واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: t=23855">چگونه عكس بهتري بگيريم؟ iman.prs 27 آبان 1383, 16:48-:-: تركيب بندي :-:- قانون يك سوم : [align=justify:22a 57e79dd]قانون يك سوم در تركيب بندي تنها نظريه ي هنري نيست. بلكه با بررسي هاي علمي درستي آن اثبات شده است. وقتي چشم ها به يك عكس نگاه مي كنند ، ابتدا به نقاط يك سوم خيره مي شوند. اگر چيز قابل توجهي در آن يافت نشود به جستجو در تصوير مي پردازند. اگر بعد از چند ثانيه جستجو چيزي توجه انها را جلب نكند، علاقه ي خود را نسبت به تصوير از دست مي دهند. بنابراين اگر نمي خواهيد بينندگان نسبت به عكس بي علاقه شوند ، بهتر است چيز قابل توجهي را روي اين خطوط قرار دهيد. ضمنا شخص يا چيزي را دقيقا در مرگز ديد دوربين قرار ندهيد، چون زياد جالب نخواهد بود. سوژه را در يك طرف تصوير قرار دهيد و كمي آن را در كادر بچرخانيد. ضمنا خط افق را دقيقا در مركز عكس قرار ندهيد، بلكه آن را در يك سوم بالا يا يك سوم پايين تنظيم كنيد. اگر در عكس بخش پاييني تصوير مورد علاقه ي شماست ، خط افق را بالا بيندازيد. برعكس اگر موضوع مورد توجه در بخش بالايي خط افق قرار دارد، خط افق را در يك سوم پايين قرار دهيد. مجبور نيستيد وقتي در آسمان چيز قابل توجهي وجود ندارد بخش زيادي از آن را نشان دهيد.در مورد زمين هم همين طور...[/align:22a 57e79dd] -:-: اشتباهات تركيب بندي :-:- [align=justify:22a 57e79dd]شما عكسي عالي گرفته ايد ، قانون يك سوم ها را هم رعايت كرده ايد. ولي هنوز نمي توانيد توجه ديگران را جلب كنيد!چرا؟ خوب، اجازه دهيد بزرگترين اشتباهات تركيب بندي را كه من در عكسهاي بسياري ديده ام با هم مرور كنيم. سوژه در حال قدم زدن يا نگاه كردن به خارج از كادر است بجاي داخل آن : سوژه ي شما بايد بدرون عكس نگاه نمايد تا نگاه بيننده را به داخل هدايت كند ، نه اين كه با نگاه به خارج توجه بيننده را از عكس خارج كند. اگر در جلوي سوژه فضاي خالي نگذاريد ، بيننده مي خواهد بداند كه سوژه به كجا مي نگرد يا به كجا مي رود. بيننده براي درك عكس و اينكه داستاني در ذهنش شكل بگيرد، بايد قادر به فهم شرايط باشد. بريدن دنباله ي سوژه : يك قانون كلي اين است كه در عكس سوژه را در محل هاي اتصال اعضا يا اجزا به آن قطع نكنيد. اگر مي خواهيد كادر بسته اي داشته باشيد ، مطمئن شويد كه دست ، آرنج ، زانو يا بخش هاي جزيي سوژه را قطع نكرده ايد. اگر پاها را در كادر قرار داده ايد، مراقب باشيد انگشتان را نبريد. اگر بازوها را در كادر داريد ، آرنج را هم در كادر بگيريد. هرگز دست ها را در محل انگشتان قطع نكنيد. عكاسي از ارتفاع بالاتر از سوژه : وقتي از سوژه هايي عكس مي گيريد كه ارتفاع كمتري نسبت به شما دارند دوربين را تا سطح آنها پايين ببريد.وقتي از بچه ها از بالا عكس ميگيريد بسيار كوچك و غير مهم جلوه مي كنند. همين طور در عكاسي از حيوانات اگر از بالا عكس بگيريد عكس هايي اتفاقي و نه چندان جالب به نظر مي رسند.دوربين را پايين ببريد و هم ارتفاع با سوژه عكس بگيريد. آنگاه از نماي به دست آمده لذت خواهيد برد. بريدن سايه يا انعكاس : اگر سايه يا انعكاسي از سوچه روي زمين است يا تمام آن را بگيريد يا هيچ چيز از آن را افقي يا عمودي : چي موقع عكس را افقي و چه موقع عمودي بگيريم؟...ساده است...اگر سوژه بيش از آن كه دراز باشد پهن است ، عكس را افقي و اگر ارتفاع سوژه بشتر از عرض آن است، عمودي بگيريد. اين اشتباه درجه يك آماتورها در عكاسي است.براي جلوگيري از ديده شدن اجزاي ناخواسته در عكس ، كادر را بسته مي گيرند و حتي دوربين را كمي مي چرخانند تا سوژه بهتر در كادر قرار گيرد. البته در بعضي موارد استثنائاتي وجود دارد و بايد با تمرين و مطالعه مواردي را كه بهتر است يك قانون را رعايت نكنيك دريابيم. -:-: نورسنجي :-:- وقتي نور مناسب باشد در عكس رنگها درست به نظر مي رسند، سفيد ها سفيد و سياه ها سياه هستند. وقتي روي يك سوژه كه داراي طيف هاي متوسطي است فكوس مي كنيد دوربين كار خودش را درست انجام مي دهد. ولي اگر بخواهيد از يك خرس قطبي سفيد يا يك سگ سياه عكس بگيريد چه؟ يا عكس بسيار روشن خواهد شد يا خيلي تيره و يا همه چيز خاكستري مي شود (چون سيستم نورسنجي داخلي دوربين سعي مي كند كه عكسي با طيف 18 درصد خاكستري ايجد كند). چه كار بايد كرد؟ بهتر است وقتي از جسمي سفيد يا منعكس كننده عكس مي گيريم ديافراگم را يك گام بازنر كنيد و برعكس ، وقتي از جسمي سياه يا جاذب نور عكس مي گيريد ، ديافراگم را يك گام ببنديد. در باره ي قانون آفتابي F16 چه مي دانيد؟ معني آن چيست و چگونه كار مي كند؟ ساده است. اين يك فرمول دقيق در عكاسي است كه هميشه نتيجه ي خوبي مي دهد. در يك روز آفتابي درخشان ديافراگم دوربين روي F16 مي گذاريد و سرعت مناسب شاتر را معكوس حساسيت فيلم يا دوربين انتخاب مي كنيد. مثلا ، فرض كنيد حساسيت فيلمتان ISO 100 است ، يعني سرعت شاتر بايد00 1/1 باشد. بيشتر دوربين ها سرعت شاتر 100/1 ندارند ، بنابراين شما نزديكترين سرعت را انتخاب نماييد يعني 125/1.همين. در اين شرايط شما تنظيم نوري دقيق خواهد داشت. اگر نخواستيد روي F16 عكس بگيريد چه؟ باز هم ساده است. دوربين را روي ذيافراگم مورد نظرتان گذارده و بر اساس آن سرعت شاتر را اينگونه تنظيم كنيد. اگر مي خواهيد روي F8 عكس بگيريد (دو گام بازتر) بايد سرعت شاترتان را دو گام بيشتر كنيد (500/1) تا نور كمتري وارد دوربين شود. حالا اگر مي خواهيد روي F32 عكس بگيريد (دو گام بسته تر) بايد سرعت شاتر را دو گام كمتر كنيد (30/1) تا نور بيشتري وارد دوربين شود. ساده است. نه؟ خوب اگر عكاسي در يك روز آفتابي درخشان نبود تكليف چيست؟ بايد آن را يك روز F8 بناميم. اگر سايه هاي روي زمين به وضوح ديده نمي شد و نور به شدت و روشنايي يك روز آفتابي درخشان نيست ، فقط كافي است همه چيز را نصف مقدار قبلي تنظيم نماييد. همانند حالت قبل عمل كنيد ، ولي اين بار با F8 و سرعت 125/1 شروع نماييد. آيا اين تنظيم ها هميشه درست عمل مي كنند؟ تقريبا بله. ولي براي اطمينان بهتر است هميشه سه عكس بگيريد. يكي با گام بالاتر و يكي با يك گام پايين تر از معمول. به اين كار محدوده بندي يا Bracketing گفته مي شود. اگر بر روي فيلم هاي اسلايد عكس مي گيريد بهتر مي توانيد اثرات كارتان را ببينيد. چون وقتي عكس نگاتيو را چاپ مي كنيد، در لابراتور نور عكس ها را تا حد ممكن اصلاح مي كنند. ولي به هر حال اگر در هنگام عكاسي نور را درست تنظيم كرده باشيد نتيجه ي بهتري خواهيد گرفت. عكاسي از ماه : شايد تعجب كنيد كه چرا معمولا عكس هايي كه از ماه مي گيريد بي رنگ و رو و مات مي شوند؟ آيا جزييات مورد نظر شما از ماه در عكسهايتان ديده نمي شود. براي نور سنجي درست ماه يك ترفند ساده وجود دارد. قانون F16 را كه يادتان هست. شايد باور نكنيد ولي براي عكاسي از ماه كامل همان تنظيم روز روشن و آفتابي را استفاده نماييد. چرا؟ باز هم ساده است. ماه يك شي روشن شده با نور خورشيد است و فرقي نمي كند كه اين نور خارج زمين است يا در نيمه شب است. به هر حال ماه با نور خورشيد روشن شده است. درباره ي عكاسي از ماه نيمه يا يك چهارم چه؟ اگر ماه نيمه است ، عدد ديافراگم را نصف كنيد ، يعني F8 . وقتي ماه يك چهارم است ديافراگمرا يك چهارم كنيد F4.... [/align:22a 57e79dd] با تشكر Iman.PRS Marzban 28 آبان 1383, 06:10دوست عزيز خيلي خيلي ممنون واقعا مقاله جالب و كاملي بود شما مار من را راحت كرديد چون در جلسات بعدي اموزش عكاسي قصد داشتم بعد آز اموزش نور دهي يك چنين مقاله اي را بنويسم ولي ديگر شما زحمتش را كشيديد باز هم ممنون alireza-metal 28 آبان 1383, 06:32مقاله مفيدي بود H-assan 29 آبان 1383, 15:14دست درد نکنه حسين1 30 آبان 1383, 10:25مرسي عالي بود takavar 01 آذر 1383, 13:30با اينکه در کار عکاسی نيستم ، قسمت ترکيب بندی خيلی مفيد بود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 529]