تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815430638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرگرمی جبری با تقویم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سرگرمي جبري با تقويم
تقويم
اهدافبا فراگيري اين بازي دانش آموزان خواهند توانست:در انتخاب متغيرهاي مناسب براي نوشتن معادله و طرح معادله درجه يک به مهارت برسند.معادله را مرحله به مرحله حل کنند و روش هاي ديگري نيز براي حل آن پيدا کنند.يک معماي جديد رياضي را طراحي و حل کنند.روابط اعداد را در برگه هاي تقويم کشف و از آن ها ( براي حل معما يا طرح معماهاي جديد ) استفاده کنند.  وسايل لازمبرگه هايي از ماه هاي مختلف تقويم که با دستگاه اورهد قابل نمايش باشند يا بتوان آن ها را در برگه هايي به تعداد كل دانش آموزان يا نيمي از آن ها کپي گرفت. طرح درس1. يک تقويم را به دانش آموزان نشان دهيد ( در صورت امكان با استفاده از اورهد ). بازي را دو بار با آن ها انجام دهيد. به دانش آموزاني كه درباره چگونگي آن خواهند پرسيد، پاسخ دهيد: " من از جبر استفاده مي کنم! " 2. سپس براي آن ها روش استفاده از متغيرها براي نشان دادن روزهاي مختلف و طرح و حل معادله مربوط به آن را شرح دهيد.3. به دانش آموزان فرصت دهيد تا در حل معما با يکديگر مشاركت کنند.4. روش طرح يک معماي متفاوت را به آن ها نشان دهيد.

معماي رياضي براي بازي با دوستان5. توضيح دهيد که چگونه با استفاده از برگه ي سرگرمي با تقويم جبري، معماي جديدي را طراحي خواهند کرد.

سرگرمي با تقويم جبري روش انجام اين بازي با تقويم:به هر دو دانش آموز يک برگه تقويم بدهيد و يا يک برگه را براي همه کلاس با استفاده از دستگاه اورهد نمايش دهيد. براي آن ها توضيح دهيد که اين بازي يکي از کاربردهاي جبر را نشان مي دهد و در ارتباط با زندگي واقعي است. از يکي از دانش آموزان بخواهيد چهار روز را که با هم يک مربع روي تقويم تشکيل مي دهند، انتخاب کند و جمع آن چهار عدد را به شما بگويد. شما مي توانيد به او بگوييد چه عددهايي را انتخاب کرده است. با دانش آموزان ديگر هم اين بازي را تکرار کنيد و بعد از آن ها بخواهيد فکر کنند و حدس بزنند که شما با چه روشي عددها را پيدا مي کنيد. مي توانيد از آن ها بپرسيد که بين اعداد هر يک از اين مربع ها چه رابطه اي وجود دارد. براي راهنمايي از آن ها بخواهيد تا عدد اول را n بنامند و سه عدد ديگر را بر حسب آن پيدا کنند. بعد از فرصت کوتاهي، اين رابطه جمع را با کمک خود دانش آموزان روي تخته کلاس بنويسيد:

حالا از يکي از دانش آموزان بخواهيد تا چهار عدد جديد که يک مربع ديگر را تشکيل مي دهند، در نظر بگيرد و حاصل جمع آن ها را بگويد، مثلاً عدد 88. سپس، آن عدد را مساوي حاصل جمع بالا قرار دهيد و مرحله به مرحله معادله را با مشارکت دانش آموزان حل کنيد:

عدد اول به دست مي آيد. از دانش آموزان سه عدد ديگر را هم بپرسيد و بعد اين پرسش را طرح کنيد:" پاسخ n را با چه عملياتي به دست آورديم؟ "با جمع بندي پاسخ هاي دانش آموزان به اين دستورالعمل مي رسيم: " از دو طرف تساوي 16 تا کم کرديم و بعد دو طرف آن را بر 4 تقسيم کرديم. " اين همان روشي است که معما را حل مي کند و عدد اول را به ما مي دهد. بعد کافي است آن را به ترتيب با 1 و 7 و 8 جمع کنيم تا سه عدد ديگر هم پيدا شوند.به آن ها فرصت دهيد تا دو به دو با هم بازي کنند و اين دستور العمل را به کار ببرند. در ادامه اين نكته را يادآور شويد که ممکن است کم کردن ذهني عدد 16 کمي وقت گير باشد. دوباره معادله اول را روي تخته بنويسيد و از آن ها بخواهيد كه به راه ساده تري فكر كنند. " اين معادله به چه روش ديگري قابل حل است؟ " کافي است از عدد 4 در سمت چپ تساوي فاکتور بگيريد: و دو طرف را برعدد 4 تقسيم کنيد: و در پايان 4 را از هر دو طرف تساوي کم کنيد:

پس به طور خلاصه، روش ما اين گونه است: " بر 4 تقسيم و سپس 4 تا از آن کم کن. " بگذاريد اين قاعده جديد را نيز آزمايش نمايند و سادگي آن را تجربه کنند يا آن را با خود شما بازي کنند ( يعني شما 4 عدد انتخاب كنيد و از بچه ها بخواهيد آن ها را پيدا کنند و هر کس سريع تر جواب را پيدا کرد، برنده مي شود. ) ارزشيابيميزان فعاليت و همکاري دانش آموزان براي پيدا کردن معادله و حل آن، مي تواند ملاکي براي سنجش كيفيت كار دانش آموزان باشد. مهم تر از آن، الگوهاي جديدي که آن ها در جلسه دوم ارائه خواهند داد و ميزان خلاقيت آنها در انتخاب اعداد و کشف روابط آنها و نيز يافتن قواعد، همه مي توانند براي ارزشيابي ميزان درک دانش آموزان از موضوع و تسلط آن ها به الگويابي و حل معادله ملاک قرار گيرند. معماهاي طرح شده دانش آموزان را ارزيابي و هنگامي که آن ها را با ديگران حل مي کنند، بر كارشان نظارت كنيد. توسعهدر پايان درس از دانش آموزان بخواهيد تا الگوهاي متفاوتي از اعداد برگه تقويم را در نظر بگيرند، مثلاً سه عدد روي يك رديف اُريب و ... . سپس از آن ها بخواهيد يک الگوي تازه را به دلخواه خود انتخاب کنند و براي آن معادله اي با مجهول  n  بنويسند و قاعده پيدا کردن عددها را به دست بياورند و در جلسه آينده آن را به کلاس بياورند. شما نيز مي توانيد چند مورد جالب تر را از ميان آن ها انتخاب کنيد تا دانش آموزان آن ها را در كلاس بازي كنند و به جواب معماها و قواعد بازي دوستانشان پي ببرند. مترجم: نيوشا حکمي 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 605]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن