تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816596636




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفسير احسن الحديث(تجسس ممنوع)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تفسیر احسن الحدیثتجسس ممنوع! 
دیوار
تفسیر احسن الحدیث، تفسیری ساده و روان با جهت‌گیری هدایتی و تربیتی است كه مخاطب آن عموم مردم است. نگارش آن در این سطح بدین جهت بوده كه قرآن در سطح عموم مردم مورد فهم و درك قرار گیرد و مردم با آگاهی از تعالیم انسان‌ساز قرآن به سوی عمل گام پیش نهند.نویسنده این اثر ارجمند استاد سید علی اكبر قرشی، از نویسندگان متعهد و پرتلاش در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی است كه در حوزه معارف قرآن پیش از این فرهنگنامه قاموس قرآن را نیز تألیف كرده است.وی كه از فضلای معاصر آذربایجان و متولد 1347 هجری قمری است، تفسیر خود را به زبان فارسی و در 12 جلد نگاشته است.روش قرشی در ترتیب مباحث آن است كه در آغاز، آیاتی را كه مطالب آن با یكدیگر مرتبط است، بر می‌گزیند، سپس ترجمه فارسی آن را ذكر می‌نماید و كلمه‌هایی را كه نیاز به شرح و تبیین دارند، بیان می‌كند. پس از این، مطالب لازم تفسیری را تحت عنوان «شرح» می‌آورد. این تفسیر همانند بسیاری از تفاسیر، مقدمه‌ای در علوم قرآنی دارد كه مبادی تفسیر است، مانند: توضیح درباره كلمه قرآن، معنای سوره و آیه، مكی و مدنی و تعریف هر یك ... .شیوه مفسر در فهم آیات، تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر قرآن با بیان معصومان، لغت، دلالت عقل و استناد به گفتار مفسران مشهور است.از نكات قابل توجه این تفسیر، طرح بحث‌های اجتماعی و بهره‌گیری‌های هدایتی و تربیتی است. در این راستا، مؤلف به تفسیر علمی گرایش نشان می‌دهد و اعجاز علمی قرآن و جاودانگی تعالیم قرآن و زندگی‌ساز بودن احكام الهی را در جای جای تفسیر همراه با توضیحات مناسب با رعایتِ سطحِ فكری خوانندگان ارائه می‌دهد. این تفسیر در طرح مباحث موضوعی و ارائه بحث‌های مستقل معارف اسلامی كوشاست، همچنان‌ كه در ارائه مسائل مورد نیاز و پاسخ به شبهات و مشكلات انسان معاصر جدی است. منابع تفسیری مؤلف از تفاسیر و كتب لغت و روایات همچون: مجمع البیان، كشاف، المیزان، المنار، مفردات راغب، قاموس و مجامع روایی اهل سنت و شیعه است كه مفسّر آنها را یاد می‌كند و آدرس آن را برای خواننده نشان می‌دهد.این تفسیر در آغاز و به هنگام ارائه جلد نخستین آن با نام تفسیر ممتاز منتشر گردید، سپس تغییر نام یافت و تحت عنوان احسن الحدیث ادامه یافت.(1) تجسس ممنوع!این تفسیر سرشار از حكایات و داستان‌های كوتاه و بلند تربیتی است كه در زیر به یكی از آنها، كه در تفسیر آیه 12 سوره حجرات و در موضوع تجسس و نهی از آن آمده است، اشاره می‌كنیم.«یكی از خلفا شبی در مدینه گشت می‌زد. از خانه‌ای صدای مرد و زنی را شنید، به شك افتاد و از دیوار بالا رفت. دید مرد و زنی است و نزد آنها ظرف شرابی. خلیفه گفت: ای دشمن خدا! فكر می‌كنی كه تو در گناه باشی و خدا بر تو بپوشد؟آن مرد گفت: ای خلیفه! اگر من یك خطا كرده باشم، تو سه خطا كرده‌ای:خدا می‌فرماید: « ولا تجسّسوا؛‌ در امور دیگران تجسس نكنید»(2)، ولی تو تجسّس كردی.خدا می‌فرماید: «وأتوا البیوت من ابوابها، از درها وارد خانه‌ها شوید»(3)، ولی تو از دیوار بالا رفتی و وارد خانه‌ام شدی.خدا می‌فرماید: «فاذا دخلتم بیوتاً فَسَلِّموا علی انفسكم؛ وقتی وارد خانه‌ای شدید به اهل آن سلام كنید» (4)، اما تو سلام نكردی.خلیفه به او گفت: آیا خیری در تو هست كه تو را عفو كنم. مرد گفت: آری، والله دیگر چنین كاری نمی‌كنم. گفت: برو تو را بخشیدم. (6) پی‌نوشت‌ها:1. شناخت تامه تفاسیر. سید محمدعلی ایازی، ص 23 ـ 242. حجرات/12.3. بقره / 119.4. نور/61.5. تفسیر احسن الحدیث، ج 10 ، ص 285، به نقل از شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید.6. همان، به نقل از الغدیر، ج 6 ، ص 121/ تفسیر الدّر المنثور، سیوطی، در تفسیر همان آیه. منبع:مجله سروش وحی، ش 18 . 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 661]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن