واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اصلاح طلبان واقعی قسمت اول
شعیب پیامبر به نزدیکان خود گفت : آهنگی بجز اصلاح (شما) ندارم و تا حد توان چنین خواهم کرد و موفقیت من فقط با یاری خدا امکان پذیر است، پس به او تکیه می کنم و به سوی او باز می گردم. (1) امام حسین "علیه السلام" که در مرتبت، جزء نفرات برتر عالم امکان است، انگیزه قیام خویش را "اصلاح طلبی" برشمرده، چرا که جامعه اسلامی پس از وفات پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) رو به گمراهی نهاد و به تعبیر روایت «الا و ان السنة قدامیتت» یعنی "آگاه باشید؛ سنت پیامبر از میان مردم رخت بربست" به انگیزه اصلاح جامعه، قیام فرمود و خون مبارکش در راه اصلاح طلبی، بر زمین جاری شد و کلمه "هیهات" او هنوز در شریانهای غیرت جامعه می جوشد. اما چه باید کرد؟ از کجا باید آغاز کرد؟ چه کنیم که نور مهدوی از فراسوی ابرها، معاشمان را نورانی کند، چگونه مصلح جزء باشیم تا آرزوی مصلح کل نماییم. جامعه؛ همواره نیازمند مصلح است، هر بنایی که مخروب گردد، هر جسمی که بیمار شود و هر چرخی که نچرخد، "مصلحی" میخواهد تا رو به خرابی ننهد و تا که عافیت بر وجود آن جسم باز آید و تا که آن چرخ بچرخد. اما اکنون هزار و چهار صد و اندی است که پیامبر امت از میان ما کوچ فرموده و نزد پروردگار خویش ما را نظاره می کند، امت حنیف محمدی، هزار فرقه گردیده و هر نحله(2) داد خود سر می دهد، فرقه ای جماعت مسلمانان را مشرک می خوانند و
پروردگار جلیل را جسمی می انگارند؛ که دست دارد و پا دارد و با چشمی چون چشم سر به این سو و آنسو می نگرد، با این وصف به نماز می ایستند و نمی دانند به سوی که، جبین بر خاک می سایند و شگفت آور آنکه، این جماعت منحرف با اندیشه های غیر توحیدی، همه مسلمانان را مشرک می دانند.جماعتی به دروغ، هر چه از بندگان سر زند گویند که خداوند چنین نمود، و هر فعل بدی را به خدای جلیل پاک نسبت می دهند. و اینچنین هزاران بدعت، در دین مبین ظاهر گشت و افق صاف آسمان شریعت محمدی با توطئه های ابلیس، تدلیس شد و این گمراهی از سایبان پسران ساعده آغاز گردید و ما بیچارگان به دل امید داریم که منجی موعود و مصلح کل خواهد آمد و فتنه را از روی زمین پاک خواهد کرد و دادگستر یگانه خواهد شد، بدعت ها را خواهد زدود و ستمها را به خاک سیاه خواهد نشاند و بت ها را "لات" را "عزا" را در آتش توحید خواهد سوزاند. اما چه باید کرد؟ از کجا باید آغاز کرد؟ چه کنیم که نور مهدوی از فراسوی ابرها، معاشمان را نورانی کند، چگونه مصلح جزء باشیم تا آرزوی مصلح کل نماییم. آری ؛ باید از خود آغار کنیم از «خودِ بزرگ» که در لجنزار شرک های اصغر و اکبر کوچک شده. دلا غافل ز سبحانی چه حاصل اسیـر نفس شیطانی چـه حاصل بــود قــدر افـــزون از مــلائــک تو قدر خود نمی دانی چه حاصل و از این روست که باید خود را اصلاح کنیم و راه "اصلاح طلبی خرد" را بیابیم تا به صلح کل برسیم.و اینک به سوی بزرگ فرزانگان می رویم، تا ببینیم او چه نسخه ای برای اصلاح بشر دارد. پس اصلاح طلبی آن است که از دسیسههای ابلیس در امان مانی او را اطاعت نکنی آقای پرهیزگاران عالم یعنی مولای متقیان علی بن ابیطالب "علیه السلام" می فرماید: اگر همه فرزانگان عالم ، در یک محفل جمع شوند، خلاصه فرزانگی و حکمت را در این سه نشانه خواهند یافت. «آری دوستان و آن سه نشانه در حول محور "اصلاح طلبی است"» امام علیه السلام اولین نشانه را چنین برمی شمرند. "من اصلح بینه و بین الله اصلح الله بینه و بین الناس" یعنی آن کس که بین خود و خدای خود را سالم سازد، خدای بزرگ بین او و مردم را اصلاح می فرماید.
حال چگونه؟ خدا از من و شما چه می خواهد؟ چگونه می توان این فراق را زدود و خود را اصلاح کرد ؟در پاسخ باید گفت : خدای بزرگ چیزی نمیخواهد، جز آنکه بندگان «خود» باشند و آن شرافت انسانی که به آنان عطا گردیده پاس بدارند و در حقیقت، آن ملکوت گرانسنگی که باعث شد، فرشتگان در مقابلش به سجده درآیند، بازیچه "تدلیس ابلیس" قرار نگیرد و در "یک کلام" خدا میخواهد بندگانش بندگان شیطان نشوند و خدایی باشند. پس اصلاح طلبی آن است که از دسیسه های ابلیس در امان بمانی او را اطاعت نکنی و چون "دو رویان" نباشی، هنگامی که به آنان گفته می شود که تبهکار نباشید؛ می گویند اصلاح طلبانیم قرآن می فرماید آگاه باشید که آنان تبهکاراند لیکن خود نمی دانند(3). پس اصلاح طلبی در یک کلام خلاصه می شود «انجام واجبات الهی و ترک محرمات آن» حال که از خود آغاز کردی و اصلاح طلب شدی، خدای بزرگ تو را نزد مردم محبوب خواهد نمود.و رمز محبوبیت مردان الهی در میان مردم همین است. خدای بزرگ فرموده «آنانکه به سوی خدا گرویدند و کردار نیک انجام دادند، خداوند آنان را محبوب دلها قرار خواهد داد» و چون خداوند چنین خواهد، فرزند شیرخواره را در دل دریا به دست کسی می سپرد و توسط کسی رشد می دهد که اگر بداند این کودک در آینده دشمن او می شود در کشتن او لحظه ای درنگ نخواهد کرد. امام باقر(ع) فرمود «موسای پیامبر آنقدر دوست داشتنی بود که فرعون نیز او را دوست می داشت» و دلیل این دوستی و محبت چیزی نبود جز محبت و دوستی خداوند. باید از خود آغار کنیم از «خودِ بزرگ» که در لجنزار شرکهای اصغر و اکبر کوچک شدهخدا می فرماید« و القیت علیک محبة منی(4)» یعنی ای موسی؛ من محبتی از خود برتو افکندم، که فرعون نیز محکوم این محبت است» و بدینسان است که اگر انسان اصلاح طلب شد و رابطه اش با خدای بزرگ را اصلاح کرد، در مقابل، حق تعالی نیز او را محبوب دلها می کند.پس کوچکترین نتیجه اصلاح طلبی، نظر و محبت مردم است بر شخص اصلاح طلب و اگر انسان مصلح شد و قلب او وادی نور و خانه ای از خانه های خدا، آن وقت است که انسان اوج می گیرد چرا که «عمل صالح» چنین است .آقامیری - گروه دین و اندیشه تبیان1- مضمون بخشی از آیه 88 سوره هود 2- گروه3-ترجمه مضمون آیه 11 سوره بقره4- سوره طه آیه 39
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 223]