تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش خلق‌ترین و با لطفترین آنها نسبت به اهل خویش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833038368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«مرگ» آغاز و پایان نمایش است


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > آشفته، رضا  - میکاییل شهرستانی بر آن است تا در صحنه تئاتر برداشت یا دراماتورژی خود از نمایشنامه «برناردا آلبا» را به صحنه بیاورد. بنابراین دیگر از آن شکل و شمایل خطی و کلاسیک خبری نیست و به جای آن شکل دایره و نوین برای القا و روایت آن در نظر گرفته شده است. نمایشی که با مرگ آغاز و پایان می‌یابد. «خانه برناردا آلبا [La case de Bernarda Alba]»، درامی در سه پرده اثر فدریکو گارسیا لورکا‌ (188-1936)، شاعر اسپانیایی، ‌که در 1936 نوشته شد. موضوع داستان از این قرار است: زنی متکبر و خودکامه و بدخو به نام دونیا برناردا بر دهکده‌ای در اسپانیا حکومت می‌کند، بدون اعتنا به این معنی که رفتارش اندک محبتی در دل همگنانش برنمی‌انگیزد. پس از در گذشت شوهرش سوگند یاد می‌کند که هشت سال در مرگ او سوگوار بنشیند.» (1) «فدریکو گارسیا لورکا (۵ ژوئن ۱۸۹۸ - ۱۹ آگوست ۱۹۳۶) شاعر و نویسنده اسپانیایی است. او همچنین نقاش، نوازنده پیانو، و آهنگ‌ساز نیز بود. لورکا در ۳۸ سالگی احتمالا به دست پارتیزان‌های ملی در جنگ داخلی اسپانیا کشته شد.»(2) مقایسه زندگی لورکا با آنچه در خانه «برناردا آلبا» نوشته است، ما را به این موضوع مشترک سوق می‌دهد که خودکامگی در اسپانیای آن روزها یک مسأله مشترک برای همگان بوده است و این مسأله از طریق آیینه هنر پیش روی همگان قرار گرفته است. چنانچه شهرستانی هم چنین نظرگاهی را در اجرا مدنظر داشته و در این باره در بروشور می‌نویسد: « آدم‌های لورکا اما دنبال مرگ می‌دوند. مرگی که سرانجام آن‌ها را به رهایی می‌رساند. آن‌ها مست این باده‌اند و با وجودی که لحظه‌ای از زیر نفوذ خوفناک تیره و طایفه‌شان رهایی ندارند، اما در برابر سرنوشت خویش قد می‌افرازند، هر چند گریزی از آنچه برایشان مقدر شده ندارند... و لورکا خود نیز تاوان این آزاداندیشی و این اراده نیرومند را می‌پردازد.» (3) چشم پوشی از سه پرده میکائیل شهرستانی برای آنکه بتواند بر ایجاز در اجرای خود تاکید کند، دیگری اتکایی به سه پرده نمایشنامه نمی‌کند بلکه درصدد است به دلخواه لحظاتی را پیش روی تماشاگر قرار دهد و در کمتر از یک ساعت نمایش را تمام کند. مرد جوانی قرار است که با خواهر بزرگتر ازدواج کند، اما چهار خواهر دیگر نیز به نوعی دلداده و شیدای یک مرد هستند، اما در این دیوار های ستبر و تن پوش سیاه جز مرگ رنگ و بوی دیگری دیده نمی‌شود. آنگوستیاس، خواهر بزرگتر (پوپک هیدجی) که از یک پدر دیگر است، دارای مال و اموال است و پسر او را شاید به همین خاطر پسندیده باشد. تا اینکه آدلّا، خواهر کوچکتر (با بازی مهشید بابایی) طی یک حرکت انقلابی خود را به مرد جوان می‌رساند و بساط این ازدواج و وصلت را بر می‌چیند. اما او در این رابطه باردار می‌شود و خود می‌بیند که چگونه با یک دختر که چنین پیشامدی بر سرش آمده است، مردم برخورد می‌کنند. مارتیریو (گلسا سهرابی) از این رابطه مطلع می‌شود و بساط رسوایی آدلّا را پهن می‌کند. برناردا (سیلوا فیروزی) برای آنکه این رسوایی دامنه‌دار نشود به سمت مرد جوان تیری رها می‌کند اما تیر به او نمی خورد. آدلّا مقابل مادر می‌ایستد و به همین خاطر خود را می‌کشد. چیدمان اجراییاین نمایش در ترکیب یک در با گل‌ها و پیچک‌ها در چهارسوی صحنه در چرخش است و در آن سویش صندلی و بارگاه است. تقابل مادر با دخترها در چنین چیدمانی مطرح می‌شود و موسیقی که با گیتار نواخته می‌شود حس‌های لازم را بر برخی از لحظات می‌نشاند تا همه چیز از اندوه و ماتم اشباع شود بی‌آنکه چنین حسی منتقل شود و بیش از آن خودکامگی مادر و شکست تحمیلی دختران و زندگی باطل شده آنان پیش روی قرار خواهد گرفت تا به آن فکر شود. با آن که اجرا می‌توانست با بازی های خوش‌حس‌تر و انرژی پرتحرک‌تر بازیگران تماشاگران را ترغیب کند که راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر در جریان بازی‌ها و خود اجرا قرار بگیرند متأسفانه در شب‌های اول هنور اجرا اصطلاحا جا نیفتاده است و این معضلی است که بر بیشتر اجراهای ما تحمیل می‌شود که پس از گذشت یکی دو هفته تازه اثر در موقعیتی قرار می‌گیرد که لازمه اجرای هر نمایشی است.  پی نوشت: 1. اسماعیل سعادت، فرهنگ آثار، سروش. 2. فدریکو گارسیا لورکا، ویکی پدیا.  3. میکاییل شهرستانی، بروشور خانه برناردا آلبا.  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 546]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن