واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: مهمترین برگ برنده تلویزیون در سال 89 پخش سریال ˝مختارنامه˝ به كارگردانی داود میرباقری بود. به گزارش خبرنگار تلویزیون برنا، رسانه ملی در سال 89 برگهای بَرنده كمی داشت كه قوت برخی از آنها ضعف 80 درصدی آثار دیگر را كمتر نمایان میكرد. بهار علیرغم نام خود كه منتقلكننده حس رشد و باروری و تعالی است، فصل بیرونقی برای تلویزیون بود اما تابستان 89 و پخش آثاری چون "فاصلهها"، "زیر هشت" و "جراحت" شكننده خطوط قرمز تحمیل شدهای بود كه اجازه ظهور و بروز بسیاری از مسائل ملموس زندگی مردم به تلویزیون را نمیداد و آن را هر روز دورتر و دورتر از مخاطب عام و مطابق با زندگی اشرافی میكرد. با این حال این موفقیت نسبی در پاییز و زمستان 89 تکرار نشد و اگر هفتهای یک ساعت سریال "مختارنامه" را از جدول پخش حذف میکردیم تلویزیون موفقیت چشمگیری برای جذب مخاطب در حوزه فیلم و سریال نداشت. در عرصه برنامههای گفتوگو محور نیز تعطیلی برنامه "دیروز امروز فردا" و پخش سری جدید آن به شكلی محافظه كارانه یاس دیگری را در دلها نسبت به سازوكار تلویزیون ایجاد كرد. در كنار این روند نامطلوب ماه رمضان سال 89 هدیه پرباری برای تلویزیون داشت و آن شكل گیری و آغاز پخش برنامه "راز" با اجرای نادر طالبزاده بود. به این ترتیب راز در میان انبوه برنامههای به اصطلاح دور میزی گفتوگو محور كه ضعفهایشان شانس كمی برای دیده شدن به آنها میدهد، در فرصتی كوتاه به یكی از پربینندهترین برنامههای غیر نمایشی تلویزیون تبدیل شد و البته باعث آشتی بسیاری افراد با صدا و سیما كه همیشه با افتخار میگویند: ما كه هیچوقت تلویزیون نمی بینیم! سازو كار متورم صدا و سیما همراه با جسم حجیمی كه اثری در خور حجم خود ارائه نمیداد با رو كردن بزرگترین برگ برنده و پخش سریال "مختارنامه" تلویزیونِ دور از مردم و منزوی را دوباره با برخی خانهها آشتی داد. "مختارنامه" از معدود آثاری بود كه منتقدان متفق القول بر كارگردانی آن مهر تایید زدهاند. اثری كه ساخت آن به اشتباهات و سهلانگاریهای معمول آثار تلویزیونی در میزانسنها، طراحی صحنه و لباس، هدایت بازیگر و دیگر نقاط ریز و درشت فیلمسازی دچار نشده و مخاطب بدون آزار ناشی از مشكلات فنی فیلم و دور شدن از مسیر قصه به دلیل درگیری ذهن درباره اشكالات ریز و درشت، به راحتی به تماشای آن میپرداخت و خط سیر ماجرا را از دست نمیداد. گرچه جز در عرصه برنامههای نمایشی در پاییز و زمستان، دیگر آثار تلویزیون موج دیگری از ناامیدی نسبت به این رسانه را در میان منتقدان و كارشناسان به راه انداخت. دهه فجر 89 نیز برای تلویزیون نقطهای كور و ناامید بود كه سریال زیبای "ارمغان تاریكی" كه منتقدان بر قوت آن پس از مختارنامه معتقدند تا حدودی این ضعفها را جبران كرد. گرچه ارمغان تاریكی سریالی بود كه تنها در بستری سیاسی رخ میداد و اثری مناسبتی با دهه فجر محسوب نمیشد اما در دهه فجر سال 89 دیگر خبری از برنامههایی چون "شاخص" در آثار تلویزیونی دیده نمیشد كه این امر جای خالی برنامههای گفتوگو محور شفاف ساز را بیش از پیش نمایان میكرد. با این همه این انتظار وجود دارد که تلویزیون با وجود چند صد نیرو و چند میلیارد بودجه سالیانه در سال، دست کم چند مجموعه تلویزیونی فاخر چون مختارنامه، چند مستند سیاسی موثر چون شاخص و چندین برنامه گفتوگو محور روشنگر چون راز را برای پخش آماده كند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]