واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گام به گام به سوي حرفهاي شدن
هر سال جشنوارههاي هنري با تعداد مخاطبان زياد برگزار ميشوند و در پايان هميشه يك عده شكايت دارند. اما معمولا تا پيش از جشنواره، هيچ كس پيشنهادي براي رفع مشكلات احتمالي ارائه نميدهد و به جاي آن در پايان گلهها و شكايتها مطرح ميشوند. در حالي كه يكي از مشكلات هر جشنواره به ويژه جشنوارههاي هنر، بخش اجرايي آن است، اين بخش از يكسو با هنرمندان حاضر در جشنواره در ارتباط است و از سوي ديگر بايد مخاطبان را نيز راضي نگه دارد. جشنواره موسيقي فجر هم از اين قاعده مستثني نيست، البته امسال بخش اجرايي بيست و چهارمين جشنواره موسيقي فجر به بابك رضايي، رئيس انجمن موسيقي ايران واگذار شده تا شايد بينظميها به حداقل برسد و مخاطبان راضيتر از سالهاي قبل باشند. بابك رضايي درباره مسئوليتهاي بخش اجرايي جشنواره موسيقي ميگويد:« ما كميتههايي داشتيم تا با كمك آنها برنامههاي جشنواره را به موقع آماده كنيم و در اختيار دبير جشنواره بگذاريم. براي اين كار دو بخش فروش بليت و بازاريابي و پشتيباني را طراحي كرديم كه 9 كميته را در بخشهاي مختلف در بر داشتند: كميتههاي نظارت، مالي، پشتيباني، روابط عمومي، حراست، بينالملل، تشريفات، توليد و نمونهسازي و هماهنگي اجراها. البته هر كدام از اين كميتهها بخشهاي مختلف دارند اما مجموع آنها برنامههاي بيست و چهارمين جشنواره موسيقي فجر را ترسيم ميكنند.»هر سال جشنوارههاي هنري با تعداد مخاطبان زياد برگزار ميشوند و در پايان هميشه يك عده شكايت دارند. يكي ديگر از مسئوليتهاي بخش اجرايي جشنواره، توزيع گروههاي شركتكننده در سالنها و زمان بندي اجراهاست. بيست و چهارمين جشنواره موسيقي فجر در 8 سالن تالار وحدت، سالن رودكي، تئاتر شهر، فرهنگسراي نياوران، فرهنگسراي ارسباران، تالار بزرگ كشور، خانه هنرمندان و مجموعه انقلاب اسلامي واقع در برج آزادي اجرا ميشود. به غيراز فرهنگسراي ارسباران و تالار بزرگ كشور، ساير سالنها در دو سانس برنامه خواهند داشت. رضايي درباره تغيير امكانات سالنها نسبت به سال گذشته ميگويد:« ما 2 ماه پيش از شروع جشنواره تلاش كرديم تا امكانات سالنها را از نظر سيستمهاي صوتي بررسي كنيم و آنها را به يك استاندارد قابلقبول برسانيم و كمترين مشكلات را در هنگام اجراي برنامهها داشته باشيم.»
رضايي همچنين ميافزايد: «يكي از مهمترين مشكلات ما در بخش صدابرداري كنسرتها به آكوستيك نبودن سالنها برميگردد و متأسفانه ميتوان گفت سالن مناسبي براي برگزاري كنسرت نداريم، به غيراز سالن رودكي كه امكانات قابلقبول دارد اما ظرفيت و گنجايش پذيرش مخاطبان آن اندك است. از سوي ديگر تجهيزات صوتي ما هم كيفيت بسيار پاييني دارند و به همين دليل تا رسيدن به شرايط ايدهآل خيلي فاصله داريم. البته من اميدوارم كه دوستان هنرمند ما بپذيرند كه ما هر آنچه در توانمان بوده انجام داديم تا كيفيت صدابرداري سالنها را به حداكثر ممكن برسانيم.»رئيس انجمن موسيقي ايران اجراي روزانه دو برنامه در هر سالن را دشوار دانسته و ميافزايد:« با توجه به تعداد محدود سالنها و تعداد زياد گروههاي شركتكننده چاره ديگري نداشتيم كه اين موضوع مسئوليت همكاران ما را در بخش اجرايي بيشتر ميكند.»شايد يكي از مشكلات جشنواره موسيقي فجر در بخش اجرايي به عدمفعاليت جشنواره در يك سال گذشته برگردد. رضايي درباره اين موضوع معتقد است:« يكي از ويژگيهاي جشنواره امسال اين بود كه دبير آن در پايان جشنواره سال پيش تعيين شد. اگر اين اتفاق ادامه داشته باشد و حتي دبير اجرايي آن نيز مدتي بعد از تعيين دبير اعلام شود، شايد تا حدودي بينظميهاي معمول در زمان جشنواره از بين برود، چون با شروع فعاليتهاي دبيرخانه جشنواره، دبير و دبير اجرايي آن همچون دو بازوي جشنواره ميتوانند هماهنگتر از قبل با هم كار كرده و از فشار وارد بر گروهها و كميتههاي مربوط به بخش اجرايي بكاهند.» يكي ديگر از مسئوليتهاي دبير اجرايي جشنواره، هماهنگي براي انتشار نشريه روزانه جشنواره است، اما در چند سال اخير اين نشريه منتشر نميشود. شوراي سياستگذاري جشنواره تصميم گرفت كه از انتشار نشريه روزانه صرفنظر كند. ظاهرا دوستان معتقدند كه جشنوارههاي معتبر بينالمللي چندان خودشان را درگير چاپ بولتن نميكنند.رضايي دليل منتشر نشدن بولتن جشنواره را اينگونه بيان ميكند:« شوراي سياستگذاري جشنواره تصميم گرفت كه از انتشار نشريه روزانه صرفنظر كند. ظاهرا دوستان معتقدند كه جشنوارههاي معتبر بينالمللي چندان خودشان را درگير چاپ بولتن نميكنند. البته ما هم پافشاري نكرديم و به جاي بولتن روزانه جشنواره، سايتي را راهاندازي كرديم تا اطلاعات لازم از طريق اين سايت منعكس شود كه برآيند خوبي داشته است. به ويژه آنكه بعد از جشنواره هم اين سايت هم همچون بولتنهاي قبلي ميتواند بهعنوان آرشيو و حاصل كار بخش اجرايي مورد استفاده قرار گيرد. البته ممكن است در پايان جشنواره كتابي كه حاوي اطلاعات جشنواره امسال است منتشر شود.»يكي ديگر از وظايف بخش اجرايي جشنواره موسيقي فجر، تعيين قيمت بليتها و عرضه آن به مخاطبان است كه امسال نسبت به سال گذشته تغيير چنداني نداشته است. در بيست و چهارمين دوره جشنواره بينالمللي موسيقي فجر بليت اجراهاي تالار وحدت با قيمتهاي7 تا 12 هزار تومان عرضه ميشود. بليتهاي سالن رودكي نيز 5 هزار تومان است. همچنين بليتهاي فرهنگسراي ارسباران، تئاتر شهر و فرهنگسراي نياوران با قيمت 7 هزار تومان به فروش ميرسد و بليت مجموعه آزادي نيز 6 هزار تومان است. البته پيش فروش بليتها پيش از جشنواره شروع شد و به گفته دبير اجرايي جشنواره دانشجويان بسياري بليتهاي جشنواره را با نصف قيمت تهيه كرده و حدود 50 درصد بليتها پيش از شروع جشنواره پيش خريد شده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]