تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815167102




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کار می کنم تا مصرف کنم


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: دوره و جامعه كنونی را دوره و جامعه مصرفی نامیده‏اند، اما با وجود افزایش مصرف و امكانات مصرفی، این مصرف با رفاه، آسایش و آرامش بیشتری همراه نبوده است. در جامعه امروزی، مصرف كالا تلاشی است برای نشان دادن تمایز و تشخص اجتماعی و راهی برای كسب منزلت و نشان دادن موقعیت اجتماعی، زیرا ارزش‌های كاری و تولیدی جای خود را به ارزش‏های مصرفی داده است. آنچه عامل این تغییرات مهم بوده دگرگون شدن نوع نگرش انسان‏ها به زندگی و به خودشان، دگرگونی ارزش‏ها و الگو‏ها، و اهمیت یافتن وجوه مادی زندگی بوده است. درنتیجه، نوعی گرایش و تفكر فردگرایانه، مادی‌نگرانه و لذت‏جویانه حاكم شده است، به طوری كه جست‏وجوی آسایش جسمانی، لذت، رضایت، و شادی و تفریح از ویژگی‏های غالب مردم معاصر است. درنتیجه، امروزه نه تنها هویت انسان‏ها، بلكه سرگرمی و تفریح آنها به مصرف و خرید پیوند می‏خورد. خرید و مصرف كالاهای بیشتر و جدیدتر متضمن خوشبختی دانسته می‏شود، در حالی كه در گذشته بسیاری از افراد شادی و رضایت را در فعالیت‏های كاری خود و در خدمت به دیگران می‏یافتند. واقعیت آن است كه سرمایه‏داری در ایجاد این نوع نگرش نقشی موثر داشته است. از سوی دیگر، تبلیغات مصرفی به خوبی نشان می‏دهد كه در این نوع زندگی و مصرف، بیشتر نوعی كنترل و انقیاد دیده می‏شود تا بهره‏مندی آزادانه از امكانات برای پاسخگویی به نیازها. در فرهنگ مصرف‏گرایی مدرن اساساً كار برای تأمین هزینه‏های مصرف و برای فراغت و تفریح صورت می‏گیرد و لذت و خوشی و معنا در مصرف بیشتر جست‏وجو و با آن معادل دانسته می‏شود. ایجاد و گسترش فروشگاه‌های بزرگ مشتریان را به خرید كالاهای فریبنده‌ای وادار می‌كند كه صرفاً زیبا است یا مد شده یا مصرف آن همه گیر. ارزش كالا در این شرایط به كاربردشان نیست، به تطابق آنها با مد است. وسوسه‏های بی‏پایان بازار و كالاهای جدید مدام نیازهای مصرفی جدیدی ایجاد می‏كند. وسایل ارتباط جمعی به مهمترین ابزار مدگرایی و تبلیغ برای كالاها تبدیل می شوند. بر این اساس دو نوع ابزار مصرف گرایی در جوامع رواج پیدا می نماید: نخست حراج های پی در پی كالاها و دیگری اشاعه كارتهای اعتباری. در كشورهای توسعه یافته، در طول یك سال به بهانه های متعدد حراج كالاها وجود دارد . در حراج كالاها، از یك روان شناسی استفاده می شود و آن ایجاد احساس نیاز كاذب است . مشتری جنسی را كه در حراج می بیند، فكر می كند كه نیاز دارد، در حالی كه اگر حراج نبود چنین احساسی به او دست نمی داد. از سوی دیگر، فرد در بازار باید احساس كند كه همه وقت، پول برای خرید دارد. در اینجا مسئله از طریق مكانیزم كارت های اعتباری حل می شود. به عبارت دیگر هرگاه احساس نیاز كردی، حتی اگر پول نقد هم نداشته باشی، با داشتن كارت اعتباری، در واقع پول به همراه خود داری. بنابراین نیاز هست ( اما از نوع كاذب) توانایی خرید هم هست ( به شكل مصنوعی ). آنچه عامل این تغییرات مهم بوده دگرگون شدن نوع نگرش انسان‏ها به زندگی و به خودشان، دگرگونی ارزش‏ها و الگو‏ها، و اهمیت یافتن وجوه مادی زندگی بوده است. پیروی از مد در چنین جامعه‏ای جست‏وجو برای تمایزیابی و فردیت در بطن فرهنگ مادی است. در این میان، خود انتخاب‏ها و سلیقه‏ها نیز دغدغه‏آفرین می‏شود، چرا كه به عاملی برای هویت‏آفرینی، تشخص‌یابی و به مبنایی برای ارزیابی دیگران از فرد تبدیل می‏شود. همواره این اضطراب و دغدغه وجود دارد كه از بین انبوه كالاهای گوناگون با مارك‏های مختلف آیا بهترین و شیك‏ترین كالا را انتخاب كرده‏ام. خرید و مصرف در این جا دیگر ربطی به نیاز ندارد، بلكه برای فرد اهمیتی فرااقتصادی پیدا می‏كند؛ اهمیتی اجتماعی و فرهنگی. اما واقعیت آن است كه خرید و مصرف این چنینی كه مبتنی بر نیازهای واقعی نیست، آب به آسیاب سرمایه‏داران و تاجران می‏ریزد و مدام جیب افراد و خانواده‏ها را خالی‏تر و فشارها و تنش‏ها را بر آنها بیشتر می‏كند. اینجا است كه خرید چه در مرحله اول و چه پس از آن، فرد را به اضطراب و سپس به احساس نامطلوبی سوق می‏دهد كه حتماً رضایت و احساس سعادت نیست. مرحله بعدی بخشیدن و خلاص شدن از كالاهایی است كه به آنها نیازی نداری، و شاید از چشم و مد افتاده، جایت را تنگ كرده، و از خرید آن نه تنها احساس رضایت نداری، بلكه احساسی از سرخوردگی و ندامت داری، زیرا هنوز در پس ارزش‏های مصرفی مدرن، ارزش‏ و وجدانی اخلاقی وجود دارد كه به تو می‏گوید منابع مالی محدود خود و خانواده را نادرست هزینه كرده‏ای و آن را صرف چیزهای غیرضروری كرده‏ای. واقعاً باید ببینیم هدف زندگی را در چه چیز می‏بینیم. آیا خوشبختی و رضایت ما منوط به مصرف بیشتر كالاهای مادی است؟ آیا سعادت را می‏توان خرید؟ واقعیت آن است كه نتیجه مصرف‏زدگی، مادی‏گرایی و لذت‏جویی، در خود غرب، گرایش و رجعتی مجدد به معناگرایی و تفكر دینی است، كه نتیجه‏اش آسایش جسمی و آرامش روانی است، فراغ بال است و البته در كنار آن، مصرف متعادل هم صورت می‌گیرد مصرفی كه برای برطرف كردن نیازهای واقعی است. بهتر است آنچه اساس خرید است نیازها باشند، نه خواسته‏ها و نه تقاضای بازار (كه متأثر از مدها و عرضه‏ها است) و نه نیازهای كاذبی كه عمدتاً توسط تبلیغات ایجاد می‌شود . وسوسه مصرف؛ هویت برانداز لزوم برنامه‌ریزی برای الگوهای مصرف گرایی نوین برنامه‌ریزی برای الگوهای مصرف گرایی نوین باید در چند بعد صورت گیرد: نخست، مصرف گرایی صحیح را باید از طریق آموزش های رسمی به كودكان، نوجوانان و جوانان آموزش داد. این امر باید از طریق مدارس صورت گیرد. دوم، مصرف گرایی غلط و صحیح را باید به شیوه های آموزش های غیررسمی از طریق رسانه های جمعی و بویژه رادیو و تلویزیون به بزرگسالان نشان داد. سوم تولید در سطح جامعه با یك كنترل و نظارت فرهنگی توأم شود. نباید گذاشت هر كالائی در جامعه تولید گردد. چهارم، نظارت و كنترل فرهنگی به واردات عمده و خرد باید روا گردد. پنجم، عرضه كالا و خدمات در جامعه به گونه ای صورت گیرد كه اعضای طبقات متفاوت دسترسی نسبتاً مشابه ای به آنها داشته باشند. ششم، تبلیغات باید به گونه ای باشند كه مصرف‌گرایی افراطی را اشاعه ندهند، و صرفاً به معرفی كالاها و خدمات بپردازند. هفتم، مطالعات علمی ملی و منطقه ای پیرامون مصرف گرایی در سطح مملكت صورت گیرد و نظرسنجی از مردم شود. هشتم، فرهنگ مصرف جمعی در زمینه های مختلف بجای فرهنگ مصرف گرایی فردی اشاعه شود. نهم، فرهنگ بازیافت در میان مردم رواج داده شود. برای این منظور ابزار جمع آوری مازادها در سراسر جامعه نصب و بكار گرفته شود. دهم، بازیافت بعنوان یك ارزش تلقی گردد و از جوامع دیگر چگونگی عمل بازیافت به نمایش گذارده شود. وسوسه مصرف؛ هویت برانداز مصرف گرایی نوین به شكل بی رویه یك آسیب اجتماعی است كه مستلزم شناخت علمی و سپس درمان اساسی، یا به عبارت دیگر برنامه ریزی است. متأسفانه معمای جامعه ما آن است كه از سویی تبعیت از تفكر دینی را رواج می‏دهد، تفكری كه ذهن و روح را بر بدن مقدم و اولی می‏شمارد و سعادت را نه در گرو مصرف بیشتر و كالاپرستی، بلكه در خدمت به خلق می‏داند و در همه چیز و از جمله در مصرف، تعادل را توصیه می‏كند و از سوی دیگر، می‏بینیم چه در رسانه‏های جمعی و چه در كوچه و خیابان ، برای مصرف بیشتر و برای خرید كالاهای دارای مارك‏های خاص و نیز برای رژیم‏های گوناگون بدن‏سازی (اعم ازآرایشی، بهداشتی و زیبایی) تبلیغات صورت می‏گیرد. در نتیجه، خرید بیشتر و مصرف هرچه فزاینده‏تر تبلیغ می‏شود. ایران پرس




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 349]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن