واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: "ميناي شهر خاموش" در ستايش فرهنگ و تاريخ ايران است
کارگردان فيلم سينمايي "ميناي شهر خاموش" اين فيلم را اثري در ستايش فرهنگ و تاريخ ايران و معرفي آنها را به نسل امروز از امتيازهاي سومين ساخته سينمايي خود ميداند. اميرشهاب رضويان درباره نگارش متن و ايده اوليه "ميناي شهر خاموش" به خبرنگار مهر گفت: ايده اوليه فيلمنامه سال 82 به ذهنم رسيد و قصهاي که در آن مقطع در ذهن داشتم بارها بازنويسي شد و تغيير کرد. قصه اوليه درباره پيرمردي بود که بايد چشم خود را عمل ميکرد و با پزشکي آشنا ميشد و اين پزشک، به واسطه اين آشنايي به شناختي از خود و دنياي اطراف ميرسيد. اين فيلمساز در ادامه افزود: در بازنويسيها موضوع بازگشت به وطن که از ابتدا مد نظرم بود حفظ شد، اما شخصيتها تغيير کردند. ضمن اينکه بيماري و عمل چشم پيرمرد حذف و شخصيت اصلي فيلم تبديل به پزشکي شد که در سفر به بم، به شناختي تازه از خود و زندگي ميرسد.وي درباره نگاه نوستالژيک به گذشته در "ميناي شهر خاموش" گفت: من به گذشته به عنوان محرک حرکتهاي امروز نگاه ميکنم. گذشته ما وجوهي مثبت و جذاب داشته که متاسفانه در جامعه امروز نشاني از آن نيست. براي من گذشته فقط نمايش لاله، شمعداني، حوض، آينه، سيب و... نيست. حس و حال گذشته برايم مهم است و دوست دارم در فيلمهايم اين نگاه وجود داشته باشد.رضويان درباره روايت بخشي از قصه در شهر بم گفت: در قصه اوليه به بم اشاره نميشد. دکتر به زادگاهش سفر ميکرد، اما اين زادگاه مفهومي نمادين داشت. هنگام کار روي فيلمنامه زلزله بم اتفاق افتاد. من بارها به اين شهر سفر کرده و از ارگ بم با عکس گرفته بودم. همانقدر که از بين رفتن مردم ناراحتم کرد، نابودي ارگ بم هم ناراحتکننده بود.وي که در اين فيلم فضايي متفاوت با فيلمهاي قبلياش را تجربه کرده، افزود: شهر بم به دليل تعلق خاطرم به آن و گذشته تاريخي به فيلمنامه "ميناي شهر خاموش" اضافه شد. من دوست ندارم تجربههاي قبليام را تکرار کنم. هر سه فيلم من فضاهايي متفاوت دارند، اما در همه آنها ميتوان ردي از شيوه نگاه و تعلق خاطرم را ديد. فيلم کوششي است براي تجربه فضاهايي تازه.قصه اوليه درباره پيرمردي بود که بايد چشم خود را عمل ميکرد و با پزشکي آشنا ميشد و اين پزشک، به واسطه اين آشنايي به شناختي از خود و دنياي اطراف ميرسيد. کارگردان "ميناي شهر خاموش" درباره مخاطب فيلم هم گفت: دوست دارم قصههايي را انتخاب کنم که با مخاطب ارتباط برقرار کند. قصهها بايد طوري باشند که هم مرا ترغيب به ساخت کنند و هم سليقه مخاطب را بالاتر ببرند. ميتوان براي اين فيلم صفت فرهنگساز را اطلاق کرد. چون به شعور مخاطب توهين و قصهاش را با سهلانگاري روايت نميکند.رضويان با اشاره به حضور سه شخصيت از سه نسل در فيلم گفت: اينها نماينده سه نسل هستند که کنار هم قرار ميگيرند و از هم ميآموزند. نسل امروز ميتواند از نسل قبل نکاتي بياموزد و از اين طريق زندگي را بهتر درک کند. اما معضل روابط اجتماعي در روزگار ما، ناديده گرفتن گذشته و فراموش شدن الگوهاي اخلاقي است که در فرهنگ ايراني تنيده شده است.وي درباره انتخاب شهباز نوشير براي بازي در نقش اصلي "ميناي شهر خاموش" گفت: من در سايتهاي ايراني آلمان براي انتخاب بازيگر مناسب اين نقش آگهي دادم. عده زيادي فرمها را پر کردند که نوشير يکي از آنها بود. ما در هامبورگ از او تست گرفتيم و به نظرم انتخابي مناسب براي اين نقش بود.کارگردان "سفر مردان خاکستري" با اشاره به جنس بازي نوشير در "ميناي شهر خاموش" گفت: شيوه بازي او براي ما که به بازيهاي سينمايي ايران عادت کردهايم، متفاوت است و به همين دليل ممکن است عدهاي اين تفاوت را دوست نداشته باشند. اما اجراي او از نقش درست و مطابق با ذهنيت من بود.رضويان با اشاره به استقبال از "ميناي شهر خاموش" در جشنوارههاي خارجي گفت: با وجودي که نمايش فيلم در اين جشنوارهها با استقبال مواجه شد، اما اين فيلم اثري کاملا ملي است که براي مخاطب ايراني ساخته شده است. اگر تماشاگر غيرايراني هم با آن ارتباط برقرار کند خوشحال ميشوم. اما اولويت اين است که مخاب ايراني فيلم را بپسندد.وي که "تهران ساعت هفت صبح" را نيز در کارنامه دارد، به زودي ساخت چهارمين فيلمش را با موضوعي درباره فوتبال آغاز ميکند. در "ميناي شهر خاموش" که از 16 مرداد در 10 سالن روي پرده رفته، عزتالله انتظامي، مهران رجبي، شهباز نوشير و صابر ابر بازي ميکنند. اين فيلم براي اولين بار در جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر به نمايش درآمد و چند جايزه برد.منبع : مهر
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 333]