تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815948110




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونه فرشته‌ها را ببينيم؟!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چگونه فرشته‌ها را ببینیم؟!
فرشته
مرگ ارادی، زمینه ساز انس با فرشتگان ... دین وارث انبیاء (علیهم‌السلام) هستند . بزرگان ما مثل مرحوم کلینی، مرحوم شیخ مفید نقل کرده، علمای اهل سنّت هم نقل کردند که «علماء ورثه انبیایند». در ارث مال، شرطش مرگ مورّث است. تا مورّث نمیرد، وارث بهره‌ای ندارد. ولی در ارث علم، تا وارث نمیرد چیزی از مورّث به او نمی‌رسد. این فرق اساسی میراث مال با میراث علم است؛ در میراث مال، مورّث می‌میرد، مال به ورثه می‌رسد. ولی در میراث علم، العلماء ورثه الأنبیاء(1)؛ تا اینها با مرگ ارادی نمیرند، آن هوس و  آن هوی را اماته نکنند و به دستور «موتوا قبل أن تموتوا» عمل نکنند، وارث انبیاء نمی‌شوند .  دیدن فرشته، از مهم‌ترین آرزوهای انسان آنچه در اینجا مطرح است، آن که است كه همه ما می‌خواهیم فرشتگان را ببینیم؛ این جزء آرزوهای ماست. ملائکه وسائل رحمت الهی‌اند. برکات به وسیله اینها نازل می‌شود، وحی و روزی به وسیله اینها نازل می‌شود و همه اینها مدبّرات امورند به اذن خدا. و خدای سبحان اینها را به عنوان رسول خود انتخاب کرد که فرمود: جعل  الملائکة  رسلاً اولی اجنحة مثنی و ثلاث و رباع (2). لذا همگان علاقه‌مندند فرشته‌ها را ببینند. همانطوری که عالمان دین با مرگ ارادی مردند و وارثان انبیاء (علیه‌السلام) شدند، از آنها معارف را ارث می‌برند؛ با مرگ ارادی می‌میرند و با فرشتگان در ارتباطند. آنگاه راحتند! کاری که برای دیگران سخت است، برای آنها به آسانی قابل تحمّل است. دیگران، یعنی کفّار و مشرکین تا با مرگ طبیعی نمیرند، فرشتگان را نمی‌بینند. ولی مردان الهی، همانها که وارثان راستین انبیایند، چون با مرگ ارادی مردند؛ «موتوا قبل أن تموتوا» (3)، ممکن است با فرشته‌ها در تماس باشند. و این هم جزء مهمترین آرزوهای انسان است. اگر کسی با فرشته در تماس بود، دیگر قبح گناه را می‌فهمد، طعم تلخ گناه را می‌چشد و دیگر به سراغش نمی‌رود. در سوره مبارکه فرقان دارد که: مشرکان و کافران می‌گفتند اگر ملائکه‌ای هست، پس چرا ما نمی‌بینیم؟ علاقه‌شان این بود که ملائکه را ببینند. ذات اقدس اِله فرمود: «یوم یرون الملائ که لا بشری یومئذ للمجرمین و یقولون حجراً محجوراً» (4). روزی فرا می‌رسد که اینها فرشته‌ها را می‌بینند، امّا آن، روزی است که مردند. چون در حال احتضار بالأخره فرشتگان قبض روح مأمور قبض ارواحند. آنها شاید عزرائیل (سلام الله علیه) را نبینند، چون کمتر کسی در حال مرگ عزرائیل را می‌بیند. غالب مردم همان مأموران و زیر مجموعه حضرت عزرائیل را می‌بینند، که فرمود: «توفّته رسلنا». جان را به آنها تسلیم می‌کنند و گاهی هم به آنها سخت می‌گذرد. اینطور نیست که خود عزرائیل برای قبض ارواح همگان مباشرت داشته باشد، و همگان آن وجود مبارک را زیارت بکنند، پس عزرائیل مثل جبرئیل (سلام الله علیه) است، هر کسی او را نمی‌تواند ببیند. گروه خاصّی، اوحدی از مؤمنان ممکن است حضرت عزرائیل را در هنگام قبض جان زیارت بکنند.  حالت قبض روح  برای مؤمن و کافر امّا همین فرشتگان قبض ارواح، وقتی هنگام قبض روح می‌آیند، نسبت به مؤمنین خوش برخوردند و نسبت به کفّار بد برخورد دارند. آن دو تا آیه‌ای که در قرآن کریم است که فرشتگان هنگام قبض ارواح تبهکاران، «یضربون وجوههم و ادبارهم»(5)، بیانگر همین است. عدّه‌ای در هنگام قبض روح بسیار به آنها سخت می‌گذرد، خیلی بر آنها دشوار است. برای اینکه فرشتگان سیلی به صورت و پشت‌شان می‌زنند. امّا همین فرشتگانی که زیر مجموعه عزرائیلند، هنگام قبض ارواح مؤمنین به اینها سلام عرض می‌کنند. «سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین» (6). «تتوفّاهم الملائکه طیّبین» (7). فرشتگان هنگام قبض ارواح اینها در کمال طیب و طهارت حضور و ظهور دارند. در کمال رفاه و امنیّت جان اینها را قبض می‌کنند. به طوری که قبض روح مؤمن برای او مثل بوئیدن یک گل یاس است. در هنگام جان دادن هیچ زحمتی برای مؤمن نیست. چون تمام رنجها و دشواریها را مؤمن در حال حیات تحمّل کرده است. اگر کسی با فرشته در تماس بود، دیگر قبح گناه را می‌فهمد، طعم تلخ گناه را می‌چشد و دیگر به سراغش نمی‌رود.روایتی مرحوم کلینی و بزرگان دیگر نقل کردند،بدین مضمون که  هیچ لذتی برای مؤمن به اندازه لذت مرگ نیست! انبیاء را می‌بیند، اولیاء را می‌بیند، روح را در کمال احترام به فرشتگان تقدیم می‌کند. آنها هم در کمال احترام روحش را می‌گیرند. با سلام وارد می‌شوند. پس  اگر فرشتگان رحمت با این جلال و شکوه وارد می‌شوند و روح مؤمن را قبض می‌کنند، دیدن این فرشته‌ها یک رحمتی است. و همانطوری که با مرگ طبیعی نصیب همگان می‌شود، با مرگ ارادی نصیب اوحدی از مردان با ایمان خواهد شد. اینها هم می‌توانند آن فرشته‌ها را زیارت بکنند.  استشمام بوی بد گناه توسط مردان الهی اگر کسی با فرشته مأنوس بود، دیگر لازم نیست به او بگویند: خلاف نکن، یعنی گناه نکن! زیرا او این بدی گناه را احساس می‌کند. از رسول گرامی (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) رسیده است که: «تعطّروا با لاستغفار، لا تفضحنّکم روائح الذّنوب» (8). یعنی خود را با استغفار معطّر کنید، که مبادا بوی بد گناه شما را رسوا بکند. معلوم می‌شود گناه بدبو است. حالا کسی که شامّه‌اش بسته است، استشمام نمی‌کند اما مردان الهی بوی بد گناه را استشمام می‌کنند؛ مردان الهی نسبت به گناه اینچنین‌اند . اگر کسی فرشتگان را ببیند، یک چنین نعمتی نصیبش می‌شود. فرشتگان هنگام قبض ارواح مومنان در کمال طیب و طهارت حضور و ظهور دارند. در کمال رفاه و امنیّت جان اینها را قبض می‌کنند. به طوری که قبض روح مؤمن برای او مثل بوئیدن یک گل یاس است. در هنگام جان دادن هیچ زحمتی برای مؤمن نیست. چون تمام رنجها و دشواریها را مؤمن در حال حیات تحمّل کرده است. بنابر این همانطوری که عالمان دین با مرگ ارادی مردند و وارثان انبیاء (علیه‌السلام) شدند، از آنها معارف را ارث می‌برند؛ با مرگ ارادی می‌میرند و با فرشتگان در ارتباطند. آنگاه راحتند! کاری که برای دیگران سخت است، برای آنها به آسانی قابل تحمّل است. بیانات آیت الله  جوادی آملی در جلسه درس اخلاق - قم؛  8/2 /1384   1- کافى. 1. 32. باب صفه  العلم و فضله  2- فاطر. 1 3- بحار الأنوار . 69 . 59 . باب 95  ـ  الغنى و الکفاف 4- فرقان. 22 (5) انعام . 61 5- محمّد. 27   6- زمر. 73 7- نحل. 328- الأمالی للطوسى. 372 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 442]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن