واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سریال از تاریخ ایران یا كره...؟!
مهرزاد دانش ـ منتقد: حكایتهای ایرانی كم نداریم؛ چگونگی پرداخت به داستانها مهم است یك منتقد معتقد است «در ادبیات كهن و هم ادبیات معاصر ایران، داستانها و حكایتهای بسیار زیادی وجود دارد كه میتواند مخاطب تلویزیون را جذب كند؛ اما برگرداندن آنها به زبان سینمایی از اهمیت زیادی برخوردار است.» مهرزاد دانش كه با موضوع ساخت سریالهایی جذاب برگرفته از ادبیات و افسانههای ایرانی با ایسنا سخن میگفت، افزود: در به تصویركشیدن یك داستان یا حكایت، فیلمنامهنویس، كارگردان و هركسی كه قرار است متن ادبی را به زبان سینما ترجمه كند، اهمیت دارد؛ درواقع چگونگی پرداخت به داستانهای جذاب، بسیار مهم است. این منتقد در ادامه این بحث با این اعتقاد كه «مخاطب ایرانی آسانپسند شده است و از هر موقعیت نه چندان جذاب هم استقبال میكند.» گفت: مثلا سریال مانند «افسانه جومونگ» فقط با قصهای سرراست، چند موقعیت نه چندان با خلاقیت، بیننده را به خود جذب كرده و البته در كشورهای زیادی نیز با استقبال مخاطبان روبهرو شده است. این منتقد تداوم پخش سریالهای كرهیی را عاملی برای نازلترشدن سلیقهی بینندگان دانست و گفت: معتقدم اگر سریالی قدری پیچیدگی روایی داشته باشد و بیشتر به عمق ماجراها بپردازد، بیننده ایرانی از آن روی برنمیگرداند. وی هم چنین بار دیگر به افت ذایقه هنری مخاطبان اشاره كرد و اقبال به سریالهای ضعیف را از دلایل خود دانست و گفت: مثلا داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن كریم، زیباترین و جذابترین قصه است. اما سریالی كه دربارهی آن ساخته شده خیلی نازل است و اصلا در شأن این قصه قرآنی نیست. این مجموعه نشاندهنده آن است كه داستان جذاب، یك پتانسیل محسوب میشود. اما تبدیل شدن آن به یك سریال جذاب، نیازمند طی درست فرایندهایی است كه متأسفانه تلویزیون و سینمای ایران فاقد مراحل صحیح است. او كبود نیروی انسانی متخصص برای ساخت سریالهای جذاب تاریخی را یك مساله قابل تامل دانست و گفت:آسانپسندشدن كارگردانان تلویزیون و سینما، مسألهی مهمی در زمینه ساخت تولیدات ضعیف است؛ چرا كه برخی از آنان در پی بروز خلاقیت خود نیستند. نمونه بارز آن انبوه تلهفیلمهایی است كه ساخته میشود و اغلب آنها ارزشهای كیفی لازم را ندارند. او «سیستم پرپیچ و خم اداری تا ممیزیها» را از دیگر موانع ساخت سریالهای جذاب دانست و گفت: مشكلات تولید سریال و فیلم از تولیدهای پرشتاب تا مواردی از جانب تهیهكننده، سرمایهگذار و برخی مدیران به كارگردان و متن تحمیل میشود را دربر میگیرد. مجموعهی این عوامل باعث میشود كه اگر كسی در حد بروز خلاقیتهای خود باشد، كمتر به توفیق برسد. دانش ادامه داد: اما گاهی نمونههای استثنایی مانند «روزگار قریب» - ساخته كیانوش عیاری - تولید میشود كه یك حركت فردی محسوب میشود. چون سیستم حاكم پیشتر «خلاقیت كش» است تا «خلاقیت پرور». این منتقد با این اعتقاد كه « فقر مالی داریم اما مدیریت بودجه ما نیز ضعیف است» ادامه داد: بعضا نمیدانیم سرمایه را چگونه صرف كنیم و به این مورد نمیاندیشیم كه چه كسی با چه دانش و توانایی قرار است متنی را كارگردانی كند. در نتیجه حتی برخی پروژههای پرهزینه نیز ناكام میشوند، چرا كه با این موضوع فكر نشده كه «آیا متنی كه ضعف دارد، ارزش آن را دارد كه مقدار زیادی پول به پای آن ریختر شود؟» تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 394]