تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815223466




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كامل ترين روش براي طبقه بندي علوم انساني در نظر گرفتن تمامي اشتراكات است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين علي اكبر رشاد روز چهارشنبه در همايش تحول در علوم انساني با طرح اين پرسش كه وحدت و تمايز علم به موضوع است يا به غايت؟، افزود: معتقدم هيچ يك از اين نظريه ها پذيرفته نيست و ما بر اساس تناسخ اركان، سامانه و ساختار و ماهيت و تكون و تطور، هر علمي را توجيه مي كنيم. رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي ادامه داد:طبقه بندي علوم انساني از جمله مسايل فلسفه علوم انساني و فلسفه علوم انساني در زمره فلسفه هاي علوم و مضاف به معرفت ها محسوب مي شود كه به نحو فرانگر عقلاني به مجموعه علوم انساني مي پردازد. رشاد يادآورشد: نظريه هاي گوناگوني درباره طبقه بندي علوم و بويژه علوم انساني مطرح شده است كه اين طبقه بندي از الگوهاي سنتي و كلاسيك مانند طبقه بندي علوم به حكمت نظري و حكمت عملي گرفته تا طبقه بندي منصوب به كانت مبني بر علوم طبيعي و انساني را شامل مي شود. رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با يادآوري اينكه براي طبقه بندي علوم انساني پيشنهاداتي مطرح است، در تشريح اصول، مباني و روش اين طبقه بندي افزود:‌ ماهيت و هويت هر علمي به اساس و تحت تاثير مجموعه عناصري از مباني معرفتي و غيرمعرفتي بستگي دارد. وي توضيح داد: منطق تكون و تطور، مسايل علم،‌ كاربرد علم، رعايت علم، كاركردهاي علم، ساختار علم، ظروف فرهنگي اجتماعي توليد آن علم عناصري هستند كه برخي ماهيت و برخي ديگر هويت علم را مي سازند. رشاد كه با موضوع منطق طبقه بندي علوم انساني سخن مي گفت، ادامه داد: طبقه بندي مي تواند با دو رويكرد صورت گيرد در مساله تعريف علوم ما معتقديم كه علاوه بر دو شرط اصلي در منطق -جامعيت و مانعيت- شرط جهت نيز بايد اضافه شود. اين محقق و پژوهشگر يادآورشد: يك بار ما علم محقق و موجود را تعريف مي كنيم كه اين نگاه پسين به علم است و بار ديگر آنچه كه علم بايد باشد و اينكه روش، غايت، رشته ها و شاخه هاي آن علم كدام است را تعريف مي كنيم كه اين نگاه پيشين است. رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با يادآوري اينكه انسان در علوم انساني محور است، ادامه داد: انسان خدابنياد با پديده هايي رو به رو است كه اين پديده ها چهار حكم دارد كه شامل احكام فلسفي، احكام علمي، احكام بايدها و نبايدها و احكام هست و نيست هاست. رشاد تصريح كرد: انسان در چارچوب رفتار با غير خود و بر اساس چهار حكم يادشده مي تواند مجموعه اي از علوم را سازماندهي كند. اين محقق و پژوهشگر با بيان اينكه اموري چون نفس، خانواده، جامعه، حاكميت، بيگانگان، خلقت، محيط زيست، حقيقت، امنيت، سياست، علم، حقوق، حقيقت و اقتصاد مجموعه علوم انساني را مي سازد، گفت: با توجه به شرايط موجود علوم انساني ما بايد رويكردي پسين و پيشين داشته باشيم و با درك وضعيت موجود به دنبال بايدها و نبايدهاي اين علم بود. همايش تحول در علوم انساني به همراه مراسم گراميداشت دهمين سالگرد درگذشت علامه سيد منيرالدين حسيني الهاشمي بنيانگذار فرهنگستان علوم اسلامي قم با حضور آيت الله محي الدين حائري شيرازي عضو مجلس خبرگان رهبري، حجت الاسلام علي اكبر رشاد رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و شماري از انديشمندان دانشگاهي و حوزوي در دانشگاه تهران برگزار شد. فراهنگ**1883




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 324]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن