محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798659886
روایت واقعیتهای جامعه با دوربین
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تجسمی - هنگامه گلستان معتقد است مرحوم کاوه گلستان هیچ وقت زاویههای عجیب و غریب را انتخاب نکرد و عقیده داشت عکاسی مستند اجتماعی باید خیلی ساده باشد. سما بابایی: «من کاوه هستم، کاوه گلستان (عکاس) نه بالا، نه پایین، نه چپ، نه راست، فقط برای ثبت واقعیت به دنیا آمدهام! در واقعیت، این حقیقت است که زجر میکشد.» شاید این جمله ای که کاوه گلستان درباره خودش گفته است، کامل ترین تعریفی باشد که می توان از او ارایه داد. کاوه گلستان اگر چه با ثبت واقعیتهای اجتماعی،رویدادهای مربوط به پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی،جنگ عراق وجنگ افغانستان نام خود را به عنوان یکی از برترین چهرههای عکاسی خبری تثبیت کردهاست،اما برخی از منتقدان او را پایه گذار عکاسی مستند اجتماعی در ایران میدانند . از هفته گذشته مجموعهای ازعکسهای این عکاس با عنوان «توانا بود، هر که دانا بود» در گالری 6 به نمایش گذاشته شدهاست، عکسهایی مستند از دانش آموزانی که اوایل دهه 50 در سراسر ایران در حال تحصیل بودند. گلستان سال1351 به سفارش انتشارات «فرانکلین» - که آن زمان چاپ کتابهای مدارس را برعهده داشت- این عکس ها را گرفته است. این انتشارات پیشنهاد عکاسی از دانش آموزان مدارس سراسر کشور را به کاوه میدهد و او از دانش آموزان سراسر کشور عکاسی میکند. هنگامه گلستان همسر کاوه گلستان در مورد عکس های این مجموعه به خبر آنلاین می گوید: «من و کاوه برای گرفتن این عکس ها سفرهای طولانی به اصفهان، کاشان ، قزوین و روستاهای دور افتاده این مناطق داشتیم.» این عکس ها به گفته همسر گلستان چون به مجموعه آثار قابل توجهی تبدیل شده بودند، همان زمان نمایشگاهی آز آن ها در گالری سیحون برگزار می شود. عکس های کاوه گلستان از دانش آموزان اوایل دهه 50 حالا پس از 30 سال دوباره فرصت این را یافته اند تا دیده شوند، اما از این مجموعه فقط 30 عکس به نمایش گذاشته شده است. هنگامه گلستان در مورد این عکس ها می گوید:« البته تعداد این عکس ها بسیار بیش از این است که هم اکنون در گالری شماره 6 به نمایش درآمده است، اما ما به علت محدودیت جا و درخواست گالری 30 قطعه عکس را به نمایش گذاشتیم.» ماجرایی که باعث شد تا همسر گلستان به فکر راه اندازی این نمایشگاه بیفتد هم جالب است؛ «در واقع پیش از این نمایشگاه ، یک نمایشگاه گروهی برگزار شده بود که در آن کاوه هم عکس داشت و مسوؤل این گالری به من پیشنهاد داد تا یک نمایشگاه انفرادی برای کاوه برگزار شود و من نیز از این مساله استقبال کردم.» عکس های این مجموعه به تعلیم و تربیت بچهها و موقعیت زندگی آنان قبل از انقلاب میپردازد و به همین خاطر سندی جدی و تاثیرگذار از زندگی کودکان قبل از انقلاب است. نقد اجتماعی با عکسسبک شخصی گلستان را دراین عکاسها هم میتوان مشاهده کرد. او نمی خواهد با عکس هایش قدرت تکنیک خود را به رخ بکشد و یا عکسی بگیرد که مولفه های آشنا در آن رعایت شده باشد، او در این عکسها نیز مثل همیشه بر چهره انسانی و حالات روحی آنها تاکید کردهاست. او در این مجموعه هم در پس هر ماجرا و حادثه ای تنها « انسان» را دیده است و «دردی» که بشر خواه ناخواه با آن روبه روست. همین هاست که باعث می شود در برخورد با آثار گلستان تنها با نگاه یک عکاس مواجه نباشیم و بیشتر نگاه یک روشنفکر یا منتقد اجتماعی را ببینیم. «نگاه کاوه به عکاسی را به نوعی می توان ساده ترین نوع نگاه به این هنر دانست.» این جمله را هنگاه گلستان می گوید. او معتقد است:« خود کاوه هیچ وقت زاویه های عجیب و غریب را انتخاب نکرد و عقیده داشت که عکاسی مستند اجتماعی باید خیلی ساده باشد.» در مجموعه عکسهای «توانا بود،هر که دانا بود» وی با انتخابی آگاهانه به سراغ انسانها و این باردانش آموزان رفته و با چشمان تیز بینش موضوعات حساسی را شکار کرده است. به گفته همسر گلستان، کاوه بیشتر به دنبال موضوعاتی می رفته که کسی به دنبال آنها نبوده و از لحاظ اجتماعی هم این موضوعات نگاه کسی را جلب نمی کرده و کسی هم درباره آنها حرف نمی زده است. در واقع این طور که هنگامه گلستان می گوید؛ او به دنبال کشف واقعیت هایی بود که بتواند آنها را برای جامعه رو کند. این موضوعات مسلماً در بردارنده دردهایی اجتماعی بود که هیچ کس درباره آنها صحبت نمی کرد.» گلستان این نگاه را در 3 پروژه دیگر نیز داشته و همین کار را با دوربینش انجام داده است. کوره پزخانه ها، مرکز نگهداری کودکان ،زنان و... نیز از دیگر پروژه هایی هستند که گلستان با همین نگاه به سراغ آن ها رفته و نگاهی موشکافانه به پدیده های اجتماعی داشته است. نمایش ساکت واقعیتهادر واقع میتوان گفت عکسهای گلستان بازنمای دغدغههای او در مواجهه با معضلات جامعهای است که در آن میزیسته است. او بی محابا این تلخیها را به نمایش میگذارد و واقعیتی را مقابل دیدگان مخاطب قرار میدهد که خودش از آن هراس دارد. عکسهای مدرسه او نیز ازاین قاعده مستثنی نیست. او در این عکسها تصاویری شگفتانگیز از دوران تحصیل درسالهای دور را به نمایش میگذارد. با دیدن هر عکس از او این جمله مشهورش به ذهن متبادر میشود که:«من میخواهم صحنههایی را به تو نشان دهم که مثل سیلی به صورتت بخورد و امنیت تو را خدشهدار کند و به خطر بیندازد. میتوانی نگاه نکنی، میتوانی خاموش کنی، میتوانی هویت خودرا پنهان کنی، مثل قاتلها، اما نمیتوانی جلوی حقیقت را بگیری، هیچ کس نمیتواند.» برای همین نشان دادن حقیقت بود که او جان خود را از دست داد. بهایی سنگین برای نشان دادن حقیقتی تلخ که در دنیای امروز حاکم است،آن هم چند روز قبل از سقوط صدام در 13 فروردین 1382 در منطقه کفری کردستان . این اتفاق در حالی برای او رخ داد که او همواره اعتقاد داشت عکاس جنگ باید خطر کند،اما سالم بماند تا عکس هایش را منتشر کند. سرنوشت آثار گلستانهنگامه گلستان در مورد سایر آثار کاوه گلستان و امکان نمایش آن ها می گوید:« فعلا برنامه مشخصی برای نمایش دادن آثار بعدی او ندارد،اما اندک اندک و در صورت فراهم شدن شرایط آنها را به نمایش خواهد گذاشت.» او از مجموعه های خوبی مانند کارگران کارخانه ها،کارگران معدن،کشاورزان و مجموعه ای از هنر های ایرانی که در حال از بین رفتن هستند به عنوان مجموعه هایی نام می برد که در صورت فراهم شدن شرایط آن ها را به نمایش می گذارد. در عین حال او از انتشار کتاب «کاوه گلستان، ثبت حقیقت در ایران» (Recording the Truth) خب ر می دهد. کتابی که هم اکنون آخرین مراحل چاپ را انجام می دهد و به احتمال فراوان تا پایان سال جاری به انتشار درخواهد آمد. هنگامه گلستان این مجموعه را گردآوری کرده و در نظر دارد که ابتدا این مجموعه را در ایران منتشر کند و سپس به زبان انگلیسی آن را چاپ کند. او که در حال راه اندازی وب سایتی به نام کاوه گلستان است در مورد جایزه این عکاس می گوید:«از اول خیلی موافق با جایزه کاوه نبودم. به نظرم این جایزه با نوع نگاه کاوه موافق نبود.» او ادامه می دهد:« اگر بتوانم بنیادی برای او درست کنم بهتر است. اما اینها نیازمند هزینه های بالاست که از عهده یک نفر بر نمی آید.» مجموعه عکس های کاوه گلستان مجموعه ماندگاری است که نمایش آن به هر شکلی مخاطبان خاص خود را دارد. کاوه گلستان از نگاه عکاسان کامران عدل در این سال ها بسیاری از عکاسان تحولات شگرفی را در عکاسی خبری و مستند اجتماعی به وجود آوردند، اما کاوه با ماجراجویی هایش در اتفاقات مهمی چون جنگ و همچنین حضور در میان اقشار پایین دست جامعه ،عکاسی مستند اجتماعی و در مواردی عکاسی خبری را مردمی کرد و این کار بزرگی است که او انجام داده است، اتفاقی که تا پیش از او به این شکل رخ نداده بود. بهروز مهری عکس های کاوه روایتی ساده دارند. همین سادگی هم سبب می شود تا عکس های او بسیار صریح و رک به موضوعاتی بپردازند که او عکاسی اشان می کرد. مجموعه عکس های پیش از انقلاب او دارای سوژه هایی است که تا پیش از او کسی به آنان نپرداخته و توجهی به آنها نداشت، اما جسارت کاوه سبب شد تا از این موضوعات عکاسی کند. او همچنین در سال های بعد از انقلاب تلاش بسیاری برای تربیت یک نسل عکاسانی کرد که هم اکنون بسیاریشان در برترین آژانس های خبری مشغول فعالیت هستند. حجت سپهوند کاوه گلستان عکاسی اش را با انسان شروع کرد،آن هم در شرایطی که بسیاری از عکاسان به دنبال نشانه های نمادین از انسان بودند،اما او به دنبال شکل واقعی از آدم هایی بود که در جامعه اش حضور داشته و زندگی می کردند. انسان های رنج دیده همواره دستمایه کارهای او بودند. او رنج را به صورت مستمر نشان می داد و این بدل شد به بخشی از هویت کاری او . همین تلاش های کاوه بود که باعث ایجاد عکاسی مستند اجتماعی در عکاسی ما شد. عباس کوثری کاوه گلستان زمانی روی عکاسی مستند و اجتماعی کار کرد که چنین مفاهیمی به هیچ عنوان در عکاسی ایران متداول نبود. او با وجود آنکه جزو خانواده های مرفه و سرشناس زمان خود بود، اما دغدغه های شخصی اش او را به سمت آدم های آسیب دیده جامعه می کشاند. دغدغه هایی که حاصل آن مجموعه های ارزشمندی از زنان خیابانی، مردان بدنام، کارگران و مجنونان است. آن نگاه در آن شرایط اجتماعی که عکاسی مطبوعاتی سرشار از اخبار رسمی و در نهایت نگاه به هنرمندان و ورزشکاران بود، نشان می دهد که مسایل اجتماعی تا چه اندازه برای وی از اهمیت برخوردار بوده است و دغدغه های او تا چه اندازه پر رنگ تر از زمان خود بوده است. وحید سالمی شاید مهم ترین خصوصیت عکس های کاوه گلستان پیشرو بودن آن هاست. او همواره چند گام از جریان عکاسی که وجود داشت، جلوتر بود و به همین خاطر عکس های او همچنان زنده و پویا هستند . از طرفی در کارهای کاوه نوعی تعهد اجتماعی وجود دارد که در این راستا هنرش را نیز به این سمت و سو هدایت کرد. او از اولین روزی که دوربین عکاسی را به دست گرفت تا آخرین روز حیاتش به این تعهد اجتماعی وفادار بود . او را جزو معدود هنرمندانی بود که نسبت به جامعه خود و بیش از آن جامعه عکاسی حساسیت داشت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 817]
صفحات پیشنهادی
روایت واقعیتهای جامعه با دوربین
روایت واقعیتهای جامعه با دوربین-فرهنگ > تجسمی - هنگامه گلستان معتقد است مرحوم کاوه گلستان هیچ وقت زاویههای عجیب و غریب را انتخاب نکرد و عقیده داشت.
روایت واقعیتهای جامعه با دوربین-فرهنگ > تجسمی - هنگامه گلستان معتقد است مرحوم کاوه گلستان هیچ وقت زاویههای عجیب و غریب را انتخاب نکرد و عقیده داشت.
روایت هایی از یک انقلاب
روایت واقعیتهای جامعه با دوربین. ... او همچنین در سال های بعد از انقلاب تلاش بسیاری برای تربیت یک نسل عکاسانی کرد که هم اکنون بسیاریشان در برترین آژانس های .
روایت واقعیتهای جامعه با دوربین. ... او همچنین در سال های بعد از انقلاب تلاش بسیاری برای تربیت یک نسل عکاسانی کرد که هم اکنون بسیاریشان در برترین آژانس های .
«زیر هشت»؛ تصویری از واقعیتهای تلخ اجتماعی
«زیر هشت»؛ تصویری از واقعیتهای تلخ اجتماعی-اما با این همه عطا در مجموعه ... جهت دیده شدن دوربین انجام نشد، چراكه لذت میبرم از تصویربرداری پلانهایی كه در عین روایت .... در حالی كه هر روز در روابط پیچیده اجتماعی هر كدام از اعضای جامعه با چنین درگیری .
«زیر هشت»؛ تصویری از واقعیتهای تلخ اجتماعی-اما با این همه عطا در مجموعه ... جهت دیده شدن دوربین انجام نشد، چراكه لذت میبرم از تصویربرداری پلانهایی كه در عین روایت .... در حالی كه هر روز در روابط پیچیده اجتماعی هر كدام از اعضای جامعه با چنین درگیری .
30 واقعيت جالب و پنهان در مورد آقایان
روایت واقعیتهای جامعه با دوربین هنگامه گلستان همسر کاوه گلستان در مورد عکس های این مجموعه به خبر آنلاین می ... عکس های کاوه گلستان از دانش آموزان اوایل دهه 50 حالا ...
روایت واقعیتهای جامعه با دوربین هنگامه گلستان همسر کاوه گلستان در مورد عکس های این مجموعه به خبر آنلاین می ... عکس های کاوه گلستان از دانش آموزان اوایل دهه 50 حالا ...
رویاهای دو فیلمساز به واقعیت تبدیل شد
در قصه دیگر دوربین روی دست با لنز زوم و رنگ آبی با تونالیته سربی است. ... او فاصله زمانی ساخت "شبانه" تا "شبانهروز" را اینگونه روایت میکند: بعد از "شبانه" مشغول کارهای ... چون جامعه اسیر عادتها و روزمرگیهاست و رفتارهای جدید را برنمیتابد.
در قصه دیگر دوربین روی دست با لنز زوم و رنگ آبی با تونالیته سربی است. ... او فاصله زمانی ساخت "شبانه" تا "شبانهروز" را اینگونه روایت میکند: بعد از "شبانه" مشغول کارهای ... چون جامعه اسیر عادتها و روزمرگیهاست و رفتارهای جدید را برنمیتابد.
پرسه درشهر با دوربین روی دست
پرسه درشهر با دوربین روی دست-پرسه درشهر با دوربين روي دست خسته شديم از ... و شعار با صداقت و صميميت قصهاش را روايت ميکند، مسلم است که سرشوق ميآييم ... کارگرداني خوشفکر و توانا که نگاه تيزبينانهاي به جامعه دارد، اميدوار ميکند. ... من اپيزود آخر را که ميديدم احساس ميکردم زن و مرد مسن پدر و مادر شما هستند، از بس واقعي بودند.
پرسه درشهر با دوربین روی دست-پرسه درشهر با دوربين روي دست خسته شديم از ... و شعار با صداقت و صميميت قصهاش را روايت ميکند، مسلم است که سرشوق ميآييم ... کارگرداني خوشفکر و توانا که نگاه تيزبينانهاي به جامعه دارد، اميدوار ميکند. ... من اپيزود آخر را که ميديدم احساس ميکردم زن و مرد مسن پدر و مادر شما هستند، از بس واقعي بودند.
عباس کیارستمی به روایت گاردین
عباس کیارستمی به روایت گاردین-عباس کیارستمی به روایت گاردینکشیدن خطی محو ... فیلم سعی در برقراری ارتباط با آن دارد، تفاوت بین خود ایده آل، با خود واقعی است. .... در آنها حجاب داشتند، چون این کار بر خلاف برنامه های شاه برای مدرنیزه کردن جامعه بود. ... برای همین تصمیم گرفتم دوربین هایم را به این جا بیاورم تا ببینم این فقط ...
عباس کیارستمی به روایت گاردین-عباس کیارستمی به روایت گاردینکشیدن خطی محو ... فیلم سعی در برقراری ارتباط با آن دارد، تفاوت بین خود ایده آل، با خود واقعی است. .... در آنها حجاب داشتند، چون این کار بر خلاف برنامه های شاه برای مدرنیزه کردن جامعه بود. ... برای همین تصمیم گرفتم دوربین هایم را به این جا بیاورم تا ببینم این فقط ...
بازی روی مرز واقعیت و خیال
... دیگر شخصیتها و اعمال آنها را بدون قضاوت و چون دوربین فیلمبرداری روایت میکند. ... به همین دلیل خواننده فارغ از نزدیکی زندگی واقعی خود با دو شخصیت داستانها همراه ... را میکاود و نتیجه این امر معرفی و نمایش گوشهای از کاستیهای جامعه است که با وجود ...
... دیگر شخصیتها و اعمال آنها را بدون قضاوت و چون دوربین فیلمبرداری روایت میکند. ... به همین دلیل خواننده فارغ از نزدیکی زندگی واقعی خود با دو شخصیت داستانها همراه ... را میکاود و نتیجه این امر معرفی و نمایش گوشهای از کاستیهای جامعه است که با وجود ...
کرش و امتحان بزرگ جامعه ایرانی
ترابیان که با گلایه خبرنگاران خبرگزاریها روبهرو شده بود گفت که همزمانی سفر ... این البته روایت ترابیان از حضور دوربین برنامه 90 در فرودگاه بود اما روایتی ... از مربیان خارجی داریم باید این مربیان در تیمهای پایهای فعالیت کنند اما واقعیت این ...
ترابیان که با گلایه خبرنگاران خبرگزاریها روبهرو شده بود گفت که همزمانی سفر ... این البته روایت ترابیان از حضور دوربین برنامه 90 در فرودگاه بود اما روایتی ... از مربیان خارجی داریم باید این مربیان در تیمهای پایهای فعالیت کنند اما واقعیت این ...
گفت و گو با سیروس مقدم، كارگردان سریال «زیر هشت» جدید
گفت و گو با سیروس مقدم، كارگردان سریال «زیر هشت» جدید-جام جم آنلاین: سیروس ... دوربین من در «زیر هشت» به یك عامل زنده تبدیل شده كه مرا به درون درام می برد و یك فشار ... و گزنده بودن واقعیت از آن چشم پوشی كرده و با بشكن زدن قصه خود را روایت كنیم. ... و معتقدند كه «زیر هشت» سریال خشنی است و تصویر سیاهی از جامعه و مناسبت های آن ...
گفت و گو با سیروس مقدم، كارگردان سریال «زیر هشت» جدید-جام جم آنلاین: سیروس ... دوربین من در «زیر هشت» به یك عامل زنده تبدیل شده كه مرا به درون درام می برد و یك فشار ... و گزنده بودن واقعیت از آن چشم پوشی كرده و با بشكن زدن قصه خود را روایت كنیم. ... و معتقدند كه «زیر هشت» سریال خشنی است و تصویر سیاهی از جامعه و مناسبت های آن ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها