واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: محکومیت غاصبان در زیارت جامعه امام هادی (ع)
مقدمه:امم دهم شیعیان علی بن محمد النّقی ملقّب به هادی همانند سایر ائمه هدی چون چراغ و نوری است تابان در ظلمات دنیا گم نشویم. ایشان در پاسخ به یکی از شیعیان خویش زیارتی را تعلیم فرموده اند که به معنای حقیقی جامع همه ی زیارات است. زیارت جامعه ی کبیره زیارتی با بلاغت و کامل است که حضرت آن را به یکی از شعیان خود به نام موسی بن عبدالله نخعی تعلیم فرمودند تا هنگامی که به حرم هر یک از ائمه وارد می شویم آن را بخوانیم. زیارت بلیغ و کامل:زیارت جامعه ی کبیره در فرازهایی متعدد به بیان خصوصیات و صفات ائمه که اهل بیت رسول خدایند، می پردازد و ایشان را که آینه های جمال و کمال الهی اند معرفی می نماید. در فرازی از این زیارت شریفه آمده است: ... وأنَّ ارواحکم و نورکم و طینتکم واحدةٌ طابت و طهرت بعضها من بعضٍ خلقکم الله انواراً فجعلکم بعرشه محدقین حتی مَنَ علینا بکم فجعلم فی بیوت الله اَذِنَ اله أن تُرفع و یُذکر فیها السمُه و جعل صلوتنا علیکم و ما خصّنا به من و لاتیکم طیباً لخلقنا و طهارةً لأنفسنا و تزکیةً لنا و کفّارةً لذنوبنا...؛ و نیز گواهی می دهم بر این که ارواج عالیه ی شما و نورانیت و طینت پاک شما ائمه طاهرین یک (حقیقت و یک گوهر لاهوتی) است (متحد بودید و یک گوهر همه) و آن ذاوت طیب و طاهر عین یکدیگرند. خداوند (پیش از اجسام، ارواح) شما را آفرید و محیط به عرض خود گردانید تا این که به نعمت وجود شما بر ما منت گذاشت پس شما را در خاندان هایی قرار داد که امر به رفعتش فرمود و به ذکر نام خدا در آن خاندان ها فرمان داد و درود و صلوات ما بر شما حکم گردانید و آنچه را که مخصوص ما کرد از نعمت ولایت شما، برای نیکویی فطرت و خلقت ما و پاکی نفوس ما بود و برای تزکیه و پاکیزگی (روح) ما (از علائق دنیا) و کفاره ی گناهان ما...بر اساس این عبارات نورانی انوار نورانی ائمه طاهرین در عرش الهی محیط بوده است و همه ی ائمه یک نور واحد بوده اند سپس خداوند بر ما بندگان خاکی منت نهاده است و ایشان را برای هدایت ما و تزکیه نفوس ما فرستاده است. از این رو مقام معنوی و عرفانی ائمه آنچنان بالا و گرانقدر است که کسی به پایه و جایگاه آن ها نمی رسد. ایشان فرستادگان خاص الهی اند که به مقام «انسان کامل» رسیده اند. کسانی هستند که سر در آسمان و پا در زمین دارند از این رو به راحتی می توانند دست بندگان را بگیرند و با خود به سوی آسمان ببرند. عنوان «امام» جز این معنای دیگر ندارد یعنی هدایت گر به سوی نور هدایت الهی.براساس این عبارات نورانی ائمه طاهرین در عرش الهی بوده اند و همه ایشان یک نور واحدند. سپس خداوند بر ما بندگان خاکی منت نهاده و ایشان را برای هدایت ما و تزکیه نفوس ما فرستاده است.توصیف امامت و مقام امام:امام که هدایت گر مردمان به سوی خداست در فرازهای مختلف این دعا سایر ویژگی هایش ذکر گردیده است، به طوری که تنها با پیروی از امام است که جامعه سعادت واقعی را چه در امر دنیا و چه در امر آخرت بدست می آورد. امام رضا(علیه السلام) در توصیف مقام امام در پاسخ به عبد العزیزبن مسلم می فرمایند: امامت مقامی است که خداوند ابراهیم خلیل را پس از رتبه ی پیامبری و «خلّت» یعنی دوستی برای ممتاز ساخت و امامت سومین رتبه و فضیلتی بود که حضرت ابراهیم بدان تشرف یافت آنطور که فرمود: «آنگاه که ابراهیم را پروردگارش به کلماتی آزمود و چون همه را به پایان رسانید فرمود: من تو را امام مردم خواهم ساخت. حضرت خلیل از خرسندی گفت: از نژادم نیز؟ فرمود: عهد من به ستمکاران نمی رسد.»این آیه ی شریفه امامت هر ظالمی را تا قیامت رد کرده و این مقام را مختص برگزیدگان امت گردانیده است. نسل حضرت ابراهیم این مقام را پیوسته قرن به قرن از یکدیگر ارث بردند تا نوبت به پیامبر اسلام رسید و خداوند فرمود: «سزاوارتین مرد به ابراهیم آنها هستند که پیرویش کردند و این پیامبر و آنها که ایمان آوردند.» امامت به آنها اختصاص یافت و پیامبر آن را بر عهده ی علی (علیه السلام) نهاد و در نسل برگزیده ی او که خداوند علم و ایمان به ایشان داده است قرار گرفت و خداوند درباره ی آنها فرمود: «آنها که علم و ایمان یافتند گویند شما در کتاب خدا تا روز رستاخیز که امروز است درنگ کردید ولی از آن خبر نداشتید.»
این سنت الهی است که جاری شده و خدا آن را تا قیامت در نسل پیامبر قرار داده که پس از محمد(ص) پیامبری نیست با این وصف چگونه این خلق نادان مقام امامت را به آراء خود انتخاب می کنند؟! امامت و انتخاب مردم؟!امامت مقام انبیاء و میراث اوصیاء است و امام زمان و عنان دین، نظام مسلمین، صلاح دنیا و عزت مؤمنین است. امام متمم و مکمل نماز، زکات، روزه، حج و جهاد است. مایه ی وفور غنیمت و صدقات و اجرای حدود و احکام، استحکام مرزها و سرحدات است. امام است که حلال خدا را حلال و حرامش را حرام کند. حدود را اقامه نماید و از دین الهی دفاع کند. اوست که مردم را با حکمت و موعظه ی نیک و حجت های رسا به راه خدا دعوت می نماید امام ماه تابان، چراغ فروزان، نور طالع، اختر راهنما در اعماق تاریکی ها و دلیل هدایت و نجات بخش مردم از هلاکت است.امام ابر بارنده، آسمان سایه افکن، زمین گسترده، چشمه ی جوشان، برکه و گلزار است. او کسی است که به واسطه ی او باران فرود می آید و آسمان به پا داشته می شود و تا بر زمین نیفتد. امام، امینی رفیق، پدری شفیق و مادری همزاد است، همانند مادری نیکوکار نسبت به فرزند خردسال است. امام پاک کننده ی گناهان و زاینده ی عیوب است و به واسطه ی او غم و اندوه و رنج ها از دلها برطرف می شود. خاصه اش علم و نشان حلم است. نظام دین، عزت مسلمین، خشم منافقین و نابودی کافرین است. امام یگانه ی دوران است هیچ کس به پایه ی او نمی رسد، عالمی هم طراز او نیست، مثل ومانند و جایگزینی ندارد و به فضل خداوند به همه ی فضائل ممتاز است.آنها می خواهند به آراء خود امام را نصب کنند چگونه حق انتخاب دارند با این که امام عالمی خالی از جهل و سرپرستی خالی از ضعف است؟!چه کسی می تواند به معرفت امام نائل شود یا به کنه وصفش رسد؟هیهات! هیهات! در توصیف شأنی از شئون یا فضیلتی از فضایل امام عقل ها سرگشته، خردها و سرگردان، مغزها حیران و دانشمندان در مانده اند و همه به عجز خود معرفتند. با این وصف چگونه می توان همه ی فضایل او را بیان کرد؟ و چگونه کسی می تواند جایگزین او شود و یا از عهده ی کارش برآید؟با این که امام چون اختران از دسترس واصفان دور است برخی پنداشته اند این مقام در غیر آن پیامبر(ص) یافت می شود!به خدا، نفسشان به آنها دروغ گفته و راهی لغزنده در پیش گرفته اند که گامهای نااستوار شان آنها را به پرتگاه افکند.آنها می خواهند به آراء خود امام را نصب کنند چگونه حق انتخاب دارند با این که امام عالمی خالی از جهل، سرپرستی خالی از ضعف است؟! خداوند فرمود: آیا این که به راه حق هدایت کند برای پیروی شایسته است یا آن که خود را نشناسد جز این که هدایتش کنند؟ شما را چه شده است؟ چگونه قضاوت می کنید؟!»آیا مردم می توانند به چنین مقامی دست یابند تا او را انتخاب کنند و منتخب شان دارای این اوصاف باشد؟ (جملات ذکر شده فرازهایی از دعاء جامعه ی کبیره و نیز توصیف امام از نگاه امام رضا(ع) است.) نتیجه گیری:زیارت جامعه ی کبیره در مقام بیان اوصاف و ویژگی های «امام» به عنوان بهترین خلق خدا، توصیفی جامع و کامل دارد این زیارت که توسط امام هادی(ع) تعلیم داده شده است به بیان اوصاف امام هدایتگر امت می پردازد و لذا دیگر تردیدی نمی ماند که مردم هرگز نمی توانند خود چنین کسی با چنین اوصافی را انتخاب کنند و در این امر مهم بایستی خداوند انتخاب نماید چرا که او به باطن ها آگاه است و می داند چه کسی علم و حلم کافی را دارد تا امامت مردم را بر عهده گیرد.گروه دین و اندیشه تبیان_رادفرمنابع:1- قرآن کریم2- مفاتیح الجنان – زیارت جامعه ی کبیره3- فضایل و سیره ی چهارده معصوم در آثار استاد علامه حسن زاده ی آملی، گردآوری: عباس عزیزی.4- عیون اخبار الرضا (علیه السلام)5- فتوحات مکیه ابن عربی6- فصوص الحکم ابن عربی7- نقد النصوص عبدالرحمان جامی8- لوایح عبدالرحمان جامی9- مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز شیخ محمود شبستری10- امامت و رهبری شهید مطهری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 684]