تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803084237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از اسلام ایرانی تا اسلام چینی! +تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: آخرین نیوز: این روز‌ها خبر ازدواج‌های پر زرق و برق چینی بر خروجی برخی سایت‌های خبری خودنمایی می‌كند، اینكه طبقه متوسط چین آنقدر پولدار شده‌اند كه جشن‌های آنچنانی می‌گیرند واز قصه عشقشان كلیپ‌های دیدنی ساخته، روز عروسی برای حاضرین نمایش می‌دهند و فیلم هم كمی زرق و برق هالیوودی به جشن اضافه می‌كند. به گزارش فردا؛ گرچه این نوع عروسی‌ها در شهرهایی چون شانگهای و گوانجو و شاید دیگر شهرهای بزرگ چین برگزار می‌شود اما باید گفت مردم چین همچنان به سنت‌های خود پایبندند و هنوز در بسیاری زمینه‌ها سنتی فكر می‌كنند. البته درجای جای كشور پهناور چین كه ۵۶ گروه قومی بزرگ و كوچك زندگی می‌كنند قطعا سنت‌ها متفاوت است و امر ازدواج نیز از این قاعده مبرا نیست. مراسم ازدواج در چین معمولا صبح زود برگزار می‌شود. چینی‌ها معتقدند زوج جوان باید زندگی خود را با طلوع خورشید آغاز كنند.

از گذشته‌ها رسم بر این بوده كه عروس و داماد در روز ازدواج لباس قرمز می‌پوشیده‌اند و روی عروس با توری سرخ پوشیده بوده تا اینكه پس از مراسم داماد تور را از مقابل صورت او كنار بزند. این رسم (پوشیدن لباس قرمز) حتی امروز و در عروسی‌های مدرن كه اغلب در آن عروس لباس سفید به تن می‌كند رواج دارد. بر این اساس عروس‌های مدرن هم پس از عروسی لباسشان را عوض كرده و با لباس قرمز به خانه بخت می‌روند. هر عروس چینی حتما با لباس قرمز رنگ عروسی هم عكس‌هایی دارد. از جمله مهم‌ترین و رایج‌ترین سنت‌های ازدواج در چین دادن «زیر دری» به خانواده عروس است! به این صورت كه داماد در روز عروسی همراه ساقدوشان خود به منزل پدری عروس می‌رود اما با در بسته مواجه می‌شود. او برای دیدن عروس باید از زیر در مبلغی را به داخل بفرستد! در صورتی كه خانواده عروس راضی شدند در باز می‌شود و داماد و همراهانش وارد می‌شوند. عروس و داماد خوراك مخصوصی را كه خانواده تدارك دیده میل می‌كنند و پس از گرفتن چند عكس، داماد اجازه می‌یابد تا عروس را با خود ببرد. این سنت‌ها بعضاً با تغییر قومیت‌های مختلف چینی متفاوت می‌شوند. به طور مثال در ملیت «بولانگ» (یكی از ۵۶ قوم چین)، همراهان عروس در روز عروسی داماد را می‌ربایند و در زمان طلوع آفتاب وی را به منزل عروس تحویل می‌دهند! در قوم «دای» اما رسم بر آن است كه در مناسبت‌های خاص، دختران «سوپ مرغ» می‌پزند و چنانچه سوپ مورد پسند پسری واقع شود دختر سر خود را پائین می‌اندازد و اگر پسر هدیه‌ای را هم تقدیم دختر كند در آن صورت هر دو پس از آنكه سوپ را با هم میل كردند، قرار ازدواج می‌گذارند.

در این میان آئین و رسوم مسلمانان چینی برای ازدواج نیز جالب توجه است. مسلمانان چین از جمله قومیت‌هایی هستند كه سنت‌‌هایشان با فرهنگ تركی - اسلامی آمیخته شده است. در میان اقوام مسلمان چینی اگر جوانی تصمیم به ازدواج بگیرد و دختری را بپسندد، خانواده او در جلسه اول فردی را به عنوان واسطه ازدواج جهت خواستگاری به همراه خود به منزل دختر می‌برد. در اولین دیدار، چون هنوز موافقت طرفین اعلام نشده، خواستگاران با چای پذیرائی نمی‌شوند. چنانچه جواب مثبت باشد، خانواده داماد بار دیگر برای اهدای هدیه نامزدی و به صرف میوه و چای به خواستگاری می‌رود و هدایای متعددی را از جمله جعبه‌های تزئین شده حاوی میوه‌های قرمز رنگ و خشكبار، انواع شیرینی جات و شكلات، پول، لوازم آرایش به همراه یك جلد قرآن مجید برای ابراز احترام به خانوادۀ عروس تقدیم می‌كند.

پیش از انجام مراسم عروسی، خانواده دختر، جهیزیه عروس را به خانه داماد می‌فرستد و تا روز عروسی هیچ فردی اجازه ندارد پیش از عروس و داماد به آنجا وارد شود. شب قبل از عروسی نیز بزرگان و ریش سفیدان فامیل به خانه داماد آمده و به او درس زندگی، شجاعت، فداكاری و مسئولیت پذیری بر اساس آموزه‌های اسلامی می‌دهند. مراسمی كه به كلاس درس «سیاست زندگی» معروف شده است! جالب آنكه نشانه‌های اسلامی از جمله حجاب، تلاوت قرآن كریم یا حتی بالابردن دست‌ها به نشانه دعا از جمله ژست‌های پرطرفدار برای عكس‌های عروسی بین جوانان مسلمان در چین است. به هر حال سنت‌های ازدواج در سرزمین پهناور چین از گذشته تا به امروز تغییرات بسیاری داشته و به مرور ساده‌تر شده است. برخی از تشریفات باستانی حذف شده و مراسم به صورت امروزی‌تری در آمده اما در عروسی‌های امروزی نیز همچنان ردپای سنت‌ها بر جاست.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن