تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812603978




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حماسه همواره حسین (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حماسه همواره حسین علیه السلام خردمندی های شیعی- روایت "قیام جاودانه" از زبان علامه محمد رضا حکیمی
حسین(ع)
صفحه ادبیات سایت تبیان مفتخر است که  در  طول  ماه محرم  هر روز بخشی از کتاب گرانسنگ " قیام جاودانه" را  برای  عمق  بخشیدن  به معرفت حسینی مخاطبان فرهیخته ی خود ارائه دهد و این گونه  قطره ای شود از دریای خردمندی های شیعی که نسل های غیبت زده را با نور پر فروغ ولایت آل الله  علیهم السلام آشنا می کنند  و این ر ا بهانه تقرب به ساحت آن بزرگواران قرار می دهند . با ما در سلوک " حماسه همواره ی حسین علیه السلام"  همراه باشید .  قسمت اول این نوشتار را بخوانید  قسمت دوم : شهادت نفی است و اثبات (نه و آری) پیامبر اكرم (ص) درباره عاشورا - قبل از وقوع حادثه - سخن گفته است، و تاثیر حیاتى آن را در سرنوشت اسلام یادآور شده است. در این باره نیز عالمان سنى و شیعه احادیث متعدد نقل كرده‏اند، و همچنین درباره موقعیت‏حضرت امام حسین (ع) . یكى از این احادیث، حدیث معروف "حسین منى و انا من حسین" است، یعنى حسین از من است و من از حسینم. و این معنى بسیار عظیم است و بسیار مهم، و اشاره دارد به حقیقت استثنایى "عاشورا" در تاریخ اسلام. و اما حدیث مذكور (حسین منى ...)، حكمت آن بسیار روشن است، زیرا كه شهادت حضرت امام حسین (ع)، با آن چگونگى، دو معنى داشت: 1- نفى آنچه به نام اسلام مطرح بود. 2- اثبات آنچه از اسلام فراموش گشته و انكار شده بود. و این هر دو با هم، یعنى احیاى اسلام. در حكومت كسى چون یزیدبن معاویه، اسلام محو گشته بود، و ضد اسلام به نام اسلام مطرح بود. دین توحید و عدل به نظامى طاغوتى و اشرافى منش (مانند دوران ابوسفیان و بنى امیه در عهد جاهلیت)، بدل گشته بود، به جاى توحید و عدل انكار وحى بود و نشر ظلم ...و این بود كه عاشورا دنباله "جنگ بدر" بود، یعنى جهاد با جاهلیت از نو زنده گشته، جاهلیت‏سلطنت اموى به نام خلافت اسلامى و از اینجاست كه در زیارت سردار رشید عاشورا و پرچمدار سپاه قرآن، یعنى حضرت ابوالفضل العباس (ع) آمده است: "اشهدالله: انك مضیت على ما مضى به البدریون." من خدا را گواه مى‏گیرم كه تو -اى شهید بزرگوار - همان راهى را رفتى كه شهیدان جنگ "بدر" (در ركاب پیامبر خدا) رفتند. آرى، جنایات بنى امیه و پس از آنان بنى عباس در تاریخ اسلام معروف است. اگر تاریخ بر همان منوال مى‏گذشت و عاشورایى پدید نمى‏آمد، و سپس مجاهدات و جانفشانى‏هایى كه دیگر امامان و فرزندانشان (سادات حسنى و سادات حسینى) كردند نمى‏بود، امروز چه بسا اسمى از اسلام و قرآن و نماز و قبله و حج و جهاد نبود. پس عاشورا به گردن همه مسلمانان - چه سنى و چه شیعه - حقى بزرگ دارد، حقى به عظمت‏بقاى اسلام و قرآن، و برقرارى قبله و نماز و ادامه حج و جهاد ... این است كه این یك تكلیف سترگ و ژرف اسلامى است كه مسلمانان بدانند كه خاندان پیامبر (ص) آنهمه مصائب سنگین را كه در طول زمانى دو قرن و نیم، و سپس فرزندانشان در طول قرنها و سده‏ها تحمل كردند براى چه بود. آنهمه مصائب كه تحمل كردند، و خود و فرزندان و خاندان و حتى كودكان شیرخوار خود را در راه اسلام دادند، و در یك دوره طولانى 250 ساله، نسل‏اندر نسلشان در مبارزه و شهادت و رنج و اسارت و زندان و شكنجه و تبعید و محرومیت‏به سر بردند، و پس از واقعه بزرگ كربلا، واقعه شهادت على بن محمد - فرزند امام محمد باقر (ع) - و یارانش در "مشهد اردهال"، و شهادت زیدبن على بن الحسین (ع) و یارانش در "كوفه"، و شهادت حسین بن على حسنى و یارانش در "فخ" (نزدیك مكه) و سپس واقعه‏ها و شهادتهاى دیگر، و زندانها و شكنجه‏هاى دیگر كه پیش آمد ... اینها همه براى این بود كه دین خدا باقى بماند و مشعل جاوید هدایت فرونیفتد، و به دست آیندگان برسد، و انسانها در هر عصر و نسل بتوانند از فروغ هدایت‏بهره گیرند، و كتاب خدا را در دسترس داشته باشند، و به آیین محمدى بگروند، و ارزشهاى الهى و معیارهاى سعادت و نجات را بشناسند. و هم اكنون همین‏اندازه از میراث دین كه به ما و نسلهاى ما رسیده است از بركت مجاهدات و مبارزات خاندان پیامبر اكرم (ص) است و مصیبتهاى بزرگى كه دیدند و رنجهاى توانفرسایى كه پذیرا شدند. و اگر جز این بود امروز دین نبود; از امثال یزید بن معاویه و متوكل عباسى دینى بر جاى نمى‏ماند. بدین گونه یاد آن مصیبتها و مجاهدتها از نظر حقشناسى ضرورى، و از نظر ساختن انسان متعهد و جامعه با رسالت وظیفه است.به خوبى روشن است كه مقصود اصلى، حفظ دین خدا، و بیدارى مردم، و مبارزه با ظلم و ستم و استوارى معالم قرآن است.  و زنده كردن آن مصیبتها و تجسم بخشیدن به آن حماسه ها، همواره باید در همین جهت قرار داشته باشد، یعنى در جهت هوشیارى مردم و بیدارى افكار، نه در جهت تخدیر اذهان و تسلیم نفوس در برابر طاغوتان و طاغوتیان سیاسى و اقتصادى. رسالت اصلی مجالس حسینیبنابر آنچه یاد شد، و چنانک اشاره کردیم، باید محافل و مجالس که به نام آن بزرگواران، و یاد فداکاری‌های آنان، و ذکر مصائب ایشان برپا می‌شود، از شرح این مقاصد و هدف‌های عالی تهی نباشد، و هیچ‌گاه در جهت ضدّ آن مقاصد و هدف‌ها حرکت نکند؛ و گرنه ادامه راه و دنباله رسالت اولیای خدا محسوب نخواهد گشت، و هدف‌های الهی آنان را زنده نگاه نخواهد داشت، و از آن ارج و ارزشی که باید نزد اولیای خدا داشته باشد بی‌نصیب خواهد بود؛ و در نتیجه، اجر خدایی را نیز از دست خواهد داد. چون اجر و پاداش خدا تابع رضای اولیای خداست. و رضای اولیای خدا تابع حرکت در جهت هدف‌های الهی و سازنده و تربیتی دین خدا با اجرای عدل و قسط و تداوم‌بخشی به راه آنان است. این مسائل بسیار مهم باید همواره دانسته باشد، و همواره مورد نظر قرار گیرد.هنگامی که می‌بینیم حضرت امام حسین«ع» می‌فرماید: «ما قیام کردیم تا به داد مظلومان برسیم»، بخوبی روشن می‌شود که جامعه حسینی و امّت عاشورایی نیز باید در جهت دفاع از مظلومان و ستمدیدگان حرکت کند (چه ستمدیدگان سیاسی و چه ستمدیدگان اقتصادی)، و مجالس حسینی باید القا کننده این فکر و جهت‌دهنده این اقدام باشد. و روشن است که برای این منظور باید جامعه را همواره از ظلم و انواع آن- بویژه ظلم اقتصادی و معیشتی که آثاری ویرانگر دارد- آگاه ساخت، و آثار ویرانگر هر یک را روشن کرد، و همه را به مبارزه با همه انواع آن فرا خواند. و نیز نباید از شناساندن ظالمان و ستمگران- بویژه ستمگران اقتصادی و معیشتی – غفلت ورزید، که تا آنان شناخته نشوند، جه بسا به جای اینکه با آنان مبارزه شود و طرد گردند، مورد احترام نیز قرار گیرند، و با کیفیّاتی و هزینه گذاری‌هایی در همه جا نفوذ کنند، و به مقاصد پست دنیایی خویش دست یابند، و به بیشتر از آنچه دارند برسند، و نواله‌ای هم به این و آن برای اسکات و ارضا بدهند و خود را به خیلی جاها نزدیک  کنند، و مرتجعان را بفریبند، و بسته ذهنان را خام سازند، و بیخبران از دردها و مشکلات انسان‌های دردمند و مشکل‌دار را با خود همسو گردانند، و به ریش هر چه دردمند و انقلابی و آگاه و انساندوست و مکتب‌دان و علی مرام و عاشوراشناس و عدل باور و قسط گرا و تعهّد شعار است بخندند... همچنین نیز به خون شهیدان... و به روزگار دردناک جانبازان و معلولان... آری، گردش روزگار عجیب است و ما عشت اراک الدّهر عجبأ...   





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 536]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن