تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830622156




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رضا بابك؛ بازیگر ارغوانی


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: او با این سریال به چهره محبوب خانواده‌ها تبدیل شد و از آن به بعد در هر فیلم یا سریالی كه بازی می‌كرد، جزو چهره‌های مورد توجه مردم بود. كسانی كه آثار مرضیه برومند را دنبال كرده‌اند، بخوبی می‌دانند كه ... عجیب نیست اگر چهره رضا بابك برای بسیاری از تماشاگران جوان سینمای ایران ناآشنا باشد. حال كه فرصتی دست داده تا «به رنگ ارغوان» اكران عمومی شود و حضور گذرای رضا بابك در آن اینقدر به چشم بیاید بهتر است در كنار پرداختن به فیلم و ویژگی‌های آن، یادی از بازیگرانی از جنس رضا بابك كنیم كه با وجود تحصیلات، تجربه و توان فراوان‌شان، مدت‌هاست خانه‌نشین شده‌اند و كسی یادی از آنان نمی‌كند. درست است كه سینما بی‌رحم است و هر ستاره‌ای دوران افولی دارد اما یادمان باشد كه بازیگرانی مثل بابك هیچ‌گاه سودای ستارگی نداشته‌اند و همواره در سینما، تلویزیون و مهم‌تر از اینها بر روی صحنه تئاتر درخشیده‌اند و آبروی نمایش این سرزمین به حساب می‌آیند. هنوز خاطرمان هست كه پس از مرگ بزرگانی چون پرویز فنی‌زاده، جلال مقدم، اسماعیل محمدی و مهدی فتحی سینما و عرصه نمایش ایران دچار چه خسرانی شد. بازیگرانی هستند كه همواره بی‌جایگزین به نظر می‌رسند و رضا بابك قطعاً یكی از آنهاست. «به رنگ ارغوان» فیلمی است كه سوای همه چیز، بازیگرانی دارد كه بار عمده‌ای از ارزش و كیفیت اثر را بر دوش دارند. از چهره‌های مطرح و شناخته‌شده‌ای مثل حمید فرخ‌نژاد تا بازیگری كهنه‌كار و سرد و گرم چشیده به نام رضا بابك.   به نقل از كتاب «فرهنگ سینمای ایران» تألیف ارزشمند محقق گرامی غلام حیدری، رضا بابك با نام اصلی رضا فشنگچی در سال 1323 در تهران متولد شد. او از نسل بازیگرانی است كه دو راه بیشتر برای ورود به عرصه بازیگری نداشتند؛ یا باید با پیوستن به جریان غالب فیلم‌فارسی، صرفاً به حضور در فیلم‌های بی‌ارزش و بی‌خاصیت سینمای ایران قناعت می‌كردند یا باید به دنیای تئاتر و نمایش می‌گرویدند، تازه این پایان كار نبود. چرا كه در آن زمان نمایشی‌ها هم به 2 دسته تقسیم می‌شدند؛ یك گروه عمده، كارشان برپایی نمایش‌های عامه‌پسند بود و گروه دیگر كه در اقلیت بودند، با روی صحنه بردن نمایشنامه‌های خارجی و ارزشمند و گاه متونی از نویسندگان برجسته وطنی، درصدد شكل‌دهی به نمایش نوین ایران بودند. كار رضا بابك از اواخر دهه 40 آغاز شد؛ او از همان اوان جوانی به جریان نمایش روشنفكری ایران پیوست و رفته‌رفته استعدادهایش را بروز داد. همان زمان به تحصیل پرداخت و در رشته بازیگری و كارگردانی درس خواند و سرانجام در سال 1353 فارغ‌التحصیل شد. پیش از این كارش را در تلویزیون هم شروع كرده بود، اما نخستین فیلمی كه در آن به عنوان بازیگر حضور یافت «چریكه تارا» نام داشت. بهرام بیضایی كه برای ساختن فیلمش می‌خواست از نسل تازه‌ای از بازیگران تئاتر استفاده بكند، ابتدا از سوسن تسلیمی در نقش اصلی استفاده كرد و سپس رضا بابك را كه در آن زمان 34 ساله بود، مقابل او گذاشت. پیش از این، پروانه معصومی در فیلم‌های این كارگردان مطرح نقش‌های اصلی را عهده‌دار بود اما همچنان كه گفته شد، بیضایی از نسل تازه‌ای از بازیگران بهره برد؛ همكاری‌اش با سوسن تسلیمی تا نزدیك یك دهه بعد ادامه پیدا كرد اما رضا بابك كه در یكی از نقش‌های اصلی «چریكه تارا» خوش درخشیده بود، دیگر فرصت چنین همكاری‌ای نیافت و سال‌ها طول كشید تا بار دیگر در فیلمی از سینمای ایران بازی كند. در صورت اعتماد به كتاب غلام حیدری، مشخص می‌گردد كه رضا بابك 10 سال پس از «چریكه تارا» یعنی در 44 سالگی و در سال 1367 برای دومین بار جلوی دوربین فیلمی از سینمای ایران رفت. نام این فیلم «سفر عشق» است و كارگردانش ابوالحسن داوودی. درباره دلایل این ده سال دوری از سینما می‌توان از رضا بابك پرسید، همچنین درباره این كه چرا از زمانی كه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد، تا زمانی كه برای اولین بار در فیلمی از سینمای ایران حاضر شود، این اندازه زمان طول كشیده است. در صورتی كه پاسخ بابك، بر عدم وجود متن‌های مناسب و فیلم‌های قابل‌ تأمل دلالت داشته باشد یا اصلاً وجه بدبینانه