واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بوي کافور، عطر ياس
نزديکترين دوستانش بيشترين اعتراضها را در زمان مديريتش کردند. به او گفتند سينما نابود ميشود و نسخهپيچيهايش دارويي براي اين بيمار رو به موت نيست. فيلمسازي که بهترين فيلمهاي کارنامهاش را در دوران او کارگرداني کرد سينماي آن سالها را به ابتذال متهم کرد. مروري بر نشريات سينمايي سالهاي 76 تا 80 نشان ميدهد که سينماييها چه انتقادهايي از او کردند. چه انتظاراتي داشتند و دامنه توقعات تا کجا بود. اما همه منتقدان گاهي بيانصاف هم اذعان داشتند که او بهترين مدير سينما در تمام اين سالها است. انتقاد کردن از کسي که روحيه آزادمنشي داشت، بيهزينه بود. نه وام کسي قطع و نه جلوي فيلمسازي کارگرداني گرفته ميشد.به گزارش مهر ، سيفالله داد در طول سالهاي حضورش در پست معاون امور سينمايي، درس تسامح و تساهل داد. خالق "بازمانده" با تعامل و همدلي با اهالي سينما، نشان داد که اهل پشت کردن به صنفي نيست که خود از آن هويت گرفته است. او يکي از فرزندان سينما بود که در پست مديريت ميکوشيد احترام همکارانش را حفظ کند و در سالهاي حضورش دريچهاي را به آزادي بگشايد.نزديکترين دوستانش بيشترين اعتراضها را در زمان مديريتش کردند. به او گفتند سينما نابود ميشود و نسخهپيچيهايش دارويي براي اين بيمار رو به موت نيست. فيلمسازي که بهترين فيلمهاي کارنامهاش را در دوران او کارگرداني کرد سينماي آن سالها را به ابتذال متهم کرد. شرط تصويب فيلمنامه را حذف و چنان اين کار را نهادينه کرد که مديران بعدي حتي اگر در عمل هم قانون تصويب فيلمنامه را دوباره احيا کردند، به خفا چنين کردند نه رسمي و علني. او همچنين بر شرط الزام حضور فيلمها در جشنواره فيلم فجر براي اکران عمومي قلم قرمز کشيد تا ماراتن بيهوده و نفسگير فيلمسازان براي رساندن فيلمهايشان به جشنواره، به خط پايان برسد.با آن که به لحاظ فکري به يکي از طيفهاي سينمايي نزديک بود ولي در روزهاي سکانداري کشتي سينماي ايران، همه سليقهها را نمايندگي کرد و زير پوشش قرار داد. چنانچه در دوران او، هم منوچهر محمدي راحت فيلم ميساخت هم حسين فرحبخش. اعتقادش به آزادي، نه پيروي از يک جريان مد روز که حاصل باور قلبي به اين گوهر بيبديل بود.حالا مائيم و ميراث او. سينماي "عروس آتش"، "اعتزاض"، "زنگ خدا"، "شوکران"، "سگکشي" و "بوي کافور، عطر ياس" که در کنارش ظهور پديده فيلمهاي نازل تينايجري شايد ناگزير بود. سينماي ايران چه قبل از او و چه بعد از او ديگر چنين فضاي بازي را تجربه نکرد.اين سنت ما ايرانيان است که از هر درگذشتهاي بت بيبديل بسازيم و به پرستشش مشغول شويم. در اين مورد خاص اما تحسينها به جا، بياغراق و بيريا به نظر ميرسد. پازل پيچيده مديريت سينما در دستان داد خيلي هم پيچيده نبود. مرد باوقار و محترم سينماي ايران شخصيت را به همنصفانش بازگرداند.چه آنها که از مديريت آزادمنشانه سيفالله داد بهره گرفتند و تصويري صادقانه از اجتماع ارائه کردند و چه آنها که نوستالژي خفته فيلمفارسي را بيدار کردند و بهانه به دست مخالفانش دادند، نه امروز و نه در گذشته که در تمام اين سالها از او به نيکي ياد ميکردند و ميکنند.اين سنت ما ايرانيان است که از هر درگذشتهاي بت بيبديل بسازيم و به پرستشش مشغول شويم. در اين مورد خاص اما تحسينها به جا، بياغراق و بيريا به نظر ميرسد. پازل پيچيده مديريت سينما در دستان داد خيلي هم پيچيده نبود. مرد باوقار و محترم سينماي ايران شخصيت را به همنصفانش بازگرداند.حالا مائيم و ميراث او. سينماي "عروس آتش"، "اعتزاض"، "زنگ خدا"، "شوکران"، "سگکشي" و "بوي کافور، عطر ياس" که در کنارش ظهور پديده فيلمهاي نازل تينايجري شايد ناگزير بود. سينماي ايران چه قبل از او و چه بعد از او ديگر چنين فضاي بازي را تجربه نکرد. در دوران او افخمي، مجيدي و حاتميکيا بهترين فيلمهايشان را ساختند. مسعود کيميايي صريحترين فيلم پس از انقلابش را مقابل دوربين برد. بيضايي پس از 10 سال و فرمانآرا بعد از 21 سال فيلم ساخت.نگاه کنيد که پرفروشترين فيلمهاي دوران او چه آثاري بودهاند: "شوکران" افخمي و "سگکشي" بيضايي. با هر متر و معياري سيفالله داد مديري بيجانشين و تکرار نشدني به نظر ميرسد.اين را اهالي سينما و مديران ديروز و امروز فرهنگي خوب ميدانند.مدايحي که اين روزها بيصله سروده ميشوند خود به کفايت گوياست...تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]