واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گنجینه جاودان برتر از هفت آسمان
پیش درآمد اشارههمواره فهم ودرك حقایق قرآن برای انسان آگاه وخواهان كشف واقعیاتِ حیاتِفرازمانیِ انسان، مطلبی بوده كه اورا به دنبال تفسیر آن كشانده است. زوایای آشكاروپنهان قرآن، تفسیری از زبان صاحبان درك آن حقایق می خواهد. اینان كسی جزمعصومان از عترت پیامبر خدا نیستند، آنانی كه پیامبر گرامی اسلام به عنوان همردیفقرآن معرفی نمود. این سلسله، مجموعهای از تفسیر سالار شهیدان علیهالسلام در باره برخی از آیات قرآنیاست كه بی گفتگو، شنیدن تفسیر قرآنی از عزیز عرش وارض بسی شیرین است. در آغازسخنانی چند از امام علیهالسلام پیرامون جایگاه قرآن در حیات انسان، وقرآن وخانه وحیحسینی، فضل قرائت قرآن وابعاد مختلف قرآن را بررسی خواهیم نمود. قرآن و انسان معاصر قرآن آخرین كتاب الهی است كه برای هدایت آخرین عصر حیات انسانی برآخرین پیامبر خداصلیاللهعلیهوآله نازل شده است. كتابی است سراسر نور كه تمام نیازهای فكریوعملی انسان رابرای عروج از ظلمت توحش وابتذال به سوی عرش تعالی انسان، تأمینمیكند.انسان معاصر بدون قرآن، انسانی است گرفتار در باتلاق نفسانیت وبریده از عرشودلخوش به بافتههای به ظاهر عقلایی خود.قرآن خاتم كتابهای آسمانی وباظرفیت محتوایی وهدایتی به پهنای حیات فرازمانی انسان وجهان است، وپیامبر گرامی اسلامصلیاللهعلیهوآله به عنوان خاتم پیامبران وامامانمعصوم اسلام: به عنوان خاتم جانشینان انبیاء عهده دار هدایت ونجات كاروان جامعةبزرگ انسانی از برهوت دنیای سیاه وگمر اه كنند وحیرت زای پنهان به سوی قله امنوامان سعادت بشری است. دنیایی كه با چلچراغ فریب ودلبری آشكارا انسان ر به قتلگاهخود فرامی خواند.انسان بدون قرآن، انسانی افتاده در چاه هلاكت اسفل السافلین بدون ریسماننجات است. انسانی است كه از هدایت عرشی وفرا ظاهری محروم است. وانسان بدون هدایت پیشوایان معصوم دین، گرفتار در طوفان وحشت زای دریایاندیشهها مخرب بدون ناخدای كشتی هدایت به ساحل نجات میباشد.به همین جهت است كه قرآن انسان را به امامان واطاعت پیامبرصلیاللهعلیهوآله فرا میخواندوآنان اورا به پیروی از قرآن دعوت مینمایند.انسان معاصر بدون قرآن، انسانی است گرفتار در باتلاق نفسانیت وبریده از عرشودلخوش به بافتههای به ظاهر عقلایی خود.امام حسین علیهالسلام و قرآنسالار شهیدان در دامان وحی تولد یافت ورشد كرد و از زبان پیامبر وحی اولینغذای الهی را در دنیا نوشید. سراسر خانة ایشان، آثار ونشانه های نزول جبرئیل وتاریخحیات او، نگارنده تولد، رشد، اندیشه، عمل وشهادت قرآنی بود. "اما والله لو لقیتك بالمدینه لاریتك اثر جبرئیل من دارنا ونزوله علی جدیبالوحی یا اخا اهل الكوفة مسقی العلم من عندنا؛بدان به خدا سوگند اگر شما را در مدینه ملاقات میكردم به تو نشان میدادم آثارحضور جبرئیل در خانة ما وفرودش با وحی بر جدم، ای برادر كوفی سر چشمة علم پیشماست".او باقرآن پرورش یافت وخود مصداق وشأن نزول بسیاری از آیات گردید.امام حسین علیهالسلام تمام جامعه را به فهم قرآن وعمل به آن سفارش مینمود وخود كهتبلور عینی قرآن بود با اهتمام تام قرآن را قرائت ومورد توجه وعنایت ویژه قرار میدادوشیعیان ومسلمانان را از دوری از آن بر حذر میداشت به طوری كه
او تنها شخصی استكه هم در زمان حیات وهم بعد از شهادت در حالی كه سر به نیزه داشت قرآن تلاوتمیكرد وآیات سورة كهف وشعراء را میسرود.محتوای قرآن از زبان امام حسین علیهالسلام: "كتاب الله عز وجل علی اربعة اشیاء: علی العبارة والاشاره واللطائف والحقایق،فالعباره للعوام والاشاره للخواص والّلطائف للاولیاء والحقائق للانبیاء؛كتاب خدای متعال بر چهار قسم است: عبارات، اشارات، لطائف وظرائف، وحقایق،فهم عبارات برای عموم مردم است، درك اشارههای قرآنی برای خواص از مردم، وفهملطائف آن برای دوستان وشیفتگان خدا، وفهم ودانش درك حقایق آن مختص انبیاءومعصومان است".در جایی دیگر میفرماید: القرآن ظاهره انیق، وباطنه عمیق. قرآن دارای ظاهری زیبا وشگفتانگیز ودارای باطنی بسیار پربار است. ارزش قرائت قرآن امام حسین علیهالسلام در فضل وثواب قرائت قرآن می فرماید: "من قرأ آیة من كتاب الله عز وجل فی صلاته قائما یكتب له بكل حرف مأةحسنة فأذا قرؤها فی غیر صلاة كتب اللّه له بكل حرف عشر حسنات. وأن استمع القرآنكتب الله له بكل حرف حسنة. وان ختم القرآن لیلا صلت الملائكة حتی یصبح. وان ختمهنهاراً صلّت علیه الحفظة حتی یمسی وكانت له دعوة مجابة وكان خیراً له مما بین السماءوالارض؛اگر كسی یك آیه از قرآن در نمازش بخواند عوض از هر حرف آن صد حسنةپاداش میگیرد واگر در غیر نماز بخواند عوض از هر حرف آن ده پاداش نصیب او میگرددواگر كسی قرآن را بشنود در عوض هر حرف یك حسنه پاداش میبرد واگر كسی قرآن راختم كند تا صبح ملائكه بر او درود میفرستند واگر در روز ختم كند فرشتگان تا شب بر اودرود فرستند ودعای مستجاب گردد واین برای او از آنچه در زمین وآسمان است بهتراست". غلامعلی صفائی بوشهریتنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه – حسین عسگری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 496]