واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مفهوم انتظار
در اين مقال به مفهوم انتظار، ابعاد و آثار عقيده به ظهور را از منظر مقام معظم رهبري، آيةالله خامنهاي بررسي مينماييم. مفهومانتظار «فرج» ... يعني، انتظار حاکميت قرآن و اسلام. شما به آنچه فعلا جهان در آن قرار دارد، قانع نيستيد. حتي به همين پيشرفتي هم که با انقلاب اسلامي به دست آورديد، قانع نيستيد. ميخواهيد باز هم به حاکميت قرآن و اسلام، نزديکتر بشويد. اين انتظار «فرج» است. انتظار فرج، يعني، انتظار گشايش از کار انسانيت . امروز کار انسانيت، در گرههاي سخت، پيچيده و گره خورده است . ...، امروز فرهنگ مادي، به زور به انسانها تحميل شده است؛ اين يک گره است. امروز در سطح دنيا، تبعيض انسانها را ميآزارد؛ اين گره بزرگي است. امروز کار ذهنيت غلط مردم دنيا را به آن جا رسانده است که فرياد عدالتخواه يک ملت انقلابي، در ميان عربدههاي مستانه قدرت گرايان و قدرتمندان گم ميشود؛ اين يک گره است. امروز مستضعفان آفريقا و آمريکاي لاتين، ميليونها انسان گرسنه آسيا و آسياي دور، ميليونها انسان رنگين پوستي که از ستم تبعيض نژادي رنج ميبرند؛ چشم اميدشان به يک فريادرس و نجات بخش است و قدرتهاي بزرگ نميگذارند، نداي اين نجاتبخش به گوش آنها برسد؛ اين يک گره است. فرج؛ يعني، باز شدن اين گرهها. ديد را وسيع کنيم؛ به داخل خانه خودمان و زندگي معمولي خودمان محدود نشويم. در سطح دنيا «انسانيت» فرج ميطلبد؛ اما راه «فرج» را نميداند. شما ملت انقلابي مسلمان، بايد با حرکت منظم خود در تداوم انقلاب اسلامي، به فرج جهاني انسانيت نزديک بشويد و شما بايد به سوي ظهور مهدي موعود(عج) و انقلاب نهايي اسلامي بشريت - که سطح عالم را خواهد گرفت و همه اين گرهها را باز خواهد کرد - قدم به قدم، خودتان نزديک بشويد و بشريت را نزديک کنيد. انتظار «فرج» اين است. (1) «انتظار» ظهور امام زمان(عج)، به معناي انتظار براي پر شدن جهان از عدل و داد و عدالت براي همه انسانها [و] انتظار رفع ظلم از صحنه زندگي بشر و انتظار فرا رسيدن دنيايي برتر از لحاظ معنوي و مادي است. (2) «انتظار» به معناي اشتياق انسان، براي دسترسي به وضعي برتر و بالاتر است و اين حالتي است که بشر هميشه بايد در خود حفظ کند و پيوسته در حال انتظار فرج الهي باشد. گشايش ابواب رحمت و معرفت و سرازير شدن سرچشمههاي معرفت بر دل انسان، يکي از عموميترين نمونههاي انتظار فرج است. (3) قبل از ظهور مهدي موعود(عج)، در ميدانهاي مجاهدت، انسانهاي پاک امتحان ميشوند. در کورههاي آزمايش وارد ميشوند و سربلند بيرون ميآيند و جهان به دوران آرماني و هدفي مهدي موعود - ارواحنا فداه - روز به روز نزديکتر ميشود. اين، آن اميد بزرگ است. انتظار ظهور، اشتياق انسانهاي صالح براي گسترش عدالت است. (4) انتظار؛ يعني، دل سرشار از اميد بودن نسبت به پايان راه زندگي بشر؛ ممکن است کساني آن دوران را نبينند و نتوانند درک کنند (فاصله هست)؛ اما بلاشک آن دوران وجود دارد. (5) ابعاد انتظار فرج و اعتقاد به مهدويت علاوه بر ابعاد منطقي، فکري و استدلالي بسيار بارز - آن داراي جنبههاي عاطفي، معنوي و ايماني عميق و بسيار مهمي است و اميد ناشي از ايمان و اعتقاد به وجود منجي، همواره سرمايه عظيم حرکتهاي بزرگ در جوامع اسلامي و شيعي شده است. (6) قانع نشدن به وضع موجود و تلاش فزاينده و مستمر در انجام اعمال نيک و خير، يک بعد از انتظار است. اميد به آيندهاي روشن - که در آن سراسر زندگي بشر را تفکر الهي فرا خواهد گرفت - بعد ديگر انتظار است. ملت منتظر ايران، با تکيه بر اميد به پيشرفت و موفقيت، دست به اقدام، تلاش و انقلاب زد و پيروز شد؛ لذا مردم ما بايد روح «انتظار» را به تمام معنا در زندگي خود زنده کنند. (7) آثار عقيده به ظهوراين عقيده مبارک براي شيعه - آن وقتي که آن را درست فهميده باشد و با آن درست رفتار بکند - يک منبع فيض و يک منبع نور است . علاوه بر اين که آحاد مردم مسلمان و معتقدان و شيعه، بايد در قلب و در عمل خود، سعي کنند که رابطه معنوي و فکري را با آن بزرگوار حفظ بکنند و خود را به صورتي تربيت کنند و بار بياورند که امام معصوم - که به اراده الهي و با علم الهي، محيط به همه حرکات ما است - از آنها راضي باشد؛ خود اين عقيده نيز آثار و خصوصياتي دارد که اين خصوصيات براي همه ملتها و براي ملت مسلمان ما، حيات بخش است و عمده اين خصوصيات و آثار هم، عبارت است از «اميد به آينده.»امروز هر فرد شيعه، ميداند که در يک آيندهاي - آن آينده، ممکن است خيلي نزديک باشد، ممکن است دوردست باشد، به هر حال قطعي است - اين بساط ظلم و بي عدالتي و زورگويي، که امروز در دنيا هست، برچيده خواهد شد. ميداند که اين وضعي که مستکبران در دنيا به وجود آوردهاند - که هر کسي حرف حقي بزند و راه حقي را دنبال کند، از طرف آنها مورد فشار قرار ميگيرد و اراده فاسد خودشان را بر ملتها تحميل ميکنند - يک روزي از بين خواهد رفت و گردنکشان، طاغيان، ياغيان و قدرتهاي زورگوي عالم، ناگزير خواهند شد که در مقابل حق، تسليم بشوند يا از سر راه حرکت حق، برداشته بشوند هر فرد مسلمان - به خصوص هر فرد شيعه - اين را ميداند و به آن يقين دارد. اين خيلي اميدبخش است. اين موجب ميشود که هر انسان خيرخواه و مصلح و علاقهمند به صلاح، کار و تلاش و مجاهدت خود را در راه صلاح، با اميد به آينده انجام بدهد. ببينيد اين عقيده چقدر ارزشمند، داراي تاثير و حياتبخش است. (8) احساسات بسيار خوب است. عواطف پشتوانه بسياري از اعمال نيکوي انسانها است. ايمان و عقيده قلبي، به وجود اين منجي عظيم عالم، شفابخش بسياري از بيماريها و دردهاي معنوي و روحي و اجتماعي است. (9) مردم ما، ولي الله اعظم و جانشين خدا در زمين و بقيه اهل بيت پيامبر را، با نام و خصوصيات ميشناسند؛ از لحاظ عاطفي و فکري با او ارتباط برقرار ميکنند؛ به او ميگويند؛ به او شِکوه ميبرند؛ از او ميخواهند و آن دوران آرماني (دوران حاکميت ارزشهاي والاي الهي بر زندگي بشر) را انتظار ميبرند. اين انتظار داراي ارزش زيادي است. اين انتظار به معناي آن است که وجود ظلم و ستم در عالم، چشمه اميد را از دلهاي منتظران نميزدايد و خاموش نميکند. اگر اين نقطه اميد در زندگي جمعيتي نباشد، چارهاي ندارد جز اين که به آينده بشريت، بدبين باشد. (10) قبل از ظهور مهدي موعود(عج)، در ميدانهاي مجاهدت، انسانهاي پاک امتحان ميشوند. در کورههاي آزمايش وارد ميشوند و سربلند بيرون ميآيند و جهان به دوران آرماني و هدفي مهدي موعود - ارواحنا فداه - روز به روز نزديکتر ميشود. اين، آن اميد بزرگ است. (11) انتظار و اميد، به انسان جرات اقدام و حرکت و نيرو ميبخشد و شيعيان و پيروان آن حضرت، بايد کسب آمادگي معنوي، روحي و ايماني را جزو وظايف خود بدانند و سرمايه عظيم اميد، ايمان و نورانيت را در خود ايجاد کنند تا در حرکت جهاني امام زمان (عج)، در رديف نزديکان (خواص)، ياران و همکاران آن حضرت قرار گيرند. (12) پينوشتها:1- خطبه نماز جمعه 29/3/60. 2- کيهان 8/10/75. 3- همان. 4- کيهان هوايي 12/10/75. 5- سخنراني قم 30/11/70. 6- جهان اسلام 9/11/72. 7- کيهان 12/12/69. 8- جمهوري اسلامي 15/9/77. 9- جمهوري اسلامي 23/8/79. 10- سخنراني قم 30/11/70. 11- سخنراني قم 30/11/70. 12- جهان اسلام 9/11/72.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 680]