تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804809416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تواضع، ميوه درخت دانش


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تواضع، میوه درخت دانش
درخت بید مجنون
ابراز «نیاز»، نشان تواضع است و اظهار «كوچكی»، نشانه دیگرِ فروتنی. این كه در مقام بندگی و عبادت، در پیشگاه خدا «نماز» می‌گزاریم و در نمازهایمان سوره «حمد» را می‌خوانیم، علامتِ پذیرش این نیازمندی و كوچكی در برابر آفریدگار است.در سوره حمد، به نام خدا آغاز می‌كنیم. «بسم الله» گفتن ما، تكریم ما را در برابر خالق هستی نشان می‌دهد. در همین سوره، خدا را «حمد» می‌كنیم. ستایش نیز علامت دیگر خضوع و تواضع است؛ زیرا متكبران هرگز زبان به شكر و سپاس نمی‌گشایند.این كه خدا را «مالك» حقیقی روز جزا می‌دانیم و از خودمان نفی مالكیت می‌كنیم، اقرار دیگری به نیازمندی و وابستگی ما به اوست.وقتی منحصراً به بندگی او اعتراف می‌كنیم (ایّاك نعبد) و تنها و تنها از او یاری می‌جوییم (ایّاك نستعین) و خود را به راهنمایی او محتاج دیده، از او هدایت می‌طلبیم (اهدنا الصراط المستقیم)، همه اینها گواه فروتنی و تواضع است.مبادا كه از بندگی او دم بزنیم و بنده دیگری باشیم!در سوره حمد، به نام خدا آغاز می‌كنیم. «بسم الله» گفتن ما، تكریم ما را در برابر خالق هستی نشان می‌دهد. در همین سوره، خدا را «حمد» می‌كنیم. ستایش نیز علامت دیگر خضوع و تواضع است؛ زیرا متكبران هرگز زبان به شكر و سپاس نمی‌گشایند.مبادا از او هدایت بخواهیم و در عمل، هدایت‌های او را كه به صورت «امر و نهی» است، نادیده بگیریم و عصیان كنیم!رفعتِ ما در تواضع ما نهفته است.در تمثیل‌های ادبی آمده است: درختی كه پربارتر شد، شاخه‌هایش هم سر به زیرتر است. این همان فروتنی و تواضعی است كه از «بار دانش» سرچشمه می‌گیرد و در دل‌های پاك از غرور و ریا و وارسته از تكبر و خودبزرگ‌بینی فرود می‌آید و اگر جز این باشد، جهل و غرور و توهم بزرگی در عین حقارت است، اما با نمای فریبنده عقل و علم.هر كس از راهی دچار خودبزرگ‌بینی می‌شود. كسانی هم از راه معلومات و امتیازات، خود را گم می‌كنند و جایگاه خویش را از یاد می‌برند. علم اگر همراه با ادب و تواضع نباشد و در دل، خاكساری و نوع‌دوستی و فروتنی و خشیت نیافریند، نه دانشور را مایه زینت است، نه طالب علم را به كمال و خداوند نزدیك‌تر می‌سازد و نه رشد روحی و قرب معنوی می‌آورد.تواضع، بستری برای جریان فیض الهی در دل‌های جویای دانش و حكمت است و تكبر، مانع این فیض بردن است.افتادگی آموز اگر طالب فیضی                                                        هرگز نخورد آب، زمینی كه بلند استقرآن كریم، گاهی نمونه‌هایی از بندگان فروتن را یاد می‌كند كه الگوی ما باشند. پیروی حضرت موسی از حضرت خضر، یكی از آن موارد است. وی كه خودش مقام نبوت داشت، در پی «خضر» راه افتاد و قول سكوت و پذیرش و تبعیت و تحمل داد، تا از چشمه دانش او قطره‌ای بنوشد: «هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَی أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً؟» (كهف/66)؛ آیا در پی تو راه بیفتم و همسفر تو شوم، تا از آنچه خدا به تو از رشد و حكمت آموخته است، به من هم بیاموزی؟این ادب و تواضع حضرت موسی در برابر حكمت و علم خضر، به همه ما راه آموختن دانش را نشان می‌دهد؛ یعنی تواضع در برابر معلم و اصرار در طریق كسب دانش و معرفت و نداشتن غرور و تكبر در این راه.در روایات بسیاری سفارش شده است كه هم در برابر استادی كه از او علم آموخته‌ایم و می‌آموزیم، فروتن باشیم، هم در مورد شاگردی كه به او دانش می‌آموزیم، متواضعانه رفتار كنیم؛ از جمله در این حدیث شریف: «تواضَعوا لِمَن طَلَبتُم مِنهُ العِلمَ.»(1)وقتی منحصراً به بندگی او اعتراف می‌كنیم (ایّاك نعبد) و تنها و تنها از او یاری می‌جوییم (ایّاك نستعین) و خود را به راهنمایی او محتاج دیده، از او هدایت می‌طلبیم (اهدنا الصراط المستقیم)، همه اینها گواه فروتنی و تواضع است.این برای جلوگیری از آفتی است كه در چنین مواقع و مواردی سراغ انسان می‌آید و او را دچار «غرور علمی» می‌سازد. بعضی‌ها اگر تخصص و تبحر و دانشی دارند، آن را به رخ دیگران می‌كشند و با حالتی مغرورانه و با خودستایی، خود را پیراسته از هر نقص و عیبی می‌بینند و جلوه می‌دهند. این از نقاط ضعف اخلاقی یك دانش اندوخته است.قرآن كریم از چنین خودستایی و غروری با عنوان «تزكیه نفس» یاد می‌كند و از آن نهی می‌فرماید: «... فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ» (نجم/32)؛ خود را بی‌عیب و پاك مشمارید.هر چیزی آفتی دارد. آفت علم هم غرور و خودبرتر بینی است. آفت‌زدگانِ بوستان دانش، قابل ترحمند. بر مركب دانش سوارند و می‌تازند و گرد و خاك به پا می‌كنند و به دیگران اعتنایی نمی‌كنند، و به خاطر همین حالت، از چشم‌ها می‌افتند. خود را «برترین» می‌پندارند و از هر نقد و انتقاد و تذكری برمی‌آشوبند و آن را حمل بر غرض‌ورزی و دشمنی و حسادت می‌كنند. خود را از هر خطا مصون و ایمن می‌دانند و از این رو، از هیچ تذكری پند و موعظه و درس نمی‌گیرند.رعایت «حق استاد»، نخستین نشانه «ادبِ علم‌آموزی» است. برخورداری از تواضع و خاكساری و گم نكردن خویش، نشانه دیگری از «لیاقت معلمی» است. آیا درخت دانش ما، پربار است یا بی‌ثمر؟ از یاد نبریم كه: فروتنی، میوه درخت دانش است.پی‌نوشت:1. اصول كافی، ج1، ص36. منیع:نسیم وحی، شماره 2 و 3 ، جواد محدثی . 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 342]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن