تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845610550




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مائده جان رسید


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مائده جان رسید
دریا
جستارهایی در باب رمضان و ادب فارسیماه مبارك رمضان همواره مضمون پردازش چامه های بلند شاعران ایرانی از پدر شعر فارسی رودكی تا شهریار و... بوده است.رمضان ماه روزه و ماه نهم از ماه های قمری بین شعبان و شوال است، رمضان در لغت به معنای تابش گرما و شدت تابش خورشید است.بعضی گفته اند: رمضان به معنی سنگ گرم است كه از سنگ گرم، پای روندگان می سوزد و شاید ماخوذ از «رمض» باشد كه به معنی سوختن است چون ماه صیام گناهان را می سوزاند به این خاطر، بدین اسم موسوم شده است؛ زیرا ماه رمضان موجب سوختگی و تكلیف نفس است.اما صوم و روزه كه در این ماه تكلیف شرعی مسلمانان است عبارت است از احتراز از خوردن و آشامیدن و مفطرات دیگر از طلوع صبح تا غروب.از همان آغاز كه رودكی پدر شعر فارسی، بنای بلند كاخ ادب را برافراشت، مفردات روزه، رمضان، صوم و صیام در آیینه شعر فارسی انعكاس یافتند.این انعكاس در تمامی انواع شعر مدحی، اخلاقی، تعلیمی، غنایی و رثا دیده می شود.در شعر شاعران دوره اول، كاربردها سطحی است و از اعلام ماه رمضان یا عید رمضان و مبارك باد گفتن آن فراتر نمی رود: روزه به پایان رسید و آمد نو عیدهر روز بر آسمانت باد امروزا (رودكی) همان بر دل هر كسی بوده دوست نماز شب و روزه آیین اوست (فردوسی)  بر آمدن عید و برون رفتن روزه ساقی بدهم باده بر باغ و به سبزه (منوچهری)  عید قربان بر او مبارك باد هم بر آنسان كه بود عید صیام (فرخی) خجسته باد و مبارك قدوم ماه صیام بر اولیاء و احبای شهریار نام (نزاری)  نزد خداوند عرش بادا مقبول طاعت خیر تو و صیام و قیامت (مسعود سعد)  روزه دار و به دیگران بخوران نه؛ مخور روز و شب شكم بدران (به نقل از دهخدا)  ناصر خسرو مخاطب خود را به تامل درباره این حكم عبادی فراخوانده می گوید: چون روزه ندانی كه چه چیزی است چه سود است بیهوده همه روز تو را بودن ناهار همه پارسایی نه روزه است و زهد نه اندر فزونی نماز و دعاست از نماز و روزه تو هیچ نگشاید تو را خواه كن خواهی مكن، من با تو گفتم راستی تا نپذیرد ز توی زی خدای نیست پذیرفته صلاه و صیام سوی بهشت عدن یكی نردبان كنم یك پایه از صلات و دگر پایه از صیامخاقانی شاعر تعلیمی علاوه بر آن كه در شعر خود از مفردات صوم و صیام سود جسته است و صیام را از بهترین سكنات نفس دانسته است: از جسم بهترین حركاتی صلاه دانوز نفس بهترین سكناتی صیام دان به خاطر آشنایی با عقاید ترسایی و دین مسیحیت از «روزه مریم» «صوم العذرا» یاد می كند:روزه كردم نذر چون مریم كه هم مریم صفاستخاطر روح القدس پیوند عیسی زای مننیست بر من روزه در بیماری دل زان مراروزه باطل می كند اشك دهن آلای مناشك چشم در دهان افتد كه افتد افطاراز آنك جز كه آب گرم چیزی نگذرد بر نای من نظامی گنجوی نیز در مثنوی خسرو و شیرین در بیان مرگ مریم، روزه مریم را یاد می كند:چون مریم، روزه مریم نگه داشتدهان در بست از آن شكر كه شه داشتمولویدر كلیات شمس، روزه مریم را برای نفس شكمخوار توصیه می كند:نفس شكمخوار را روزه مریم دهیتا سوی بهرام عشق مركب لاغر كشیخاقانی از مضمون روزه گرفتن و افطار كردن، در شعر غنایی، مدحی و رثایی نیز سود جسته است، در شعر غنایی می گوید:عشق آتشی است كاتش دوزخ غذای اوستپس عشق روزه دار و تو در دوزخ هوا و در شعر مدحی می گوید: تا به رویش گرفته ام روزهجز به یادش نكرده ام افطار و در شعر رثایی، روزه گرفتن را به معنی ترك و قطع علاقه به كار برده است آنجا كه از زبان امیر رشید الدین فرزند در گذشته اش می گوید: من كنون روزه جاوید گرفتم ز جهانگر شما در هوس عید بقایید همه در آثار سعدی شاعر معرفت و اخلاق نیز توجه به روزه و شرایط آن دیده می شود. در یك مورد شاعر، توجه كامل به خدا را مطرح كرده و روزه و عبادتی را كه ریا و سمعه ای در آن طرح شود مطرود می داند:شنیدم كه نابالغی روزه داشتبه صد محنت آورد روزی به چاشت...و درموردی دیگر تهمت و غیبت را از مبطلات روزه دانسته، می گوید: به طفلی درم رغبت روزه خاست ندانستمی چپ كدام است و راست یكی عابد از پارسایان كوی همی شستن آموختم دست و روی كه بسم الله اول به سنت بگوی دوم نیت آور سوم كف بشوی پس آنگه دهن شوی و بینی سه بار مناخر به انگشت كوچك بخار به سبابه دندان پیشین بمال كه نهی است در روزه بعد از زوال وزان پس سه مشت آب بر روی زن ز رستنگه موی سر تا ذقن...در شعر غنایی نیز سعدی از مضمون روزه و ماه نو بی بهره نبوده و هلال ابروی دوست را هلال عید خود یافته است: هر كه را خاطر به روی دوست رغبت می كند بس پریشانی بباید بردنش چون موی دوست دیگران را عید اگر فرداست ما را زین بهست روزه داران ماه نو ببینند و ما ابروی دوستاما بهترین مضامین و عمیق ترین مفاهیم در كلیات شمس به چشم می خورد.شاعر شوریده مكتب عرفان با شریعت پیوند ناگسستنی دارد از این رو با حلول ماه رمضان ماه معراج آدمی، ماه پرورش عیسای روح، ماه بریدن از نان و رسیدن به جانان به وجد درمی آید: ماه رمضان آمد ای یار قمر سیما بر بند سر سفره بگشای ره بالا ای یاوه هر جایی، وقتست كه باز آیی بنگر سوی حلوایی تا كی طلبی حلوا...در غزلی دیگر ماه رمضان را موجب قلب ضلالت و رسیدن به لشكر ایمان، ماه حیات جان، ماه صبر، ماه نزول قرآن، عروج روح و ماه دریده شدن پرده های ظلمت و پیوستن به ملائكه و مقربین می خواند: آمد شهر صیام، سنجق سلطان رسید دست بدار از طعام مایده جان رسید جان ز قطیعت برست، دست طبیعت ببست قلب ضلالت شكست لشكر ایمان رسید لشكر «و العادیات» دست به یغما نهاد ز آتش «والموریات» نفس به افغان رسید...مولوی روزه را مادری می داند كه كریمانه به سوی اطفال خویش آمده است پس نباید دامان چنین مادری را آسان از دست فروهشت: سوی اطفال بیامد به كرم مادر روزه مهل ای طفل به سستی طرف چادر روزه بنگر روی ظریفش بخور آن شیر لطیفش به همان كوی وطن كن، بنشین بر در روزه بنگر دست رضا را كه بهاریست خدا را بنگر جنت جان را شده پر عبهر روزه هله ای غنچه نازان، چه ضعیفی و چه یازان چون رسن باز بهاری بجه از خیبر روزه...در این ماه كه مهمان خدا هستیم، درهای دوزخ بسته و درهای بهشت به رویمان باز خواهد شد: دلا در روزه مهمان خدایی طعام آسمانی را سرایی درین مه چون در دوزخ ببندی هزاران در ز جنت برگشایی...در غزلی شیوا با ردیف «صیام» به تاثیر روزه در دل و جان می پردازد كه آن از زبان خود مولانا خوشتر است: می بسازد جان و دل را بس عجایب كان صیام گر تو خواهی تا عجب گردی، عجایب دان صیام گر تو را سودای معراجست بر چرخ حیات دانك اسب تازی تو هست در میدان صیام... شاعر عباس صبوحی هم گفته است: روزه دارم من و افطارم از آن لعل لب است آری افطار رطب در رمضان مستحب است روز ماه رمضان زلف میفشان كه فقیه بخورد روزه خود را به گمانش كه شب استیكی از معانی روزه كه در رساله اصطلاحات فخرالدین ابراهیم عراقی نیز آمده است این است كه روزه در اصطلاح، قطع التفات را گویند.انصاری گوید: «روزه جوانمردان طریقت به زبان اهل معرفت بشنو و ثمره سر انجام آن بدان، چنانكه تو تن را به روزه داری، و از طعام و شراب باز داری، ایشان دل را به روزه دارند و از جمله مخلوقات باز دارند تو از بامداد تا شبانگاه روزه داری، ایشان از اول عمر تا به آخر روزه دارند،  و روزه و عید خواجه حافظ نیز جز ازین مقوله نمی تواند باشد، در ذیل به شواهدی از دیوان حافظ اشاره می شود: 1.روزه، یك سو شد و عید آمد و دلها برخاست می زخمخانه به جوش آمد و می باید خواست توبه زهد فروشان گران جان بگذشت وقت رندی و طرب كردن رندان پیداست... 2.بیا كه ترك فلك، خوان روزه غارت كرد هلال عید به دور قدح اشارت كرد ثواب روزه و حج قبول آن كس برد كه خاك میكده عشق را زیارت كرد... 3.ساقی بیار باده كه ماه صیام رفت در ده قدح كه موسم ناموس و نام رفت وقت عزیز رفت بیا تا قضا كنیم عمری كه بی حضور صراحی و جام رفت... 4.بازآی و دل تنگ مرا مونس جان باش وین سوخته را محرم اسرار نهان باش زان باده كه در میكده عشق فروشند ما را دو سه ساغر بده و گو رمضان باش...از آنجا که تاثیر مفهوم مبارک "روزه داری " در ادبیات فارسی کم نیست ، از شما دعوت می کنیم تا مطالب زیر را در توضیح بیشتر این مطلب مطالعه بفر مایید :   مائده جان رسید .بخش اول مائده جان رسید .بخش دوم مائده جان رسید . بخش سوم منبع : روز نامه همشهری با اندکی تغییر





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 418]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن