرمق ارزيابي كنند. البته از طرف ديگر عدهاي نيز برآنند كه فشردگي و پخش پشت سر هم برنامههاي نمايشي و غيرنمايشي مناسبتي باعث كمتر شدن فرصت عبادت ميشود كه براي اكثر مخاطبان سيما نيز پذيرفتني است. اما بهنظر ميرسد آن چيزي كه در اين ميان قرباني تغيير رويه سيما شده است، طنز و فضاي مفرح بعضي از سريالهاست كه سالهاست مخاطب سيما را بهخود عادت داده بود؛ مخصوصا حالا كه برنامههاي مناسبتي امسال 2سريال طنز مسافران و شمسالعماره را متوقف كرده است. منبع : همشهري تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]