ماجرا در این دوران نقش داشته باشد (به این معنا كه پیشنهادی برای كار وجود نداشته) آنگاه باید به حال سینمای ایران افسوس خورد كه چه سال‌های باارزشی از زندگی این هنرمندان دور از كار سپری شده است. «سفر عشق» حتی اگر فیلم ارزشمندی در كارنامه سازنده و بازیگرش نباشد، حداقل این حسن را داشت كه داوودی و بابك را در ادامه به فعالیتی حرفه‌ای‌تر واداشت. از این پس هم كارگردان و هم بازیگر سال‌های پركاری خود را آغاز كردند و آنچه درباره رضا بابك می‌دانیم و آن‌چه او را به شهرت و اعتباری نسبی رسانده، فعالیت‌هایش طی این سال‌هاست. نكته حائز اهمیت درباره این بازیگر این است كه در سال‌های اواخر دهه 60 كم‌تر پیش آمد تا در فیلمی مطرح بازی كند و نقشی آن‌چنان جدی و جذاب به او پیشنهاد نشد تا هنر بازیگری‌اش را به معرض نمایش بگذارد. پس از «سفر عشق» در «ارثیه» به كارگردانی كاظم بلوچی بازی كرد. «ریحانه» فیلم علیرضا رئیسیان بود كه با بازی رضا بابك روی پرده رفت و بیش از آن دو فیلم قبلی دیده شد. با این حال این فیلم‌ها آثاری نبودند كه توان بازیگری بابك را به نمایش بگذارند. «گربه آوازه‌خوان» و «لبه تیغ» دیگر فیلم‌های بابك بودند كه اولی اثری پرفروش بود. سپس فیلم‌های دیگری از راه رسیدند؛ «كودكانی از آب و گل» ساخته عطاالله حیاتی و «آقای شانس» كه در این دومی رضا بابك فیلم‌نامه‌نویس بود. «شریك زندگی»، «عاشق فقیر»، «مرد آفتابی»، «بزرگ خیلی بزرگ» دیگر فیلم‌های رضا بابك بودند كه نه آن‌چنان مورد پسند منتقدان قرار گرفتند و نه اعتباری به كارنامه بازیگر مورد نظر ما افزودند.پس رضا بابك از چه زمانی رضا بابك شد؟ در پاسخ به این پرسش ابتدا باید گفت كه این فیلم‌ها با همه ضعف‌ها و مشكلات‌شان نمایشگر چهره‌ای تازه بودند كه مناسب نقش‌های مكمل فیلم‌ها بود و می‌توانست در قالب‌های گوناگونی گلیم خودش را از آب بكشد. پس رضا بابك پس از بازی در این فیلم‌ها دیگر چهره‌ای ناشناس نبود. اما در همین دوران مرضیه برومند بانوی هنرمند عرصه سریال‌سازی و كسی كه محبوب‌ترین آثار كودكان را طی این سال‌ها ساخته، تصمیم می‌گیرد سریالی درباره روابط مردم در یكی از محله‌های تهران بسازد. نام این سریال «آرایشگاه زیبا» است و بازیگر اصلی‌اش رضا بابك.«آرایشگاه زیبا» یكی از پربیننده‌ترین و محبوب‌ترین سریال‌هایی است كه در سال‌های پس از انقلاب ساخته شده است. رضا بابك در این مجموعه در كنار جمعی از بهترین بازیگران مطرح سینما و تئاتر و تلویزیون نقش‌آفرینی فوق‌العاده‌ای داشت. او با این سریال به چهره محبوب خانواده‌ها تبدیل شد و از آن به بعد در هر فیلم یا سریالی كه بازی می‌كرد، جزو چهره‌های مورد توجه مردم بود. كسانی كه آثار مرضیه برومند را دنبال كرده‌اند، بخوبی می‌دانند كه این كارگردان خوب تلویزیونی، در نوع بازی گرفتن از بازیگرانش روش ویژه خود را دارد. او برای رسیدن به واقع‌گرایی و واقع‌نمایی موردنظرش، از بازیگران خود می‌خواهد كه هر چه بیشتر به الگوهای عینی نزدیك شوند و شاید مهم‌ترین دلیل محبوبیت سریال‌های این كارگردان، علاوه بر نگارش متن‌های بسیار خوب، همین نحوه كار با بازیگرانش باشد.   رضا بابك  سال گذشته تقریباً سالی شلوغ و پركار را پشت سر گذاشت. پیش از نمایش «به رنگ ارغوان» بازی‌اش را در «دعوت» فیلم قبلی ابراهیم حاتمی‌كیا دیده بودیم كه در آنجا با گوهر خیراندیش هم‌بازی بود. البته «به رنگ ارغوان» پیش از «دعوت» ساخته شده بود و تأخیری كه در نمایش آن ایجاد شد باعث شد تا تماشاگران هنرنمایی بابك را چند سال بعد ببینند. او در «به رنگ ارغوان» ایفاگر نقش یك فرمانده امنیتی است كه پس از مشاهده كم‌كاری‌ها و غفلت‌های مأمورش، بی‌خبر به سراغ او می‌آید و غافلگیرش می‌كند. یكی از ویژگی‌های بازیگران بزرگ در این است كه در اندك زمانی كه در اختیار دارند، بازی‌شان می‌تواند بیشترین تأثیر ممكن را داشته باشد و به همین دلیل است كه حاتمی‌كیا 2 نقش كوتاه اما مؤثر فیلمش را به ترتیب به رضا بابك و فرهاد قائمیان می‌دهد. از بازی خوب بابك در سریال «گاوصندوق» هم نباید به سادگی گذشت چون در این سریال كه زیاد به كیفیت آن انتقاد شد، بازی‌ها یكی از موارد استثناء بودند و در این میان رضا بابك از همه استثنایی‌تر بود  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 536]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن