محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829742091
جنگ بنی المصطلق یا آغاز دوستی
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جنگ بنی المصطلق یا آغاز دوستی
چکیده بنى المصطلق نام قبیلهاى بود که در بیابانهاى حجاز سکونت داشتند و مانند سایر قبایل عرب از راه دامدارى، زراعت و تجارت روزگار مىگذرانیدند. این قبیله در جنگ احد جزء همدستان قریش بودند و آنها را یارى کردند، مطابق مشهور در شعبان سال ششم هجرت به حضرت محمد (ص) خبر رسید که رئیس این قبیله - حارث بن ابى ضرار - لشکر و ساز و برگ جنگى تهیه کرده و تصمیم دارد بزودى به مدینه حمله کند. پیغمبر اسلام با شنیدن این خبر دستور بسیج لشکر را داده و ابو ذر غفارى را در مدینه منصوب فرمود و خود با سربازان اسلام حرکت کردند. و در جایى به نام«مریسیع»به دشمن برخورد کرده و حمله از دو طرف شروع شد. بنى المصطلق پس از اینکه ده تن کشته دادند، تاب مقاومت نیاورده فرار کردند و اموال آنان که دو هزار شتر و پنج هزار گوسفند بود بهره مسلمانان گردید و زنان و کودکانشان نیز به دست آنان اسیر گشتند. در میان اسیران جویره دختر حارث بن ابىضرار (رئیس قبیله بنى المصطلق) بود که حضرت محمد او را خرید و آزادش ساخت و سپس او را به عقد خود در آورد، مسلمانان دیگر که چنان دیدند همگى اسیران بنى المصطلق را آزاد کرده و گفتند اینان فامیلهاى پیغمبر اسلام هستند و سزاوار نیست در دست ما اسیر باشند با این ازدواج صد زن اسیر آزاد شدند، آزادى این دسته اسیران و بازگشت آنها به میان قبیله و وصلت پیامبر با آنها در تحکیم مبانى اسلام و دفع شر آن قبیله و قبیله هم جوارشان بسیار مؤثر واقع شد. (*)پیامبر از جریان آگاه شد، و فرمود: این دو نفر را به حال خود واگذارید، و این فریاد کمک، بسیار نفرتانگیز و بدبو است، (2) و بسان دعوتهای دوران جاهلیت است و هنوز آثار شوم جاهلیت از دل اینها ریشهکن نشده است علل جنگ بنی المصطلق و رخدادهای پس از آن بنی المصطلق، تیرهای از قبیله خزاعه هستند که با قریش همجوار بودند.گزارشهائی به مدینه رسید که: «حارث بن ابی ضرار» ، رئیس قبیله، در صدد جمع سلاح و سرباز است و میخواهد مدینه را محاصره کند.پیامبر گرامی، بسان مواقع دیگر تصمیم گرفت فتنه را در نطفه خفه کند.از این جهت، یکی از یاران خود به نام «بریده» را، برای تحقیق رهسپار سرزمین قبیله یاد شده کرد.وی به صورت ناشناس با رئیس قبیله تماس گرفت و از جریان آگاه شد.سپس به مدینه برگشت و گزارش را تأیید کرد.در این موقع، پیامبر با یاران خود، به سوی قبیله «بنی المصطلق» حرکت کرد، و در کنار چاه «مریسیع» با آنها روبرو گردید.جنگ میان دو دسته آغاز شد.جانبازی مسلمانان، و رعبی که در دل قبائل عرب از ناحیه مسلمانان افتاده بود، سبب شد که پس از زد و خورد کوتاهی با کشته شدن ده نفر از دشمن و یک نفر از مسلمانان، ـ آنهم به طور اشتباهی ـ سپاه دشمن متفرق گردند.سرانجام، اموال زیادی نصیب ارتش اسلام شد، و زنان آنها به اسارت درآمدند. (1)نکات آموزنده این جنگ سیاستهائی است که پیامبر اکرم در حوادث پس از این جنگ اعمال نمود .برای نخستین بار، آتش اختلاف میان مهاجر و انصار در این سرزمین روشن گشت.اگر تدابیر پیامبر نبود، نزدیک بود که اتحاد و اتفاق آنها، دستخوش هوی و هوس چند نفر کوتهفکر شود .
ریشه جریان این بود که پس از خاموش شدن جنگ، دو مسلمان یکی به نام «جهجاه مسعود» از مهاجران، و دیگری به نام «سنان جهنی» از انصار، بر سر آب با یکدیگر اختلاف پیدا کردند .هر کدام طائفه خود را به کمک خویش طلبید.نتیجه این کمکطلبی این شد که مسلمانان، در این نقطه دور از مرکز نزدیک بود به جان یکدیگر بیفتند، و به هستی خویش خاتمه دهند.پیامبر از جریان آگاه شد، و فرمود: این دو نفر را به حال خود واگذارید، و این فریاد کمک، بسیار نفرتانگیز و بدبو است، (2) و بسان دعوتهای دوران جاهلیت است و هنوز آثار شوم جاهلیت از دل اینها ریشهکن نشده است .«این دو نفر از برنامه اسلام آگاهی ندارند، که اسلام همه مسلمانان را برادر یکدیگر خوانده و هر ندائی که باعث تفرقه گردد، از نظر آئین یکتاپرستی بیارزش است» . (3)فعالیت جریان نفاق پس از جنگ بنی المصطلق پیامبر از این طریق جلو اختلاف را گرفت و هر دو طائفه را از شورش بر ضد یکدیگر بازداشت .ولی «عبد الله بن ابی» که رئیس حزب نفاق مدینه بود، و کینه فوقالعادهای نسبت به اسلام داشت، و به طمع غنائم، در جهاد اسلام شرکت مینمود، کینه و نفاق خود را ابراز کرد، و به جمعی که دور او بودند، چنین گفت:از ما است که بر ماست.ما مردم مدینه، مهاجرین مکه را در سرزمین خود جای دادیم و آنها را از شر دشمن حفظ کردیم، حال ما مضمون گفتار معروفی است که میگویند: «سگ خود را پرورش ده تا ترا بخورد» .به خدا سوگند اگر به مدینه بازگردیم، باید جمعیت نیرومند و پرافتخار (مردم مدینه) افراد ناتوان و ضعیف (یعنی مهاجران) را بیرون کنند. خوشبختانه، جوان مسلمان و غیوری به نام «زید بن ارقم» در آن جمع نشسته بود، و با قدرت هر چه تمامتر به سخنان شیطانی او پاسخ داد و گفت:«به خدا قسم خوار و ذلیل توئی.آنکس که در میان خویشاوندان خود کوچکترین موقعیت ندارد، توئی.ولی محمد عزیز مسلمانهاست، دلهای آنها آکنده از مهر و مودت او است» .سخنان عبد الله، در برابر جمعیتی که هنوز ریشههای تعصب عربی و افکار جاهلی در دل آنان حکمفرما بود، اثر بدی بجا گذاشت، و نزدیک بود ضربهای بر اتحاد و اتفاق آنها وارد شود .خوشبختانه، جوان مسلمان و غیوری به نام «زید بن ارقم» در آن جمع نشسته بود، و با قدرت هر چه تمامتر به سخنان شیطانی او پاسخ داد و گفت:«به خدا قسم خوار و ذلیل توئی.آنکس که در میان خویشاوندان خود کوچکترین موقعیت ندارد، توئی.ولی محمد عزیز مسلمانها است، دلهای آنها آکنده از مهر و مودت او است» .سپس برخاست و به نقطه فرماندهی لشکر آمد، و پیامبر را از سخنان و فتنهجوئیهای عبد الله آگاه ساخت.پیامبر گرامی برای حفظ ظواهر سه بار سخن زید را رد کرد، گفت: تو شاید اشتباه میکنی! شاید خشم و غضب، ترا به گفتن این سخن وادار کرده است! شاید او ترا کوچک و بیخرد شمرده، و منظوری غیر این نداشته است.ولی زید در برابر هر سه احتمال جواب منفی داد و گفت: نه، نظر او ایجاد اختلاف و دامن زدن بر نفاق بود.خلیفه دوم، از پیامبر درخواست کرد که دستور دهد عبد الله بن ابی را بکشد، ولی پیامبر فرمود:صلاح نیست زیرا مردم میگویند: محمد یاران خود را میکشد. (4) «عبد الله، از گفتگوی پیامبر با «زید ارقم» باخبر شد، فورا شرفیاب محضر پیامبر شد و گفت :
هرگز من چنین سخنی نگفتهام وعدهای از خیراندیشان! ! از عبد الله طرفداری کرده گفتند : «زید» در نقل مطالب «عبد الله» دچار اشتباه شده است.ولی مطلب در اینجا خاتمه نیافت، زیرا این نوع خاموشی موقت، بسان آرامش پیش از طوفان است، که هرگز اعتمادی به آن نیست.رهبر عالیقدر باید کاری کند که طرفین جریان را به کلی فراموش نمایند.و برای همین هدف، با اینکه موقع حرکت نبود، دستور حرکت داد «اسید بن حضیر» ، شرفیاب حضور پیامبر شد و گفت: اکنون موقع حرکت نیست، علت این دستور چیست؟ !پیامبر گفت: مگر از گفتار عبد الله و آتشی که روشن کرده اطلاع نداری؟ «اسید» قسم یاد کرد و گفت: پیامبر عزیز! قدرت در دست شما است، شما میتوانید او را بیرون کنید.عزیز و گرامی شمائید، خوار و ذلیل او است.با او مدارا کنید که او یک فرد شکست خورده است.اوسیان و خزرجیان، پیش از مهاجرت شما به مدینه، اتفاق کرده بودند که او را حاکم مدینه کنند و در فکر گردآوردن جواهرات بودند، تا تاجی بر سر او بگذارند، ولی با طلوع ستاره اسلام وضع او دچار اختلال گشت، و مردم از گرد او پراکنده شدند و او شما را عامل این تفرق میداند . خلیفه دوم، از پیامبر درخواست کرد که دستور دهد عبد الله بن ابی را بکشد، ولی پیامبر فرمود:صلاح نیست زیرا مردم میگویند: محمد یاران خود را میکشد.فرمان حرکت صادر گردید.سربازان اسلام متجاوز از 24 ساعت به راهپیمائی ادامه دادند و جز برای انجام فریضه نماز، در هیچ نقطهای توقف نکردند.روز دوم که هوا به شدت گرم بود، و طاقت راهپیمائی از همه سلب شده بود، فرمان نزول صادر گشت.مسلمانان، در همان لحظهای که از مرکبها پیاده شدند، از فرط خستگی همه به خواب رفتند، و تمام خاطرههای تلخ از دل آنها زدوده شد و با این تدابیر آتش اختلاف خاموش گشت. (5)سربازی، در کشمکش ایمان و عواطففرزند «عبد الله» ، یکی از جوانان پاکدل اسلام بود.طبق تعالیم عالی اسلام، نسبت به پدر منافق خود، بیش از همه مهربان بود.او از جریان پدر آگاه گردید و تصور کرد که پیامبر او را به قتل خواهد رسانید.از اینرو، به پیامبر عرض نمود: اگر قرار است پدر من به قتل برسد، من شخصا حاضرم این دستور را اجرا کنم، و تقاضا دارم که این کار را به دیگری واگذار نفرمائید!زیرا من میترسم روی حمیت عربی و عواطف پدری، تحمل از من سلب شود و قاتل پدرم را بکشم و دست خود را با خون مسلمانی آلوده سازم و سرانجام زندگی خود را تباه کنم.گفتگوی این جوان از عالیترین تجلیات ایمان است.چرا از پیامبر درخواست نکرد که از سر تقصیر پدر درگذرد؟ ! زیرا میدانست که هر کاری که پیامبر انجام دهد، به دستور خداوند است، ولی فرزند عبد الله خود را در یک کشمکش روحی عجیبی مشاهده نمود.عواطف پدری و اخلاق عربی او را تحریک میکند که انتقام خون پدر را از قاتل بگیرد و خون مسلمانی را بریزد.ولی در مقابل، عواملی مانند علاقه به آرامش محیط اسلام ایجاب میکند که پدر او به قتل برسد.او در این کشاکش، راه سومی را برگزید که هم مصالح عالی اسلام محفوظ بماند، و هم عواطف او از ناحیه دیگران جریحهدار نشود و آن اینکه خود او شخصا مجری فرمان باشد.گفتگوی این جوان از عالیترین تجلیات ایمان است.چرا از پیامبر درخواست نکرد که از سر تقصیر پدر درگذرد؟ ! زیرا میدانست که هر کاری که پیامبر انجام دهد، به دستور خداوند است، ولی فرزند عبد الله خود را در یک کشمکش روحی عجیبی مشاهده نمود.این عمل اگر چه جگرخراش و جانکاه است، ولی نیروی ایمان و تسلیم در برابر اراده خداوند تا حدی به او آرامش میداد.اما پیامبر مهربان، به او فرمود: چنین تصمیمی در کار نیست و ما با او مدارا خواهیم کرد.این سخن، که نمایانگر عظمت روحی پیامبر بود، همه مسلمانان را در تعجب فرو برد.در این هنگام، موج اعتراض و نکوهش به سوی عبد الله سرازیر گشت.او بهقدری در انظار مردم خوار و ذلیل گردید، که دیگر کسی به او اعتنا نمینمود.پیامبر در این حوادث درسهای آموزندهای به مسلمانان آموخت، و گوشهای از سیاستهای خردمندانه اسلام را آشکار ساخت.پس از این واقعه، رئیس منافقان، عبد الله دیگر قد علم نکرد و در هر واقعهای مورد تنفر و اعتراض مردم بود.روزی پیامبر به عمر فرمود: روزی که به من گفتی او را به قتل برسانم، در آن روز مردمی که در قتل او متأثر میشدند و به حمایت او برمیخاستند .اما امروز آنچنان از او متنفرند که اگر دستور قتل او صادر کنم، بدون تأمل او را میکشند .ازدواج با برکتدختر «حارث بن ضرار» ، رئیس شورشیان «بنی مصطلق» از دستگیرشدگان بود.پدر او با فدیه سراغ دختر خود آمد تا او را آزاد سازد.وقتی به بیابان عقیق رسید، دو شتر از مجموع شترانی که آنها را برای پرداخت فدیه آورده بود برگزید، و در میان درهای پنهان و مخفی ساخت .وقتی حضور رسول گرامی رسید، یادآور شد من فدیه دختر خود را آوردهام.پیامبر رو به حارث کرد و گفت: «دو شتری را که در آن دره پنهان کردهای کجاست؟»حارث با شنیدن چنین خبر غیبی، سخت تکان خورد و او و دو فرزند وی که همراه او بودند اسلام آوردند و فورا فرستاد آن دو شتر را آوردند و تسلیم رسول خدا نمود.بدین ترتیب، دختر وی آزاد گردید و او نیز اسلام آورد.آنگاه پیامبر از دختر او خواستگاری کرد و پدرش با کمال علاقه، در ازاء چهارصد درهم، او را به عقد پیامبر درآورد.خبر بستگی پیامبر با حارث که رئیس بنی مصطلق بود، در میان مسلمانان منتشر گشت.این امر سبب شد که صد خانواده از بنی مصطلق آزاد شوند و پیوسته در زبانها گفته میشد هیچ زنی برای قوم خود پربرکتتر از این زن نبود. سرانجام، همه اسیران بنیمصطلق از زن و مرد به گونهای آزاد شدند و به قبیله خود بازگشتند . (6)فاسق رسوا میشودگرایش گروه بنیمصطلق به اسلام یک گرایش اصیل بود، زیرا آنان در مدت اسارت خود هیچ چیزی جز خوشرفتاری و نیکی و گذشت ندیده بودند، تا آنجا که اسیران آنان همگی به بهانههای گوناگونی آزاد گشتند و به میان عشیره خود
بازگشتند.پیامبر «ولید بن عقبه» را برای اخذ زکات به سوی آنان اعزام کرد.وقتی آنان خبر ورود نماینده رسول خدا را شنیدند، بر اسبها سوار شدند و به استقبال او رفتند.نماینده پیامبر تصور کرد که آنها قصد قتل او را کردهاند، فورا به مدینه بازگشت و دروغی را سر هم نمود و گفت آنان میخواستند مرا بکشند و از پرداخت زکات امتناع ورزیدند.خبر ولید در میان مسلمانان منتشر شد.آنان هرگز چنین انتظاری از «بنی مصطلق» نداشتند، در این زمان هیئتی از آنها وارد مدینه شد.آنها حقیقت را به رسول خدا گفتند و افزودند : «ما به استقبال او رفتیم و میخواستیم به او احترام بگذاریم و زکات خود را بپردازیم، ولی او ناگهان از منطقه دور شد و به سوی مدینه بازگشت و شنیدیم مطلب خلافی را به شما گفته است.در این موقع، آیه ششم سوره حجرات نازل شد و گفتار «بنی مصطلق» را تأیید کرد و ولید را یک فرد فاسق معرفی نمود.مضمون آن این است:«ای افراد با ایمان اگر یک فرد فاسقی خبری را به سوی شما آورد، توقف کنید و به بررسی بپردازید تا مبادا به گفتار او اعتماد کرده و کاری انجام دهید که بعدها پشیمان شوید»(7) . جمع آوری و تنظیم توسط آقامیریگروه دین و اندیشه تبیان پینوشتها:(*) زندگانى حضرت محمد(ص) ص 481 رسولى محلاتى (1) «تاریخ طبری» ، ج 2/ .260(2)دعوها فانها منتنة.(3) «تعالیق سیره ابن هشام» ، نقل از «سهیلی» .(4)بررسی زندگانی خلیفه دوم، این مطلب را به ثبوت میرساند که او هرگز در معرکههای نبرد و صحنههای جنگ اظهار قدرت نمیکرد و همواره در صفوف متقاعدان بود.ولی هر موقع مسلمانان، دشمن را دستگیر میکردند، او نخستین شخصی بود که از پیامبر میخواست او را اعدام کند و گردنش را بزند.برای نمونه مواردی را تذکر میدهیم:1- یکی همین مورد است که خواست عبد الله منافق را گردن زند.2- در مقدمات فتح مکه که «حاطب بن ابی بلتعه» ، به نفع مشرکان جاسوسی کرده بود، از پیامبر خواست که گردن او را بزند.3- هنگامی که ابو سفیان، وسیله عباس عموی پیامبر، به اردوگاه مسلمانان آورده شد.او از پیامبر خواست که در همان لحظه او را اعدام کند.موارد دیگری نیز هست که در فصول این کتاب از نظر شما گذشته و یا خواهد گذشت.(5) «تاریخ طبری» ، ج 2/261 ـ 262، «مجمع البیان» ، ج 10/292 ـ .295(6) «سیره ابن هشام» ، ج 2/295، «تفسیر قمی» /681، «تاریخ طبری» ، ج 2/ .264(7)جزء 26 سوره حجرات آیه 6 یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا أَن تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ یعنی اى كسانى كه ایمان آوردهاید! اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بیاورد، درباره آن تحقیق كنید، مبادا به گروهى از روى نادانى آسیب برسانید و از كرده خود پشیمان شوید!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 536]
صفحات پیشنهادی
جنگ بنی المصطلق یا آغاز دوستی
جنگ بنی المصطلق یا آغاز دوستی-جنگ بنی المصطلق یا آغاز دوستیچکیده بنى المصطلق نام قبیلهاى بود که در بیابانهاى حجاز سکونت داشتند و مانند سایر قبایل عرب ...
جنگ بنی المصطلق یا آغاز دوستی-جنگ بنی المصطلق یا آغاز دوستیچکیده بنى المصطلق نام قبیلهاى بود که در بیابانهاى حجاز سکونت داشتند و مانند سایر قبایل عرب ...
دو دختر جوان در چنگ مردان متجاوز
جنگ بنی المصطلق یا آغاز دوستی در میان اسیران جویره دختر حارث بن ابىضرار (رئیس قبیله بنى المصطلق) بود که حضرت ... ریشه جریان این بود که پس از خاموش شدن ...
جنگ بنی المصطلق یا آغاز دوستی در میان اسیران جویره دختر حارث بن ابىضرار (رئیس قبیله بنى المصطلق) بود که حضرت ... ریشه جریان این بود که پس از خاموش شدن ...
این دوستی آرامش پیش از طوفان است
جنگ بنی المصطلق یا آغاز دوستی ولی مطلب در اینجا خاتمه نیافت، زیرا این نوع خاموشی موقت، بسان آرامش پیش از طوفان است، که هرگز اعتمادی به آن نیست.رهبر عالیقدر ...
جنگ بنی المصطلق یا آغاز دوستی ولی مطلب در اینجا خاتمه نیافت، زیرا این نوع خاموشی موقت، بسان آرامش پیش از طوفان است، که هرگز اعتمادی به آن نیست.رهبر عالیقدر ...
دلایل جنگهای صدر اسلام توسط پیامبر
پاسخ: درآغاز مناسبی است اشاره ای کلی به ویژگی های جنگهای پیامبر اسلام(ص) داشته باشم: ... اسلام نه تنها دین شمشیر و خشونت نیست،بلکه دین رحمت و صلح و دوستی می باشد. .... مسلمانان در مورد اینکه در مدینه بمانند و دفاع کنند یا به خارج مدینه بروند،عازم احد شدند. .... بنی المصطلق، تیرهای از قبیله خزاعه هستند که با قریش همجوار بودند.
پاسخ: درآغاز مناسبی است اشاره ای کلی به ویژگی های جنگهای پیامبر اسلام(ص) داشته باشم: ... اسلام نه تنها دین شمشیر و خشونت نیست،بلکه دین رحمت و صلح و دوستی می باشد. .... مسلمانان در مورد اینکه در مدینه بمانند و دفاع کنند یا به خارج مدینه بروند،عازم احد شدند. .... بنی المصطلق، تیرهای از قبیله خزاعه هستند که با قریش همجوار بودند.
افتخار دامادی خلیفه
جنگ بنی المصطلق یا آغاز دوستی افتخار دامادی خلیفه هرگز من چنین سخنی نگفتهام وعدهای از خیراندیشان! ! از عبد الله طرفداری کرده گفتند : «زید» در نقل مطالب «عبد ...
جنگ بنی المصطلق یا آغاز دوستی افتخار دامادی خلیفه هرگز من چنین سخنی نگفتهام وعدهای از خیراندیشان! ! از عبد الله طرفداری کرده گفتند : «زید» در نقل مطالب «عبد ...
کنکاشي درباره ي علل تعدد همسران پيامبر (ص)
(1)شبهه ي مذکور اگرچه در ابتدا توسط معاندان اسلام و يا جاهلان به تاريخ اسلام و شخصيت .... سخنان مستشرقان درباره ي زن دوستي پيامبر چنان ناپسند و پوچ است که درباره ي مردان ... (16)وي همچنين معتقد است که پيامبر صلي الله عليه و اله در اثناي جنگ هاي ..... در غزوه ي بني المصطلق، جويريه به همراه عده اي از زنان و مردان، اسير مسلمانان شدند.
(1)شبهه ي مذکور اگرچه در ابتدا توسط معاندان اسلام و يا جاهلان به تاريخ اسلام و شخصيت .... سخنان مستشرقان درباره ي زن دوستي پيامبر چنان ناپسند و پوچ است که درباره ي مردان ... (16)وي همچنين معتقد است که پيامبر صلي الله عليه و اله در اثناي جنگ هاي ..... در غزوه ي بني المصطلق، جويريه به همراه عده اي از زنان و مردان، اسير مسلمانان شدند.
الگوی خانواده اسلامی(4)
اگر اموری که مغرضان یا ناآگاهان زمان ما مطرح میکنند، وجود داشت، پیامبر اکرم به جای خدیجه که ... و جنگ و صلح و روابط تجاری و اقتصادی و نزاعهای انصار و مهاجران و غیره مطرح نبود. ..... ازدواج با جویریهدر غزوه بنیالمصطلق، جویریه دختر حارث (رییس قبیله ... بر تمامی ثمرات عمومی که ازدواجهای پیامبر داشت ـ نظیر ایجاد دوستی بین یهودیان و ...
اگر اموری که مغرضان یا ناآگاهان زمان ما مطرح میکنند، وجود داشت، پیامبر اکرم به جای خدیجه که ... و جنگ و صلح و روابط تجاری و اقتصادی و نزاعهای انصار و مهاجران و غیره مطرح نبود. ..... ازدواج با جویریهدر غزوه بنیالمصطلق، جویریه دختر حارث (رییس قبیله ... بر تمامی ثمرات عمومی که ازدواجهای پیامبر داشت ـ نظیر ایجاد دوستی بین یهودیان و ...
نگاهي به نشر نوين شبهات کهن توهم اختلاف دروني
هم چنين انسان هاي مجرم، يا نيکوکار سؤال مي کنند و بين آن ها آشنايي و گفت و گو است: ... دو آيه ي آغازين سوره در يکي از شب هاي «غزوه بني المصطلق» (15) نازل شد؛ در حالي که ... است و آنان در شأني هستند که هيچ دوستي از دوستان خدا چيزي نمي پرسد، سنگيني و ... در اين جاست که سؤال و مؤاخذه آغاز مي گردد: «فأما من أوتي کتابه بيمينه "فسوف ...
هم چنين انسان هاي مجرم، يا نيکوکار سؤال مي کنند و بين آن ها آشنايي و گفت و گو است: ... دو آيه ي آغازين سوره در يکي از شب هاي «غزوه بني المصطلق» (15) نازل شد؛ در حالي که ... است و آنان در شأني هستند که هيچ دوستي از دوستان خدا چيزي نمي پرسد، سنگيني و ... در اين جاست که سؤال و مؤاخذه آغاز مي گردد: «فأما من أوتي کتابه بيمينه "فسوف ...
- گزيده سرمقاله برخی از روزنامههای صبح كشور
با توجه به اين تاكيدات و ضرورتها، اكنون و با آغاز مرحله نهايي رسيدگي به متهمان ... قضايايي نظير ماجراي كهريزك يا واقعه كويدانشگاه و همچنين ماجراي حمله به مجتمع ... آنها در جنگ از تصميم خود حفاظت كردند و نگذاشتند نابساماني هاي طبيعي يك .... وليد بن عقبه كسي بود كه پيامبر او را براي جمع آوري زكات از قبيله بني المصطلق اعزام داشت .
با توجه به اين تاكيدات و ضرورتها، اكنون و با آغاز مرحله نهايي رسيدگي به متهمان ... قضايايي نظير ماجراي كهريزك يا واقعه كويدانشگاه و همچنين ماجراي حمله به مجتمع ... آنها در جنگ از تصميم خود حفاظت كردند و نگذاشتند نابساماني هاي طبيعي يك .... وليد بن عقبه كسي بود كه پيامبر او را براي جمع آوري زكات از قبيله بني المصطلق اعزام داشت .
-
گوناگون
پربازدیدترینها