واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اگر روزي مخاطب جلوتر از فيلمساز قرار بگيرد، آغاز سقوط فيلمساز است
ابراهيم حاتميكيا معتقد است: اگر روزي مخاطب جلوتر از فيلمساز قرار بگيرد و براي فيلمسازي شرايط تعيين بكند، عرصهاي بسيار خطرناكي است و سقوط فيلمساز از همان زمان آغاز ميشود. اين كارگردان سينماي ايران در جشنوارهي فيلم دانشجويي در دانشكده صدا و سيما حضور پيدا كرد و دربارهي فيلمسازي توصيههايي به دانشجويان كرد و از «دعوت» آخرين ساختهي سينمايياش هم سخن گفت. ابراهيم حاتميكيا ابتدا گفت: مدتي است عليرغم آنكه بهشدت احتياج به حضور در مجامع دانشجويي دارم، كمتر در دانشگاهها حاضر ميشوم. چرا كه متاسفانه گاه در برخي مسائل تحليلي با برخي تناقضات دروني مواجه ميشوم و احساس ميكنم با اين شرايط، حضور در جمعهاي دانشجويي، مصلحت نيست. چرا كه در جمع دانشجويان بايد راست و صريح و بسيار صميمي و عميق سخن گفت. او از درخواستهاي مكرر دانشجويان براي حضور درفيلمهايش ياد كرد و افزود: گاه دوستان دانشجو يا فارغالتحصيل بهشدت اصرار دارند كه سرصحنه فيلمبرداري حاضر شوند. اما من به شخصه همواره از عوامل حرفهاي استفاده ميكنم و درهمان محدوده مسووليت واگذار شده نيز از عوامل گروهم انتظار دارم و به هيچ عنوان حضور تازه واردها را تاب نميآورم، چرا كه پس از آن بايد به موارد متعددي پاسخ بدهم. اين كارگردان سينما مطرح كرد: بنده به شخصه هيچگاه وحتي يكبار هم دستيار كسي نبودم و پس از ساخت سهفيلم كوتاه براي اولينبار سرصحنه فيلمبرداري «بيبي چلچله» كيومرث پوراحمد رفتم تا از دور شاهد فيلمبرداري باشم و همانجا تجربيات متعددي بدست آوردم. اگر روزي مخاطب جلوتر از فيلمساز قرار بگيرد و براي فيلمسازي شرايط تعيين بكند، عرصهاي بسيار خطرناكي است و سقوط فيلمساز از همان زمان آغاز ميشود. او معتقد است:اگر قرار باشد فرد به معجزه و لايه و رنگي جديد درحوزه سينما فكر كند و برسد، بهتر است كه تا حد امكان تحت تاثير ديگران قرار نگيرد و دراين حوزه هرچه اثرپذيري افراد كمتر باشد، عايدي آنها براي اجتماع بيشتر خواهد بود. حاتميكيا تاكيد كرد: من به شخصه تحت تاثير هيچكس نبودم و سيطرهي كارگرداني بهعنوان استاد، بالاي سرم نبود. لذا بايد تلاش ميكردم و خود راه خود را پيدا ميكردم، بنابراين فيلمهايم نيز از همان تنهايي و مسيري كه تجربه كردهام سرچشمه گرفتهاند. اوگفت: عدم تاثيرگذاري كارگردان از ديگران موجب ميشود ويژگيهاي شخصي او كه بهشدت درعرصه هنر اهميت دارند، بهشكل ناخودآگاه فعال شود. من نيز به شما دانشجويان پيشنهاد ميكنم، اكنون كه با ورود ديجيتال و فناوري نوين و دردسترس بودن اين وسايل كار سينما تا اين اندازه آسان شده است، در پي يافتن خصوصيات فردي خود باشيد. به گزارش ايسنا، حاتميكيا در بخش ديگري از اين نشست، فقدان هويت و هويت ملي را از دغدغههاي خود برشمرد و گفت: درحال حاضر اين بحث بهشدت ذهن مرا مشغول كرده و بهشدت احساس ميكنم لازم است بارديگر ويژگيهاي ملي و قومشناسانه خود را مورد بررسي قرار دهيم. چرا كه گاه جوانان ما بهدليل عدم تسلط براين ويژگيها در مقايسه خود با غربيها دچار نوعي سرخوردگي ميشوند. كارگردان «بهنام پدر» خاطرنشان كرد: ايران دروازه ورود تمدنها و جايگاهي براي تمدنها بوده و مختصات خاص خود را دارد و اين مختصات و ويژگيها وارد تمام عرصهها مانند ادبيات و معماري آن نيز شده است. اكنون براي من اين سوال مطرح است كه بدانم اين موارد و اين ويژگيها تا چه اندازه در سينماي ما تاثير داشته است و سينما تا چه اندازه به انعكاس آنها پرداخته است؟! سپس دانشجويان از «دعوت» جديدترين ساختهي سينمايياش پرسيدند. او در پاسخ به پرسشي مبني بر تفاوت «دعوت» نسبت به كارهاي قبلياش كه اين روزها بارها از او پرسيده ميشود، پاسخ داد: فيلمساز در زمان تعريف ميشود و او نيز در فضايي كه ساير اقشار جامعه در آن تنفس ميكنند، نفس ميكشد. زماني مختصات جامعه حكم ميكرد فيلمي مانند «آژانس شيشهاي» بسازم اما اكنون بحثهاي جديدي مطرح است. كارگردان «ارتفاعپست»، افت و خيزهاي هرفيلمساز را امري طبيعي دانست و گفت: گاه تاريخ آنچه را كه مردم بهعنوان افت از آن ياد ميكردند نوعي صعود ميشمارد و گاه نيز بالعكس، لذا نميتوان براي اين مساله فرمول تعيين كرد. حاتميكيا با تاكيد مجدد بر تاثيرگذاري و اهميت فضاي جامعه خاطرنشان كرد: فيلمساز گاه موفق و گاه ناموفق است. اما اينكه روزي مخاطب جلوتر از فيلمساز قرار بگيرد، عرصهاي بسيار خطرناك است و به نظر من سقوط فيلمساز نيز از همان زمان آغاز ميشود. در پايان اين نشست فيلم «دعوت» ابراهيم حاتميكيا به نمايش درآمد. منبع : ايسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]