واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: همواره لازمه د ریافت نتیجه ای مطلوب از انجام هر نوع کار عملی، وجود اطلاعات و آگاهی لازم تیوری د ر آن زمینه است. د ر اینجا سعی شد ه است اطلاعاتی د ر ارتباط با همین موضوع و هد ف ارایه شود . رنگ ها د ر د و بستر اصلی د ر محیط حضور می یابند : 1) پوشش های اصلی فضاها شامل د یوار، کف، سقف و د رها. 2) لوازم د کوراسیون شامل مبلمان، پرد ه ها، فرش و غیره.د ر مقام مقایسه این د و قالب به لحاظ نقش د کوراسیونی د ر محیط، پوشش های فضا از اهمیت بیشتری برخورد ارند ، زیرا نسبت به لوازم د کوراسیونی ثابت تر بود ه و به گونه ای نقش پس زمینه را برای آن لوازم اجرا می کنند .د ر میان این پوشش ها، د یوارها به جهت وسعت حضورشان د ر فضا، جایگاه ویژه ای د اشته و میزان تأثیرگذاریشان بر د یگر لوازم د کوراسیونی بسیار چشمگیرتر است. گذشته از موضوع تأثیر بر روی د یگر لوازم محیط، د یوارها و انتخاب رنگشان د ر تغییر وسعت و نور فضا نیز بسیار مؤثر است. ● رنگ های خنثی و رنگ سفید سفید سمبل خلوص، بی گناهی، پاکی، آرامش و صلح است. رنگ سفید القاکنند ه آرامش، صفا و آسایش است. سفید یکی از کاربرد ی ترین رنگ ها د ر طراحی د کوراسیونی یک فضا است زیرا که با همه رنگ ها قابل ترکیب است. (منظور از ترکیب د ر این مباحث، کنار هم قرارگیری رنگ ها د ر یک کمپوزسیون (ترکیب) رنگی د ر فضا است).به کارگیری رنگ سفید د ر فضا به خصوص برای پوشش های اصلی، آن مکان را روشن تر و بزرگتر جلوه می د هد . بنابراین برای فضاهای کوچک و کم نور انتخاب اید ه آلی است. سفید خالص هنگامی که با نور طبیعی نور پرد ازی می شود ، یک رنگ گرم را ایجاد می کند ولی د ر زیر نورهای مصنوعی به نظر سرد می رسد . د ر نتیجه با اضافه کرد ن نورهای زرد ، قرمز و قهوه ای د ر کنار نور مصنوعی مانند فلورسنت و یا افزود ن لوازمی به یک و یا چند رنگ یاد شد ه د ر محیط فضا تغییر می کند . این رنگ ها از کیفیت سفید نمی کاهند بلکه آن را گرم تر می کنند . رنگ سفید برای فضاهایی با عناصر معماری قد یمی و یا جهت ایجاد هماهنگی بین سبک های کاملاً مجزای معماری بسیار اید ه آل است. برای حفظ آرامش فضایی با سطوح سفید می توان از لوازمی با رنگ های خنثی و بافت های طبیعی مانند چوب استفاد ه کرد و برای ایجاد تضاد های ظریف و زیبا، تعد اد ی رنگ های د راماتیک نیز به این ترکیب افزود . ● رنگ های خنثی رنگ های خنثی، رنگ هایی هستند که از میزان زیاد ی سفید برخورد ار بود ه ولی به هیچ یک از رنگ های اولیه و ثانویه متمایل نیستند . با این تعریف رنگ های کم مایه مانند صورتی کم رنگ یا آبی آسمانی جزو رنگ های خنثی محسوب نمی شوند ولی رنگ کرم یکی از رنگ های خنثی به حساب می آید . همین مسأله د ر مورد خاکستری روشن که از مشکی نشأت گرفته است نیز صد ق می کند . رنگ های خنثی د ر بسیاری از مواد طبیعی مانند سنگ ها، خاک، زمین، چوب، حصیر، شن و امثال اینها و یا د ر برخی از موارد مصنوعی مانند فلز، شیشه، سیمان و غیره د ید ه می شوند . رنگ های خنثی د ر د نیای د کوراسیون از اهمیت بسیاری برخورد ار بود ه و کاربرد ی هستند . خنثی بود ن آنها به این معناست که می توانید به راحتی د ر کنار هر رنگ د یگری بد ون احتمال وجود از د ست رفتن زیبایی های هر یک به خصوص رنگ ها، ترکیبی مناسب د ر فضا ایجاد کرد . با توجه به آنکه این رنگ ها نیز آرام بخش و ملایم هستند ، با پوشش د یوار با یکی از آنها می توان پس زمینه خوبی برای نصب تابلو، نوارهای چاپی و کاغذی، پرد ه ها و به طور کلی د یوارکوبها فراهم آورد . اگر فضا به قد ری از لوازم د کوراسیونی پر شد ه باشد که احساس آرامش را بر هم بریزد ، یکی از راههای ایجاد تعاد ل د ر محیط با حفظ همان وسایل، رنگ آمیزی سطوح اصلی یا تعویض پوشش های ثانویه مانند رومبلی، پرد ه و غیره به یکی از رنگ های خنثی است. هنگامی که قصد د ارید قسمتی از فضا مانند یک د یوار، د ر، پنجره و یا حتی خرد ه ریزهایی مانند د ستگیره، چوب پرد ه و به طور کلی هر وسیله ای که د ر محیط وجود د ارد ، به محض ورود بینند ه به د اخل، جلب توجه نکند ، آنها را به یکی از رنگ های خنثی رنگ آمیزی کرد ه و یا رنگ خنثی را د ر انتخاب آنها د ر نظر بگیرید . از این خاصیت رنگ های خنثی برای رفع عیوب معماری و شکستگی ها و فرورفتگی ها می توان بهره زیاد ی برد . به عنوان مثال با رنگ آمیزی بخشی از فضا که د ارای مشکل ساختاری است و شما نمی خواهید فوری مورد توجه بینند ه قرار بگیرید ، با یکی از رنگ های خنثی به راحتی می توانید آن را د ر نظر اول بپوشانید . به کارگیری رنگ های خنثی د ر محیط نیز با اهد اف گوناگون د کوراسیونی صورت می گیرد . نصب تابلویی به رنگ زرد ، با خاصیت گرم د ر فضایی که اغلب پوشش ها و لوازم د کوراسیونی آن از رنگ های خنثی انتخاب شد ه است، می تواند د ارای د و هد ف باشد : 1) جلب نظر بینند ه به طرف اثر هنری تابلو که د ر اینجا با نورپرد ازی این تأکید را بیشتر کرد ه است. 2) تغییر فضای یکنواخت با عنصری با رنگآمیزی گرمتر و پرانرژی تر. رنگ های خنثی د ر پرد ه های مختلف از روشن تا تیره وجود د ارند و به لحاظ سبک جزو ترکیبات رنگی مورد استفاد ه د ر سبک کلاسیک هستند . به عنوان نمونه اگر طراح د اخلی به لزوم جلوه د اد ن فرورفتگی د ر کنار پنجره و پله تأکید د اشت، به طور قطع یک و یا ترکیبی از چند رنگ گرم را د ر کنار رنگ های ملایم و خنثی به کار می برد تا به این ترتیب نظر هر بینند ه د ر حال عبور از آن محیط را به خود جلب کند . ولی اکــنون با انتخاب اغلب پوشش های محیط به رنگ های خنثــی مقصود ی برعکس د اشته است و ممکن است هنگامی که فــرد ی از پایین به بالا آمد ه و یا از پله ها به طبقه پایین می رود ، بد ون د ید ن این فضا از آنجا بگذرد . روزنامه اطلاعات
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 396]